بوی بد دهان در بارداری نشانه چیست؟ | روش های درمان آن

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بوی بد دهان در بارداری

بارداری می‌تواند چالش‌های خود را برای مادران داشته باشد. بعضی از آنها بسیار چالش برانگیز و مشکل ساز هستند اما بعضی دیگر بیشتر ناراحت کننده‌اند. یکی از این عوارض ناراحت کننده‌ که در بسیاری از مادران رخ می‌دهد، بوی بد دهان در بارداری است که می‌تواند موجب خجالت شما شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد دلایل و روش‌های درمان این مشکل بیشتر توضیح دهیم.

علت بوی بد دهان در دوران حاملگی

بوی نامطبوع دهان مشکلی است که می‌تواند در بسیاری از مقاطع زندگی انسان رخ دهد و مختص دوران بارداری نیست. علت این بو، برخورد باکتری‌ها با مواد غذایی و آزاد شدن گوگرد است. گوگرد بوی دارد که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در اثر تغییراتی که در زمان بارداری و همراه با رشد جنین در بدن مادر رخ می‌دهد، این اتفاق تسریع می‌شود و در نتیجه بوی آن را بیشتر حس می‌کنید. در ادامه بیشتر در مورد این تغییرات صحبت می‌کنیم:

تغییرات هورمونی: اصلی‌ترین دلیل بوی بد دهان در بارداری، تغییرات هورمونی است که همزمان با رشد کودک در رحم رخ می‌دهد. در این دوران سطح هورمون‌هایی مانند پروژسترون و استروژن تغییر می‌کند و در نتیجه روی سطح دندان‌ها پلاک ایجاد می‌شود. این پلاک‌ها حاوی باکتری‌ها هستند که می‌توانند گوگرد ایجاد کرد و باعث بد بو شدن دهان در بارداری شوند.

کم آبی: یکی دیگر از دلایل نفس بد بو، خشک ماندن دهان است. شما نباید اجازه دهید این اتفاق رخ دهد و همیشه با نوشیدن مایعات کافی، فضای دهان را مرطوب نگاه دارید. با خشکیِ دهان، احتمال تماس این باکتری‌ها با مواد غذایی افزایش پیدا کرده و در نتیجه احتمال ایجاد شدن بوی بد دهان در بارداری در حالت خشکی دهان بیشتر می‌شود.

علت بوی بد دهان در بارداری

حالت تهوع صبحگاهی: اما لزوماً بوی بد دهان در حاملگی ارتباطی با باکتری‌ها ندارد. یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان در زنان باردار، حالت تهوع صبحگاهی است. تهوع نه تنها طعم دهان را عوض می‌کند و باعث تلخی دهان می‌شود، بلکه باعث می‌شود بوی بد اسید معده و غذاهای هضم نشده نیز در فضای دهان باقی بماند.

خراب شدن دندان‌ها: کودک برای رشد نیاز به کلسیم دارد و این کلسیم را از غذایی که مادر مصرف می‌کند دریافت می‌کند. اما اگر به هر دلیلی کلسیم موجود در غذای مادر کمتر از حد نیاز باشد، او از ذخایر کلسیمی مادر استفاده می‌کند. اولین منبع دندان‌ها هستند. خارج کردن کلسیم از دندان‌ها منجر به پوسیدگی آنها می‌شود و می‌تواند یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان باشد.

استفاده از غذاهای بدبو: یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان خوردن غذاهای بدبو است. خوردن پیاز در دوران بارداری یا سیر می‌تواند منجر به تنفس و حتی عرق بد بو شود. در بعضی از زنان تنفر از بوی پیاز در بارداری پیش می‌آید که باعث می‌شود آنها از خوردنش خودداری کنند.

بعضی بیماری‌ها: بارداری وقوع بعضی از بیماری‌ها را تحریک می‌کند که از جمله‌ی آنها می‌توان به عفونت‌های گلو، مشکلات کلیه و دیابت بارداری اشاره کرد.

برای رفع بوی بد دهان چه کنیم

خبر خوب این است که از بین بردن بوی بد دهان در بارداری به راحتی قابل انجام است و شما حتی می‌توانید با انجام بعضی از کارها، از بروز آن جلوگیری کنید یا به میزان زیادی آن را کنترل کنید. بعضی از آسانترین و کاربردی‌ترین روش‌های رفع بوی بد دهان در بارداری در ادامه آمده است:

رعایت بهداشت دهان: یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. در این دوران باید توجه ویژه‌تری روی این موضوع داشته باشید. حتماً از نخ دندان استفاده کنید و اجازه ندهید در فاصله‌ی دندان‌ها غذایی بماند. با این حال این کار را با ملایمت انجام دهید زیرا در غیر این صورت باعث خونریزی می‌شود. بهتر است اگر در مرحله‌ی پیش از بارداری هستید، حتماً پیش یک دندانپزشک بروید و دندان‌های خود را چکاپ کنید تا در این دوران مشکلی برایتان پیش نیاید. مشکلات دهان و لثه نه تنها می‌تواند باعث بوی بد دهان در بارداری شود بلکه می‌تواند خطر تولد نوزاد نارس و کم وزن را نیز افزایش دهد. 

رفع بوی بد دهان در بارداری

تغییر در نوع غذاهای مصرفی: با تغییر در رژیم غذایی شما می‌توانید تاثیر زیادی بر بوی بد دهان در بارداری بگذارید. همزمان که باید مواد کلسیم دار مصرف کنید که به تقویت دندان‌های شما کمک می‌کنند و مانع از پوسیدگی آنها می‌شوند، باید مصرف غذاهای بدبو را نیز به حداقل برسانید. و بیشتر سعی کنید از غذاهای معطری مانند برگ نعنا استفاده کنید که فضای دهان را تازه می‌کند. در کنار اینها نوشیدن زیاد آب را نیز از یاد نبرید. 

مصرف قرص برای رفع بوی بد دهان

در داروخانه‌ها انواعی از مواد دارویی و صنعتی وجود دارند که به رفع بوی بد دهان کمک می‌کنند اما همه‌ی متخصص توصیه می‌کنند که در این دوران تا حدامکان از مصرف داروهای غیرضروری خودداری کرده و در عوض از روشهای طبیعی برای رفع آن استفاده کنید.

آیا عفونت رحم باعث بوی بد دهان می‌شود

عفونت رحمی علائم مختلفی دارد اما بوی بد دهان به آن مربوط نمی‌شود و و علل دیگری در پشت آن قرار دارد. 

سخن پایانی

بوی بد دهان ئر بارداری اگرچه مشکل بسیار ناراحت کننده‌ای است اما به راحتی قابل پیشگیری است و بعد از زایمان نیز شدت به آن شدت سابق برمی‌گردد.