طرز صحیح بغل کردن نوزاد

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بغل کردن نوزاد

یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری از نوزاد این است که روش صحیح بغل گرفتن نوزاد را بدانید. در آغوش گرفتن نوزاد یکی از شیرین‌ترین تجربیاتی است که والدین و دیگر اطرافیان یک نوزاد تازه متولدشده می‌توانند داشته باشند؛ اما اگر نحوه صحیح بلند کردن نوزاد را ندانید ممکن است به او آسیب بزنید و یا باعث ناراحتی او شوید. در مقابل برخی از والدین با معضل بغلی شدن نوزاد مواجه هستند. آن‌ها می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانند با این موضوع مقابله کنند و یا اگر نوزادی بغلی شده، راه‌های ترک دادن بغلی شدن نوزاد چیست. در این مقاله به همه این سؤالات پاسخ داده‌ایم.

طرز صحیح بغل کردن و بلند کردن نوزادان

قبل از بغل گرفتن نوزاد دستان خود را بشویید

قبل از اینکه درباره طریقه گرفتن نوزاد صحبت کنیم باید بدانید که قبل از این کار باید دستانتان را به‌خوبی تمیز کنید. این موضوع به‌خصوص در مواقع بغل كردن نوزاد توسط ديگران که از بهداشتی بودن دستان آن‌ها مطمئن نیستید، اهمیت زیادی دارد. سیستم ایمنی کودک هنوز درحال‌توسعه است، بنابراین هر میکروبی که توسط بزرگ‌سالان حمل می‌شود، ممکن است آن‌ها را بیمار کند. بهتر است دستانتان را با صابون و آب گرم بشویید و از دیگران نیز بخواهید همین کار را بکنند. از گفتن این موضوع به اطرافیانتان خجالت‌زده نشوید، چراکه بحث سلامتی کودکتان مطرح است.

برای بغل کردن نوزاد خود باید احساس راحتی کنید

راحتی یکی از مهم‌ترین موارد در مورد نگهداری از نوزاد است. نه‌تنها باید ازنظر جسمی احساس راحتی داشته باشید بلکه باید برای بغل كردن نوزاد احساس اطمینان خاطر و آرامش داشته باشید. طبیعی است که در ابتدا کمی احساس ترس و وحشت کنید. وقت بگذارید و یادتان باشد که نفس عمیق بکشید! بر اساس یک مطالعه، پدران به‌طور میانگین 5 ساعت طول می‌کشد که با نوزاد خود احساس راحتی داشته باشند؛ بنابراین لزومی ندارد که اگر با این موضوع راحت نیستید سعی کنید آن را انجام دهید.

هنگام بغل گرفتن نوزاد از او حمایت کنید

اگر می‌خواهید روش صحیح بغل گرفتن نوزاد را بدانید مهم‌ترین نکته این است که هنگام گرفتن نوزاد باید حمایت کافی را از سر و گردن او داشته باشید. سر نوزادان سنگین‌ترین قسمت بدن آن‌ها در هنگام تولد است. از طرفی نوزادان تقریباً تا 4 ماهگی قابلیت کنترل عضلات گردن خود را ندارند تا بتوانند سر خود را به‌تنهایی نگه دارند؛ بنابراین شاید بتوان گفت که طرز بغل گرفتن نوزاد 5 ماهه تا حدودی نسبت به نوزادان کوچک‌تر راحت‌تر باشد. اگرچه همچنان می‌بایست در بغل کردن او دقت داشته باشید.

هنگام بغل کردن نوزاد حواستان به فونتانل یا ملاج سر نوزاد باشد؛ منظور قسمت‌های نرم بالای سر نوزاد است که نباید فشاری به آن‌ها وارد شود.

بغل کردن نوزاد

قبل از بلند کردن نوزاد یک موقعیت مناسب اختیار کنید

برای بغل کردن نوزاد باید نحوه صحيح بلند كردن نوزاد را بدانید. وقتی می‌خواهید کودک خود را بلند کنید، زانوی خود را کمی خم کنید، سپس یک دست را زیر سر او و دیگری را زیر باسن او قرار دهید. سپس بدن آن‌ها را به قفسه سینه خود نزدیک کنید. تا زمانی که از سر و گردن کودک حمایت می‌کنید، می‌توانید در هر موقعیتی که راحت‌تر هستید، قرار بگیرید.

انواع روش‌های بغل کردن نوزاد

انواع مختلفی از روش‌های بغل کردن نوزاد وجود دارد که کودک شما ممکن است از آن لذت ببرد. برخی از این موقعیت‌ها همچنین برای تغذیه با شیر مادر و یا آروغ گرفتن نوزاد بسیار عالی هستند. با امتحان کردن پوزیشنهای مختلف ببینید کدام موقعیت برای هر دوی شما بهتر است.

بغل کردن نوزاد به روش گهواره

طریقه گرفتن نوزاد در حالت گهواره یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌های نگه‌داشتن نوزاد برای چند هفته اول زندگی است:

  • درحالی‌که دست‌هایتان را روی هم قفل کرده‌اید کودک را به‌صورت افقی در سطح قفسه سینه خود قرار دهید.
  • به‌آرامی سر کودک را به سمت کج آرنج خود ببرید.
  • درحالی‌که با یک دست سر کودک را نگه داشته‌اید، دست دیگر را به سمت پشت کودک ببرید تا بدن کودک را حمایت کنید.
  • با دست آزاد خود قادر خواهید بود کارهای دیگر نظیر شیردهی و دیگر موارد را انجام دهید.
  • شاید بهترین روش بغل كردن نوزاد در خواب همین روش باشد.

بغل کردن نوزاد بر روی شانه

  • بدن کودک را موازی با بدن خود نگه دارید به‌طوری‌که سر آن‌ها را روی شانه و سینه شما قرار بگیرد؛ نوزاد را طوری قرار دهید که بتواند پشت سر شما را ببیند.
  • یک دست را روی سر و گردن نوزاد نگه دارید و با دیگری از کف پای او را حمایت کنید. این موقعیت همچنین ممکن است باعث شود کودک ضربان قلب شما را بشنود و کمتر بی‌قراری کند.

روش صحیح بغل کردن نوزاد

بغل کردن نوزاد بر روی شکم

  • کودک خود را به‌صورت بغل کنید که با شکم بر روی قسمت جلوی ساعد شما دراز کشیده باشد و سر نوزاد در قسمت آرنج شما قرار داشته باشد.
  • پاهای آن‌ها باید در دو طرف دست شما فرود بیاید و دست خود راکمی شیب‌دار قرار دهید.
  • اگر نوزاد نفخ داشته باشد و نیاز به آروغ زدن داشته باشد، این طریقه گرفتن نوزاد به او کمک می‌کند. درحالی‌که نوزاد را در این حالت قرار گرفته است، پشت او را به‌آرامی نوازش کنید تا گاز اضافی را دفع کند.

قرار دادن نوزاد بر روی ران پا

  • روی یک صندلی بنشینید و کودک خود را بر روی پای خود قرار دهید. سر آن‌ها باید نزدیک زانوی شما رو به بالا باشد.
  • کف دو دست خود را زیر سر نوزاد قرار دهید و ساعد دست‌هایتان را زیر بدن کودک ببرید. پای کودک باید به کمر شما بچسبد.

برای انتخاب روش صحیح بغل گرفتن نوزاد بهتر است به حال و هوای کودک توجه کنید. اگر آن‌ها بدقلقی یا گریه می‌کنند، می‌توانید موقعیت دیگری را امتحان کنید تا ببینید آیا این باعث راحتی بیشتر آن‌ها می‌شود یا خیر. همچنین می‌توانید به‌آرامی آن‌ها را تکان دهید. توجه داشته باشید که سر نوزاد همیشه باید طوری قرار بگیرد که بتواند به‌راحتی نفس بکشد.

نکاتی برای بغل کردن نوزاد

  • هنگام نگه‌داشتن کودک با او تماس پوستی برقرار کنید. این یک روش عالی برای پیوند یافتن با آن‌ها و گرم نگه‌داشتن آن‌ها است. می‌توانید کودک را تا جایی که فقط یک پوشک داشته باشد، لخت کنید. آن‌ها را در مقابل سینه لخت خود قرار دهید و با یک پتو بپوشانید.
  • هنگام نگه‌داشتن کودک به مدت طولانی یا برای کمک به تغذیه با شیر مادر، از بالش پشتیبانی نوزادان استفاده کنید.
  • در حین نگهداری از کودک نوشیدنی‌های داغ حمل نکنید یا کنارتان قرار ندهید. وجود چاقو، شعله‌های آتش و گرمای بیش‌ازحد در اطراف شما خطرناک هستند و می‌توانند منجر به آسیب‌های تصادفی شوند. همچنین از افرادی که در کنار شما با لوازم خطرناک کار می‌کنند، دوری کنید.
  • برای امنیت بیشتر، کودک خود را با هر دو دست نگه دارید.
  • هرگز کودک خود را محکم تکان ندهید؛ انجام این کار می‌تواند باعث خونریزی در مغز و حتی مرگ شود.

ترک بغلی شدن نوزاد

برای ترک دادن بغلی شدن نوزاد چه کنیم؟

مطالعات و کارشناسان فواید زیادی را برای بغل کردن نوزاد ارائه کرده‌اند؛ اما این بدان معنی نیست که شما باید همیشه او را بغل کنید. کودک شما برای رشد مهارت‌های حرکتی خود نیاز دارد مدتی هم بر روی شکم خود روی پتو یا کف زمین قرار بگیرد. 

بهتر است بدانید که در آغوش گرفته شدن یکی از نیازهای اساسی نوزاد حداقل در دو سال ابتدای زندگی و به‌خصوص در ماه‌های اول است، پس هرگز نباید این نیاز را سرکوب کنید و باید در زمان نیاز نوزاد به آن پاسخ دهید. در آغوش گرفتن و بغل کردن به نوزاد احساس امنیت داده و اعتماد به نفس او را بالا می‌برد. در این سن، نگران بغلی شدن نوزاد و کودک خود نباشید و او را در آغوش بگیرید.

همچنین سعی کنید در ابتدا نوزاد را دو بار در روز بر روی شکم قرار دهید. برای اینکه نوزاد در این وضعیت احساس امنیت کند خودتان نیز بر روی شکم دراز بکشید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید. همچنین می‌توانید یک آینه مقابل او قرار دهید تا خودش را ببیند. مواقعی این کار را انجام دهید که نوزادتان به‌خوبی استراحت کرده و پوشک تمیز به پا دارد.

نشاندن نوزاد در بغل را از چه سنی آغاز کنیم؟

نشستن نوزاد در بغل شما نیز یک نقطه عطف دیگر در زندگی او و شما محسوب می‌شود. نوزاد بعد از نشستن با دنیای جدیدی روبه‌رو می‌شود، خوردن وعده‌های غذایی برای او آسان‌تر می‌شود و بهتر می‌تواند محیط اطراف خود را ببیند و ارتباط برقرار کند.

شما تقریباً می‌توانید از سه‌ تا چهارماهگی (زمانی که شیرخوار بتواند سر و گردن خود را نگه دارد) نشاندن نوزاد در بغل خود را درحالی‌که کاملاً از سر و گردن او حمایت می‌کنید، برای 1 یا 2 بار در روز آغاز کنید. کودک شما ممکن است در اوایل شش‌ماهگی با کمی کمک برای ورود به موقعیت نشستن، بتواند بنشیند. نشستن به‌طور کاملاً مستقل مهارتی است که بسیاری از نوزادان بین 7 تا 9 ماهگی به آن تسلط پیدا می‌کنند. قبل از اینکه نوزاد قدرت کنترل سر و گردن خود را به دست آورده باشد، نباید او را بنشانید، در غیر این صورت دچار عوارض زود نشاندن نوزاد خواهد شد.