سونوگرافی واژینال در بارداری | ضرورت و عوارض آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سونوگرافی واژینال

یکی از هیجان‌انگیزترین لحظات در دوران بارداری زمانی است که می‌توانید نوزاد در حال رشد خود را روی مانیتور سونوگرافی مشاهده کنید. این اولین باری است که واقعاً کودک خود را می‌بینید، شکل سر، دست‌ها و پاها. سونوگرافی یکی از آزمایش‌های دوران بارداری و یک روش معمول و به طور کلی بی‌خطر است که در آن از امواج صوتی با فرکانس بالایی استفاده می‌کند که از بدن شما و بدن کودک عبور می‌کند تا تصویری ایجاد کند. این تصاویر روی مانیتور نمایش داده می‌شود که به شما و پزشکتان اجازه می‌دهد تا نوزاد را در داخل رحم خود ببینید. اما سونوگرافی انواع مختلفی دارد یکی از آنها ار روی شکم و دیگری سونوگرافی واژینال یا داخلی است که در آن ترانسفورماتور یا پروب از دهانه رحم عبور کرده و وارد آن می‌شود که شاید به نظر برسد می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. اما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟ در ادامه در مورد خطر سونوگرافی واژینال در بارداری بیشتر توضیح خواهیم داد. 

سونوگرافی واژینال چیست؟

سونوگرافی ترانس واژینال که سونوگرافی اندواژینال نیز نامیده می‌شود، نوعی سونوگرافی لگنی و از معاینات دوران بارداری است که توسط پزشکان برای بررسی اندام‌های تناسلی زنانه استفاده می‌شود. این آزمایش شامل بررسی رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، دهانه‌ی رحم و واژن می‌شود. معنای سونوی واژینال یا ترانس واژینال چیست؟ سونوگرافی ترانس واژینال (TVS) به معنای از طریق واژن است. این روند یک معاینه داخلی است. بر خلاف سونوگرافی معمولی شکم یا لگن، که در آن دسته‌ی اولتراسوند (مبدل) روی قسمت بیرونی لگن قرار می‌گیرد، در این روش پزشک یک پروب اولتراسوند در حدود 7 تا 10 سانتی‌متر را وارد کانال واژن می‌کند.

هر دو نوع سونوگرافی رحم به شما این امکان را می‌دهند که تصاویر داخلی را روی یک مانیتور در دستگاه سونوگرافی مشاهده کنید. اغلب، سونوگرافی ترانس واژینال، که سونوگرافی اندواژینال یا سونوگرافی لگن نیز نامیده می‌شود (معاینه لگن در بارداری)، دید بهتری از اندام‌های تناسلی و جنین ایجاد می‌کند، زیرا می‌تواند به ساختارهایی که در حال بررسی است نزدیک‌تر شود و امواج اولتراسوند مجبور نیستند از داخل بافت شکم عبور کند.

*سونو آنومالی چیست و چه زمانی انجام میشود

سونوگرافی واژینال چیست

ضرورت و علت استفاده از سونوگرافی واژینال در بارداری

سونوگرافی ترانس واژینال می‌تواند باردار بودن را تایید کند زیرا می‌تواند ضربان قلب را در اوایل بارداری تشخیص دهد. همچنین می‌تواند محل و اندازه‌ی جنین را ثبت کند و از آن در تشخیص تک جنینی یا بارداری دوقلو نیز استفاده می‌شود. سونوگرافی واژینال همچنین می‌تواند برای تشخیص مشکلات احتمالی از جمله موارد زیر نیز استفاده شود:

  • تشخیص بارداری خارج از رحم
  • برای تعیین خطر زایمان زودرس دهانه‌ی رحم را اندازه‌گیری کرده، که امکان هرگونه مداخله لازم را فراهم می‌کند
  • تشخیص ناهنجاری در جفت جنین یا دهانه رحم
  • تعیین موقعیت ساک حاملگی. پزشک باید از وجود و محل ساک در اوایل بارداری مطلع شود تا بتواند در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهد.
  • تعیین منبع هرگونه خونریزی

بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال در بارداری

انجام سونوگرافی واژینال در بارداری در سه ماهه‌ی اول یا شروع سه ماهه‌ی دوم انجام می‌شود. اگر بخواهیم به صورت هفتگی بیان کنیم بین هفته‌ی 10 تا 14 بارداری انجام می‌شود. که بسته به شرایط شما می‌تواند زودتر یا دیرتر باشد. به هر نسبت که سن بارداری کمتر باشد، نگرانی در مورد خطرات سونوگرافی واژینال در بارداری بیشتر خواهد بود.

زمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینال

زمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینال

در حاملگی با جنین زنده، سونوگرافی ترانس واژینال (داخلی) باید بتواند کیسه‌ی حاملگی را از هفته‌ی پنجم بارداری تشخیص دهد. کیسه زرده را می‌توان از هفته 5 و نیم بارداری مشاهده کرد. این در حالی است که در سونوگرافی ترانس شکمی (خارجی) امکان دیده شدن جنین در هفته‌ی پنجم وجود ندارد یا دقت آن بسیار کم است.

*در این مقاله بخوانید سونوگرافی nt چیست + nt بالای 2 یعنی چه

عوارض سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال در بارداری برای شما و کودکتان بی‌خطر است، تا زمانی که منجر به پارگی کیسه‌ی آب نشود. از این رو اینکه چه کسی این کار را برایتان انجام می‌دهد و میزان تخصص آن بسیار مهم است. اگر به لاتکس حساسیت دارید، به سونوگرافیست اطلاع دهید تا بتواند از غلاف بدون لاتکس روی پروب استفاده کند. به طور کلی این روش هیچ عارضه‌ی جدی ندارد، بنابراین می‌توانید بعد از آن به فعالیت‌های عادی خود، از جمله رانندگی و انجام خانه‌داری در دوران بارداری بازگردید. با این حال در مواردی نادر سونو واژینال در بارداری، مشکلاتی نیز رخ می‌دهد.

یکی از این مشکلات درد است. انجام سونوگرافی ترانس واژینال ممکن است کمی ناراحت کننده یا خجالت‌آور باشد. در این روش پروب وارد دهانه می‌شود و در اثر فشار وارد کردن دست پزشک ممکن است بخش‌هایی دچار کشیدگی شوند و در نتیجه بعد از پایان سونوگرافی درد را تجربه کنید که به صورت طبیعی تنها در همان روز حس خواهد شد و انتظار می‌رود که روز بعد از بین رفته باشد و اگر در روزهای بعد همچنان درد داشتید باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین مسائلی مانند مثانه‌ی پر نیز می‌تواند در سونوی واژینال مشکل ایجاد کند. برخلاف سونوگرافی از روی شکم که حتماً مثانه باید پر باشد، در این سونو پر بودن مثاله در اثر فشار پروب احتمال ادرار کردن یا درد مثانه در طول انجام فرایند را افزایش می‌دهد. 

عوارض سونوگرافی واژینال

آیا سونوگرافی واژینال باعث سقط می‌شود

بسیاری از زنان در مورد خطرات سونوگرافی واژینال در اوایل بارداری و ویژه سقط جنین صحبت می‌کنند. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه انجام اسکن واژینال یا سونوگرافی جنین باعث سقط جنین یا آسیب به جنین شما می‌شود وجود ندارد. خونریزی بعد از سونو واژینال در بارداری می‌تواند بی‌خطر باشد. این خونریزی در بیشتر مواقع به احتمال زیاد به این دلیل است که قبلاً خون در واژن جمع شده بود و پروب تنها آن را خارج کرده است. با این حال اگر خونریزی شدید به همراه درد را تجربه می‌کنید بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید. 

چطور برای سونوگرافی واژینال آماده شوید

بیشتر اوقات، برای آماده شدن برای سونوگرافی ترانس واژینال نیازی به انجام کاری نیست. با این حال، در برخی موارد، پزشک ممکن است قبل از کار، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را به شما ارائه دهد، به خصوص اگر لازم باشد قبل از آن چیزی بنوشید. گاهی اوقات یک مثانه نیمه پر ترجیح داده می‌شود، و گاهی اوقات یک مثانه خالی مورد نیاز است. اگر به مثانه نیمه پر نیاز است، حدود 30 دقیقه قبل از قرار ملاقاتتان آب می‌نوشید. مواقع دیگر، از شما خواسته می‌شود که مثانه خود را درست قبل از فرایند تخلیه کنید. اگر در مورد روش یا نتایج بالقوه سونوگرافی استرس دارید، ممکن است بخواهید از قبل در تکنیک‌های آرام‌سازی شرکت کنید. تمرکز حواس می‌تواند به آرام کردن اعصاب شما کمک کند و قبل، در حین و بعد از عمل به شما احساس آرامش بدهد. اما به طور کلی، این یک روش ساده و بدون درد است و نباید نگران آن باشید.