علت تلخی دهان در بارداری چیست؟+درمان آن

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت تلخی دهان در بارداری

بارداری دورانی است که شما می‌توانید انواع حس‌ها را تجربه کنید. از حس خوشایند مادری گرفته تا احساس ناخوشایندی که بر اثر تغییرات جسمی و هورمونی آنها را تجربه خواهید کرد. یکی از علائم شایعی که در این دوران بر اثر تغییرات هورمونی آن را تجربه خواهید کرد، طعم تلخ و فلز مانند در دهان است که بدون خوردن یا نوشیدن چیزی شما آن را احساس می‌کنید. این نشانه غیرمعمول و آزار دهنده می‌تواند همراه با حالت تهوع و خستگی یکی از نشانه‌های بارداری نیز باشد. در این مطلب از گهواره به علت طعم تلخی دهان در دوران بارداری و راهکارهایی برای رفع آن می‌پردازیم.

تلخی دهان در اوایل بارداری نشانه چیست؟ 

همانطور که می‌دانید، زمانی که چیزی می‌خوریم یا می‌نوشیم، ذرات آن در بزاق دهان حل می‌شود و در همین زمان عصب چشایی به مغز پیام داده و ما می‌توانیم طعم‌های مختلف را از جمله شور، شیرین، تلخ و ترش را تشخیص دهیم.در واقع این گیرنده‌های عصبی در حالت عادی با چشیدن یک غذای ترش، شیرین، تلخ و غیره می‌توانند کار خود را انجام دهند. اما در برخی مواقع شما ممکن است بدون چشیدن غذا و یا نوشیدنی چیزی، در دهان خود طعم تلخی را احساس کنید که به آن عارضه تلخی دهان (bitter mouth) می‌گویند.

عارضه تلخی دهان در اصل به دلیل خوردن یک ماده تلخ نیست، بلکه زمانی است که شما بدون چشیدن یک ماده تلخ، در دهان خود احساس تلخی می‌کنید. این طعم بد را شما معمولا در سه ماهه اول بارداری تجربه خواهید کرد و به مرور زمان با پیشرفت بارداری برطرف می‌شود. احساس طعم تلخ و فلز مانند در دهان یکی از علائم و نشانه‌های بارداری هم به حساب می‌آید.

علت تلخی دهان در صبح چیست؟

عارضه تلخی دهان که شما ممکن است در ماه‌های اول بارداری آن را تجربه کنید، یک مشکل رایج در میان زنان باردار است که البته باید بدانید که نگران کننده نیست. شما در این دوران ممکن است بدون چشیدن ماده‌ای تلخ مزه، در دهان خود احساس تلخی و فلز مانندی تجربه کنید. علت این عارضه در دوران بارداری می‌تواند به موارد زیر بستگی داشته باشد:

نوسانات هورمونی یکی از مهم‌ترین دلایل برای تلخی دهان در دوران بارداری به شمار می‌رود. در این دوران میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون افزایش پیدا می‌کند تا به بدن در رشد و نگهداری جنین کمک کند. این هورمون‌ها با وجود اینکه برای بدن در این دوران ضروری هستند، اما باعث ایجاد تغییراتی هم در بدن می‌شوند. معمولا این تغییرات در سه ماهه اول بارداری بسیار مشهود است و با پیشرفت بارداری کم‌رنگ‌تر می‌شود. بنابراین این تغییرات هورمونی باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می‌شود.

یکی دیگر از دلایلی که در تلخ شدن دهان در دوران بارداری بی‌تاثیر نیست، تغییر حس بویایی است. از آنجایی که حس بویایی و چشایی باهم در ارتباط هستند، تغییر حس بویایی می‌تواند در حس چشایی تاثیر بگذارد.

بسیاری از زنان باردار ممکن است در ابتدای صبح مزه تلخی را در دهان خود احساس کنند، باید گفت که علت آن می‌تواند تجمع باکتری‌ها در دهان در طول شبانه روز باشد. بنابراین مسواک زدن، رژیم غذایی مناسب و نوشیدن آب فراوان می‌تواند به رفع آن کمک کند.

علت تلخی دهان در بارداری

* برای اطلاع از علت و راه‌های درمان بوی بد دهان در بارداری کلیک نمایید.

علت تلخی دهان و حالت تهوع چیست؟

کمتر زنی پیدا می‌شود که در دوران بارداری حالت تهوع همراه با استقراغ یا بدون آن را تجربه نکرده باشد. یکی از شایع‌ترین اختلالات در دوران بارداری، حالت تهوع است. این عارضه معمولا در ماه‌های اول بارداری وجود دارد و با پیشرفت بارداری برطرف می‌شود. در واقع هیچکس تا به امروز علت مشخصی را برای این حالت در زنان باردار اعلام نکرده است. اما می‌توان گفت که علت اصلی این حالت در دوران بارداری، تغییرات هورمونی در این دوره است. میزان ترشحات هورمون‌ها در دوران بارداری برای حفظ و رشد جنین تغییر می‌کند و همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد تهوع بارداری شود. همچنین در این دوران تغییراتی در دستگاه گوارش بوجود می‌آید که باعث می‌شود فرد دچار حالت تهوع و استفراغ شود.

بطور کلی می‌توان گفت زنان باردار بیشتر در اول صبح دچار حالت تهوع می‌شوند که معمولا با تلخی دهان همراه است. این تلخی دهان ممکن است در طول روز با شما همراه باشد، اما جای نگرانی نیست و همانطور که گفته شد با پیشرفت بارداری از بین می‌رود.

برای رفع تلخی دهان در بارداری چه کنیم؟

هورمون‌های بارداری نقش مهمی در کنترل و تعدیل حس چشایی و بویایی دارند. با افزایش میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون، حس چشایی به میزان زیادی تغییر می‌کند. تلخی و بدمزگی دهان نتیجه این تغییرات در دوران بارداری است. موارد زیر به رفع تلخی دهان در دوران بارداری کمک می‌کند:

  • مسواک زدن می‌تواند تا حدودی میزان تلخی دهان را برطرف کند.
  • مکیدن آب نبات نعنایی، خوراکی‌های ترش مزه و جویدن آدامس نعنایی در برخی از زنان مفید است.
  • مواد غذایی شیرین و نشاسته‌ای می‌تواند به برطرف شدن این عارضه کمک کند.
  • مواد غذایی اسیدی مانند مرکبات، لیموناد و خوراکی‌های سرکه‌ای و ترش مزه می‌تواند طعم تلخ دهان را بهبود ببخشد.
  • اگر در دهان خود احساس طعم فلز مانند می‌کنید از ظروف فلزی استفاده نکنید.
  • می‌توانید چندبار در طول روز محلول آب و نمک و یا محلول رقیق جوش شیرین و آب را در دهان خود غرغره کنید. این محلول‌ها PH دهان را خنثی کرده و طعم تلخ دهان را از بین می‌برد.
  • در صورتیکه از ویتامین و یا دارویی استفاده می‌کنید که طعم دهان شما را بدتر می‌کند، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

البته باید بدانید که تلخی دهان هم مانند حالت تهوع در سه ماهه دوم بارداری بهتر و در نهایت برطرف می‌شود.

رفع تلخی دهان در بارداری

تلخ شدن دهان در بارداری و جنسیت جنین چه ارتباطی دارند؟

باید بدانید که تلخ شدن دهان در دوران بارداری، مانند حالت تهوع یک امر شایع است. هر زن بارداری ممکن است این عارضه را تجربه کند. بنابراین می‌توان گفت که هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند، جنسیت جنین به تلخ شدن دهان مربوط است. بنابراین توصیه می‌شود که هرگونه تغییری که در دوران بارداری احساس کردید را به جنسیت جنین نسبت ندهید.

 طعم دهان در بارداری پسر

برای ایجاد یک جنین باید یک تخمک و یک اسپرم باهم تلفیق شوند. تخمک از طرف زن و اسپرم از طرف مرد در رحم با یکدیگر تشکیل لقاح می‌دهند. تخمک دارای کروموزوم X و اسپرم دارای کروموزوم XY است. بنابراین باید بدانید که تعیین جنسیت جنین تنها به کروموزوم‌های اسپرم مرد بستگی دارد و در واقع این مرد است که جنسیت را تعیین می‌کند. 

طعم تلخ دهان در سه ماهه اول بارداری را هر زن باردار با هر جنسیت جنینی که دارد ممکن است تجربه کند. بنابراین تلخی دهان هیچ ربطه به جنسیت جنین ندارد.

* برای اطلاع از بهترین راه‌های درمان عفونت دندان در بارداری کلیک نمایید.