خوردن بامیه در بارداری | خواص، مضرات و مقدار مجاز

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بامیه در بارداری

بامیه یکی از سبزیجات بسیار کم کالری و در عین حال پرخاصیتی است که ما ایرانی‌ها از آن در نوعی خورشت استفاده می‌کنیم. اما از آنجایی که تغذیه در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است باید ببینیم آیا خوردن بامیه در بارداری نیز مجاز است؟ و به طور کلی خواص و مضرات آن چیست و چقدر باید مصرف شود. در این مقاله از گهواره قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم پس در ادامه همراه ما باشید. 

خواص بامیه در دوران بارداری چیست؟

ایا مصرف بامیه برای بارداری مفید است؟ فواید بامیه در بارداری به دلیل وجود مواد مغذی و ویتامین‌های زیاد در این سبزی فراوان است. به طور کلی بامیه به دلایل زیر برای زنان باردار توصیه می‌شود:

  • فولات : فولات یک ویتامین محلول در آب و یکی از مهمتریم ویتامین‌هایی است که در دوران بارداری به آن نیاز داریم (روزانه 400 میکروگرم). فولات برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزاد در حال رشد ضروری است. از این رو زنان باردار باید تا هفته شانزدهم بارداری آن را به صورت قرص اسید فولیک مصرف کنند. اما منابع طبیعی این ویتامین مانند بامیه نیز می‌تواند موثر باشد. برای بهره‌مندی از این خاصیت بامیه در بارداری توصیه می‌شود با مصرف یک فنجان بامیه پخته شده حدود 60 میکروگرم فولات روزانه را از این منبع دریافت کنید. این ویتامین باعث شده تا مصرف بامیه در اوایل بارداری به طور ویژه توصیه شود.
  • ویتامین A: ویتامین A ویتامینی است که ما در بارداری برای رشد اندام‌ها، استخوان‌ها و چشم‌های جنین به آن نیاز داریم. هر زن باردار روزانه 800 میکروگرم (mcg) ویتامین A  نیاز دارد و هر یک فنجان بامیه پخته شده می‌تواند در حدود 36 میکروگرم از این ویتامین را در اختیار فرد قرار دهد. توجه داشته باشید مصرف این ویتامین در ابتدای بارداری باید کنترل شده باشد از این رو بهتر است مصرف بامیه در ماه‌های اول بارداری را کم یا محدود کنید.

خواص بامیه در بارداری

  • ویتامین C: ویتامین C هم برای رشد سیستم ایمنی نوزاد و برای ترمیم بافت بدن مادر ضروری است و باید از طریق مصرف غذاهای حاوی این ویتامین در اختیار فرد قرار بگیرد. به طور کلی زنان باردار باید روزانه 80 میلی گرم ویتامین C مصرف کنند که با خوردن یک فنجان بامیه پخته شده حدود 23 میلی گرم از این ویتامین را دریافت می‌کنند.

*در مورد عوارض مصرف بیش از حد ویتامین سی در این مقاله بیشتر بخوانید. 

  • پتاسیم: بدون پتاسیم خطر ابتلا به دیابت بارداری و پره اکلامپسی به شدت در زنان باردار افزایش پیدا می‌کند بخصوص زنانی که در گروه پرخطر قرار دارند مانند زنان با اضافه وزن. استفاده از بامیه در بارداری منبع بسیار خوبی برای تامین پتاسیم است. زنان باردار باید روزانه 4000 میلی گرم پتاسیم مصرف کنند و یک فنجان بامیه پخته شده حاوی حدود 299 میلی گرم پتاسیم است.
  • فیبر: بامیه سرشار از فیبر محلول و نامحلول است که می‌تواند به رفع یبوست بارداری کمک کند. بعلاوه فیبر محلول باعث کاهش کلسترول خون و درمان دیابت شده و فیبر نامحلول هضم غذا را تقویت می‌کند.
  • آنتی اکسیدان‌ها: آنتی اکسیدان‌های اصلی موجود در بامیه شامل کاروتنوئیدها، ترکیبات فنلی، ویتامین‌های C و E است. این آنتی اکسیدان‌ها سیستم ایمنی مادر و نوزاد را تقویت کرده و در نتیجه احتمال ابتلا به عفونت‌ها و مشکلات قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

بامیه برای دیابت بارداری مفید است؟

مطالعات بر روی خواص گیاه بامیه و دیابت هنوز در حال تکمیل است با این حال مطالعات حیوانی نشان داده که این گیاه تاثیر مثبتی بر کاهش قند خون دارد. دیابت بارداری یکی از عوارض شایعی ست که به طور ویژه در زنان دارای اضافه وزن محتمل است. از این رو بعضی متخصصین مصرف این گیاه خصوصاً به صورت آب بامیه در بارداری را توصیه می‌کنند.

عوارض بامیه در بارداری چیست؟

برای داشتن یک تغذیه هوشمندانه شما باید از خواص و مضرات بامیه در بارداری به صورت همزمان مطلع باشید. خوشبختانه به طور کلی خوردن بامیه در دوران بارداری ضرری ندارد اما نباید در مصرفش زیاده روی کنید. چون بامیه حاوی فروکتان است. فروکتان مسبب بسیاری از مشکلات گوارشی مانند اسهال، باد، گرفتگی و نفخ است و این در حالی است که در دوران بارداری این مشکلات به خودی خود بسیار رایج‌ هستند و تغذیه‌ی اشتباه می‌تواند شرایط را برای شما بدتر کند. همچنین باید مراقب مضرات بامیه برای کلیه نیز باشید. بامیه سرشار از اگزالات است. شایع‌ترین نوع سنگ کلیه اگزالات کلسیم است. غذاهای حاوی اگزالات بالا، مانند بامیه و اسفناج، ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد افزایش دهد. 

در حالی که ممکن است از بعضی در مورد خواص بامیه برای غضروف شنیده باشید اما باید بدانید بامیه حاوی سولانین است که یک ترکیب سمی است که ممکن است باعث درد مفاصل، آرتریت و التهاب طولانی مدت در برخی افراد شود. درد مفاصل در دوران بارداری به دلیل افزایش وزن ناشی از بزرگ شدن جنین طبیعی است و زیاده روی در خوردن بامیه می‌تواند شرایط را بدتر کند. سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، زغال اخته و کنگر فرنگی نیز حاوی سولانین هستند.

همچنین مانند تمام سبزیجات تازه‌ی دیگر، شستن بامیه قبل از خوردن مهم است این موضوع به طور ویژه در مورد خوردن بامیه خام در بارداری صدق می‌کند. شستشو باید طوری باشد که هر باکتری که ممکن است روی سطح باشد از بین برود. همچنین باید مراقب بامیه‌های کپک زده و آسیب دیده نیز باشید.  

عوارض بامیه در بارداری

مقدار مصرف بامیه در بارداری چقدر است؟

اینکه بگوییم مصرف بامیه برای بارداری مضر است یا مفید به میزان مصرف شما بستگی دارد. سود و ضرر بامیه در بارداری تحت تاثیر شیوه‌ی مصرف است. اگر بخواهید این ماده را به صورت متعادل مصرف کنید می‌توانید از خواصش نیز بهره‌مند شوید و اگر زیاده‌روی کنید، مشکلاتی به همراه خواهد داشت. مقدار دقیقی برای مصرف مجاز بامیه در روز توصیه نشده است با این حال به نظر می‌رسد یک فنجان در هفته از بامیه در بارداری بی‌خطر است.

خوردن بامیه در ماه اخر بارداری مجاز است؟

در شرایطی که افراد می‌توانند از مصرف بامیه در ماه اول بارداری به میزان کنترل شده بهره‌مند شوند بعضی نیز معتقدند که خوردن این گیاه در اواخر بارداری می‌تواند به زایمان آسان کمک کند. با این حال در تحقیقات علمی تاثیر بامیه در زایمان آسان تایید نشده است.

تاثیر بامیه در بارداری و باروری

طبق تحقیقات انجام شده در سایت premiumtimesng جدا از فواید بامیه برای مردان یکی از مضرات بامیه برای مردان این است که قدرت باروری در آنها را کاهش می‌دهد. بامیه ماده منحصر به فردی به نام گوسیپول دارد. گوسیپول با مسدود کردن چندین آنزیم که در متابولیسم انرژی در سلول‌های اسپرم و تولید کننده اسپرم بسیار مهم هستند، تولید و تحرک اسپرم را مهار می‌کند که منجر به تضعیف قدرت باروری مرد می‌شود. از این رو توصیه می‌شود مردانی که در دوران قبل از بارداری هستند از مصرف این ماده اجتناب کنند یا به میزان بسیار کم مصرف کنند.

بامیه در بارداری طب سنتی

تاثیر بامیه در بارداری

در طب سنتی خوردن بامیه سبز در بارداری برای زایمان آسان توصیه می‌شود اما همانطور که گفتیم در تحقیقات علمی طب مدرن این موضوع اثبات نشده است. همچنین به زنان در معرض دیابت توصیه می‌کنند از این گیاه برای کنترل قند خون خود استفاده کنند. طبع بامیه سرد و تر است و بنابراین به زنانی که دچار میگرن و سردردهای دوران بارداری می‌شوند توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف آن قبل از بارداری می‌تواند با سرد کردن رحم مانع از بارداری موفق شود.

چطور بامیه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

ساده‌ترین راه مصرف به صورت خورش بامیه در بارداری (یا خورشت بامیه در بارداری) است. اما به جز آن شما می‌توانید از املت، آب و ترشی بامیه در بارداری نیز استفاده کنید.