سقط جنین در شش هفتگی | علائم، علت و عوارض آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سقط جنین در شش هفتگی

سقط جنین روشی برای پایان دادن به بارداری است که معمولا با علائم و عوارضی برای فرد همراه است. سقط جنین به دو روش دارویی و جراحی انجام می‌شود. بسته به مدت زمان بارداری، شرایط فیزیکی، سن مادر و چند فاکتور دیگر نوع سقط با تجویز پزشک انتخاب می‌شود. سقط جنین در شش هفتگی معمولا با روش سقط دارویی با استفاده از قرص که معمولا از سوی پزشک تجویز می‌شود، انجام می‌شود. در شش هفتگی قلب جنین اولین ضربان خود را انجام می‌دهد و جوانه‌های ریزی که بعدها تبدیل به دست و پا می‌شوند، شروع به رشد می‌کنند. سقط جنین در شش هفتگی می‌تواند غیر عمدی، عمدی و یا با تجویز پزشک باشد، که در این مطلب از گهواره به آن می‌پردازیم.

سقط جنین شش هفته

هنگامی که بارداری یک زن باردار خود به خود به پایان برسد، به آن سقط جنین خود به خودی یا غیر عمد می‌گویند. معمولا بیشتر سقط‌های خود به خودی در هفته‌های اول بارداری بخصوص تا هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد. تقریبا 85 درصد از سقط‌های خود به خودی قبل از هفته 12 بارداری اتفاق می‌افتد، بنابراین می‌توان گفت که هفته ششم بارداری یکی از حساس‌ترین دوره‌های بارداری است که احتمال سقط جنین در آن بسیار زیاد است.

سقط جنین گاهی اوقات انتخابی است. در این شرایط زن باردار تصمیم به سقط جنین می‌گیرد. هرچه سن بارداری کمتر باشد، سقط جنین راحت‌تر و آسیب روحی و جسمی آن نیز کمتر خواهد بود. در سقط جنین انتخابی مادر به دو دلیل زیر تصمیم به سقط می‌گیرد:

  • یک به دلیل درمانی، زن دارای وضعیت سلامتی مناسبی نیست و بارداری زندگی او را تهدید می‌کند و یا جنین در وضعیت مناسب جسمی قرار ندارد.
  • دو به دلایل غیر پزشکی زن تصمیم به پایان بارداری دارد.

در هر صورت سقط جنین برای زن علائم و عوارض ناخوشایندی به دنبال دارد، که شناخت این علائم می‌تواند به جلوگیری از سقط جنین خود به خودی کمک کند و همچنین دانستن عوارض بعد از سقط می‌تواند زن را آگاه کند تا بتواند راحت‌تر با آن روبه‌رو شود.

عکس جنین سقط شده شش هفته‌ای

عکس جنین سقط شده شش هفته ای

علائم سقط جنین در هفته ششم

سقط جنین اگر در هر زمان بعد از لانه گزینی انجام شود، علائم و نشانه‌هایی به همراه خواهد داشت که می‌توانید آنها را مشاهده کنید. در هفته ششم بارداری اغلب زنان متوجه سقط جنین نمی‌شوند، زیرا بیشتر آنها هنوز متوجه بارداری خود نشده‌اند. در این افراد لکه بینی و شروع خونریزی می‌تواند نشانه‌ای از قاعدگی عقب افتاده آنها باشد. اما اگر از بارداری خود مطلع باشند، بطور حتم متوجه سقط جنین خواهند شد. شایع‌ترین علامت سقط جنین خونریزی واژینال است که می‌تواند بصورت لکه بینی، ترشحات قهوه‌ای و یا خونریزی شدید به همراه لخته باشد. این خونریزی می‌تواند تا چند روز ادامه پیدا کند. از دیگر علائمی که ممکن است در هنگام سقط جنین با آن روبه‌رو شوید گرفتگی و درد در قسمت پایین شکم، ترشح مایعات به همراه خونریزی از واژن، احساس درد و حساسیت در پستان‌ها و حالت تهوع و در برخی موارد اسهال است.

سقط جنین در شش هفتگی با قرص

هرچه سن باروری و سن تخمک بارور کمتر باشد، گزینه‌های بیشتری برای سقط وجود دارد. سقط جنین در هفته ششم بارداری بسیار راحت و با روش‌های مختلفی امکان پذیر است. راحت‌ترین و کم‌خطرترین روش برای سقط جنین در هفته ششم بارداری، استفاده از قرص است. توصیه می‌شود تا این قرص‌ها بصورت خودسرانه مصرف نشود، زیرا عوارض جبران ناپذیری خواهند داشت.

قرص‌های زیادی در بازار برای سقط جنین وجود دارد که برخی از آنها بصورت خوراکی و برخی دیگر بصورت شیاف واژینال مصرف می‌شود. اینکه چه قرصی و چگونه مصرف شود، بستگی به نظر پزشک دارد. بعد از پایان سقط نیز از دیگر قرصهایی مانند قرص مترژن برای دفع بقایای باقی مانده از جنین در رحم استفاده می کنند. 

علائم سقط جنین در هفته ششم

آیا سقط جنین در هفته ششم درد دارد؟

در هفته ششم بارداری تولید هورمون‌های بارداری رو به افزایش است، همین موضوع باعث خستگی، حالت تهوع و عصبی شدن شما می‌شود. فشار خون پایین می‌آید و باعث سرگیجه می‌شود. البته احتمال دارد که هیچ کدام از این حالت‌ها را نداشته و کاملا طبیعی باشید. در این دوره اولین بخش از بدن شما که شروع به تغییر می‌کند، پستان‌ها است. در این مرحله شاهد بزرگ شدن سینه‌ها، تغییر شکل آنها، تغییر رنگ در هاله دور نوک سینه، افزایش تحریک پذیری، احساس خارش و سوزش خواهید بود. اما برای جنین چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد؟

بین شما و جنین یک ارتباط خونی تشکیل شده است و همین سبب می‌شود تا هر آنچه که می‌خورید بر رشد و تکامل او تاثیر بگذارد. کودک شما در این دوره اولین ضربان قلب خود را انجام می‌دهد و کم کم شروع به رشد بازوها، پاها و گوش‌ها کرده است و با سرعت زیادی در حال پیشروی و تغییر است. کبد، مغز و سیستم اسکلتی عضلانی نیز در حال توسعه هستند. برای رسیدن به این تحول، کودک هر آنچه را که نیاز دارد از شما دریافت می کند.

سقط جنین با لکه بینی یا خونریزی شدید همراه است. ممکن است در ناحیه شکم، کمر و شانه‌ها احساس درد داشته باشید. احساس تهوع ، سرگیجه و تب دارید و همراه با خون مایعی بد بو از واژن شما خارج می‌شود. در بیشتر موارد فرد در هنگام سقط درد خواهد داشت.

علت سقط جنین در شش هفتگی

به طور متوسط، حدود 15 درصد از تمام بارداری ها سقط می شوند، که این میزان در زنان جوان تر از زنان مسن تر کمتر است. دلایل متفاوتی برای سقط جنین در ماه‌های اولیه بارداری وجود دارد. برخی از این دلایل می‌تواند نشات گرفته از بیماری مادر باشد که با سقط جنین می‌تواند متوجه آن شود. از دلایل سقط جنین در هفته ششم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارداری پوچ (زمانی که تخمک بارور در رحم لانه گزینی می‌کند، اما هرگز یک بچه بوجود نمی‌آید.)
  • اختلالات کروموزومی
  • عفونت و مشکلات هورمونی
  • ناهنجاری‌های آناتومیکی رحم مانند سپتوم های رحم یا تومورهای فیبروئید (میوم) یا حتی پولیپ های کوچک آندومتر.
  • بیماری‌هایی مانند لوپوس، تیروئید و دیابت
  • مصرف الکل و دخانیات و احتمالا مصرف بیش از حد کافئین
  • قرار گرفتن در معرض سموم صنعتی و یا محیط زیست

*در این مقاله بخوانید آیا خوردن عسل در بارداری باعث سقط جنین می‌شود

علت سقط جنین در شش هفتگی

از کجا بفهمیم جنین سقط شده است؟

در هفته ششم بارداری ممکن است بسیاری از زنان متوجه بارداری خود نشوند و با خونریزی در هنگام سقط جنین آن را پریود عقب افتاده خود قلمداد کنند، اما اگر با عقب افتادن دوره قاعدگی و تاریخ پریود و انجام تست بارداری، از بارداری خود شده باشند، این خونریزی و لکه بینی می‌تواند نشانه‌ای برای پایان بارداری و سقط جنین باشد.

عوارض سقط جنین در شش هفتگی

معمولا سقط جنین در ماه‌های اولیه عوارض خاصی ندارند، اما بهتر است با عوارض احتمالی آن آشنا شوید. در ماه‌های اولیه بارداری سقط جنین معمولا با عوارض جزئی و زود گذر مانند درد، خونریزی، عفونت و خستگی است که قابل درمان بوده و کوتاه مدت است. اما عوارض بلند مدتی هم وجود دارد که نیاز به درمان جدی‌تری دارند مانند سقط جنین ناقص، چسبندگی داخل رحم، آسیب به اندام‌های مجاور مانند مثانه و روده، پارگی دهانه رحم، انعقاد عروق، افسردگی و اضطراب.  در مورد راهکاری تقویتی و بروز علائم پاک شدن رحم بعد از سقط از پزشک خود بیشتر بپرسید. 

آیا سقط جنین در شش هفتگی گناه دارد؟ حکم آن چیست؟

در دین اسلام سقط جنین حتی در زمانی که روح در بدن او دمیده نشده است، حرام است. معمولا پس از گذشت 160 روز از بارور شدن تخمک، روح در بدن جنین دمیده می‌شود. تنها در یک مورد دین اسلام اجازه سقط جنین را صادر می‌کند، آن هم در صورتی که بارداری برای مادر خطرناک باشد و احتمال آسیب رسیدن به مادر وجود داشته باشد. در این صورت سقط جنین جایز است.