خوردن هویج در بارداری و فواید آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن هویج در بارداری

خوردن هویج در بارداری به نظر بیخطر میرسد اما واقعاً این فکر تا چه حد درست است؟ اگر باردار هستید، بدیهی است، اولین و مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، رژیم غذایی و لیست غذاهای مناسب در دوران بارداری است. درمورد خوردن هویج در بارداری شبهاتی وجود دارد که آیا ویتامین A فراوان موجود در آن می تواند به جنین آسیب وارد کند یا نه؟ ما در این مقاله قصد داریم در مورد مزایا و خطرات مختلف مصرف هویج در دوران بارداری صحبت کنیم.

فواید خوردن هویج در بارداری

به طور کلی درمورد بیشتر مواد غذایی و سبزیجات می توان اینگونه بیان کرد که اگر به مقدار متعادل مصرف شوند هیچ گونه خطری برای مادر و جنین در دوران بارداری ایجاد نمی کند.هویج منبعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. این سبزی ریشه‌ای را هم به صورت خام و هم به صورت پخته می‌توان مصرف کرد. خوردن هویج در بارداری مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد که عبارتند از:

  1. تقویت بینایی
    به عنوان منبع غنی از ویتامین A، خوردن هویج در بارداری برای سلامتی چشم شما بسیار مناسب است بعلاوه برای رشد چشم جنین نیز مفید است.
  2. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
    هویج حاوی مقادیر خوبی ویتامین C است که مقداری ویتامین C در بارداری را تامین می‌کند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ایمنی بدن در دوران بارداری کاهش می‌یابد و مصرف هویج به طور مرتب می‌تواند برای تقویت ایمنی بسیار سودمند باشد.
  3. به رشد جنین کمک می‌کند
    مصرف هویج برای رشد و نمو جنین بسیار مؤثر است زیرا حاوی مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین A کاروتن است که برای تشکیل استخوان جنین و تشکیل دندان بسیار مهم است.
  4. در پیشگیری از کم خونی کمک می‌کند
    مصرف هویج به صورت روزانه در بارداری ممکن است به جلوگیری از کم خونی کمک کند. این بدین خاطر است که هویج نه تنها سرشار از آهن است، بلکه حاوی ویتامین C نیز هست، که به جذب آهن توسط بدن کمک می‌کند.
  5. یبوست را تسکین می‌دهد
    یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان باردار با آن روبرو هستند. هویج مقدار کافی فیبر دارد و مصرف آن به طور منظم ممکن است در رفع مشکلات یبوست به شما کمک کند. همچنین هویج به رفع سایر مشکلات گوارشی نیز کمک کند.
  6. از گرفتگی عضلات در دوران بارداری جلوگیری می‌کند
    بسیاری از خانم‌های باردار ممکن است در دوران بارداری دچار گرفتگی و سفتی عضلات شوند. اگرچه اینها مشکلات بارداری بسیار شایعی هستند، اما می‌توانند بسیار ناراحت‌کننده باشند. هویج حاوی فسفر زیادی ست که به عملکرد صحیح عضلات در بارداری کمک کرده و از هرگونه گرفتگی جلوگیری می‌نماید.
  7. در مدیریت فشار خون بالای حاملگی موثر است
    برخی از مادران ممکن است فشار خون حاملگی را تجربه کنند، که می‌تواند منجر به عوارض مختلفی در بارداری شود. اما اگر هویج به صورت روزانه مصرف شود، ممکن است خطر ابتلا به فشارخون حاملگی را کاهش دهد زیرا مقادیر خوبی از فیبر و بتا کاروتن دارد.
  8. در شکل‌گیری استخوان جنین و غضروف کمک می‌کن
    دخوردن هویج در بارداری حاوی منگنز است که یک ماده معدنی حیاتی برای تشکیل بهتر استخوان و غضروف در نوزاد متولد نشده‌ی شماست. شما می‌توانید با افزودن آب هویج به رژیم غذایی حاملگی، میزان دریافت منگنز خود را افزایش دهید.
  9. به پیشرفت سیستم عصبی جنین کمک می‌کند
    مقادیر کافی ویتامین B و اسید فولیک موجود در هویج برای رشد سیستم عصبی و مغز نوزاد متولد نشده‌ی شما مفید است. مصرف روزانه‌ی هویج ممکن است خطر ابتلا به نواقص عصبی هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا را در کودک شما کاهش دهد.
  10. در پیشگیری از سرطان کمک می‌کند
    هویج حاوی بتاکاروتن است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید است. بتاکاروتن برای زن باردار به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و تأثیر رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهد.

فواید خوردن هویج در بارداری

معایب خوردن هویج در بارداری

با اینکه هویج پر از خاصیت است اما اگر به اندازه لازم و بیش از حد نیاز بدن مصرف شود، مضر و حتی می‌تواند خطرناک باشد.کارشناسان توصیه می‌کنند این سبزی پر خاصیت را با تجویز پزشک و به میزانی که برای برنامه غذایی شما در نظر گرفته شده است، مصرف کنید.

  • مصرف زیاد هویج ممکن است باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شود. سردردهای شدید، تهوع از نشانه‌های مصرف بیش از حد هویج است.
  • هویج نارنجی رنگ است اگر مصرف آن بیش از حد باشد، ممکن است رنگ پوست زرد و یا نارنجی شود. هویج حاوی ماده ای به نام کارتوئن است که ممکن است باعث ایجاد یک بیماری پوستی به نام کاروتن خونی شود.
  •  اگر بدن ویتامین آ را بیشتر از نیازش دریافت کند، ممکن است در رشد جنین اختلالاتی پیش بیاید.
  • مصرف زیاد هویج برای زنان بارداری که عفونت دستگاه گوارش دارند اصلا مفید نیست.

 

نکات مهم در‌مورد خوردن هویج در بارداری

درباره ی چگونگی مصرف این ماده غذایی مفید، چند نکته وجود دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم.

  • بهتر است هویج را به صورت تازه مصرف کنید، زیرا علاوه بر اینکه تازه است، دارای طعم بهتری نیز می باشد، برای آگاهی از تازه بودن هویج، نوک آن را بشکنید، اگر به راحتی بشکند، یعنی اینکه تازه می باشد.
  • هویج یک نوع سبزی ریشه ای می باشد، بنابراین قبل از مصرف، حتماً آن را به خوبی شست و شو دهید، تا هر گونه آلودگی موجود در آن رفع شود.
  •  هنگام مصرف، می توانید پوست آن را خراش دهید و بهتر است، هویج را پوست نگیرید، زیرا بیشتر مواد مغذی مهم، در روی پوست این نوع سبزی وجود دارد.
  • هویج را هم می توان به صورت خام مصرف کرد و هم اینکه به شکل پخته مصرف کنید، ضمن اینکه در فرم های مختلف خرد شده و پوره در ترکیب غذا ها نیز استفاده می شود.

 

خوردن مربای هویج در بارداری

به طور کلی خوردن میوه‌ها به شکل مربا آن طور که انتظار دارید شما را از مواد معدنی و ویتامین‌هایش برخوردار نمی‌کند. بعلاوه مقدار زیادی شکر افزوده شده به مربا به هیچ عنوان برای شما مفید نیست به ویژه برای زنانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند.

خواص آب هویج در شیردهی

مصرف آب هویج در دوران شیردهی موجب افزایش شیر مادر می شود. هویج از سبزی‌های مغذی سرشار از بتاکاروتن و فیتواستروژن‌هاست. به همین دلیل نوشیدن آب آن به روند شیردهی کمک می‌کند و عادت به خوردن آن به خانم‌های شیرده توصیه می‌شود.