امتناع نوزاد از شیر خوردن یا اعتصاب شیرخوار

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
امتناع نوزاد از شیر خوردن یا اعتصاب شیرخوار

عوامل زیادی می‌توانند باعث امتناع نوزاد از شیر خوردن یا اعتصاب شیرخوار شوند. اعتصاب شیرخوار در واقع امتناع ناگهانی کودک از شیر خوردن آن هم بعد از مدت طولانی شیر خوردنِ خوب و پیوسته است. به طور معمول، کودک در تلاش است تا به شما بگوید که مشکلی در کار است. اما امتناع نوزاد از شیر خوردن یا اعتصاب شیرخوار لزوماً به معنای آماده شدن برای از شیر گرفتن نیست. و خبر خوش این است که اعتصاب شیرخوار اغلب کوتاه مدت و قابل حل است. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد که چرا نوزاد شیر نمیخوره و درمان شیر نخوردن نوزاد در بیداری و خواب چیست؟

علل امتناع نوزاد از شیر خوردن یا اعتصاب شیرخوار

علت شیر نخوردن نوزاد چیست؟ مهمترین علل امتناع نوزاد از شیر خوردن یا اعتصاب شیرخوار و یا همان پس زدن سینه توسط نوزاد عبارتند از:

  1. درد یا ناراحتی. دندان درآوردن، برفک دهان نوزاد یا احساس سرماخوردگی اولین دلیل شیر نخوردن نوزاد بوده و می‌تواند باعث درد دهان در هنگام شیر خوردن شود و عفونت گوش می‌تواند باعث درد هنگام مکیدن یا دراز کشیدن به پهلو شود. آسیب یا درد ناشی از واکسیناسیون نیز ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در یک موقعیت خاص شیر خوردن شود.
  2. بیماری. سرماخوردگی یا آبریزش بینی نوزاد می‌تواند تنفس او در هنگام شیر خوردن را دشوار کند. این موضوع میتواند علت شیر نخوردن نوزاد دو ماهه و کوچک باشد.
  3. استرس یا حواس پرتی. تحریک بیش از حد، تاخیر در تغذیه یا جدایی طولانی از شما ممکن است باعث سرخوردگی و مشکل شیر دادن شود. واکنش شدید و خشمگین شما از گاز گرفتن در هنگام شیردهی ممکن است همین تاثیر را داشته باشد. بعضی اوقات کودک به راحتی نسبت به شیر خوردن بیش از حد دچار اضطراب می‌شود.
  4. عطرها یا مزه‌های غیرمعمول. تغییر در بوی شما به دلیل استفاده از صابون، عطر، لوسیون یا دئودورانت جدید ممکن است باعث شود کودک شما علاقه‌اش را به شیر خوردن از دست بدهد. تغییر در طعم شیر مادر - ناشی از غذایی که می‌خورید، دارو، دوره‌ی پریود یا بارداری مجدد نیز می‌تواند باعث اعتصاب شیر نوزاد شود.
  5. کاهش عرضه‌ی شیر. مصرف شیر خشک (حتی با وجود استفاده از روش صحیح شیر خشک دادن به نوزاد) یا استفاده بیش از حد از پستانک برای نوزاد، ممکن است شیر شما را کاهش دهد.
  6. علت شیر نخوردن نوزاد شیر خشکی در بیداری نیز ممکن است کاهش جریان شیر از شیشه باشد یا طعم و نوع شیر خشک را دوست نداشته باشد. این موضوعات میتواند منجر به اعتصاب شیر خشک در نوزادان شود.

*درمان رفلاکس با شربت فاموتیدین برای نوزاد 

شیر نخوردن نوزاد در بیداری

راه حل شیر نخوردن نوزاد در بیداری

اعتصاب شیرخوار برای شما و کودکتان ناراحت‌کننده است. ممکن است احساس طرد شدن و ناامیدی کنید. اما احساس گناه نکنید، تقصیر شما نیست.

برای حفظ روند تامین شیر، به روال گذشته و هر چند وقت یک باری که نوزادتان شیر می‌خورد، شیرتان را بدوشید تا بدنتان را گول بزنید و تولید شیر در شما قطع نشود. شما می‌توانید شیر دوشیده شده را با قاشق، قطره یا بطری به کودک خود بدهید. همچنین انجام کارهای زیر نیز می‌تواند موثر باشد:

  • اگر کودکتان ناامید شده، کمی دست نگه دارید و بعداً دوباره امتحان کنید. حتی می‌توانید شیر دادن به نوزاد در هنگام خواب را نیز امتحان کنید.
  • اصول و روش صحیح شیر دادن به نوزاد و موقعیت‌های مختلف شیردهی را امتحان کنید. اگر دماغ کودکتان کیپ شده است، ممکن است خالی کردن بینی او قبل از تغذیه کمک کند.
  • با حواس‌پرتی مقابله کنید. سعی کنید به کودک خود در اتاق آرام و بدون حواس‌پرتی غذا بدهید.
  • کودک خود را نوازش کنید. تماس پوستی بین شما و کودکتان ممکن است علاقه‌ی کودک به شیر خوردن را تجدید کند.
  • مشکل گاز گرفتن را حل کنید. اگر کودک در حین شیردهی، سینه‌ی شما را گاز می‌گیرد، آرام بمانید و انگشت خود را به دهان کودک بکشید تا سریع دندانش را رها کند.
  • تغییرات ایجاد شده در روتینتان را ارزیابی کنید. به هر تغییری در روندتان فکر کنید که ممکن است کودک شما را ناراحت کرده باشد. آیا استرس دارید؟ آیا داروهای جدید مصرف می‌کنید؟ رژیم شما تغییر کرده است؟ آیا از یک عطر جدید یا صابون معطر استفاده می‌کنید؟ تغییر را برطرف کنید و بر شیر دادن به نوزادتان تمرکز کنید.
  • اگر اعتصاب شیر خوردن بیش از چند روز ادامه داشته باشد، یا کودک شما کمتر از حد معمول پوشک خیس دارد و یا نگران مشکل فرزندتان در شیردهی هستید، با پزشکتان مشورت کنید.

* علت شیر خوردن نوزاد از یک سینه چیست | ایا این موضوع مشکل ساز است؟

دفعات شیر خوردن نوزاد

نوزادان تازه متولد شده در طی ماه اول باید 8 تا 12 بار در روز شیر بخورند. شیر مادر به راحتی هضم می‌شود، بنابراین نوزادان اغلب گرسنه هستند. غذاهای مکرر باعث تحریک تولید شیر شما در طی چند هفته‌ی اول می‌شود. در زمانی که کودک شما 1 تا 2 ماهه است، احتمالاً 7 تا 9 بار در روز شیر می‌خورد.

دفعات شیر خوردن نوزاد

نوزادانی که فقط در خواب شیر می‌خورند

اگر در خارج از خانه مشغول به کار هستید، ممکن است کودکتان در طول روز از شیرتان به اندازه‌ی کافی بهره نبرد، و مجبور باشید با شیر خوردن مکرر در شب آن را جبران کند. اگر نوزادتان گرسنه به خواب می‌رود باید او را در طول فواصل خواب بیدار کنید و به او شیر بدهید. اما این بیدار کردن باید با آرامش انجام شود وگرنه باعث عدم همکاری نوزاد می‌شود. به آرامی نوازشش کنید یا یک لالایی آرام بخوانید تا او کم‌کم هوشیار شود.

درمان شیر نخوردن نوزاد طب اسلامی

راه های درمان شیر نخوردن نوزاد بسته به علت متفاوت است. طب سنتی مثل همیشه برای رفع این مشکل نیز یک راهکار سودمند دارد. در کتب سنتی آمده است یکی از دلایل امتناع نوز‌اد از شیر خوردن یا اعتصاب شیرخوار بدمزگی شیر است. از این رو توصیه می‌شود هر روز اول صبح مقداری از شیر خود را دوشیده و دور بریزید. سپس با آب گرم استحمام کنید و بعد دست و پا و سینه را ماساژ دهید این کار به تغییر کیفیت شیر کمک زیادی می‌کند. گزینه‌ی دیگر درمان شیر نخوردن نوزاد در طب اسلامی این است که هرگز در این شرایط به زور به نوزاد شیر ندهید این کار باعث انزجار بیشتر نوزاد می‌شود.

ارتباط رفلاکس با شیر نخوردن نوزاد

در گذشته در طول روز، مادران از خواباندن نوزاد روی زمین خودداری می‌کنند زیرا این امر آنها را در معرض خطر قرار می داد یا ممکن بود حوصله‌‌ی نوزاد سر برود و بدخلقی کنند، بنابراین آنها را در تمام روز در آغوش می‌گرفتند یا به پشت خود می‌بستند. امروزه بطور معمول خیلی بیشتر از گذشتگان نوزادان را می‌خوابانیم، بنابراین گرانش نمی‌تواند کمک زیادی به طی شدن مسیر گوارش کند و شیر دوباره به سمت بالا بر‌می‌گردد.

یکی از علل شیر نخوردن نوزاد تازه متولد شده می‌تواند رفلاکس باشد. این می‌تواند بدین دلیل باشد که آنها هنگام شیر خوردن یا گریه، هوای زیادی ببلعند. بعضی اوقات، فقط باید وضعیت بدن نوزادان کمی تغییر کند تا موقع شیر خوردن بیشتر به سینه بچسبند. بعضی اوقات هم این اتفاق می‌تواند نتیجه‌ی مسائل فیزیولوژیکی مانند گره زبانی باشد.

آلرژی نیز می‌تواند باعث رفلاکس و در ادامه در موادری امتناع نوزاد از شیر خوردن یا اعتصاب شیرخوار شود یا این اتفاق ممکن است در اثر دیسبیوز میکروبی و عدم تعادل باکتری‌های روده رخ دهد. رفلاکس در کودکانی که مبتلا به آسم هستند شایع‌تر است، اگرچه آسم دلیل رفلاکس نیست اما هر دو ممکن است از علائم آلرژی باشند.