سونوگرافی هفته ششم بارداری چگونه است؟+نکات قبل از انجام آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سونوگرافی هفته ششم بارداری

در مورد سونوگرافی هفته ششم بارداری، می‌توان گفت که این سونوگرافی، به عنوان یکی از مهم‌ترین سونوگرافی‌های بارداری، به دلیل توانایی تشخیص زودهنگام برخی از مشکلات جنین، از جمله سقط جنین، نارسایی قلبی جنین و آنومالی‌های جنینی، بسیار مهم است. در این سونوگرافی، می‌توان اندازه جنین، ضربان قلب جنین، تعداد جنین‌ها، موقعیت جنین و مشکلاتی که ممکن است در جنین وجود داشته باشد، شناسایی کرد. در این مقاله از گهواره به بررسی سونوگرافی هفته ششم بارداری می‌پردازیم.

فرایند انجام سونوگرافی هفته ششم بارداری

در سونوگرافی هفته ششم بارداری دو نوع سونوگرافی واژینال و شکمی انجام می‌شود. در سونوگرافی واژینال، پروب سونوگرافی به صورت مستقیم در واژن قرار می‌گیرد و در سونوگرافی شکمی، پروب سونوگرافی روی شکم قرار می‌گیرد. برای انجام سونوگرافی هفته ششم بارداری، باید مثانه خالی شده و بطن کوچک رحم خالی باشد. در این سونوگرافی، جنین به صورت کامل دیده می‌شود و می‌توان از این روش برای تشخیص سلامتی جنین و مادر استفاده کرد.

فرایند انجام سونوگرافی هفته ششم بارداری

سونوگرافی شکمی در هفته ششم

سونوگرافی شکمی در هفته ششم بارداری، یکی از مهم‌ترین سونوگرافی‌هایی است که در طول دوران بارداری انجام می‌شود. در این هفته، جنین به اندازه یک لوبیا سبز و با طول حدود ۵ میلی‌متر، درون رحم قرار دارد. در این سونوگرافی، پزشک می‌تواند بررسی کند که جنین درون رحم به درستی قرار دارد و آیا قلب جنین به درستی کار می‌کند یا خیر. همچنین، این سونوگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند تا تعیین کند که آیا بارداری به درستی پیش می‌رود یا خیر.

در صورتی که پزشک نگرانی‌هایی در مورد سونوگرافی شکمی در هفته ششم بارداری دارد، ممکن است بخواهد سونوگرافی واژینال نیز انجام دهد. در این سونوگرافی، پزشک با استفاده از یک مبدل نازک، جنین را بررسی می‌کند. به طور کلی، سونوگرافی شکمی در هفته ششم بارداری، یکی از مهم‌ترین سونوگرافی‌هایی است که در طول دوران بارداری انجام می‌شود و به پزشک کمک می‌کند تا بررسی کند که بارداری به درستی پیش می‌رود یا خیر.

سونوگرافی واژینال هفته ششم بارداری

سونوگرافی واژینال یکی از انواع سونوگرافی های بارداری است که در هفته ششم بارداری برای بررسی وضعیت جنین و مادر انجام می شود. در این نوع سونوگرافی، با ورود یک ردیاب یا گیرنده به داخل واژن، امواج صوتی از ردیاب به داخل رحم فرستاده می شود و تصویری با بزرگنمایی بالا از جنین گرفته می شود و آن را به صفحه کامپیوتر می فرستد. این تصویر به پزشک کمک می کند تا وضعیت سلامت و مراحل رشد جنین را بررسی کند. همچنین اگر جنین دچار برخی از ناهنجاری ها باشد، پزشک آن را تشخیص می دهد.

سونوگرافی واژینال معمولا بین 15 الی 20 دقیقه طول می کشد. اگر پزشک به شما توصیه کند قبل از هفته دهم بارداری سونوگرافی انجام دهید، باید از روش سونوگرافی واژینال استفاده کنید. زیرا در ابتدای بارداری، جنین بسیار کوچک است و در پایین ترین قسمت شکم قرار گرفته است. بنابراین با سونوگرافی شکمی قابل مشاهده نیست. اما سونوگرافی واژینال به پزشک کمک می کند رحم شما را از طریق واژن به صورت دقیق بررسی کند. همچنین خطای آن نسبت به سونوگرافی شکمی کمتر است. به طور کلی، سونوگرافی واژینال در هفته ششم بارداری برای بررسی وضعیت جنین و مادر بسیار مفید است.

سونوگرافی واژینال هفته ششم بارداری

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

در هفته ششم بارداری، جنین شما به اندازه یک دانه کوچک عدس (با عرض تقریبی 4 تا 5 میلی‌متر) رشد کرده است. در این هفته، سیستم عصبی جنین در حال شکل‌گیری است و به همین دلیل مصرف اسیدفولیک بسیار ضروری است، چون باعث می‌شود نقص لوله عصبی اتفاق نیفتد. قلب جنین شما که مرحله تقسیم به حفره‌های چپ و راست را آغاز کرده است، حدود 150 بار در دقیقه (تقریبا دو برابر تعداد ضربان قلب شما در دقیقه) می‌زند و جریان خون در بدن او آغاز شده است. در هفته ششم بارداری، می‌توان اندازه جنین، ضربان قلب جنین، تعداد جنین‌ها، موقعیت جنین و مشکلاتی که ممکن است در جنین وجود داشته باشد، شناسایی کرد.

باید توجه داشت که در هفته ششم بارداری، جنین به صورت کامل دیده نمی‌شود و برای دیدن جزئیات بیشتر، سونوگرافی هفته هفتم بارداری مناسب است. همچنین، در این هفته، ممکن است برخی از علائم ناخوشایند بارداری، مانند حالت تهوع، حساس شدن سینه‌ها و خستگی، برای شما پدیدار شود.

علت دیده نشدن جنین در سونوگرافی هفته ششم چیست؟

در برخی موارد، در هفته ششم بارداری، فقط ساک و جسم زرد مشاهده می‌شود و جنین دیده نمی‌شود. این حالت به طور طبیعی در بسیاری از بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. در این موارد، تاریخ نامناسب سونوگرافی و زود بودن انجام آن می‌تواند علت این مشکل باشد. برای اطمینان بیشتر، پس از دو هفته، می‌توانید سونوگرافی مجددی انجام دهید.

نتایج سونوگرافی هفته ششم بارداری

در سونوگرافی هفته ششم بارداری، می‌توان اطلاعات مفیدی درباره سلامتی جنین و مادر به دست آورد. در این سونوگرافی، می‌توان اندازه جنین، ضربان قلب جنین، تعداد جنین‌ها، موقعیت جنین و مشکلاتی که ممکن است در جنین وجود داشته باشد، شناسایی کرد.

علائم هفته ششم بارداری

علائم هفته ششم بارداری که در سونوگرافی مشاهده می‌شود

 در هفته ششم بارداری، جنین بین 4 تا 5 میلی‌متر است. در این هفته، مغز و قلب جنین تشکیل شده و جوانه‌ها و برجستگی‌ها برای تشکیل اندام‌های اصلی ظاهر می‌شوند. برخی از علائم هفته ششم بارداری عبارتند از: حالت تهوع صبحگاهی، حساس شدن سینه‌ها، خستگی، تورم سینه، تیره شدن اطراف نوک سینه، گرفتگی عضلات، نفخ شکم، تغییر خلق‌وخو، احساس ناخوشایند نسبت به بوها، تمایل بیش از حد و یا بیزاری ناگهانی از غذاها و افزایش بزاق دهان و تکرر ادرار.

در این هفته، سرعت رشد جنین افزایش پیدا می‌کند و تا آخر هفته طول جنین دو برابر می‌شود. برجستگی‌ها و جوانه‌های کوچکی روی جنین رشد می‌کند که در طول بارداری چشم، گوش، بازو و پاهای نوزاد را تشکیل می‌دهند. در هفته ششم بارداری جنین با سرعت بیشتری رشد می‌کند و اندام‌های اصلی به‌آرامی شکل می‌گیرند.

تهوع صبحگاهی جزء علائم شایع آن است و ۷۰ تا ۸۰٪ افراد این عارضه را در بارداری تجربه می‌کنند. با افزایش هورمون بارداری، حالت تهوع بیشتر می‌شود. معمولا در سه‌ماهه دوم بارداری این عارضه بهبود پیدا می‌کند. اگر حالت تهوع شما خیلی شدید است، باید با دکتر زنان مشورت کنید.

برای اطلاعات کامل‌تر درباره هفته ششم بارداری، محل قرارگیری جنین و بایدها و نبایدهای مادر باردار، مقاله آن را مطالعه نمایید. 

نکات قبل از انجام سونوگرافی هفته ششم بارداری

  • باید مثانه خالی شده و بطن کوچک رحم خالی باشد.
  • باید بهترین زمان برای انجام سونوگرافی را با پزشک خود هماهنگ کنید.
  • باید به پزشک خود درباره هرگونه دارویی که مصرف می‌کنید، اطلاع دهید.

جمع‌بندی

سونوگرافی هفته ششم بارداری یکی از مهم‌ترین سونوگرافی‌هایی است که در طول بارداری انجام می‌شود. در این هفته، جنین به اندازه یک لوبیای کوچک است و بسیاری از اعضای بدنش شکل گرفته‌اند. در این سونوگرافی، پزشک می‌تواند جنین را بررسی کند و مطمئن شود که همه چیز درست پیش می‌رود. همچنین، پزشک می‌تواند بررسی کند که آیا جنین درون رحم به درستی قرار گرفته است یا خیر. 

سونوگرافی هفته ششم بارداری می‌تواند به مادر اطمینان بدهد که بارداری به درستی پیش می‌رود و جنین در حال رشد است. اما باید توجه داشت که این سونوگرافی نمی‌تواند همه چیز را پوشش دهد و برخی از مشکلات را نمی‌تواند تشخیص دهد. برای مثال، این سونوگرافی نمی‌تواند بررسی کند که آیا جنین دچار بیماری‌های ژنتیکی است یا خیر. اما با این حال، سونوگرافی هفته ششم بارداری یکی از مهم‌ترین سونوگرافی‌هایی است که در طول بارداری انجام می‌شود.

سوالات متداول

سونوگرافی ششم هفته بارداری چه چیزی را نشان می‌دهد؟

سونوگرافی ششم هفته بارداری می‌تواند ساک بارداری، جسم زرد و قلب جنین را نشان دهد. در این هفته، جنین حدود 4 تا 5 میلی‌متر طول دارد و مغز و سیستم عصبی آن شروع به تشکیل می‌شود. قلب جنین نیز در این هفته تپش پیدا می‌کند و می‌توان صدای آن را در سونوگرافی شنید.

سونوگرافی ششم هفته بارداری چرا انجام می‌شود؟

سونوگرافی ششم هفته بارداری معمولاً در صورتی انجام می‌شود که بارداری غیر منظم، خونریزی واژینال، درد شکمی یا علائم سقط جنین وجود داشته باشد. این سونوگرافی می‌تواند وضعیت جنین و سلامت بارداری را بررسی کند. اگر بارداری منظم و بدون مشکل باشد، ممکن است نیازی به انجام این سونوگرافی نباشد.