جدول CRL جنین پسر و دختر و تعیین جنسیت

تاریخ انتشار: آبان ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: آبان ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول CRL جنین پسر

از زمانی که علائم بارداری آشکار می‌شود، والدین منتظر لحظه‌ای هستند که جنسیت جنین مشخص می‌شود. یکی از مطمئن‌ترین را‌ها برای رسیدن به پاسخ این پرسش سونوگرافی است. با استفاده از داده‌هایی که سونوگرافی به‌دست می‌دهد و نیز مراجعه به جدول CRL جنین پسر و دختر می‌توان تا حدی جنسیت جنین را تعیین کرد و همچنین سلامت و رشد او را ارزیابی و بررسی نمود.

با نصب اپلیکیشن گهواره شما به ابزارهای کاربردی دوران بارداری از جمله مراقبت بارداری دسترسی پیدا کرده و می‌توانید با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید. همچنین ابزارهای دیگر، مقالات و ویدئوهای آموزشی زیادی وجود دارد که در اختیارتان قرار می‌گیرد.

CRL جنین چیست؟

طول جنین (crown rum length)، که به‌اختصار به آن CRL می‌گویند، اندازۀ قد جنین است از بالای سر تا پایینِ باسن. CRL در سونوگرافی بیومتری اندازه‌گیری می‌شود. اندازه گرفتن این طول دقیق‌ترین راه برای تخمین سن حاملگی است. بنابراین از اولین معیارها برای تعیین تقریبی سن حاملگی از هفتۀ 6 تا 13 است. به‌عنوان مثال، در هفتۀ 6  CRL نرمال 4 تا 7 میلی‌متر، در هفتۀ 7 از تقریباً 8 میلی‌متر تا 16 میلی‌متر و در هفتۀ 8 از 16.5 میلی‌متر تا 24 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

CRL در سونوگرافی چیست

بعد از هفتۀ 13، اندازه‌گیری دور سر، طول استخوان ران و قطر سر جنین به معیارهای مفیدتری برای ارزیابی رشد جنین و وزن نرمال او تبدیل می‌شوند. برای مثال، ناهنجاری‌های کروموزومی به‌طور قابل توجهی با رشد نکردن جنین به‌اندازۀ طبیعی، یعنی کوتاهی طول استخوان تاج، مرتبط است.

* انواع سونوگرافی بارداری با جدول و زمان انجام آنها

جدول CRL جنین پسر و دختر از هفته 9 تا هفته 13 بارداری

در سونوگرافی بیومتری، پزشک قطر سر جنین، دور سر جنین، دور شکم جنین، طول استخوان فمور و CRL را اندازه‌گیری می‌کند. اندازۀ CRL در سونوگرافی فقط در سه ماه اول بارداری قابل اعتماد است. بعد از هفتۀ 12 بقیۀ پارامترها برای ارزیابی رشد جنین و سلامت او کارآمدترند. 

سن بارداری برحسب هفته CRL پسران CRL دختران تفاوت CRL به سانتی متر
هفته 9 3.31 ± 0.36 3.31 ± 0.36 0.94
هفته 10 3.89 ± 0.56 3.85 ± 0.50 0.41
هفته 11 4.82 ± 0.77 4.76 ± 0.67 0.41
هفته 12 5.73 ± 0.90 5.57 ± 0.86 0.42
هفته 13 6.56 ± 0.97 6.10 ± 1.35 0.50

آیا تعیین جنسیت از روی CRL ممکن است؟

در نتایج بعضی آزمایش‌ها، در جدول CRL جنین پسر و جدول CRL جنین دختر، بین طول CRL تفاوت معناداری در هفتۀ 9 تا 13 مشاهده نشده است و نتایج بعضی آزمایش‌ها نشان می‌دهد که در اوایل هفتۀ 8 تا 12 در CRL جنین دختر و پسر تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود و جنین‌های دختر به‌طور متوسط حدود 2 میلی‌متر کوچکترند. با‌این‌حال، جنسیت جنین بر CRL در سه ماه اول بارداری اثری ندارد.

تفاوت CRL جنین دختر و پسر در سونوگرافی هفته 12 چیست؟

در سونوگرافی هفتۀ 12 و 13، جنسیت جنین را زمانی با اطمینان بیشتر می‌توان تعیین کرد که CRL بیشتر از 66 میلی‌متر باشد. اگر در هفتۀ 11 تا 15 CRL کمتر از 50 میلی‌متر باشد تعیین جنسیت جنین به‌طور دقیق امکان‌پذیر نیست. احتمال تشخیص جنسیت جنین پسر زمانی که CRL 55 میلی‌متر یا کمتر از آن باشد بیشتر است. اگر در هفتۀ 12 به بعد، CRL کمتر از 50 میلی‌متر باشد، جنسیت جنین را نمی‌توان‌ با اطمینان تعیین کرد.

* تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی هفتۀ 12 چیست؟

فرق بارداری دختر و پسر چیست؟

در فرهنگ عامه، همه چیز، از شکل شکم زن باردار تا شدت علائم بارداری، نشانه‌ای از جنسیت جنین است، اما امروزه می‌دانیم که، علاوه‌بر داده‌های جدول CRL جنین پسر و دختر، آزمایش‌های دقیق پزشکی است که برای تعیین جنسیت جنین و ارزیابی رشد و سلامت او به ما کمک می‌کند.

تفاوت crl جنین پسر و دختر

آزمایش خون دی.ان.اِی بدون سلول (cfDNA): این آزمایش یکی از آزمایش‌های غربالگری است که برای تشخیص مشکلات کروموزومی استفاده می‌شود. این آزمایش، که در هفتۀ 10 بارداری انجام می‌شود، به «تست جنسیت» هم معروف است. زیرا با کمک آن می‌توان جنسیت جنین را نیز تعیین کرد.

سونوگرافی: روشی غیر تهاجمی برای تعیین جنسیت جنین است. در این روش، از هفتۀ 18 به بعد، دستگاه تناسلی نوزاد قابل مشاهده است، مگر اینکه جنین در وضعیتی نباشد که در سونوگرافی به‌خوبی دیده شود یا رشدش کامل نشده باشد.

* سونوگرافی آنومالی چیست؟ زمان و نحوه انجام آنومالی اسکن

بنابراین نشانه‌هایی مانند تهوع صبحگاهی، ویار خوراکی‌های شور، تغییرات پوست و مو، تغییرات خُلق، احساس خستگی و شکل شکم مادر، هیچ‌کدام، نشان‌دهندۀ جنسیت جنین نیست.

آیا صدای قلب جنین پسر و دختر فرق می‌کند؟

قلب جنین تقریباً در هفتۀ ششم بارداری شروع به تپیدن می‌کند. ضربان قلب جنین تقریباً بین 110 تا 160 ضربه در دقیقه است و ممکن است کمی بییشتر یا کمتر باشد. برخی بر این عقیده‌اند که ضربان کمتر از 140 نشانۀ پسر بودن جنین است و دختر ضربان قلب سریع‌تری دارد، ولی آزمایشی در سال 2015 نشان داد که تفاوت معناداری بین ضربان قلب جنین‌های دختر و پسر، در سه ماه اول بارداری، وجود ندارد.

آیا تفاوت جمجمه جنین دختر و پسر در سونوگرافی قابل مشاهده است؟

برخی می‌گویند اگر در سونوگرافی شکل جمجمۀ جنین گرد باشد، جنین دختر است و اگر پیشانی بزرگتر باشد جنین پسر است. از نظر علمی هیچ راهی برای تعیین جنسیت جنین از روی شکمل جمجمه در سونوگرافی وجود ندارد. جمجمۀ افراد در زنان و مردان تا پیش از بلوغ تفاوت چندانی ندارد و نمی‌تواند نشانه‌ای از جنسیت باشد.

آیا تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی NT ممکن است؟

خیر، سونوگرافی NT در سه ماه اول بارداری انجام می‌شود و این زمان برای تعیین جنسیت جنین زود است. بنابراین پیشنهاد می‌شود زنان باردار برای تعیین جنسیت جنین خود تا هفتۀ 20 صبر کنند.

منابع:

obgyn.onlinelibrary.wiley.com

pubmed.nbi.nlm.nih.gov

news-medical.net