علت و عوارض لاپاراسکوپی در بارداری چیست؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض لاپاراسکوپی در بارداری

با توجه به اینکه بارداری دوران حساس و خاصی است، انجام هر کاری باید با وسواس کامل و اطمینان از بی خطر بودن آن باشد. عوارض لاپاراسکوپی در بارداری برای آن دسته از خانم‌های بارداری که به هر دلیل مجبور به انجام این کار در دوران بارداری هستند، موضوع مهم و چالش‌برانگیزی است. از همین جهت امروز به طور اختصاصی در مورد عوارض لاپاراسکوپی در بارداری صحبت خواهیم کرد.

آیا در دوران بارداری لاپاراسکوپی انجام می‌شود؟

بله اگر ضرورت وجود داشته باشد، امکان انجام لاپاراسکوپی در بارداری وجود دارد. یافته‌های اخیر نشان داده است که  تغییرات همودینامیک در طی جراحی لاپاراسکوپی در بارداری مشابه تغییرات مشاهده شده در حالت غیربارداری است. به نظر می رسد این روش ایمن است. همین یافته‌ها اعلام کرده‌اند که ایمن‌ترین زمان برای انجام جراحی لاپاراسکوپی در بارداری، سه ماهه دوم بارداری است. 

آیا در دوران بارداری لاپاراسکوپی انجام می‌شود؟

نگرانی‌های رایج در مورد لاپاراسکوپی برای زنان باردار

اگرچه مزایای جراحی لاپاراسکوپی برای زنان باردار و غیر باردار مشابه است؛ اما انجام این روش در دوران بارداری دارای نگرانی های بالقوه‌ای است که در ادامه اشاره می‌کنیم؛

  • افزایش فشار داخل شکمی در طی پنوموپریتوئن می‌تواند جریان خون رحمی- جفتی را کاهش داده و منجر به هیپوکسی جنین شود.
  • ممکن است اسیدوز جنین در نتیجه جذب دی اکسید کربن (CO2) ایجاد شود.
  • اگر رحم توسط سوزن تروکار یا ورس سوراخ شود، ممکن است جنین به طور مستقیم یا غیرمستقیم آسیب ببیند.
  • سوراخ شدن رحم ممکن است منجر به پارگی زودرس پرده‌ها و زایمان زودرس شود.

علت انجام لاپاراسکوپی در دوران بارداری چیست؟

معمولا از لاپاراسکوپی در دوران بارداری برای بررسی توده‌های تخمدانی، جراحی آپاندیسیت در بارداری و کوله سیستیت استفاده می شود.

وضعیت جنین در هنگام لاپاراسکوپی در بارداری چگونه می‌شود؟

تغییرات فیزیولوژیک متعدد حین لاپاراسکوپی می‌تواند جنین را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش فشار داخل شکم می‌تواند وضعیت همودینامیک و اکسیژناسیون عروق را تحت تاثیر قرار دهد. کاهش خونرسانی رحم به دلیل افزایش فشار داخل شکمی، احتمال ایجاد هایپوتانسیون و هیپوکسی نوزاد به دلیل کاهش بازگشت جریان خون وریدی مادر و همچنین کاهش برون ده قلبی مادر از جمله ریسک فاکتورهای تهدید‌کننده جنین در زمان جراحی‌های لاپاراسکوپی است.  چنانچه عمل لاپاراسکوپی در بارداری با دقت و درایت بالا انجام شود، معمولا خطری را متوجه مادر و جنین نمی‌کند. 

وضعیت جنین در هنگام لاپاراسکوپی در بارداری چگونه می‌شود؟

نحوه انجام لاپاراسکوپی در بارداری

مهمترین اقدامات لازم برای انجام لاپاراسکوپی ایمن در بارداری در وهله اول انتخاب یک پزشک حاذق و با تجربه است. چنین پزشکی هر آنچه که لازم باشد برای سلامت مادر و جنین انجام می‌دهد و می‌تواند وضعیت حیات مادر و جنین را به خوبی کنترل کند. لاپاراسکوپی در دوران بارداری به همان شیوه معمول انجام می‌شود، اما بدیهی است که نیاز به دقت بیشتر دارد و در آنِ واحد باید به سلامت دو موجود زنده (مادر و جنین) توجه شود. برای انجام لاپاراسکوپی در بارداری باید به نکات زیر توجه شود:

  • لاپاراسکوپی قبل از هفته ۲۳ بارداری انجام شود.
  • بهتر است به منظور جلوگیری از آسیب رحم از روش لاپاراسکوپی open استفاده شود.
  • انجام مونیتورینگ جنین به کمک سونوگرافی ترانس واژینال ارجح‌تر است.
  • لازم است تهویه مکانیکی طوری باشد که آلکالوژ فیزیولوژیک مادر حفظ شود.
  • لاپاراسکوپی بدون گاز یک روش آلترناتیو در بارداری است و گاهی می‌تواند با استفاده از بی حسی اپیدورال انجام شود.

کلام آخر

با طور کلی از روش لاپاراسکوپی برای درمان و بهبود کیست تخمدان، رحم، کیسه صفرا و اندومتریوز استفاده می‌شود. گاهی قبول عوارض لاپاراسکوپی در بارداری به ریسک انجام ندادن آن ارجحیت دارد. این پزشک است که تشخیص می‌دهد با توجه به وضعیت بیمار چه روش درمانی برای او مناسب است. با توجه به اینکه مادر باردار به زودی تجربه زایمان را خواهد داشت، لذا باید روش درمانی مناسبی برای او انتخاب شود تا وضعیت بارداری و زایمان او را تحت‌الشعاع قرار ندهد. یادآوری می‌کنیم که از عمل لاپاراسکوپی برای درمان ناباروری و نازایی نیز استفاده می‌شود. لاپاراسكوپي رحمی حتما باید توسط پزشکی حاذق و با تجربه انجام شود.