مویز در بارداری چه خواص و مضراتی دارد؟+بهترین زمان مصرف

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مویز در بارداری

خوردن مویز در بارداری یکی از بهترین کارهایی است که یک خانم باردار می‌تواند انجام دهد. بر خلاف مصرف کندر در بارداری که اماها و اگرهای زیادی در مورد آن وجود دارد و هنوز اتفاق نظر دقیقی در مورد میزان مصرف و زمان مصرف دقیق آن وجود ندارد، مصرف مویز در بارداری هیچ محدودیتی ندارد و هیچ گونه خطری را متوجه جنین نمی‌کند. اگرچه همچون همیشه باید حد اعتدال را رعایت کنید و در خوردن مویز در بارداری هم زیاده‌روی نکنید. در ادامه این مقاله از گهواره به خواص و بهترین زمان مصرف مویز در بارداری می‌پردازیم.

بهترین زمان مصرف مویز در بارداری

خوردن مویز در سه ماهه اول بارداری یا سه ماهه دوم بارداری و یا سه ماهه سوم بارداری اهمیتی ندارد. مهم این است که شما مویز را در سبد غذایی دوران بارداری خود قرار دهید. گفته می‌شود خوردن 21 عدد مویز به صورت روزانه و ناشتا برای جنین بسیار مفید است. در مورد اینکه چرا 21 عدد مویز بخوریم و 22 یا 20 عدد نخوریم، به طور کلی این عدد در روایات اسلامی نقل شده است و بیشتر نشان می‌دهد که خوردن مویز در بارداری چه قدر اهمیت دارد و چه قدر مفید است. 

خوردن مویز در بارداری چه خاصیتی دارد؟

خوردن مویز در بارداری چه خاصیتی دارد؟

مویز خوردن در بارداری بسیار پر خاصیت است. اگرچه این ماده خوراکی کمی گران‌قیمت است، اما خواص بیشمار آن در بارداری و تاثیر خوردن مویز در بارداری روی جنین، حتما شما را مجاب و متقاعد می‌کند که از این خوراکی پر خاصیت در دوران بارداری غافل نشوید. 

هوش و حافظه جنین

خوردن مویز در دوران حاملگی توسط مادر باردار روی هوش و حافظه جنین و نوزاد تاثیر چشمگیری دارد. مویز خوردن در بارداری هم برای مادر و هم برای جنین مفید است. مویز برای هوش جنین و آرامش اعصاب و رفع خستگی و بی حالی موثر است. بد نیست بدانید که مویز منبعی غنی از بور است و بور موجب افزایش قدرت یادگیری می‌شود. همچنین مویز می‌تواند به ترمیم و بهبود سلول‌های آسیب دیده مغز کمک کنند.

*در مورد خواص و مضرات خوردن کشمش در بارداری بیشتر بخوانید

سیستم اعصاب جنین

داشتن نوزادی سالم آرزوی هر پدر و مادری است. مویز روی تکامل و رشد سیستم عصبی نوزاد تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. حتما می‌دانید که رشد ناکافی یا ناقص سیستم عصبی جنین می‌تواند منجر به بروز مشکلات بسیار زیادی در کودک شود. خواص مویز آنقدر خارق‌العاده و منحصر به فرد است که به راحتی می‌تواند تضمین کننده سلامت جنین باشد. 

همچنین مویز مقوی اعصاب و قلب مادر و جنین و گرم کننده بدن است.

آرامش مادر باردار

داشتن آرامش در دوران بارداری از اهم مهمات است. یک مادر پریشان و مضطرب بی تردید فرزندی پر استرس و ناسازگار و نق نقو به دنیا خواهد آورد. اگرچه وضعیت کلی زندگی روی داشتن یا نداشتن استرس تاثیر زیادی دارد، اما برخی از خوراکی‌ها هستند که می‌توانند این وضعیت را کنترل کنند؛ مویز یکی از آنهاست. مویز خوردن نه تنها در آرامش مادر باردار تاثیر دارد، بلکه باعث می‌شود جنین نیز آرامش داشته باشد. طبق احادیث، خوردن مویز سبب فروکش کردن خشم و تقویت اعصاب می‌شود. 

تامین انرژی برای مادر باردار

ضعف، بیحالی، احساس خستگی مدام و به طور کلی بی رمق بودن در دوران بارداری کاملا طبیعی است. در دوران بارداری آنقدر بی زور و ناتوان می‌شوید که احساس می‌کنید پیر شده‌اید و تمام کارایی شما تحلیل رفته است. این احساس ناشی از انرژی بسیار زیادی است که جنین از شما می‌گیرد. باردار بودن فقط داشتن جنین در شکم و شکم بزرگ نیست. یک مادر باردار از تمام وجود خود و توانایی و انرژی خود صرف رشد و تکامل جنین می‌کند. از همین جهت است که مدام احساس خستگی و ضعف دارد. مویز به دلیل خواصی که دارد در برطرف شدن ضعف و خستگی و افزایش انرژی مادر باردار تاثیر زیادی دارد.

وزن گیری جنین و رشد سلول‌های بدن جنین 

در یک کلام و خلاصه اینکه در دوران بارداری مویز بخورید. از هر جهت که نگاه کنیم، می‌بینیم که خوردن مویز در بارداری یکی از بهترین کارهایی است که یک مادر باردار می‌تواند انجام دهد. مویز حتی در وزن گیری جنین و رشد سلول‌های بدن جنین تاثیر مثبت دارد. طبیعت گرم و تر و ارزش غذایی بالای مویز باعث می‌شود که یکی از بهترین خوراکی‌ها برای این دوران باشد. 

*بهترین آجیل برای وزن گیری جنین را بشناسید

رفع افسردگی دوران بارداری و پس از بارداری

به طور کلی مویز در کنار انار، خیار و کاسنی در رفع افسردگی دوران بارداری و پس از بارداری بسیار موثر است. تا باردار نشوید و نباشید نمی‌توانید درک کنید که افسردگی و حالات روحی و روانی خراب در این دوران چیست و چه قدر آزاردهنده است. 

مویز می‌تواند با ارزش غذایی بالایی که دارد در بهبود این وضعیت روحی ناخوشایند کمک زیادی کند. 

مویز از بین برنده غم و اندوه است و به همین سبب خوردن آن در دوران بارداری به خصوص برای مادرانی که احتمالا دچار غم و اندوه در این دوران می‌شوند توصیه می گردد.

خوش آب و رنگ شدن کودک

اگرچه فاکتور زیبایی در هر حالتی در وهله اول وراثتی است، اما با این وجود نمی‌توان تاثیر خوراکی و البته آب و هوا و جغرافیا بر چهره افراد را بی‌تاثیر دانست. مویز یکی از خوراکی‌هایی است که می‌تواند رنگ و لعاب فرزند شما را زیبا کند. 

به طور کلی به یاد داشته باشید که در دوران بارداری هر چه کبد شما سالم‌تر باشد و تصفیه بهتری داشته باشد، رنگ و لعاب کودک شما بهتر و زیباتر خواهد بود. از همین جهت خوردن خوراکی‌های دوستدار کبد از جمله مویز در این دوران بسیار موثر است. مثلا روغن زیتون، آب انار یا رب انار، آب پرتقال و کاسنی از دیگر دوستداران کبد و زیباکنندگان جنین هستند. 

پیشگیری از سقط جنین

مویز مقوی رحم است؛ از همین جهت در پیشگیری از سقط تاثیر بسیار زیادی دارد. البته اگر دچار سقط مکرر هستید و مدام باردار می‌شوید و وقتی جنین به یک سن مخصوص، مثلا سه ماهگی، می‌رسد و دچار سقط می‌شوید و این موضوع مدام تکرار می‌شود، حتما حتما ابتدا علت سقط را پیدا کنید و بعد برای بارداری اقدام کنید. در غیر این صورت مویز نمی‌تواند برای‌تان معجزه کند. 

بهبود ناراحتی‌های گوارشی و قدرت هضم مادر باردار

ناراحتی‌های گوارشی و از تعادل خارج شدن وضعیت معده و گوارش و هضم یکی از اختلالات رایج و فراگیر در دوران بارداری است. واقعیت امر این است که شما به طور کلی برای این موضوع نمی‌توانید کار خاصی انجام دهید، جز تحمل و سازگاری؛ زیرا از یک طرف درگیر افزایش هورمون‌های بارداری در بدن خود هستید و از طرف دیگر با افزایش وزن و ابعاد جنین روبه‌رو هستید. همین دو فاکتور کافی است که وضعیت معده و گوارش شما بهم بریزد و از تعادل خارج شود. 

با این وجود می‌توانید با خوردن برخی از خوراکی‌ها این وضعیت را کنترل کنید تا بتوانید تحمل کنید. مویز یکی از خوراکی‌هایی است که می‌تواند کمک کند ناراحتی‌های گوارشی مادر بهبود پیدا کند و قدرت هضم مادر باردار افزایش داشته باشد. 

چون مویز مقوی کبد است، می‌تواند موجب تقویت معده و افزایش قدرت هاضمه زنان باردار شود. از طرف دیگر مویز ملین است و باعث پاکسازی روده و معده می‌شود؛ 

مویز مواد نامناسب و غلیظ را آماده دفع کرده و از بدن خارج می‌کند. مویز تولید کننده خون صالح، صاف و شفاف و هضم کننده غذا است؛ جنین از خون صالحی که از غذای خوب هضم شده تولید می‌شود، تغذیه می‌کند و در نتیجه زیبا می‌شود.

بهبود عفونت های مادر باردار

خوردن مویز در وعده صبحانه برای درمان انواع بیماری‌های عفونی مانند عفونت گوش، عفونت دندان و … مفید است.

مضرات خوردن مویز در بارداری

مضرات خوردن مویز در بارداری

مویز یکی از بهترین خوراکی‌هاست که ضرری را متوجه شما و جنین‌تان نمی‌کند؛ البته به شرطی که به اندازه بخورید و زیاده‌خواری نکنید. 

اگر مویز را بی‌اندازه بخورید، عملکرد دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است دچار یبوست شوید. ابتلا به یبوست، آن هم در دوران بارداری، یکی از شایع‌ترین و بدترین مشکلات است که تاجایی که می‌توانید باید آن را کنترل کنید. 

*درمان یبوست در بارداری +علل و عوارض

همچنین زیاد مویز خوردن برای کسانی که دچار غلظت خون هستند، اصلا توصیه نمی‌‌شود. مخصوصا خوردن مویز برای افراد مبتلا به ترومبوفلبیت و واریس توصیه نمی‌شود.

خوردن آب مویز در موارد ابتلا به بیماری‌‌های مخاطی معده، مخصوصا در گاستریت با اسیدیته بالا، نیز توصیه نمی‌ شود.

این نکته را هم بدانید که مویز یک ماده آلرژیک است و این احتمال وجود دارد که موجب بروز واکنش آلرژیک شدید در افراد شود، لذا احتیاط در مصرف آن توصیه می‌شود. 

کندر و مویز در بارداری

باید بدانید واقعیت این است که هر اندازه که در مورد خوردن مویز در دوران بارداری مطمئن هستیم و یقین داریم که خوردن به اندازه مویز در این دوران، مثلا روزی 21 عدد به صورت ناشتا، می‌تواند بسیار بسیار بسیار مفید باشد، در مورد خوردن کندر در بارداری تا این حد یقین نداریم. 

در سال‌های قبل، کندر به عنوان یک ماده باهوش‌کننده جنین، مورد استفاده مادران بسیاری بود، اما بعد از مدتی این خوراکی به یک ماده مشکوک در دوران بارداری تبدیل شد که در مورد اثرات مثبت و منفی آن روی جنین و در دوران بارداری یقین و قطعیت یکپارچه‌ای وجود نداشت. 

در واقع گفته می‌شود که کندر به افزایش هوش جنین کمک زیادی می‌کند. این ماده غذایی باید در دوران خاصی از بارداری و با دوز کاملا مشخصی و با توجه به طبع پدر و مادر و منطقه جغرافیایی که زندگی می‌کنند و همچنین فصل بارداری استفاده شود. رعایت این فاکتورها در خوردن کندر و اثرگذاری مثبت و منفی آن بسیار بسیار بسیار مهم است. از طرفی هنوز در مورد دوز مصرف کندر، زمان مصرف آن در دوران بارداری و مدت زمان استفاده از آن اتفاق نظر یکپارچه‌ای دیده نمی‌شود. لذا می‌توان اینطور نتیجه گرفت که با توجه به اثرات مخرب و بدی که خوردن نامناسب کندر در دوران بارداری می‌تواند روی جنین و کودک متولد شده بگذارد، نخوردن آن از خوردن آن بسیار بسیار ایمن‌تر است. در عوض می‌توانید از انبوه خوراکی‌هایی که افزایش دهنده هوش جنین هستند و این شک و شبه هم در مورد آنها وجود ندارد، استفاده کنید. خوراکی‌هایی که ممنوعیت استفاده در دوران خاصی از بارداری ندارند و در هر شرایطی می‌توانید در حد اعتدال از آنها استفاده کنید. 

مثلا ماهی‌های‌ بی‌جیوه از جمله قزل‌آلا، میگو، خاویار، مویز، مغزیجات و ... .

و البته این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که همچون زیبایی و قیافه جنین که وراثت در آن حرف اول را می‌زند، در مورد هوش جنین هم همین‌طور است. 

همچنین رعایت نکات زیر در مورد مصرف کندر بسیار بسیار مهم است:

  • اگر طبع و مزاج مادر و حتی پدر گرم باشد، خوردن مویز ممنوعیت دارد. 
  • اگر مادر باردار در منطقه گرم و خشک زندگی می کند، خوردن مویز ممنوعیت دارد.
  • اگر فصل مصرف این دارو گرم باشد، خوردن مویز ممنوعیت دارد.
  • مصرف همزمان کندر و اسید فولیک اصلا توصیه نمی‌شود. 

خوردن مویز در دیابت بارداری

به طور کلی خوردن مویز ناشتا برای افراد دیابتی خوب است؛ زیرا  به تنظیم قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کند. قند موجود در مویز قند فروکتوز است که برای جذب شدن در بدن احتیاجی به انسولین ندارد. علاوه بر این مویز دارای عنصر کروم است که می‌تواند موجب کاهش قند خون شود. بنابراین افراد مبتلا به دیابت می‌توانند مویز را جایگزین قند کنند ؛ اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. البته اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید، حتما پیش از استفاده از مویز با پزشک خود مشورت کنید. 

کلام آخر

اگر در دوران بارداری به سر می‌برید، حتما خوردن مویز در بارداری را در برنامه خود قرار دهید. مویز یکی از پرخاصیت‌ترین خوراکی‌هایی است که در این دوران حساس می‌توانید مصرف کنید.