درمان اسهال نوزاد تازه متولد شده | بهترین درمان اسهال نوزاد 20روزه، یک ماهه و...

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان اسهال نوزاد تازه متولد شده

اینکه دقیقا برای درمان اسهال نوزاد تازه متولد شده چه کارهایی باید انجام دهیم یا می‌توانیم انجام دهیم یا چه کارهایی نمی‌توانیم انجام دهیم و نباید انجام دهیم؛ موضوع بسیار مهمی است؛ به هر حال نوزاد تازه متولد شده حساسیت‌های منحصر به فرد خود را دارد و باید به طور ویژه‌تری از او مراقبت شود. 

برای درمان اسهال نوزاد تازه متولد شده چه کار کنیم؟

برای درمان اسهال نوزاد یک ماهه چی خوبه یا درمان اسهال نوزاد 20روزه و یا درمان اسهال نوزاد چند روزه چطور انجام می‌شود. اینها موضوعاتی هستند که فراوانی جست و جوی زیادی دارند. لازم است بدانید که پیش از شروع درمان، حتما باید از وقوع بیماری و عارضه مطمئن باشید. یعنی باید یقین داشته باشید که نوزاد شما دچار اسهال شده است و مدفوع او مدفوعِ طبیعی نیست. برای رسیدن به این نتیجه حتما باید انواع شکل مدفوع نوزاد را بشناسید؛ زیرا قوام، رنگ و مقدار مدفوع نوزاد به راحتی مشخص می‌کند که او دچار اسهال شده است یا خیر. 

* حتما بخوانید: معرفی قویترین داروی گیاهی برای اسهال و درمان فوری آن 

تشخیص اسهال نوزاد

تشخیص اسهال نوزاد

تشخیص اسهال اولین مرحله است؛ یعنی باید درست تشخیص داده شود که نوزاد دچار اسهال شده است. برای این تشخیص حتما لازم نیست که عکس اسهال نوزاد را دیده باشید؛ همین که انواع مدفوع را بشناسید و بدانید اسهال وضعیتی است که نوزاد تازه متولد شده مدفوع بسیار مایع و شل و با تعداد دفعات زیاد و یا حجم بیشتر نسبت به حالت عادی دارد، کافی است. ممکن است در مدفوع مخاط نیز وجود داشته باشد. اسهال گاهی با استفراغ همراه است. اسهال اغلب در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود، عفونت از طریق دستان آلوده، غذاهای آلوده و... می‌تواند منتقل شود.

باید بدانید که اسهال در نوزادان بسیار جدی است. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه تغییر در دفع و حرکات روده نوزاد تازه متولد شده، حتما پزشک را در جریان قرار دهید. اگر نوزادتان اسهال و استفراغ دارد، به احتمال زیاد نشانه عفونت است. در صورتی که نوزاد شما علائم کمبود آب بدن مانند خشکی دهان، خیس کردن کمتر از ۶ پوشک در روز، چشمان گود افتاده، ملاج گود رفته، یا خشکی پوست را دارد، به طور بالقوه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

*اسهال نوزاد چگونه است + علائم و روشهای درمان

اگر نوزاد تا ۲۴ ساعت مدفوع آبکی و شل دارد، یا اگر اسهال او با یکی از علائم زیر همراه باشد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • کمبود آب بدن
  • استفراغ
  • تب
  • مدفوع همراه با خون

آیا تغییر شیر خشک و اسهال با هم ارتباط مستقیم دارند؟

آیا تغییر شیر خشک و اسهال با هم ارتباط مستقیم دارند؟

*راهنمای تصویری مدفوع نوزاد + انواع شکل مدفوع نوزاد نشانه چیست

عوامل به وجود آورنده اسهال در کودکان متفاوت است؛ میکروب‌ها، ویروس‌ها، اختلال در جذب روده و عدم تحمل کودک نسبت به شیر گاو می‌تواند موجب اسهال شود. تغذیه با شیر خشک احتمال ابتلای کودک به بیماری‌های عفونی و اسهال را بالا می برد. حتی شیر خشک و یبوست هم با هم ارتباط دارند.

جالب است بدانید که اسهال شدید، مشکلات دستگاه تنفسی تحتانی (ریه‌ها) و بیماری‌های عفونی در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر است و در صورت ابتلا نیز شدت کمتری دارد، اما در کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، اسهال بیشتر دیده می‌شود.

واقعیت این است که تفاوت‌های زیادی بین شیر مادر و شیر مصنوعی و یا شیرخشک وجود دارد. قند موجود در شیر مادر که به عنوان قند لاکتوز شناخته می‌شود، بسیار زیاد است؛ لاکتوز شیر مادر به سرعت به گلوکز و گالاکتوز تجزیه می‌شود؛ گلوکز به مصرف سلول‌های مختلف، خصوصا سلول‌های مغزی و عصبی می‌رسد و گالاکتوز توسط یک نوع باکتری به نام لاکتو باسیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث تکثیر این باکتری می‌شود؛ در نتیجه از رشد سایر میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌شود.

قند لاکتوز در شیر دام یا شیر خشک کم است؛ زیرا استفاده از آن بسیار هزینه‌بر است برای شرکت‌های تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد؛ در نتیجه به جای لاکتوز از قند و شکر در تهیه شیر خشک استفاده می‌شود تا قند مورد نیاز شیرخشک تامین شود. در مورد کیفیت چربی شیرخشک در فرصت دیگری حتما صحبت خواهیم کرد؛ اما باید بدانید که آنتی‌بادی‌ها و مواد ضد میکروبی فراوانی در شیر مادر وجود دارد که نوزاد را در مقابل انواع بیماری‌ها مصون نگه می‌دارد؛ این مواد در شیر خشک بسیار کمتر است؛ به طوری که زمینه ابتلای نوزاد به بیماری‌هایی چون اسهال، استفراغ، تب و بیماری‌های عفونی را بالا برده و او را دچار مشکل می‌کند.

در نتیجه می‌توان اینطور گفت که حساسیت به شیر خشک یکی از علل شناخته شده اسهال در نوزادان است. در واقع نوزادان می‌توانند از حساسیت یا آلرژی به شیر خشک دچار اسهال شوند. بیشتر انواع شیر خشک از شیر گاو تهیه می‌شوند و پروتئین شیر گاو می‌تواند باعث آلرژی غذایی نوزاد شود. نوزادان همچنین ممکن است نسبت به شیرخشک تهیه شده از سویا حساسیت داشته باشند. پس اگر نوزاد شما بعد از تغذیه با شیر خشک دچار اسهال شده است، شیر خشک را از رژیم غذایی او حذف کنید؛ چنانچه بهبود پیدا کرد، بدیهی است که شیر خشک انتخابی به هر جهت با گوارش کودک سازگار نبوده است و در صورت نیاز و ضرورت باید از شیر خشک جایگزین استفاده کرد. 

*در این مقاله بخوانید چه موقع استفراغ نوزاد خطرناک است + علائم هشدار را بشناسید

درمان خانگی اسهال نوزاد 

استفاده از روش‌های درمانی خانگی اسهال نوزادان حتما باید منطقی و عقلانی باشد. چنانچه کودک شما مبتلا به اسهال شدید است، حتما به پزشک مراجعه کنید و اقدامات پزشکی لازم را انجام دهید. به یاد داشته باشید که کمبود آب در بدن و دفع نامتعادل آب از بدن بسیار خطرناک است می‌تواند عواقب بدی به دنبال داشته باشد. 

شیر مادر

برای نوزادان زیر شش ماه که هنوز تغذیه تکمیلی را شروع نکرده‌اند، شیر مادر بهترین ترکیبات را برای بهبود اسهال دارد. در واقع شیر مادر بهترین راه حل برای هیدراته نگه داشتن بدن کودک است. حتما در طول دوره‌ اسهال کودک، دفعات شیردهی را افزایش دهید.

در صورتی که اسهال نوزاد شدید و طولانی است، خودسرانه هیچ اقدامی نکنید و حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. 

علل شایع اسهال در نوزادان

علل شایع اسهال در نوزادان

*قطره پدی لاکت برای چیست + دوز مجاز و عوارض ناشی از مصرف

علت اسهال نوزاد تازه متولد شده چیست؟ در ادامه شایع‌ترین دلیل اسهال نوزاد تازه متولد شده آمده است:

  • بیماری‌ها: ویروس‌ها، باکتری‌ها، ارگانیسم‌های قارچی و انگل‌ها 
  • داروهای خاص مثل آنتی بیوتیک‌ها 
  • مسافرت 
  • مشکلات سلامتی مانند التهاب روده 
  • دندان درآوردن 
  • عوامل ناشناخته 
  • رژیم غذایی مادر  (مثلا شیر گاو، شکلات، غذاهای نفخ‌دار، غذاهای پر ادویه و کافئین می‌توانند احتمال ایجاد اسهال را بالا ببرند. از پزشک خود بپرسید برای درمان اسهال نوزاد مادر چه بخورد ؟) 
  • استفاده مادر از ملین‌ها؛ (ایا شیر مادر باعث اسهال نوزاد میشود؟ بله مسهل‌ها و ملین‌های قوی و محرک ممکن است از طریق شیر به نوزاد منتقل شوند و باعث اسهال او شوند.) 
  • حساسیت به شیر خشک
  • آلوده شدن شیر خشک به میکروب ها به دلیل عدم نگهداری مناسب

نکته مهم: مراحل دندان درآوردن نوزاد به خودی خود نمی‌تواند باعث اسهال نوزادان باشد. با این حال، نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند، تمایل دارند همه چیز را در دهان خود بگذارند. میکروب‌های روی این اشیا و اسباب بازی‌ها، دندان ‌گیر‌ها و دستان کوچک کودکان، به راحتی می‌توانند وارد بدن آنها شود و ایجاد اسهال کنند. از همین جهت اسهال به عنوان یکی از علائم دندان در آوردن نوزاد شناخته می شود.

*رنگ مدفوع نوزاد هنگام دندان درآوردن چه رنگی است

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درمان اسهال در نوزاد تازه متولد شده موثر نشد و در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، حتما و سریع با پزشک مراجعه کنید؛

  • مشاهده خون در مدفوع یا همان اسهال خونی
  • تب و اسهال
  • اگربه نظر می‌رسد که نوزاد درد می کشد.
  • بی اشتهایی و غذا نخوردن
  • خواب آلودگی بیش از حد
  • اسهال آبکی و مداوم بیش از ۲۴ ساعت
  • مشاهده علائم کم آبی بدن در نوزاد

کلام آخر

بد نیست یادآوری کنیم که رنگ مدفوع سبز تیره در نوزادانی که شیر خشک می‌خورند (حتی به صورت مکمل) و مدفوع زرد رنگ در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، کاملا عادی است. علت مدفوع سبز تیره در نوزادان شیر خشکی به مصرف شیر خشک مربوط است. قوام مدفوع کودک پیش از شروع تغذیه تکمیلی خیلی سفت نیست. اسهال كودكان زمانی مشخص می‌شود که حجم آب در مدفوع و دفعات مدفوع زیاد شده باشد. برای درمان اسهال نوزاد تازه متولد شده ابتدا تغذیه با شیر مادر را بالا ببرید؛ اما حتما در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.