بادام زمینی در بارداری | فواید، مضرات و مقدار مجاز مصرف

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بادام زمینی در بارداری

در حالی که مغزها، یک منبع مطمئن و طبیعی از روغن سالم محسوب می‌شوند، با این حال دوران بارداری حساسیت‌های خاص خود را دارد و تغذیه در این زمان با دوران‌های دیگر تفاوت‌هایی دارد. یکی از مغزهای پرخاصیت و نسبتاً کم هزینه، بادام زمینی است. بادام زمینی می‌تواند خواص زیادی برای بدن داشته باشد با این حال مانند سایر مواد غذایی، خوردن آن می‌تواند با مشکلاتی نیز همراه باشد. در این مقاله از گهواره قصد داریم به خواص و مضرات بادام زمینی در بارداری پرداخته و بگوییم چه نکاتی را باید در مورد خوردن آن در نظر داشت. همچنین میتوانید مقاله مصرف آجیل در بارداری را نیز مطالعه کنید.

فواید مصرف بادام زمینی در بارداری

قبل از هر چیز به خواص بادام زمینی در بارداری می‌پردازیم. خوردن بادام زمینی در بارداری مفید است زیرا سرشار از ویتامین‌های B1، B4، B5، B6، C، E و مواد معدنی مختلفی از جمله کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم است. به جز این مغز بادام زمینی درصد پروتئین و فولات بالایی نیز دارد که دو بخش بسیار مهم در تغذیه‌ی زن باردار محسوب می‌شوند. به جز این مشخص شده که مصرف روزانه بادام زمینی در دوران بارداری می‌تواند از ابتلا به بعضی بیماری‌ها مانند آنفولانزا، جلوگیری کند و این ویژگی خود را مدیون درصد بالای چربی‌های طبیعی، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها مخصوصاً ویتامین‌های B و E است.

فواید مصرف بادام زمینی در بارداری

منگنز هم که نقش مهمی در تشکیل استخوان نوزادان در بادام زمینی زیاد است. بسیاری از مشکلات گوارشی و یبوست مادران در بارداری به کمک فیبر بالای بادام زمینی از بین می‌رود. در دوران بارداری شما به تولید خون بیشتری نیاز دارید و در صورتی که میزان کافی آهن در رژیم خود نگنجانید، دچار کم خونی می‌شوید. یکی از روش‌های افزایش آهن بدن از طریق خوردن بادام زمینی در زمان بارداری است. همچنین به عنوان دیگر فایده بادام زمینی در بارداری، به مادران کم وزن توصیه می‌شود با خوردن آن وزن سالمی در این دوران پیدا کنند. 

پس آیا می‌توان به دلیل این چند خاصیت بادام زمینی در بارداری به این نتیجه رسید که خوردن آن در بارداری مجاز است؟ خیر همه‌ی زنان نمی‌توانند از این خواص بهره‌مند شوند. در ادامه بیشتر در مورد دلایل این موضوع توضیح می‌دهیم.

عوارض بادام زمینی در بارداری چیست؟

آیا خوردن بادام زمینی در بارداری ضرر دارد؟ خوردن بادام زمینی برای بارداری افرادی توصیه نمی‌شود. چند علت نخوردن بادام زمینی در بارداری عبارتند از:

  • افزایش فشار خون: مصرف بیش از حد بادام زمینی شور در بارداری فشار می‌تواند منجر به افزایش فشار خون در زنان باردار شود که خود با مشکلاتی نظیر زایمان زودرس یا سقط جنین مرتبط است. (خوردن بادام زمینی روکش دار در بارداری به دلیل استفاده از مواد نمکی و ادویه‌های فراوان و تاثیر سوئی که بر افزایش فشار خون و ترش کردن در بارداری دارد توصیه نمی‌شود.)

*اطلاع از پره اکلامپسی یا مسمویت بارداری و عوارض خطرناک آن

  • مشکلات قلبی و عروقی: بادامی زمینی حاوی چربی‌های اشباع شده است از این رو می‌تواند احتمال بروز مشکلات قلبی و گوارشی را در بارداری افزایش دهد. 
  • افزایش وزن: در حالی که بادام زمینی می‌تواند به شما در افزایش وزن سالم کمک کند، خوردن بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن شود که مشکلات دیگری مانند دیابت بارداری و فشار خون بالا را به همراه دارد.

به طور کلی اگر اضافه وزن دارید یا مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع و اسهال بارداری را تجربه می‌کنید، باید از خوردن بادام زمینی خودداری کنید. خوردن کره بادام زمینی در بارداری نیز باید به همین دلیل کنترل شود.

بادام زمینی در بارداری و حساسیت

دلیل دیگری که چرا در بارداری بادام زمینی نخوریم آلرژی بادام زمینی است. تقریباً همه‌ی افراد قبل از باردار شدن می‌دانند که ایا به بادام زمینی حساسیت دارند یا خیر. حساسیت به بادام زمینی در بارداری می‌تواند مشکلات زیادی برای مادر و جنین ایجاد کند. علائم این حساسیت عبارتند از اختلال در تنفس، تورم در گلو، افت ناگهانی فشار خون، رنگ پریدگی پوست یا لب‌های آبی، غش و سرگیجه. مطمئناً افرادی که به این ماده حساسیت دارند نباید آن را مصرف کنند. به ویژه باید مراقب نخوردن بادام زمینی در اوایل بارداری باشند که جنین در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد. درست است که این افراد قطعاً بادام زمینی را به صورت عادی مصرف نمی‌کنند اما باید حواستان باشد که این ماده به صورت ترکیبی می‌تواند در بسیاری از شکلات‌ها، شیرینی‌ها و فراواده‌های آماده وجود داشته باشد بنابراین باید هوشیار باشید.

بادام زمینی در دیابت بارداری

بادام زمینی در دیابت بارداری

آجیل‌هایی مانند بادام، گردو یا بادام زمینی میان وعده‌های عالی برای زنان مبتلا دیابت بارداری هستند زیرا کربوهیدرات کمی دارند و چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر بالایی هم دارند. بادام زمینی و کره بادام زمینی هر دو غذاهایی با GI و GL پایین هستند، که تأثیر مثبتی بر کنترل قند خون دارند. غذاهایی با GI و GL بالاتر می‌توانند باعث افزایش قند خون و انسولین بلافاصله پس از صرف غذا شوند و بعد از غذا، قند خون می‌تواند حتی کمتر از قبل شود.

تاثیر بادام زمینی در زیبایی جنین

در حالی که بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد زیبایی کودک تا میزان زیادی تحت تاثیر وراثت است با این حال مشخص شده که تغذیه مادر در طول بارداری نیز می‌تواند موثر باشد. بادام زمینی منبع بسیار خوبی از بسیاری از مواد مغذی است که برای پوست و سلامت کلی جنین مفید است. آن‌ها سرشار از ویتامین B6، ویتامین E، نیاسین، روی، پروتئین و آهن هستند که می‌تواند به تقویت مو و ناخن‌ها، بهبود وضعیت و رنگ پوست کمک کند که در مجموع می‌تواند منجر به زیبا شدن کودک شود.

ویار بادام زمینی و جنسیت جنین

بسیاری از افراد معتقدند ویار مادر نشان دهنده‌ی جنسیت جنین است حال آنکه در تحقیقات علمی چنین موضوعی ثابت نشده است. با این حال براساس باور عموم ویار غذاهای ترش و شور نشان دهنده جنین پسر است. از این رو میل به خوردن بادام زمینی در بارداری پسر افزایش می‌یابد. ویار بادام زمینی سرکه ای در بارداری نیز چون ترشی زیادی دارد می‌توان نشان دهنده جنین پسر باشد.

*سونوگرافی تعیین جنسیت جنین چیست و چه زمانی انجام می شود.

خوردن بادام زمینی در سه ماهه اول بارداری

در گذشته موضوع اجتناب از خوردن بادام زمینی در ماه اول بارداری تا ماه سوم به دلیل نبود تحقیقات کافی بسیار پرقدرت بود. اما اکنون مطالعات پزشکی منتشر شده هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پرهیز از مصرف غذاهایی مانند شیر و تخم مرغ در دوران بارداری بر خطر آلرژی نوزاد تأثیری دارد وجود ندارد و شواهد کمی مبنی بر اینکه خوردن بادام زمینی باعث آلرژی در کودکان می‌شود وجود دارد. 

خوردن بادام زمینی در سه ماهه اول بارداری

روزی چند عدد بادام زمینی در بارداری بخوریم؟

مقدار مصرف بادام زمینی در بارداری چقدر است؟ با عدد دقیقی مشخص نشده که خوردن بادام زمینی در بارداری چگونه است. اما به طور کلی در سه ماهه اول، یک زن باردار روزانه به حدود 60 گرم آجیل، در سه ماهه دوم حدود 90 گرم و در سه ماهه آخر بارداری حدود 100 تا 120 گرم نیاز دارد. توصیه می‌شود که این آجیل مخلوط باشد و تنها از یک نوع نباشد تا بتوانید از همه‌ی مواد مفید بهره‌مند شوید. 

خوردن بادام زمینی در بارداری چه تاثیری دارد

در بالا در مورد تاثیر بادام زمینی در بارداری توضیح دادیم. اما تاثیر بادام زمینی قبل از بارداری چطور؟ تحقیقات نشان می‌دهد بادام زمینی یک گزینه‌ی عالی برای افزایش قدرت باروری در افراد است. یک وعده بادام زمینی دارای 7 گرم پروتئین به علاوه 30 عدد ویتامین و ماده‌ی مغذی است که برای تغذیه کلی در زمانی که برای بچه‌دار شدن برنامه ریزی می‌کنید عالی است! هم برای زنان و هم برای مردان، بادام زمینی یک مکمل عالی برای وعده‌های غذایی در مورد باروری است.

بادام زمینی در اوایل و اواخر بارداری

خوردن بادام زمینی در ماه اول بارداری در واقع یک انتخاب غذایی هوشمندانه برای زنان باردار است. زیرا آنها حاوی پروتئین و فولات هستند. مکمل‌های فولات و اسید فولیک در دوران بارداری برای کمک به جلوگیری از نقص‌های مادرزادی، به ویژه در مغز و ستون فقرات در حال رشد، توصیه می‌شود. خوردن بادام زمینی در ماه آخر بارداری نیز به مادرانی که نوزادان کم وزن دارند توصیه می‌شود. زیرا با افزایش چربی‌های سالم می‌تواند منجر به افزایش وزن در جنین شده و بهترین آجیل برای وزن گیری جنین است.

آیا کره بادام زمینی در بارداری ضرر دارد؟

خوردن کره بادام زمینی در دوران بارداری بی‌خطر است. در واقع، غذای پر از مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. چه در حالت خامه‌ای یا کرانچی، اگر به بادام زمینی حساسیت ندارید، می‌توانید در بارداری از کره بادام زمینی لذت ببرید. کره بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی چربی‌های تک غیراشباع سالم برای قلب است که با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز مرتبط است. به این دلایل، کره بادام زمینی تا زمانی که آلرژی به بادام زمینی نداشته باشند، یک انتخاب مطمئن و سالم برای زنان باردار باقی می‌ماند.

چه مقدار کره بادام زمینی می‌توانم در روز بخورم؟ برای بیشتر افراد، مصرف 1 تا 2 قاشق غذاخوری (16 تا 32 گرم) در روز بدون مشکل است. از نظر ظاهری، 1 قاشق غذاخوری (16 گرم) به اندازه انگشت شست شما است، در حالی که 2 قاشق غذاخوری (32 گرم) به اندازه یک توپ گلف است. کره بادام زمینی را انتخاب کنید که حاوی شکر افزوده نیست و فهرست مواد ساده‌ای مانند بادام زمینی و نمک دارد.

آیا کره بادام زمینی در بارداری ضرر دارد

تفاوت بین بادام زمینی و کره بادام زمینی

کره بادام زمینی ممکن است به دلیل قند اضافه شده کربوهیدرات بیشتری داشته باشد و ممکن است حاوی فیبر کمتری باشد. از سوی دیگر، بادام زمینی به دلیل پوست، کربوهیدرات کمتر و فیبر بیشتری دارد. فیبر به حذف سموم و چربی از بدن کمک می‌کند. همچنین سطح گلوکز را پایین می‌آورد.

پس آیا بادام زمینی سالم‌تر از کره بادام زمینی است؟ بله با این حال مغز بادام زمینی حاوی مقداری چربی اشباع شده است که در صورت مصرف بیش از حد در طول زمان می‌تواند منجر به مشکلات قلبی شود. بادام زمینی سرشار از فسفر است که می‌تواند جذب سایر مواد معدنی مانند روی و آهن را در بدن شما محدود کند. بنابراین مصرف هر دو شکل آنها باید کنترل شده باشد. 

بادام زمینی در بارداری طب سنتی

در طب سنتی هم به مصرف متعادل این مغز در دوران بارداری توصیه شده است. به طور کلی خوردن بادام زمینی در بارداری به رشد مغز جنین و تامین انرژی مادر در طول این دوران کمک می‌کند. همچنین در این طب بیان شده که خوردن این مغز در دوران قبل از بارداری توسط مرد، با بهبود قوای جنسی و افزایش شانس باروری همراه است.