خوردن ملون در دوران بارداری مفید است یا مضر ؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ملون در بارداری

ملون یکی از آن میوه‌های شیرین و آبداری است که زنان زیادی ممکن است در طول بارداری هوس خوردنش را بکنند. اما سوال این است که آیا خوردن ملون در بارداری کار درستی است؟ و آیا هیچ خطری برای نوزاد ندارد؟ در ادامه می‌خواهیم ضمن پاسخ دادن به این دو سوال در مورد مزایا و معایب خوردن این میوه‌ی خوشمزه بیشتر صحبت کنیم.

ملون، گرمک، طالبی، خربزه؟

این میوه‌ها یکی نیستند و قبل از هر چیز اجازه دهید یک بار برای همیشه تفاوت آنها را برایتان توضیح دهیم. اینها نه تنها از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند بلکه در مزه و خواص نیز متفاوتند. ملونی که در ایران است در واقع میوه‌ای به نام سردا از خانواده‌ی ملون است. رنگ گوشت میوه سبز رنگ و پوست آن صاف و یکدست است و ظاهری شبیه به توپ دارد. پس قبل از اینکه به مزایا و مشکلات خوردن ملون در بارداری بپردازیم، باید ابتدا آن را بشناسید تا وقتی از خواص آن صحبت می‌کنیم آن را با خواص خربزه و گرمک دربارداری اشتباه نگیرید.

علت ویار ملون در بارداری

بسیاری ویار ملون در بارداری را به جنسیت جنین مرتبط می‌دانند. اما حقیقت چیز دیگری است. ویارهای بارداری ناشی از کمبود مواد مغذی مختلف در بدن هستند و این موضوع که نشان از جنسیت خاصی دارند، از نظر علمی اثبات نشده است.

علت ویار ملون در بارداری

* حتما بخوانید: خوردن هندوانه در بارداری چه فواید و عوارضی دارد؟ 

فواید ملون در بارداری

میوه ملون سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌توانند در دوران بارداری کمک زیادی به شما کنند. از جمله‌ی این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین C که بدن شما را در برابر طیف وسیعی از عفونت‌ها مقاوم می‌کند. 
  • ویتامین A که اهمیتش برای کسی پوشیده نیست و می‌تواند مانع از اختلالات مادرزادی و نقص‌های عملکردی در آنها شود. 
  • ویتامین K که در کاهش حالت تهوع در بارداری نقش مهمی دارد و به روند انعقاد خون و جلوگیری از مشکلات در حین زایمان کمک می‌کند.
  • اسید فولیک که از همان روزهای اول بارداری به آن نیاز خواهید داشت و به رشد ذهنی کودک کمک می‌کند.
  •  ویتامین B1 که برای رشد سیستم عصبی مرکزی کودک لازم است.
  • مواد معدنی زیادی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، آنتی اکسیدان ها و ...

به خاطر وجود این مواد، خوردن ملون در بارداری می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد. احتمالاً شنیده‌اید که خوردن ملون در دوران بارداری و زیبایی جنین با هم ارتباطی دارند اما حقیقت این است که این موضوع از نظر علمی اثبات نشده است. 

فواید مصرف ملون در دوران بارداری

  • جلوگیری از یبوست: یکی از مهمترین خواص مصرف ملون در بارداری، جلوگیری از یبوست است. به دلیل وجود فیبر و آب فراوان، خوردن ملون مانند خوردن هندوانه به حرکات روده‌ها کمک کرده و مانع از یبوست بارداری می‌شود.
  • ممانعت از گرفتگی عضلات: به دلیل وجود کلسیم و منیزیم، خوردن ملون در بارداری در ماه هشتم و ماه آخر، حرکات ماهیچه‌ها به ویژه در حین زایمان را تسهیل کرده و مانع از گرفتگی آنها می‌شود.
  • کاهش بروز کم خونی: آهن، ویتامین C و اسید فولیک موجود در ملون همه دست به دست هم داده‌اند تا از بروز کم خونی در زنان باردار جلوگیری کنند.

فواید مصرف ملون

خوردن ملون در سه ماه اول بارداری

خوردن ملون در بارداری در سه ماه اول به دلیل مقادیر بالای اسید فولیک در این میوه می‌تواند در تشکیل و رشد سیستم عصبی جنین نقش موثری داشته باشد. از این رو بیشتر متخصصین مصرف ملون در بارداری در حد اعتدال را توصیه می‌کنند. شما باید مراقب عوارض ملون در بارداری هم باشید که در ادامه بیشتر در موردشان توضیح داده می‌شود.

مضرات مصرف ملون در دوران بارداری

اگرچه تاثیر خوردن ملون در بارداری از نظر علمی اثبات شده است، اما این مزایا برای زمانی هستند که شما آن را در حد اعتدال مصرف کنید در غیر این صورت مضراتی نیز به همراه خواهد داشت. در صورت استفاده‌ی بیش از حد، مضرات مصرف ملون به شرح زیر خواهد بود:

  • افزایش قند خون: میوه ملون سرشار از قند است و اگرچه این قند می‌تواند به افزایش انرژی شما در طول بارداری کمک کند، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند سبب افزایش قند خون شما شود و مشکلاتی نظیر دیابت بارداری و افزایش وزن را به همراه داشته باشد.
  • تکرر ادرار: آب درون ملون در صورت مصرف متعادل می‌تواند به حرکات روده کمک کند اما مصرف بیش از حد آن منجر به تکرر ادرار و اسهال می‌شود.