خوردن شنگ در بارداری | خواص و مضرات گیاه شنگ در بارداری

اردیبهشت ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن شنگ در بارداری

بارداری یکی از مهم‌ترین دوران در زندگی هر زن است. در این دوران مادران توجه بیشتری در مصرف موادغذایی دارند. گیاه شنگ یکی از موثرترین گیاهان با خواص و مزایای بسیار است که بطور سنتی برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند اختلالات گوارشی و کبدی استفاده می‌شود. این گیاه با نام‌های مختلف در سراسر ایران و حتی در کشورهای دیگر شناخته شده است و معمولا در فاصله اردیبهشت تا تیرماه به دست می‌آید. در این مطلب از گهواره به مزایا و معایب این گیاه پر خاصیت در دوران بارداری می‌پردازیم. مادران بارداری که قصد خوردن گیاه شنگ را دارند این مطلب را از دست ندهند.

خوردن شنگ در بارداری 

گیاه شنگ که با نام علمی Tragopogon graminifolius شناخته می‌شود و از خانواده Asteraceae است، یکی از گیاهان با خواص دارویی و درمانی بسیار است که در حد فاصله فصل اردیبهشت تا تیرماه به دست می‌آید. این گیاه در شیراز و اصفهان به شنگ آلاله، در خراسان ریش بز خالدار، در عربی لحبه النبس و زنب الخیل و در عراق با نام ازناب شناخته می‌شود. این گیاه در چمنزارهای نکناک شمال و در غرب ایران، تفرش، اراک، کوه شاهو و کردستان زیاد است. گیاه شناسان نوع حقیقی ین گیاه را نر و نوع چمنی آن را ماده می‌دانند.

از برگ‌های شنگ در سالاد به  همراه کاهو و یا همراه با کاسنی و سرکه می‌توان مصرف کرد. همچنین اگر این گیاه را پختید، هرگز آب آن را دور نریزید، زیرا خواص بسیار مفیدی دارد. گیاه شنگ بطور کلی برای درمان اختلالات گوارشی و کبدی توصیه می‌شود. این گیاه برای درمان زخم‌های گوارشی و ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین عصاره آن به دلیل قابض بودن برای درمان انواع خونریزی‌ها از جمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و حتی برای درمان اسهال نیز موثر است. محققان مصرف شنگ را به دلیل داشتن خواص زیادی که دارد، بسیار توصیه کرده‌اند. همچنین این گیاه در دوران بارداری می‌توان برای درمان خونریزی رحمی و یا درمان و جلوگیری از اسهال مصرف کرد. تنها باید توجه داشته باشید که در دوران بارداری باید بصورت پخته شده مصرف شود.

خوردن شنگ در بارداری

* اگر می‌خواهید درباره فواید خوردن زیتون در بارداری بدانید کلیک نمایید.

خواص شنگ در دوران بارداری

برگ گیاه شنگ طبیعت سرد و خشک و قابض دارد، بنابراین فواید بسیار زیادی برای بدن دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

درمان بیماری‌های کبدی

گیاه شنگ دارای خاصیت سم زدایی است و برای درمان بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب و همچنین برای پاکسازی آن بسیار مفید است. ریشه گیاه شنگ حاوی شیره‌ای به نام قندرون است که به منظور پاکسازی و سم زدایی کبد از آن استفاده می‌شود.

درمان اختلالات گوارشی

این گیاه کوهی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان می‌باشد که علاوه بر اینکه به افزایش اشتها کمک می‌کند، در هضم بهتر غذا نیز موثر است. علاوه بر آن از این گیاه برای جلوگیری از خونریزی معده و درمان عفونت معده نیز استفاده می‌شود. گیاه شنگ خواص بسیار زیادی برای سلامت دستگاه گواراش دارد.

درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها

از دیگر خواص بسیار مهم گیاه شنگ، خاصیت قابض بودن است. از این رو این گیاه برای درمان بسیاری از خونریزی‌ها نیز استفاده می‌شود. با خشک کردن این گیاه می‌توان بسیاری از زخم‌های کهنه و سوختگی‌ها را التیام داد. همچنین این گیاه می‌تواند از خونریزی رحم جلوگیری کند از همین رو برای زنان باردار بسیار مفید است.

درمان کولیت

گیاه شنگ به دلیل آنتی اکسیدان فراوانی که دارد، برای درمان التهاب روده و کولیت بسیار مفید است. همچنین به سلامت روده و درمان اسهال نیز کمک می‌کند.

همچنین باید بدانید که، ریشه گیاه شنگ دارای شیره و لعابی تلخ مزه است که برای افزایش اشتها، درمان مسمومیت، نرم کردن سینه و خلط آور، درمان سرفه و التیام دهنده انواع زخم‌ها بسیار مفید است.

خواص شنگ

مضرات شنگ در بارداری

هر ماده خوراکی علاوه بر خواص بسیاری که دارد، می‌تواند برای برخی افراد مضر باشد. گیاه شنگ هم از این قاعده مستثنی نیست. از این رو توصیه می‌شود تا افراد زیر از گیاه شنگ استفاده نکنند و یا در مصرف آن دقت کنند:

  • افرادی که دارای انواع بیماری‌های کلیوی هستند از گیاه سنگ استفاده نکنند.
  • این گیاه دارای طبع سرد و خشک است، از این رو افرادی که دارای مزاج صفرایی هستند، از این گیاه استفاده نکنند.
  • گفته شده است که زنان باردار که دچار ویار هستند می‌توانند با خوردن این گیاه به کاهش این مشکلات کمک کنند، اما از آنجایی که بطور قطعی مشخص نشده است، بهتر است زنان باردار قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنند.

* اگر می‌خواهید لیست غذاهای مضر در بارداری را بدانید کلیک نمایید.

خوردن کنگر در بارداری

همیشه ضرب المثل کنگر خورده، لنگر انداخته را استفاده کرده‌ایم، اما هیچوقت به خواص این گیاه وحشی توجه‌ای نداشته ایم. کنگر گیاهی خودرو است که در مناطق سرد و خشک به سرعت رشد می‌کند. ساقه‌های این گیاه مانند کرفس بوده و می‌توان از آن در سالاد و خورشت استفاده کرد. خوردن این گیاه در بارداری می‌تواند به درمان یبوست، جلوگیری از بیماری‌هایی مانند آنامسفالی و اپینابیفیدا در جنین، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش قند خون و مدیریت دیابت نیز کمک کرد. البته باید دقت داشته باشید که مصرف بیش از اندازه کنگر در دوران بارداری، باعث افزایش احتمال زایمان زودرس می‌شود. بنابراین بهتر است تا حد امکان از خوردن کنگر به مقدار زیاد در دوران بارداری خودداری کرده و با مشورت پزشک مصرف کنید.

خوردن کنگر در بارداری

خوردن یونجه در بارداری

گیاه یونجه سرشار از مواد معدنی، عناصر کمیاب، اسید آمینه‌ها و ویتامین‌های فراوان است. هنوز اطلاعات زیادی درمورد مصرف این گیاه در دوران بارداری و خواص و مضرات آن بطور قطعی در دست نیست، اما بطور کلی می‌توان گفت که مصرف این گیاه بصورت پودر، چای یا عرق می‌تواند به کاهش حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری، کاهش خونریزی پس از زایمان و کمک به رشد بهتر جنین کمک کند. با این حساب توصیه می‌شود قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن یونجه در بارداری

خوردن خوردانه در بارداری

خوردانه یا زنیان که به نام اجوان نیز معروف است، جایگاهی مانند شوید، رازیانه و بادیان دارد. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و فیبر بوده و به بهبود اختلالات گوارشی و دفع گازها از معده نیز کمک می‌کند. مصرف این گیاه در دوران بارداری به مقدار مناسب بی‌خطر تلقی شده است. خواص این گیاه در بارداری عبارتند از: افزایش سرعت هضم، درمان یبوست و کاهش کلسترول.

* اگر می‌خواهید درباره معایب و مزایای خوردن به در بارداری بدانید کلیک نمایید.

خوردن گیاه پاغازه در بارداری (غازیاغی در بارداری)

بسیار مهم است که در دوران بارداری، تا زمانی که از دستورات احتیاطی مواد غذایی آگاه نشده‌اید، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. هیچکس مانند یک متخصص نمی‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. گیاه غازیاغی یا پاغازه یکی از انواع گیاهانی است که بسیار توصیه شده است تا علی رغم خواص بسیار زیادی که دارد، در دوران بارداری استفاده نشود. این گیاه می‌تواند بسبب سقط جنین، ناراحتی کبدی، مثانه و مشکلات پوستی شود. بنابراین توصیه می‌شود تا به هیچ عنوان از این گیاه در دوران بارداری استفاده نکنید.