تغییرات در رشد موها در دوران بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رشد موها در دوران بارداری

ممکن است متوجه شده باشید که موی شما در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می‌شوند ممکن است آنها دچار ریزش شوند، خشک شوند و یا برعکس حجیمتر و ضخیمتر به نظر برسند. این اتفاق به طور کلی به دلیل ترشح هورمونهای بارداری رخ می‌دهد. در ادامه قصد داریم در مورد این تغییرات و رشد موها در دوران بارداری بیشتر توضیح دهیم.

چرخه‌ی رشد مو

قبل از اینکه در مورد رشد موها در دوران بارداری توضیح دهیم لازم است با چرخه‌ی مو آشنا شوید. چرخه‌ی زندگی موهای شما سه مرحله دارد:

  • مرحله‌ی رشد (مرحله آناژن)
  • پایان رشد فعال مو (مرحله کاتاژن) 
  • مرحله‌ی نهایی استراحت که در آن موها از بین رفته و در نهایت می‌ریزند (مرحله تلوژن)

از دست دادن روزانه‌ی مو بخشی از چرخه‌ی طبیعی زندگی آنها است و از بین رفتن بین 50 تا 150 موی سر در روز طبیعی است. اما اگر تعداد بیشتری تار مو در طول روز از دست برود؛ شما دچار ریزش مو شده‌اید.

پرمویی در بارداری 

در یک چرخه‌ی طبیعی، هر تار مو ابتدا رشد کرده و به مرور بلند می‌شود، سپس 2 یا 3 ماه استراحت می‌کند تا اینکه توسط موی جدیدی که در آن فولیکول رشد می‌کند (غلاف لوله‌ای شکلی که موهای زیر پوست را احاطه کرده است) به بیرون رانده شده و به اصطلاح می‌ریزد. رشد سریع مو در دوران بارداری به این خاطر است که این چرخه تغییر می کند. بسیاری از خانم‌ها در حدود هفته‌ی پانزدهم بارداری احساس می‌کنند تارهای مویشان ضخیم شده است. این بدین خاطر نیست که هر تار مو ضخیم‌تر می‌شود، بلکه به این دلیل است که مو در مرحله رشد چرخه خود مدت بیشتری باقی می‌ماند و کمتر از حد معمول مو می‌ریزد. این به دلیل افزایش هورمون استروژن است. 

پرمویی در بارداری

آیا در دوران بارداری رشد مو زیاد می شود؟

درست است که در بسیاری از زنان رشد موها در دوران بارداری بهتر می‌شود، اما همانطور که در بالا خواندید این به منزله‌ی رشد بیشتر آنها نیست بلکه بیشتر به این خاطر است که آنها توقف بیشتری در فاز رشد دارند.

* حتما بخوانید: علائم صد در صد جنین دختر و شکل شکم در آن 

ریزش مو در بارداری

اما افزایش رشد موها در دوران بارداری برای همه رخ نمی‌دهد و بیشتر زنان در دوران بارداری دچار ریزش مو می‌شوند. این به دلیل کاهش استروژن است که ممکن است در نتیجه‌ی موارد زیر رخ دهد:

همچنین برای خانمها معمول است که بعد از بارداری وقتی استروژن به سطح طبیعی برگردد، دچار ریزش مو می‌شوند. این بدین خاطر است که موهای باقی مانده از مرحله‌ی رشد به مرحله استراحت تغییر حالت می‌دهند و در نتیجه پس از آن بیش از حد معمول می‌ریزند. تا حدود 3-4 ماه پس از تولد فرزند شما این روند ادامه دارد. این ریزش مو معمولاً جای نگرانی ندارد - رشد کودک تا سن 12 ماهگی به حالت طبیعی خواهد رسید. اگر احساس می کنید ریزش موهایتان در دوران شیردهی بیش از حد است، یا رشد موهای شما تا 12 ماه به حالت عادی برنگشته است، به پزشک مراجعه کنید.

درمان ریزش مو در بارداری

خوشبختانه ریزش مو در بارداری درمان دارد و شما می‌توانید با چند ترفند ساده به میزان زیادی جلوی آن را بگیرید. 

  • در درجه‌ی اول پوست سرتان را در معرض مستقیم نور خورشید و گرما قرار ندهید. 
  • برای افزایش رشد موها در دوران بارداری حتماً رژیم سالمی داشته باشید و میوه و سبزیجات فراوانی مصرف کنید بیشتر از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی فلاونوئید و آنتی اکسیدان هستند.

درمان ریزش مو در بارداری

  • وقتی موها خیس هستند آنها را شانه نزنید اما نگذارید کاملاً هم خشک شوند. اجازه دهید آنها کمی نمناک باشند.
  • در این دوران می‌توانید موهای خود را کوتاه کنید این کار مانع از ریزش آنها شده و به رشدشان کمک می‌کند.
  • از بافتن مو و استفاده از کش‌های تنگ خودداری کنید.
  • از شامپوها و نرم کننده‌های حاوی بیوتین و سیلیس استفاده کنید.
  • از وسایل حرارت دهنده‌ی ‌مو مانند سشوار و اتوی مو استفاده نکنید زیرا به پیاز مو آسیب می‌رسانند.

رشد موی پا و جنسیت جنین 

بسیاری از افراد بین پرمویی در بارداری و تعیین جنسیت جنین رابطه‌ای درنظرمی‌گیرند و معتقدند که رشد موها در دوران بارداری می‌تواند نشانه‌ی بارداری پسر باشد. حال آنکه چنین نیست. هیچ مقاله‌ی علمی از این موضوع پشتیبانی نمی‌کند. این موضوع در مورد خشک شدن موها در بارداری و جنسیت جنین نیز صدق می‌کند. در حالی که به بعضی از افراد معتقدند که این موضوع از علائم بارداری پسر در ماه اول است اما این موضوع از نظر علمی اثبات نشده است. به طور کلی رشد مو در بارداری و جنسیت جنین ارتباطی با هم ندارند و موارد نقض بسیار زیادی موجود است.

موهای زائد در بارداری 

رشد بیش از حد مو، که هیرسوتیسم نیز نامیده می‌شود، در زنان باردار بسیار شایع است. بسیاری از زنان باردار آن را روی شکم یا سایر مناطق که معمولاً موهای زیادی ندارد، مشاهده می‌کنند. اگرچه ظاهر زیبایی ندارد، اما موهای زائد معمولاً بی‌ضرر هستند و پس از زایمان از بین می‌روند. در اثر افزایش سریع استروژن، رشد موهای زائد در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند و موهای جدید ضخیم‌تر و تیره‌تر از موهای عادی هستند.

رشد موهای زائد در بارداری

به جز شکم، این موها می‌توانند روی سایر بخش‌های بدن نیز ظاهر شوند. مانند:

  • بازوها
  • سینه
  • صورت
  • گلو
  • کمر
  • گردن
  • شانه‌ها
  • بالای کمر

رشد موها در دوران بارداری در ناحیه‌ی شکم معمولاً پس از زایمان متوقف می‌شوند. اگر از بین نرفتند، یا به نظر می‌رسد در حال گسترش یا ضخیم شدن هستند، با پزشک خود تماس بگیرید. روش‌های از بین بردن موهای زائد در خانه، مانند اصلاح، تیغ زدن یا اپیلاسیون، معمولاً برای خانم‌های باردار بی‌خطر است. 

آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری خطرناک است؟

به طور کلی لیزر موهای زائد موضوع خطرناکی نیست و احتمال آنکه به نوزاد آسیب برساند کم است اما از آنجایی که تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده‌ است، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که این کار را تا پایان بارداری به تاخیر بیاندازید. 

آیا می‌توان در دوران بارداری موها را رنگ کرد

به نظر نمی‌رسد که استفاده از رنگ مو، مش یا دکلره به کودک در حال رشد آسیب برساند زیرا موهای شما مواد شیمیایی مضر را به اندازه کافی جذب نمی‌کند تا شما یا کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد. مقدار مواد شیمیایی سمی در رنگ مو زیاد نیست. با این حال، از آنجا که تحقیقات زیادی در مورد استفاده از رنگ مو و بارداری انجام نشده است، بهتر است رنگ آمیزی موهای خود را تا پایان سه ماهه‌ی اول بارداری (12 هفته اول بارداری) به تعویق بیاندازید.

رنگ کردن مو در بارداری

با این حال اگر تصمیم به این کار گرفتید، کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا ریسک کار کاهش پیدا کند به شرح زیراند:

  • اگر خودتان موهای خود را رنگ می‌کنید دستکش بپوشید.
  • اجازه ندهید رنگ به مدت طولانی روی موهای شما بماند. 
  • موهای خود را در اتاقی که تهویه‌ی مناسب دارد رنگ کنید.
  • پوست سر خود را پس از آن خوب بشویید.
  • محصولات مختلف رنگ مو را مخلوط نکنید.
  • قبل از اینکه موهای خود را رنگ کنید، تست آلرژی انجام دهید.

در مورد استفاده از سایر روش‌های شیمیایی روی موهای خود محتاط باشید. به عنوان مثال، برخی از درمان‌های صافی مو یا کراتینه حاوی ماده شیمیایی فرمالدئید هستند. گرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که این مواد می‌تواند به جنین آسیب برسانند، اما آنها مواد سرطان زا هستند و احتمالاً باید از آن اجتناب شود. بعلاوه استفاده از مواد شیمیایی در زنانی که دچار ریزش مو هستند، می‌تواند روند رشد موها در دوران بارداری را بدتر کند و بهتر است از آن اجتناب شود.

در این مقاله سعی شد درباره رشد موی سر و موهای زائد و ارتباط آن با علائم بارداری پسر و سایر اعتقادات رایج در جامعه صحبت کنیم. توجه کنید که برای این گونه از مسائل بهتر است به علم روز و نظر پزشک خود اعتماد کنید و از عقاید خرافی که اساس علمی ندارند بپرهیزید.