ارده در بارداری چه مزایا و معایبی دارد؟

اسفند ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ارده در بارداری

بارداری یکی از بهترین دوران در زندگی هر زن است که آن را تجربه می‌کند. در این دوران بسیار مهم است که مادر چگونه عمل می‌کند، زیرا نه تنها سلامتی مادر بلکه سلامت کودک هم اهمیت زیادی دارد. در این دوران اولین چیزی که هر مادر به آن فکر می‌کند، رژیم غذایی و تغذیه سالم و مناسب است، زیرا هر آنچه که در این دوران می‌خورید بصورت مستقیم بر روی کودک شما تاثیر می‌گذارد. داشتن یک رژیم غذایی حاوی تمام مواد معدنی، ویتامین‌ها و غذاهای مغذی باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه رشد و نمو کودک شما به بهترین شکل اتفاق بیفتد، بلکه باعث می‌شود تا خودتان هم احساس خوبی داشته باشید. 

دانه‌های کنجد سرشار از آهن، کلسیم، پروتئین، اسیدهای آمینه، اسید اگزالیک، ویتامین‌های E ،B و C هستند. ارده تهیه شده از دانه‌های کنجد است که اگرچه شاید طعم آن به ذائقه شما خوش نیاید اما، خواص بیشماری دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشید. اثر ارده در زنان باردار بستگی به وضعیت سلامتی مادر و کودک دارد که در این مطلب از گهواره به آن می‌پردازیم.

خوردن ارده در بارداری 

زمانی که باردار هستید، آنچه که میخورید نه تنها در سلامتی شما، بلکه در سلامتی جنین در حال رشد شما نیز تاثیر می‌گذارد. در دوران بارداری سیستم ایمنی شما ضعیف می‌شود و شما و کودکتان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های هستید، از این رو داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها به شما کمک می‌کند تا در این دوران بتوانید از خودتان و کودکتان مراقبت کنید. در این دوران بایدها، نبایدها و توصیه‌های زیادی درمورد مواد غذایی شده است که ممکن است در هر منبع نظر متفاوتی وجود داشته باشد و این موضوع می‌تواند شما را سردرگم کند.

ارده یا تاهینی یکی از محصولات کنجدی است که خواص بسیاری دارد. ارده در اصل همان کنجد پوست کنده شده و تفت داده شده است که در طی فرآیندی آسیب شده و به محصول مقوی تبدیل می‌شود. ارده حاوی ویتامین‌های A و گروه B، کلسیم، آهن، منیزیم، اسید فولیک، اسیدهای آمینه، فسفر، پروتئین و اسید اگزالیک است که می‌توان به همراه شیره، در سس سالاد، در هوموس و حتی به تنهایی آن را مصرف کرد.

در دوران بارداری ممکن است سوال شود که آیا خوردن ارده بدون ضرر و بی خطر است یا خیر؟ خوشبختانه در هیچ منبعی ذکر نشده است که مصرف ارده برای بارداری مشکل ایجاد می‌کند. ارده سرشار از کلسیم بوده و می‌تواند کلسیم مورد نیاز زنان باردار و شیرده را به خوبی تامین کند. همچنین در افزایش ضریب هوشی جنین، تقویت حافظه و رشد فکری و مغزی جنین نقش بسزایی دارد. بنابراین خوردن ارده در بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید است.

خوردن ارده در سه ماهه اول بارداری 

رعایت نکات ایمنی در هرچیزی در دوران بارداری بخصوص در سه ماهه اول بارداری بسیار مهم است، زیرا در این دوران جنین شروع به شکل گیری و رشد می‌کند. لیستریوز و سالمونلا از بیماری‌هایی هستند که از طریق غذا منتقل می‌شوند و در طول فرآیند تولید و نگهداری تمام غذاهای فرآوری شده بوجود می‌آیند. این نوع بیماری یک عفونت غذایی است که اکثر افرادی که به آن مبتلا می‌شوند ممکن است اصلا متوجه آن نشوند، با این حال افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند و میزان مرگ و میر در آنها نسبتا بالا است. بنابراین ابتلا به این بیماری‌ها در دوران باردرای به ویژه در سه ماهه اول بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

این دو بیماری به عنوان اصلی‌ترین موارد نگران کننده در مورد ارده غیر بهداشتی در دوران بارداری هستند. اگرچه بیماری لیستریوز برای اکثر بزرگسالان سالم بی‌ضرر است، اما می‌تواند برای زنان باردار خطر جدی به همراه داشته باشد. با این وجود توصیه می‌شود در سه ماهه اول بارداری، اگر قصد دارید تا از ارده در رژیم غذایی خود استفاده کنید، بهتر است از ارده‌های بهداشتی از شرکت‌های معتبر خریداری کنید تا دیگر نگرانی وجود نداشته باشد.

خوردن ارده در بارداری

خوردن ارده در ماه آخر بارداری

ارده را می‌توان به عنوان یکی از مواد اصلی هوموس به عنوان پیش غذا و عصرانه و یا همراه با شیره به عنوان صبحانه میل کرد و از فواید آن بهره‌مند شد. همانطور که گفته شد ارده سرشار از مواد معدنی و مغذی بسیاری است که در دوران بارداری بسیار ضروری هستند. مصرف ارده حتی در یک وعده کوچک می‌تواند منبع خوبی از پروتئین، فیبر، مواد معدنی و مغذی را تامین کند. از فواید این ماده غذایی در دوران بارداری به ویژه در ماه‌های آخر عبارتند از:

  • افزایش سطح ایمنی بدن

در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود، بنابراین تغذیه در این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است. ارده می‌تواند به ارتقا سطح ایمنی بدن کمک کند و به دلیل داشتن ویتامین C ابتلا مادر به سرماخرودگی و آنفولانزا جلوگیری کند.

  • خاصیت آنتی اکسیدان

ارده سرشار از آنتی اکسیدان‌های لیگنان است که می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها را کاهش دهد.

  • تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

همانطور که می‌دانید، جنین بیشتر منبع کلسیم مادر را دریافت می‌کند. از این رو مادر ممکن است با کمبود کلسیم مواجه شود. ارده منبع غنی از کلسیم است و می‌تواند کلسیم مورد نیاز مادر برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها را تامین کند و به رشد و نمو جنین کمک کند.

  • هضم بهتر غذا و رفع مشکل یبوست در دوران بارداری

اکثر خانم‌ها در دوران بارداری با مشکلات معده و روده همراه هستند. در این دوران رحم به معده فشار آورده و  غذا کمی سخت‌تر هضم می‌شود و همین باعث معده درد و یبوست می‌شود. فیبر موجود در ارده به هضم غذا و مشکلات گوارشی کمک کرده و همین باعث برطرف شدن یبوست می‌شود.

مضرات ارده در بارداری چیست؟

همانطور که می‌دانید، هر ماده غذایی می‌تواند در کنار فواید بسیاری که برای بدن دارد، مضراتی را هم به همراه داشته باشد. خوردن ارده در دوران بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد و همچنین در برخی شرایط باتوجه به وضعیت سلامت مادر و جنین می‌تواند مضر باشد. از مضرات ارده در دوران بارداری عبارتند از:

  • برخی از افراد ممکن است به دانه‌های کنجد حساسیت داشته باشند، به همین دلیل با خوردن ارده دچار مشکلات آلرژیک می‌شوند.
  • ارده حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 6 است که با مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث برهم خوردن تعادل آن نسبت به امگا 3 در بدن شود.
  • ارده ممکن است باعث بیماری لیستریوز و سالمونلا که نوعی عفونت غذایی هستند، شود.
  • ارده حاوی مقدار زیادی لکتین است که با مصرف بیش از حد آن، با ایجاد اختلال در جذب مواد مغذی در روده ممکن است باعث سوراخی روده شود.
  • مصرف بیش از حد ارده به دلیل داشتن چربی بالا و کالری زیاد می‌تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود.

مضرات ارده در بارداری

آیا ارده باعث سقط جنین می‌شود؟

این شایعه وجود دارد که خوردن ارده می‌تواند باعث سقط جنین شود. درست است که ارده طبع گرمی دارد، اما باعث نمی‌شود تا دمای بدن نامتعادل شده و در نتیجه موجب سقط جنین شود. بنابراین این نظریه اشتباه است.

مصرف خرما ارده در بارداری

ترکیبات مقوی را می‌توان با ارده درست کرد و از خواص آن در دوران بارداری بهره‌مند شد. ارده را می‌توان همراه با خرما و شیره در دوران بارداری استفاده کرد و ارزش غذایی آن را افزایش داد. ترکیب این دو ماده غذایی به عنوان یک مکمل غذایی می‌تواند باعث افزایش هوش جنین و برطرف شدن کم خونی و کمبود آهن در بدن شد.

مصرف حلوا ارده در بارداری

حلوا ارده یکی دیگر از محصولات کنجدی پرطرفدار است که خواص فراوانی دارد. این ماده غذایی سرشار از کلسیم بوده و مصرف آن در دوران بارداری به تامین کلسیم بدن مادر کمک می‌کند و موجب رشد مغزی و افزایش هوش جنین می‌شود. همچنین ارده حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بوده و به جلوگیری از زایمان زودرس کمک می‌کند.