دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان و تفاوت آن با شربت دیفن هیدرامین ساده

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شربت دیفن هیدرامین و کامپاند کودکان

دیفن‌هیدرامین یکی از انواع شربت آنتی‌هیستامین است. انواع شربت‌های آنتی‌هیستامین برای درمان آبریزش بینی نوزاد، عطسه، خارش و حتی سرفه کودکان کاربرد دارند. دیفن‌هیدرامین برای چیست؟ چه میزان از مقدار مصرف شربت دیفن هیدرامین و کامپاند کودکان و عوارض آن‌ها می‌دانید. تا انتهای مقاله گهواره با ما همراه باشید. همچنین اگر باردار هستید و به زونا مبتلا شده اید، حتما مقاله زونا در بارداری را مطالعه کنید. این مقاله اطلاعات دقیق و مستندی در این باره در اختیار شما قرار می دهد. همچنین می توانید به مقالات مشابه مانند مقاله شربت استامینوفن کودکان نیز مراجعه کنید.

شربت دیفن هیدرامین برای کودکان برای چیست؟ 

بسیاری از مادران بدون آنکه آنتی هیستامین را بشناسند، به داروخانه مراجعه کرده و این سوال را می‌پرسند. قبل از پرداختن به موضوع شربت دیفن هیدرامین و کامپاند کودکان لازم است بدانید هیستامین یک واسطه ‌التهابی در بدن است؛ یعنی دستگاه ایمنی در برابر یک عامل غریبه مثل گرده گل یا موی حیوانات، ماده‌ای به نام هیستامین آزاد می‌کند که موجب خارش و آبریزش بینی می‌شود. همچنین در بعضی بافت‌‌ها، هیستامین به عنوان انتقال‌دهنده پیام عصبی بین سلو‌ل‌های عصبی عمل می‌کند. داروهای آنتی‌هیستامین با خنثی-کردن عمل هیستامین باعث تسکین خارش، آبریزش بینی و عطسه‌ می‌شوند. همچنین این داروها علائم مربوط به واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌ها را در مناطقی غیر از بینی مانند پوست (مانند کهیر و دانه‌های پوستی) کاهش می-دهند. 

برای اینکه بدانید در هفته سیزدهم بارداری چه می گذرد؟ اینجا را کلیک کنید.

دارو‌های آنتی هیستامین در دسته‌بندی به انواع قدیمی (نسل اول) و جدیدتر (نسل دوم) تقسیم می شوند؛ تفاوت اصلی این دو گروه در میزان عارضه جانبیِ خواب آلودگی است. آنتی ‌هیستامین‌های نسل دوم بر‌خلاف نسل اول، کمتر باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. در ادامه به بررسی دو مورد از رایج‌ترین شربت‌های آنتی‌هیستامین نسل اول مورد استفاده در سرماخوردگی کودکان یعنی شربت دیفن هیدرامین و کامپاند کودکان می‌پردازیم:

قبل از مطالعه ادامه مقاله توجه کنید!

  1. به‌هیچ عنوان به کودک زیر یک ماه (نوزاد) هیچ‌گونه شربتی ندهید. 
  2. دوز دارو‌هایی که در ادامه آورده می‌شوند باید با نظر پزشک باشد و هرگز خودسرانه به کودک دارویی ندهید؛ هرچند که فروش آنها در دارو‌خانه‌ها آزاد است.
  3. سواد پزشک‌تان را با میزان دارو‌یی که تجویز می‌کند، نسنجید و به دارو‌های تجویزی وی اعتماد کنید.
  4. مطالبی که در آینده مطالعه می‌کنید، صرفا جهت افزایش آگهی بوده و توصیه‌های پزشک بهترین گزینه درمانی است. 

شربت‌های سرماخوردگی کودکان به هیچ عنوان خود بیماری را درمان نمی‌کنند؛ بلکه با کاهش علائم سرماخوردگی نوزاد ، تحمل دوره بیماری را تسهیل می‌کنند. همچنین دوره بیماری با مصرف شربت سرماخوردگی کودکان کوتاه‌تر از حالت معمول نمی‌شود.

*حتما بخوانید: بهترین شربت تب بر کودکان و دوز مناسب آن 

آنتی‌هیستامین جدید اطفال

در ادامه چند معادل حجمی کاربردی معرفی می‌شود. موارد زیر برای مواقعی است که شما پیمانه دقیقی برای مصرف شربت به‌همراه ندارید؛ سعی کنید تا جایی که امکان دارد از سرنگ (که سوزن آن را به روشی ایمن دور انداخته‌اید) و یا پیمانه همراه شربت برای مصرف آن استفاده کنید. مصرف دقیق‌تر دارو از نظر ساعت و حجم در میزان تاثیر‌گذاری آن بسیار موثر است. 

  • یک سی‌سی معادل یک میلی‌لیتر است.
  • یک قاشق چای‌خوری معادل تقریباً پنج سی‌سی است.
  • یک قاشق غذا‌خوری معادل تقریبا ً15 سی‌سی است.
  • یک سی‌سی معادل 20 قطره از قطره‌چکان استاندارد است. 

نکته: موارد فوق یک معیار کلی است و ممکن است با توجه به اندازه قاشق یا قطره‌چکان معادلی متفاوت داشته باشد.

شربت دیفن‌هیدرامین برای کودکان (Diphenhydramine)

شربت دیفن‌هیدرامین کودکان از نسل اول شربت آنتی هیستامین برای کودکان است. شربت دیفن‌‌هیدرامین با اسامی دیگری از جمله بنادریل (Benadryl)، شربت سیروفن (Syruphen)، شربت دیفرام برای کودکان (Difram) و شربت آمی‌ دیفن‌ هیدرامین (Ami- Diphenhydramine) نیز شناخته می‌شود. عکس شربت دیفن هیدرامین کودکان در زیر آمده است:

شربت دیفن هیدرامین برای کودکان

شربت بلتیل برای درمان سرفه کودکان، دوز و نحوه مصرف آن 

مکانیسم اثرشربت دیفن‌هیدرامین

شربت ضد سرفه کودکان دیفن هیدرامین با رقابت با هیستامین در اتصال به گیرنده آن عمل می‌کند. یعنی در بازی رقابتی صندلی بازی، بر روی صندلی اختصاصی هیستامین می‌نشیند و جلوی تاثیر آن را می‌گیرد. همچنین این دارو دارای خاصیت مهار‌کننده عصبی (در رقابت با اثرات ماده استیل‌کولین که پیام عصبی را انتقال‌ می‌دهد) است؛ به گونه‌ای که اثر ضدسرفه شربت دیفن ‌هیدرامین به‌‌علت اثر مستقیم بر مرکز رفلکس سرفه در بصل‌النخاع مغز است. به‌طورکلی شربت دیفن‌هیدرامین کودکان موجب کاهش علائمی مانند عطسه، آبریزش و خارش از چشم‌ها و بینی می‌شود. این شربت باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ نیز می‌شود و از این طریق در بهبود علائم بیماری حرکت یا ماشین‌گرفتگی نقش دارد.

همچنین اگر به دنبال حقایقی در مورد کرونا در بارداری هستید، این مقاله را از دست ندهید. 

موارد مصرف شربت دیفن هیدرامین در کودکان

شربت دیفن هیدرامین برای کودکان برای چیست

  • علائم ناشی از سرماخوردگی؛ سرفه، عطسه، خارش و آبریزش بینی و چشم
  • رینیت آلرژیک
  • کهیر و سایر علائم پوستی آلرژی
  • تهوع و استفراغ ناشی از بیماری حرکت کودکان
  • شربت دیفن هیدرامین برای گلو درد کودکان و نوزادان نیز مفید است.
  • استفاده از شربت دیفن هیدرامین برای درد دندان و لثه‌ی نوزاد با تجویز پزشک می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • شربت دیفن هیدرامین برای تب کودک هم می‌تواند مفید باشد و اثر درمان کنندگی دارد. (از شیاف استامینوفن 125 نیز برای درمان تب استفاده می‌کنند.)

زمان و مقدار مصرف شربت دیفن‌ هیدرامین کودکان

مقدار مصرف دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان چقدر است؟ شربت دیفن هیدرامین کودکان چند سی سی باید داده شود؟

  • مصرف دیفن هیدرامین در کودکان زیر یک ساله ممنوع است و به طور کلی هیچ دوز مصرفی شربت دیفن هیدرامین برای کودکان زیر دو سال مشخص نشده و مصرف آن در این سن توصیه نمی‌شود.
  • دوز شربت دیفن هیدرامین برای کودکان دو تا پنج سال؛ 25/6 میلی‌گرم و هر چهار تا شش ساعت است. بیشتر از 5/37 میلی‌گرم در روز نشود. مقدار مصرف شربت دیفرامیکس برای کودکان باید طبق نظر پزشک باشد.
  • در کودکان پنج تا شش ساله: 5/12 تا 25 میلی‌گرم، هر چهار تا شش ساعت. بیشتر از 150 میلی‌گرم در روز نشود.

توجه: در هر پنج سی‌سی از شربت دیفن‌هیدرامین، 5/12 میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به 25/6 میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید 5/2 سی‌سی ( یعنی نصف پنج سی‌سی) از شربت داده‌ شود. بقیه مقادیر نیز به همین ترتیب محاسبه می‌شود. 

طریقه مصرف شربت دیفن هیدرامین برای کودکان

برای این کار می‌توانید از سرنگ یا قاشق استفاده کنید. سرنگ برای کودکان کوچکتر و قاشق برای بزرگتر‌هاست. در هر دو حالت این کار را در حالت خوابیده انجام ندهید و حتماً او را بنشانید. از دادن دارو در زمانی که کودک کلافه و یا در حال گریه است خودداری کنید زیرا ممکن است باعث بیرون ریختن دارو یا پریدن آن در نای کودک شود. حتماً کودک را آرام کنید و در زمان دادن دارو لبخند بزنید و مهربان باشید زیرا کودک تحت تاثیر واکنش شما قرار می‌گیرد. حتماً بعد از شربت به کودک آب بدهید. اگر این شربت را با ناراحتی و عصبانیت به کودک دهید باعث انزجار آنها از دارو شده و همین موضوع باعث می‌شود او در خوردن دارو همکاری نکند.

عوارض جانبی شربت دیفن هیدرامین برای کودکان

آیا شربت دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان ضرر دارد؟  عوارض شربت دیفن هیدرامین برای کودکان شامل خواب‌آلودگی، گیجی، تاری‌دید، دوبینی و عوارض گوارشی ممکن است درپی مصرف شربت دیفن هیدرامین و کامپاند کودکان ایجاد شود. مصرف طولانی‌مدت آن موجب پوسیدگی دندان می‌شود.

موارد منع مصرف شربت دیفن هیدرامین

  • استفاده از هر گونه شربت سرفه کودکان مانند دیفن هیدرامین یا شربت برم هگزین برای کودکان و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. خصوصاً مصرف خودسرانه آن در کودکان زیر شش ماه می‌تواند عوارض جبران نا‌پذیری از خود بر-جای گذارد. به‌طور کلی استفاده از شربت دیفن‌هیدرامین مگر با نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر شش سال توصیه نمی‌شود.
  • جایگزینی دارو بدون اسلاع از پزشک هم جایز نیست. درست کثل زمانی که برای جایگزین قطره آهن باید ز پزشک اجازه بگیرید، برای جایگزین کردن دیفن هیدرامین هم باید همین کار را کنید.
  • اگر کودک شما دچار بیماری ریوی همانند آسم، آمفیزم ریوی و... است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • اگر کودک شما دچار فنیل‌کتونوریا (PKU) است؛ حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید. شربت دیفن‌ هیدرامین ممکن است حاوی آسپارتام باشد و برای کودک شما که قادر به متابولیسم اسیدآمینه فنیل‌آلانین نیست، مضر باشد.
  • شربت دیفن هیدرامین برای اسهال کودک می‌تواند اثر تشدیدکنندگی داشته باشد.
  • شربت دیفن هیدرامین برای کودکان فاویسم نیز بسیار خطرناک است و منجر به شروع علائم می‌شود.
  • به هیچ‌عنوان برای سرماخوردگی از دیفن هیدرامین کامپاند برای نوزاد (کودک زیر یک ماه) استفاده نکنید. در مورد تفاوت دیفن هیدرامین کامپاند و ساده یا فرق دیفن هیدرامین با دیفن هیدرامین کامپاند از پزشک خود بیشتر بپرسید. 
  • به‌هیج عنوان از شربت دفین‌ هیدرامین برای خواب نوزاد استفاده نکنید. اگر شربت دیفن هیدرامین برای تنظیم خواب کودک مشکلاتی ایجاد کرده است، به پزشک مراجعه کنید.
  • مصرف همزمان چند داروی آنتی ‌هیستامین به هر شکل دارویی اعم از قرص، کرم، شربت و... ممنوع است و می‌تواند خطرساز باشد.

تداخل دارویی دیفن هیدرامین

تداخل دارویی به این معنا است که مصرف دو یا چند دارو به صورت همزمان یا باعث خنثی شدن اثر داروها و عدم اثربخشی آنها می‌شود و یا باعث تشدید اثرات آنها می‌شود و یا عوارض جانبی خطرناکی برای بدن به همراه خواهد داشت. چه در مورد شربت دیفن هیدارمین در کودکان و چه هر داروی دیگری باید پزشک خود را از داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع کنید. بعضی از داروهایی که با شریت دیفن هیدرامین کودکان تداخل دارند عبارتند از:

  • آنتی‌ هیستامین‌‌های پوستی مانند پماد و کرم
  • داروهای تنظیم خواب 
  • داروهای ضد درد و شل کننده‌ی عضلات

 

عوارض شربت دیفن هیدرامین در اطفال

 

توصیه‌هایی برای کاربرد شربت دیفن هیدرامین برای کودکان

  • شربت را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.
  • شربت را در دمای زیر 25 - 15 درجه سانتی‌گراد نگهداری و از یخ‌زدگی محافظت نمایید.
  • دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.
  • اگر کودک دچار علائم حساسیت به دارو (همانند کهیر، بثورات پوستی، تنگی نفس، سردرد و...) شد؛ مجدداً به پزشک مراجعه کنید.
  • به منظور کاهش تحریک گوارشی شربت آنتی‌هیستامین دیفن ‌هیدرامین، شربت را با آب، شیر یا همراه غذا استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید برای ماشین‌گرفتگی از این دارو استفاده کنید؛ حداقل نیم ساعت پیش از مسافرت شربت را مصرف کنید.

تفاوت دیفن هیدرامین کامپاند و ساده

انواع شربت دیفن هیدرامین شامل ساده و کامپاند است. تفاوت دیفن هیدرامین و دیفن هیدرامین کامپاند چیست؟ انواع دیفن هیدرامین در موارد زیر با هم تفاوت دارند:

  • فرق دیفن هیدرامین با کامپاند در آمونیوم‌کلریدی است که دیفن هیدرامین کامپاند دارد. فرق شربت دیفن هیدرامین با دیفن هیدرامین کامپاند باعث اثر خلط‌آوری این شربت می‌شود. به‌همین علت در رفع سرفه‌ خلط‌دار بسیار موثر است.
  • از نام‌های دیگری که این شربت که به آن‌ها نیز شناخته و تجویز می‌شود؛ شربت دیفرامیکس ( Diframix)، شربت دیفاند (Diphand) و شربت سیروفن کامپاند (Struphen Compound) است. (فرق شربت دیفرامیکس با دیفن هیدرامین وجود آمنویم کلرید است که در بالا اشاره شده است)

     

  • از تفاوت دیفن هیدرامین با کامپاند این است که شربت دیفن‌ هیدرامین کامپاند برای از بین بردن سرفه خلط‌دار بسیار موثر است. همچنین انقباض نایژه‌ها که ناشی از اثرات هیستامین است، بهبود می‌دهد.
  • دیگر تفاوت شربت دیفن هیدرامین با کامپاند این است که در کودکان زیر شش سال، مصرف دیفن‌‌ هیدرامین کامپاند توصیه نمی‌شود. هیچ میزان مجازی از مقدار مصرف شربت دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان زیر شش سال وجود ندارد.