۳ پاسخ

و اینکه حتما حتما بالای ۲.۵ سال تازه آموزش رو شروع کنید

سن مناسبش کی هست؟

مرسیییی

سوال های مرتبط

مامان حسنا و حسان مامان حسنا و حسان ۲ سالگی
مهارت‌هایی که باید به کودکتان بیاموزید

محافظت از بدن خود
کودک باید بداند که صاحب تمام بدن خود است و کسی حق ندارد بدون رضایت او و والدینش، بدن وی را لمس کند.

کمک خواستن
کمک گرفتن از دیگران در برابر باج‌گیرها
افرادی که از بچه‌ها باج‌گیری می‌کنند معمولا در برابر جمع هراسان می‌شوند و پا به فرار می‌گذارند. باید به کودک خود آموزش دهید که در چنین مواردی از دوستان نزدیک خود کمک بگیرد و حتما مسئله را با مسئولان مدرسه یا با پدر و مادر در میان بگذارد. البته حتما به کودک بگویید در مواردی که باج‌گیرها برای او تهدید جانی داشتند مقاومت نکند. گاهی بچه‌ها از ترس اینکه به خاطر از دست دادن وسایل‌شان توسط والدین خود تنبیه شوند، به هیچ عنوان تسلیم نمی‌شوند و این بسیار خطرناک است.

گفتن حقیقت
اگر با فرزند خود مرتب صحبت کنید و همیشه به او یادآور شوید که پشتیبان همیشگی او در زندگی هستید، کودک هم یاد می‌گیرد مشکلات و رازهای خود را با شما در میان بگذارد و از شما کمک بگیرد.
مامان حسنا و حسان مامان حسنا و حسان ۲ سالگی
❌اگر به دنبال ارتباط خوب با فرزندت هستی حتما از این راهکار استفاده کنید❌

✍یکی از ساده‌ترین ابزارهای تربیتی در دست والدین، لحن و نوع خطاب کردن است؛ اگر همیشه فرزندتان را با کلمات صمیمی و محبت‌ آمیز مانند «پسرم»، «علی‌جان»، «عزیزم» یا «دختر قشنگم», «عزیز بابا / مامان» صدا می‌زنید، همین تبدیل به یک زبان مشترک عاطفی میان شما و او می‌شود😍

حالا کافی است در زمانی که رفتاری از او می‌بینید که نمی‌پسندید، برای لحظه‌ای این روال را تغییر دهید، مثلا نام فرزند را بدون پسوندهای عاطفی صدا بزنید یا لحنتان را کمی رسمی‌تر و جدی‌تر کنید؛

همین تغییر کوچک، پیام بسیار بزرگی به کودک و نوجوان می‌دهد: پدر و مادر از من دلخورند! بدون آنکه نیازی به ساعت‌ها بحث، نصیحت یا تنبیه باشد، او به روشنی متوجه نارضایتی شما خواهد شد.

گاهی ساده‌ترین و کوتاه‌ترین شیوه‌های گفت‌ و گو، عمیق‌ترین اثرات تربیتی را در دل و ذهن کودک و نوجوان باقی می‌گذارد.‌‌⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣
مامان دلارز  
⚘️❤️ مامان دلارز ⚘️❤️ ۱ سالگی
📍«برای یک کودک ۱۸ ماهه، بهترین روش آموزش دفاع از وسایل شخصی و تعیین حد و مرز با کودکان دیگه چيه ؟🤔
وقتی بچه‌های بزرگ‌تر اسباب‌بازی‌اش را می‌گیرند، من چه واکنشی باید نشان بديم وچه چیزی بهش ياد بديم؟🫠

اين سوال خيلي ذهنمو در گير كرده بود تا جوابشو از چت جي پي تي عزيز گرفتم براي شماهم ميزارم🤗🌈


------------------------------------------------------------------
در این سن بهتر است روی این مهارت‌ها کار کنید:
1. ابراز خواسته
• به او یاد بدهید بگوید: «نه»، «مال منه»، «بده».
• حتی اگر کلمات را کامل نمی‌گوید، تلاشش را تقویت کنید.
2. کمک خواستن
• مهم‌ترین مهارت این سن است.
• وقتی اسباب‌بازی‌اش را می‌گیرند، یاد بگیرد به شما نگاه کند یا سمت شما بیاید و کمک بخواهد.
3. حفظ آرامش
• اگر گریه کرد یا ناراحت شد، احساسش را نام‌گذاری کنید:
«ناراحت شدی چون ماشینت رو گرفتن.»
4. الگوسازی توسط والد
• شما به جای او دعوا نکنید، ولی از حقش حمایت کنید:
«الان نوبت اوست. بعد از تمام شدن می‌توانی بازی کنی.»

نکته مهم این است که اگر کودک ۱۸ ماهه اسباب‌بازی‌اش را می‌دهـد و مقاومت نمی‌کند، لزوماً نشانه ضعف شخصیت یا منفعل بودن نیست. در این سن بسیاری از کودکان هنوز مفهوم مالکیت، نوبت و دفاع از حق خود را به‌خوبی درک نکرده‌اند.

چیزی که بیشتر باید مراقبش باشید این است که آیا به مرور و تا حدود ۲ تا ۳ سالگی:
• خواسته‌هایش را بیان می‌کند؟
• می‌تواند «نه» بگوید؟
• برای کمک گرفتن به بزرگسال مراجعه می‌کند؟

این‌ها نشانه‌های سالم رشد جرئت‌مندی هستند، نه اینکه حتماً با بچه دیگر درگیر شود یا اسباب‌بازی را پس بکشد😘🎀
مامان قلب های مامان مامان قلب های مامان ۲ سالگی
رفع مشکل صبحانه نخوردن کودک



صبحانه را برای آنها مثل یک بازی و تفریح کنید:

نه تنها صبحانه بلکه هر وعده غذایی که خوردن آن با شادی و خنده همراه باشد لذت بیشتری خواهد داشت و کودک بیشتر به خوردن علاقه مند می شود. شما با توجه به سن کودکتان می توانید زمان خوردن صبحانه او را سرگرم و شاد کنید تا با میل بیشتری صبحانه بخورد.

میز صبحانه را متنوع بچینید:

این بدان معنا نیست که هر چیزی که مربوط به صبحانه است همگی را خریداری و بر سر میز صبحانه بچینید بلکه بهتر است در خرید خود متنوع عمل کنید تا اشتهای کودک شما تحریک شودو مطمئنا هیچ کودکی دوست ندارد هر روز صبح نیمرو بخورد و یا همیشه برای صبحانه نان و پنیر داشته باشد.

غذاهای غیر طبیعی را برای آخر بگذارید:
بعضی از والدین از یک سری غذاهای فرآوری شده برای صبحانه کودکشان انتخاب می کنند که امری کاملا اشتباه است و علاوه بر اینکه هیچ تاثیر مثبتی در رشد کودک ندارد بلکه ذائقه ی او را هم به سمت غذاهای آماده سوق می دهد.
مامان آنیسا خانوم🍩👶 مامان آنیسا خانوم🍩👶 ۲ سالگی
چگونه تاب‌آوری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

همیشه "بله" نگوییم؛ ناکامی هم بخشی از زندگی است.

🔹 بسیاری از والدین دوست ندارند فرزندشان ناراحت شود، بنابراین در برابر خواسته‌های او تسلیم می‌شوند.

اما آیا همیشه فراهم کردن هر چیزی که کودک می‌خواهد، به نفع اوست؟

🔹 تصور کنید کودکی که هر بار اسباب‌بازی جدیدی می‌خواهد، بلافاصله آن را دریافت می‌کند یا وقتی غذایی را دوست ندارد، بدون هیچ مقاومتی غذای مورد علاقه‌اش جایگزین می‌شود. چنین کودکی چه چیزی یاد می‌گیرد؟ اینکه هر چیزی را که بخواهد، به‌راحتی و بدون انتظار در اختیارش قرار می‌گیرد.

🔹 اما واقعیت زندگی این‌گونه نیست. در دنیای واقعی، همه‌ خواسته‌های ما برآورده نمی‌شوند و همه‌ شرایط طبق میل ما پیش نمی‌رود. اگر کودک از همان ابتدا نیاموزد که گاهی لازم است منتظر بماند، گاهی "نه" بشنود و گاهی با نداشتنِ چیزی کنار بیاید، در آینده چگونه با چالش‌های بزرگ‌تر کنار خواهد آمد؟

🤔❓چرا تحمل ناکامی مهم است؟
وقتی کودکی یاد بگیرد که همیشه نمی‌تواند به‌سرعت به خواسته‌هایش برسد، کم‌کم صبر، مسئولیت‌پذیری و مدیریت احساسات را تمرین می‌کند. این تجربه‌ها باعث می‌شوند که او

🔸 در برابر ناملایمات مقاوم‌تر شود. اگر همیشه همه‌چیز بر وفق مرادش باشد، کوچک‌ترین شکست یا ناکامی می‌تواند او را از پا دربیاورد.

🔸 حس طلبکاری نداشته باشد. او یاد می‌گیرد که زندگی چیزی فراتر از «من می‌خواهم، پس باید داشته باشم!» است.

🔸 ارزش تلاش را درک کند. وقتی به او یاد بدهیم که برای به‌دست آوردن برخی چیزها باید صبر کند یا تلاش بیشتری داشته باشد، انگیزه و پشتکارش تقویت می‌شود.
مامان آنیسا خانوم🍩👶 مامان آنیسا خانوم🍩👶 ۲ سالگی
چگونه تاب‌آوری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

همیشه "بله" نگوییم؛ ناکامی هم بخشی از زندگی است.

🔹 بسیاری از والدین دوست ندارند فرزندشان ناراحت شود، بنابراین در برابر خواسته‌های او تسلیم می‌شوند.

اما آیا همیشه فراهم کردن هر چیزی که کودک می‌خواهد، به نفع اوست؟

🔹 تصور کنید کودکی که هر بار اسباب‌بازی جدیدی می‌خواهد، بلافاصله آن را دریافت می‌کند یا وقتی غذایی را دوست ندارد، بدون هیچ مقاومتی غذای مورد علاقه‌اش جایگزین می‌شود. چنین کودکی چه چیزی یاد می‌گیرد؟ اینکه هر چیزی را که بخواهد، به‌راحتی و بدون انتظار در اختیارش قرار می‌گیرد.

🔹 اما واقعیت زندگی این‌گونه نیست. در دنیای واقعی، همه‌ خواسته‌های ما برآورده نمی‌شوند و همه‌ شرایط طبق میل ما پیش نمی‌رود. اگر کودک از همان ابتدا نیاموزد که گاهی لازم است منتظر بماند، گاهی "نه" بشنود و گاهی با نداشتنِ چیزی کنار بیاید، در آینده چگونه با چالش‌های بزرگ‌تر کنار خواهد آمد؟

🤔❓چرا تحمل ناکامی مهم است؟
وقتی کودکی یاد بگیرد که همیشه نمی‌تواند به‌سرعت به خواسته‌هایش برسد، کم‌کم صبر، مسئولیت‌پذیری و مدیریت احساسات را تمرین می‌کند. این تجربه‌ها باعث می‌شوند که او

🔸 در برابر ناملایمات مقاوم‌تر شود. اگر همیشه همه‌چیز بر وفق مرادش باشد، کوچک‌ترین شکست یا ناکامی می‌تواند او را از پا دربیاورد.

🔸 حس طلبکاری نداشته باشد. او یاد می‌گیرد که زندگی چیزی فراتر از «من می‌خواهم، پس باید داشته باشم!» است.

🔸 ارزش تلاش را درک کند. وقتی به او یاد بدهیم که برای به‌دست آوردن برخی چیزها باید صبر کند یا تلاش بیشتری داشته باشد، انگیزه و پشتکارش تقویت می‌شود.