علت بی اشتهایی در بارداری و راه های درمان آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بی اشتهایی در بارداری

دوران بارداری تغییرات بزرگی در بدن یک زن ایجاد می‌کند. سطح هورمون‌های بارداری در او افزایش پیدا می‌کند، شکل، وزن و تناسب بدنش تغییر می‌کند، حجم خون او افزایش می‌یابد و تمام سیستم‌های او بیشتر تلاش می‌کنند تا نه تنها نیازهای او، بلکه نیازهای جنین را نیز تأمین کنند. این اتفاق منجر به علائم مختلفی می‌شود که بسیاری از آنها ناراحت کننده نیستند اما در این میان برخی نیز مشکل ساز هستند. به عنوان مثال مشکلات مربوط به تغذیه در این دوران بسیار شایع است. هم پرخوری و هم بی اشتهایی در بارداری هر دو ممکن است برای زنان باردار اتفاق بیفتد که در این مقاله قصد داریم به علت و روش‌های درمان بی اشتهایی در بارداری  بپردازیم.

شروع بی اشتهایی و تنفر از غذا در بارداری

بی اشتهایی به غذا در بارداری ممکن است در هر زمانی از این دوران رخ دهد با این حال برای بسیاری از زنان بی اشتهایی در اوایل بارداری شایع‌تر است و در واقع یکی از اولین علائم بارداری محسوب می‌شود. آنها در این دوران متوجه می‌شوند که غذاهایی که قبلاً دوست داشته‌اند را دیگر دوست نمی‌دارند و اگر بخواهند آنها را بخورند دچار تهوع بارداری نیز می‌شوند. اما آیا این اتفاق طبیعی است؟ بله، از دست دادن اشتها یا تغییر در ترجیحات غذایی در دوران بارداری طبیعی است و این ممکن است در میزان تغییر وزن شما در این دوران نقش مهمی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر 10 زن 6 نفر در دوران بارداری دچار بی اشتهایی شدید در بارداری می‌شوند. اما چرا؟

* حتما بخوانید: علائم صد در صد جنین دختر و شکل شکم در آن 

علت بی اشتهایی در بارداری

دلایل این تغییرات هنوز ناشناخته است، اما برخی از کارشناسان معتقدند طیف وسیعی از علل هورمونی، روانی یا فرهنگی برای این اتفاق وجود دارد. حالت‌ تهوع و بی اشتهایی در بارداری می‌تواند بر تغذیه و اشتها تأثیر بسزایی بگذارد. تحقیقات نشان داده است که نوسان در هورمون‌های لپتین و گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) در دوران بارداری ممکن است منجر به ضعف و بی اشتهایی در بارداری شود. اما بی اشتهایی بدون تهوع در بارداری نیز ممکن است رخ دهد.

در بعضی از زنان بی اشتهایی در سه ماهه دوم بارداری نیز ادامه دارد. یکی از اتفاقات شایع در این دوران احساس سیری و بی اشتهایی در بارداری به همراه تنگی نفس بعد از خوردن غذا است. همچنین وقوع بی اشتهایی عصبی در باردرای نیز شایع است که به دلیل استرس‌ها و مشکلاتی است که ممکن ا‌ست در این دوران برای مادر رخ دهد.

علت بی اشتهایی در بارداری

احساس سنگینی معده و بی اشتهایی در بارداری به ویژه در اوایل آن اتفاق شایعی است که علت آن کشیدگی در رحم و وارد شدن فشار به معده است. با بزرگ شدن جنین این حس بیشتر هم می‌شود به طوری که این موضع عامل اصلی بی اشتهایی در ماه آخر بارداری است. نوزاد بیشترِ فضایی را که معده‌ی شما قبلاً اشغال کرده بود را اشغال کرده است و این می‌تواند منجر به سوزش سر دل و بی اشتهایی در ماه هشتم بارداری شود. به جز این دلایل بالینی زیادی نیز برای بی اشتهایی زیاد در بارداری وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری کرون
  • آسم
  • دیابت بارداری
  • بیماری مزمن کبد یا کلیه
  • سطح بالای کلسیم در خون
  • کم کاری تیروئید 
  • و...

*ویار بارداری از کی شروع میشه + تعیین جنسیت با ویار

بی اشتهایی در بارداری نشانه جنسیت چیست

در شرایطی که بعضی از افراد معتقدند بی اشتهایی و تعیین جنسیت به هم ربط دارند و بی اشتهایی در اوایل بارداری و جنسیت می‌تواند نشان از جنین دختر باشد، اما حقیقت این است که این موضوع پشتوانه‌ی علمی ندارد و از نظر متخصصین، بارداری جنسیت جنین هیچ علامت فیزیکی خاصی ندارد و اینها بیشتر بخشی از خرافات بارداری هستند. صحبت‌هایی که در مورد بی اشتهایی در بارداری و تعیین جنسیت جنین گفته می‌شود نسبی و احتمالی هستند. و تنها راه مطمئن سونوگرافی تعیین جنسیت جنین است.

درمان بی اشتهایی در بارداری

حال که با علت بی اشتهایی و تهوع در بارداری آشنا شدید سوال اصلی این است برای رفع بی اشتهایی در بارداری چه کنیم؟ در گام اول اگر به دلیل تهوع و استفراغ دچار کاهش اشتها شده‌اید، سعی کنید از خوردن غذاهای چرب یا تند خودداری کنید این شیوه بسیاری از موارد بی اشتهایی در زنان باردار را درمان می‌کند.

اغلب، کم اشتهایی با افزایش حس بویایی و بیزاری از برخی غذاها مرتبط است. بنابراین تمیز نگه داشتن خانه - و به ویژه آشپزخانه - می‌تواند از پخش شدن بعضی بوها که باعث کاهش اشتها می‌شود جلوگیری کند. چه بی اشتهایی شما ناشی از حالت تهوع صبحگاهی باشد یا چیز دیگری، تقسیم سه وعده‌ی غذایی به غذاهای کوچکتر و در دفعاتِ بیشتر، می‌تواند به احساس راحتی معده‌ی شما کمک کند. این کار نه تنها هضم را راحتتر می‌کند بلکه به حفظ انرژی شما در طول روز نیز کمک می‌کند.

 درمان بی اشتهایی در بارداری

یکی دیگر از روش‌های حل بی اشتهایی در دوران بارداری، انجام تمرینات ورزشی مناسب برای بارداری است. بدن شما باید کالری‌هایی را که در حین تمرین سوزانده است جایگزین کند و در نتیجه پس از آن بیشتر گرسنه می‌شوید. اما اگر دچار معده درد و بی اشتهایی در بارداری هستید، باید ورزش خود را زیر نظر پزشک انتخاب کنید. 

اگرچه ممکن است به نظر عجیب بیاید، اما خوردن غذاهای سالم می‌تواند به احساس بهتر معده در طول روز کمک کرده و اشتهای شما را تقویت کند. غذاهای سبک و سرشار از پروتئین مانند بادام در کاهش تهوع و حالت تهوع صبحگاهی و بی اشتهایی در زمان بارداری بسیار موثر است، بنابراین به بسیاری از مادران توصیه می‌کنند که در طول روز پروتئین بیشتری مصرف کنند.

بهترین راه حل بی اشتهایی در بارداری نوشیدن آب زیاد است. از مبارزه با سردرد گرفته تا از بین بردن گرفتگی عضلات تا انتقال مواد مغذی به جنین در حال رشد، تقریباً هر مشکل بارداری را می‌توان با نوشیدن آب بهتر کرد. کاهش اشتها می‌تواند به یک چرخه‌ی معیوب تبدیل شود، زیرا نخوردن غذا می‌تواند منجر به ناراحتی معده و کاهش بیشتر اشتها می‌شود، بنابراین نوشیدن آب در طول روز یک راه خوب برای اطمینان از عدم خالی ماندن معده است.

زنجبیل یک راه حل فوق العاده برای درمان بی اشتهایی در اوایل بارداری است. زنجبیل در سراسر جهان به دلیل خواص ضد تهوع و درمان بی اشتهایی شناخته شده است و یکی از توصیه شده‌ترین راه‌حل‌ها برای کاهش اشتها در زنان باردار است. شما می‌توانید زنجیبل را به طرق مختلف از چای زنجیلی تا شیرینی زنجبیلی مصرف کنید. اما در مورد مصرف دارو برای بی اشتهایی در بارداری، این کار تنها زیر نظر پزشک مجاز است.

درمان بی اشتهایی در بارداری با زنجبیل

درمان بی اشتهایی در بارداری طب سنتی

مانند همیشه طب سنتی برای درمان گرسنگی و بی اشتهایی در بارداری نیز درمان‌های موثر و بسیار ساده‌ای دارد. برای مثال استشمام بعضی از عطرهای خوشبو مانند بوی گل سرخ، نارنج، بالنگ و لیمو می‌تواند منجر به بهبود اشتها شود. مشخص شده است که خوردن نان‌های شیرین نیز می‌تواند موثر باشد. روغن درمانی نیز در این طب توصیه شده است. روغن‌های قوی مانند روغن گل سرخ، نیلوفر، لادن، گلاب و ... همگی تاثیر اشتها آور دارند. جویدن مصطکی و کندر نیز می‌تواند منجر به بهبود اشتهای شما در این دوران شود.

سخن پایانی

اگرچه وقوع بی اشتهایی در اوایل بارداری بسیار شایع و طبیعی است، اما انتظار می‌رود به مرور کاهش پیدا کند. با این حال بعضی از زنان این حس را تا اواخر بارداری تجربه کنند. اما جای نگرانی وجود ندارد. شما می‌توانید به کمک راهکارهای درمانی که در این مقاله آمده است به خوبی این احساس را کنترل کنید.