گوشت بوقلمون در بارداری | خواص و مضرات آن

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گوشت بوقلمون در بارداری

مصرف پروتئین در دوران بارداری برای رشد جنین اهمیت زیادی دارد. گوشت بوقلمون یکی از منابع خوب پروتئینی است که می‌تواند در دوران بارداری از آن استفاده کنید. از جمله خواص مصرف گوشت بوقلمون در بارداری می‌توان به درمان کم خونی، کمک به رشد جنین، کاهش تهوع، کنترل دیابت بارداری و... اشاره کرد. و افراط در خوردنش نیز می‌تواند مشکلاتی از جمله افزایش فشار خون داشته باشد. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد خواص و مضرات گوشت بوقلمون در بارداری بیشتر توضیح دهیم.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه بارداری و برنامه غذایی مناسب این دوران به دست آورده، با دیگر مادران تبادل نظر کنید و از پیام تخصصی مشاور بهره ببرید.

آیا خوردن گوشت بوقلمون در بارداری مجاز است؟

بله. خوشبختانه مصرف بوقلمون برای زن باردار ایرادی ندارد اما با احتیاطاتی همراه است. خطر مسمومیت غذایی ناشی از کمپیلوباکتر ژژونی، باکتری سالمونلا و کلستریدیوم پرفرنجنس . نه تنها در مورد مصرف گوشت بوقلمون در بارداری بلکه در مورد سایر طیور وجود دارد. جدا از خرید گوشت بهداشتی، شیوه طبخ آن نیز اهمیت دارد. به طور کلی به زنان باردار توصیه می‌شود از خوردن گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن بوقلمون یا ژامبون آن خودداری کنند زیرا حاوی باکتری لیستریا هستند که منجر به لیستریوز می‌شود.

خوردن بوقلمون در بارداری

* اهمیت مصرف گوشت در بارداری + میزان موزد نیاز روزانه

چون مادران باردار به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی در این دوران ده برابر بیشتر از جمعیت معمولی مستعد ابتلا به لیستریوز هستند و خوردن بوقلمون خام یا نیم پز خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا را به همراه دارد؛ بنابراین، بوقلمون باید تا حداقل دمای ایمن 165 تا 180 درجه فارنهایت پخته شود تا باکتری‌هایش از بین برود. می‌توانید از باقی مانده گوشت بوقلمون روز بعد، بعد از گرم کردن مجدد، استفاده کنید اما نباید گوشت سرد آن را به دلیل وجود لیستریا مصرف کنید.

خواص گوشت بوقلمون در بارداری

خواص بوقلمون تنها به گوشت آن مربوط نمی‌شود و می‌توانید از تخم بوقلمون نیز استفاده کنید اما ابتدا می‌خواهیم در مورد فواید گوشت بوقلمون در بارداری توضیح دهیم.

با استفاده از گوشت بوقلمون در بارداری به منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم و فسفر دسترسی پیدا می‌کنید که برای رشد جنین و تشکیل اندام‌های او ضروری است. گوشت بوقلمون پروتئین زیادی دارد و به شما کمک می‌کند با مصرفش احساس سیری بیشتری کنید. دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی به رشد جنین و سلامت مادر کمک می‌کند. از این نظر بوقلمون بهترین گوشت در دوران بارداری است. همچنین بوقلمون حاوی اسیدهای آمینه حیاتی است که باید در دوران بارداری مصرف کنید تا انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنید. دریافت کافی اسیدهای آمینه در دوران بارداری می‌تواند به کاهش اختلالات تولید مثلی نیز کمک کند.

ویتامینهای گروه ب از مهمترین ویتامین‌های بارداری هستند. بوقلمون منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B است که برای بارداری سالم مورد نیاز است. B3 برای تولید انرژی کارآمد و ارتباطات سلولی مهم است. B6 از تشکیل اسید آمینه پشتیبانی می‌کند و به تولید انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند، در حالی که B12 برای تولید DNA و تشکیل گلبول‌های قرمز خون حیاتی است.

بوقلمون منبع خوبی از آهن است که در دوران بارداری برای جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن ضروری است. کم خونی در این دوران به دلیل رشد جنین بسیار شایع است که اگر کنترل نشود خطرساز است. همچنین آهن نقش مهمی در انتقال اکسیژن به جنین در حال رشد، حمایت از رشد سالم مغز و جلوگیری از خستگی و ضعف در مادر باردار دارد.

بوقلمون، به ویژه زمانی که پرورشی باشد( یعنی بوقلمون محلی نه بوقلمون پرورشی)، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. این اسیدهای چرب برای رشد مغز و چشم نوزاد مهم هستند. امگا 3 همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش خطر عوارض در دوران بارداری و ارتقای سلامت کلی مادر و جنین کمک کند.

بوقلمون حاوی میزان زیادی فولات است که می‌تواند برای رشد دستگاه عصبی نوزاد بسیار کمک کننده باشد. از آنجایی که رشد دستگاه عصبی در سه ماهه اول رخ می‌دهد به مصرف گوشت بوقلمون در اوایل بارداری توصیه می‌شود.

یکی دیگر از خواص خوردن گوشت بوقلمون در سه ماهه اول بارداری کاهش و کنترل تهوع است. به طور کلی غذاهای حاوی پروتئین بالا مثل بوقلمون می‌توانند برای این منظور مفید باشند. اما به جز این بوقلمون حاوی میزان زیادی ب ۶ است که می‌توان در کنترل تهوع نقش اساسی داشته باشد. گوشت بوقلمون به علت میزان چربی کمتر، نسبت به گوشت قرمز مورد سالم‌تری برای دوران بارداری محسوب می‌شود. مانند سایر طیور گوشت سینه نسبت به ران بوقلمون چربی کمتری دارد.

خواص بوقلمون در بارداری

رابطه مثبتی بین گوشت بوقلمون و دیابت بارداری وجود دارد. بوقلمون غذایی با شاخص گلیسمی پایین (GI) است. این بدان معناست که باعث افزایش قند خونی نمی‌شود. اگر دیابت دارید، گنجاندن بوقلمون در رژیم غذایی می‌تواند به شما در کنترل قند خون کمک کند.

خواص تخم بوقلمون در بارداری

به جز استفاده از گوشت بوقلمون در بارداری شما می‌توانید از تخم این پرنده نیز استفاده کنید. در مورد خوردن تخم بوقلمون مطمئن شوید که کاملا پخته باشد و از انواع تخم‌های پاستوریزه با تاریخ مصرف استفاده کنید. تخم بوقلمون خام یا نیم پز می‌تواند حامل ارگانیسم‌های بیماری زا مانند باکتری سالمونلا باشد که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. از آنجایی که بارداری به طور موقت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، زنان باردار به ویژه در برابر بیماری‌های ناشی از غذا آسیب پذیر هستند. بنابراین باید هوشیارانه‌‌‌تر عمل کنند .

تخم بوقلمون منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین D و سلنیوم است. با این حال، آنها کلسترول بالاتری نیز نسبت به تخم مرغ دارند، بنابراین مهم است که آنها را در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید. تخم بوقلمون یک غذای فوق العاده برای پوست و مو است. مواد مغذی موجود در این تخم مرغ - مانند پروتئین، ویتامین B کمپلکس و چربی‌ها - به تقویت و تغذیه مو کمک می‌کند.

مضرات گوشت بوقلمون در بارداری

آیا گوشت بوقلمون در بارداری ضرر دارد؟ استفاده از گوشت بوقلمون در دوران بارداری در حد اعتدال ایرادی ندارد اما اگر در مصرفش افراط شود می‌تواند مشکل ساز باشد.

گوشت بوقلمون سرشار از سدیم است. یک مطالعه بزرگ نشان داد که زنان بارداری که بیش از 3700 میلی گرم سدیم در روز مصرف می‌کنند، 54 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری و 20 درصد افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی نسبت به زنانی که کمتر از 2600 میلی گرم سدیم در روز مصرف می‌کنند، قرار دارند.

پوست بوقلمون پرچرب است و از این رو اگر مصرف گوشت بوقلمون در زمان بارداری با پوست انجام شود، خطرات زیادی از جمله افزایش فشار خون و چاقی دازد

گوشت بوقلمون حاوی تریپتوفان است. تحقیقات نشان می‌دهد که مقادیر زیاد تریپتوفان می‌تواند باعث خواب آلودگی شما شود.

مصرات بوقلمون در بارداری

مصرف جگر بوقلمون در بارداری

در مورد خواص و مضرات خوردن گوشت بوقلمون برای بارداری توضیح دادیم. خوردن جگر در دوران بارداری یا زمانی که می‌خواهید باردار شوید خطرناک است. این موضوع شامل همه محصولات کبدی مانند سوسیس جگر و روغن کبد نیز می‌شود. جگر حاوی سطوح بالایی از ویتامین A رتینول است که می‌تواند در بدن جمع شود و به کودک در حال رشد شما آسیب برساند.

آیا گوشت بوقلمون باعث سقط جنین می‌شود؟

گوشت بوقلمون استعداد آلودگی به باکتری‌های زیادی مانند لیستریا را دارد. ابتلا به باکتری لیستریا در دوران بارداری بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به سقط جنین شود. زایمان زودرس، مرده‌زایی و وزن کم هنگام تولد نیز از دیگر عوارض ابتلا به عفونت لیستریا هستند. از این رو اگر قصد مصرف گوشت بوقلمون در بارداری را دارید حتماً مطمئن شوید که اولا از جاهای بهداشتی تهیه شده و دوم اینکه به طور کامل پخته شده باشد.

گوشت بوقلمون در طب سنتی

در طب سنتی گوشت بوقلمون سرد است یا گرم؟ گوشت بوقلمون طبع گرم و‌‌‌تر دارد و از نظر طب سنتی نیز مصرف آن در حد اعتدال در بارداری ایرادی ندارد. با این حال افراط در خوردنش می‌تواند منجر به افزایش گرمای رحم و مشکلاتی مانند زایمان زودرس شود. مصلح بوقلمون در طب سنتی گشنیز و سماق است اما استفاده از گشنیز در دوران بارداری باید محدود شود. شما می‌توانید از سماق در حد اعتدال در بارداری استفاده کنید.