انتخاب جنسیت جنین قبل از لقاح و انواع روش های آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تعیین جنسیت قبل از بارداری

جنسیت جنین یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها در طول تاریخ بوده است. در هر دوره تاریخی دلیل اهمیت آن متفاوت بوده اما امروزه این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد تا از نظر جنسیت افراد متوازن باشند. نظریه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد که برخی از آنها شامل روش‌های علمی و برخی شامل روش‌های غیر علمی هستند. آیا چیزی به عنوان بهترین قرص برای پسردار شدن وجود دارد؟ آیا میتوان کاری کرد که بچه دختر یا پسر شود؟ در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

تعیین دقیق جنسیت جنین 

باید بدانید که جنسیت جنین از طریق کروموزوم‌های والدین به ارث می‌رسد. زنان دو کروموزوم X و مردان کروموزوم X و Y دارند به این معنی که کروموزوم تمام تخمک‌ها X و کروموزوم تمام اسپرم‌ها X و Y است. اگر در هنگام لقاح کروموزوم X مادر در کنار کروموزوم X پدر قرار بگیرد جنسیت جنین دختر و اگر کروموزوم X مادر در کنار کروموزوم Y پدر قرار بگیرد جنسیت جنین پسر می‌شود. بنابراین کروموزوم Y پدر است که جنسیت جنین را مشخص می‌کند. باید بدانید که کروموزوم Y بسیار سبک‌تر و کوچک‌تر از کروموزوم X بوده و اگر در زمان تخمک گذاری با سرعت بالایی که دارد به تخمک برسد، جنین پسر می‌شود. در مقابل، این کروموزوم Y نسبت به عوامل محیطی مقاومت کمتری داشته و شانس زنده ماندن آن پایین‌تر است در نتیجه توازن جنسیتی بر قرار خواهد شد.

تعیین جنسیت قبل از بارداری

بطور کلی دو روش علمی و غیر علمی، برای تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری وجود دارد که در ادامه کامل آنها را توضیح می‌دهیم.

روش علمی

در این روش تعیین جنسیت جنین بر اساس علم پزشکی بوده و درصد موفقیت بالایی نسبت به روش‌های دیگر دارد. نتیجه حاصل از آن به روشی که پزشک برای شما انتخاب کرده است بستگی دارد.

  • روش PGD: روش PGD ( Pre implantation Genetic Diagnosis) یکی از قطعی‌ترین روش‌های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری است. مراحل انجام این روش عبارتند از:
  1. ابتدا با روش IVF لقاح آزمایشگاهی انجام می‌شود.
  2. تقریبا به مدت دو تا سه روز تا زمانی که سلول‌ها تقسیم شوند، جنین در آزمایشگاه رشد می‌کند.
  3. یک یا دو سلول تقسیم شده از تخم را جدا کرده و برمی‌دارند.
  4. برای تعیین جنسیت جنین، کروموزوم‌ها را بررسی و جدا می‌کنند.
  5. پس از انتخاب جنسیت یک، دو یا سه جنین با جنسیت مورد نظر به رحم منتقل می‌شود.

می‌توان بقیه جنین‌ها را برای استفاده‌های بعدی فریز و نگهداری کرد. 

  • روش مرتب کردن اسپرم: در این تکنیک اسپرم‌های حاوی کروموزوم X را از اسپرم‌های حاوی کروموزوم Y در آزمایشگاه جدا کرده و اسپرم‌ها را با جنسیت مطلوب به داخل رحم زن از طریق روش IUI یا بارور سازی تخمک در آزمایشگاه منتقل می‌کنند.
  • روش IVF: در این روش بعد از انجام IVF آزمایش ژنتیکی انجام شده و در طی آن می‌توان جنسیت جنین را انتخاب کرده و به رحم مادر منتقل کرد.

روش‌های غیر علمی

روش‌های غیر علمی روش‌هایی کم هزینه و نسبی بوده و صد در صد تضمینی نیستند ولی احتمال وقوع یک جنسیت را می‌توان تا حد نسبتا زیادی با این روش‌ها افزایش داد.

  • زمان رابطه جنسی: همانطور که در بالا توضیح دادیم اسپرم‌های جنس ماده سنگین‌تر بوده و طول عمر بیشتری دارند. بنابراین اگر چند روز قبل از تخمک گذاری رابطه داشته باشید در طی این چند روز اسپرم‌ها نر از بین رفته در نتیجه در روز تخمک‌گذاری اسپرم‌های ماده به تخمک رسیده و شانس دختر دار شدن بیشتر می‌شود. حال اگر در روز تخمک گذاری رابطه داشته باشید، از آنجایی که اسپرم نر سبک‌تر و سرعت بیشتری دارد احتمال رسیدن آن به تخمک بیشتر است پس در نتیجه شانس پسردار شدن بیشتر می‌شود. گفته می‌شود که این روش 75 درصد موفقیت آمیز بوده است.
  • پوزیشن‌ها زناشویی: پوزیشن صحیح نزدیکی و نحوه آمیزش برای باردار شدن دختر و پسر با هم تفاوتهایی دارد. طبق این نظریه گفته می‌شود که اسپرم‌های نر آسیب پذیر بوده و در محیط اسیدیته واژن دوام نمی‌آورند. در تنیجه اگر در هنگام نزدیکی نفوذ بیشتری وجود داشته باشد، اسپرم‌های نر وارد محیط قلیایی‌تری شده و شانس زنده ماندن آنها بیشتر می‌شود که این به معنی بارداری پسر است. حال اگر این نفوذ کمتر باشد، از آنجایی که اسپرم‌های ماده مقاوم‌تر هستند، در مقابل محیط اسیدی ورودی واژن دوام آورده و در نتیجه شانس دختر دار شدن بیشتر می‌شود. اما باید بدانید که میزان موفقیت این روش چندان زیاد نیست و نمی‌توان به آن اطمینان کرد.
  • به ارگاسم رسیدن زن: این نظریه معتقد است که اگر زنان قبل از مردان به ارگاسم برسند، واژن آنها قلیایی‌تر شده و فضای بهتری را برای اسپرم نر بوجود می‌آورد. بنابراین به ارگاسم رسیدن زن در ابتدا رابطه به معنی تولد یک نوزاد پسر است.
  • کاهش وزن: نداشتن قدرت بدنی مناسب ممکن است منجربه دختر دار شدن شود. بنابراین اگر پسر می‌خواهید به ورزش کردن ادامه دهید.
  • شستشوی واژن: همانطور که در روش‌های پیش توضیح دادیم، اسپرم‌های مرد در شرایط قلیایی شانس زنده مانده بیشتری دارند. بنابراین شست و شوی واژن با یک ماده قلیایی مانند جوش شیرین قبل از نزدیکی، احتمال پسر دار شدن را افزایش می‌دهد.
  • رژیم غذایی مناسب: مواد غذایی موجود در رژیم غذایی شما می‌تواند بر روی متابولیسم و محیط تخمک‌ها تاثیر بگذارد. برای پسر دار شدن باید از پتاسیم مانند گوشت، موز، زردآلو و کرفس و برای دختر دار شدن باید از منیزیم مانند انواع مغزها، سویا و سبزیجات استفاده کنید.
  • پرهیز از رابطه جنسی: باید بدانید که اگر حجم اسپرم بیشتر باشد، اسپرم نر نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین اگر قبل از اقدام به بارداری نزدیکی صورت نگیرد، شانس پسر دار شدن بیشتر می‌شود.

*پاسخ به این سوال: جنین پسر در کدام سمت رحم قرار دارد؟

تعیین جنسیت دختر و پسر قبل از باردار

به یاد داشته باشید که هیچ کدام از روش‌هایی که نام بردیم نمی‌توانند تضمین دهند که جنسیت کودک شما را تعیین می‌کنند. حتی در روش‌های علمی نیز درصد خطا وجود دارد. اما می‌توان گفت که این روش‌ها می‌توانند کمک کنند تا درصد شانس شما در داشتن کودکی با جنسیت دلخواهتان بالاتر برود.

تعیین جنسیت جنین در 1 ماهگی و 2 ماهگی

در این مطلب روش‌های موجود برای انتخاب جنسیت جنین قبل از بارداری را توضیح دادیم. حال می‌خواهیم برای شما توضیح دهیم که چگونه قبل از هفته 13 بارداری جنسیت جنین خود را تشخیص دهیم. برای اینکه جنسیت جنین خود را قبل از هفته 13 بارداری متوجه شوید چند روش خانگی را برای شما نام می‌بریم. البته باید بدانید که این روش‌ها صد در صد نیست.

  • پاهای مادر: ورم کردن پاهای مادر خبر از حاملگی جنین دختر می‌دهد. مادرانی که تا اواخر بارداری پاهایشان ورم نکرده باشد، فرزند پسر دارند.
  • تغییرات اشتها: زمانی که جنین دختر باشد، مادر تمایل بیشتری به خوردن شیرینی جات دارد و بلعکس زمانی که جنین پسر باشد، مادر بیشتر دوست دارد تا ترشیجات بخورد.
  • رشد موهای زائد بدن: در صورتی که جنین پسر باشد موهای زائد بدن مادر بیشتر و سریع‌تر رشد می‌کند.
  • رشد سینه‌های مادر: در جنین دختر سینه‌های مادر بزرگتر و سرعت رشد آنها بیشتر است.
  • حالت تهوع: مادران باردار در ماه‌های اول بارداری بخصوص در اوایل صبح، حالت تهوع دارند. اگر این حس وجود نداشته باشد احتمال پسر بودن جنین بیشتر است.
  • رنگ ادرار مادر: در صورتی که مادر جنین پسر داشته باشد رنگ ادرار آن تغییر نمی‌کند اما اگر جنین دختر باشد رنگ ادرار تیره‌تر می‌شود.

تعیین جنسیت صددرصد پسر

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم باید شرایط لازم را برای زنده ماندن اسپرم دارای کروموزوم Y فراهم کنید. هر کدام از روش‌های بالا می‌توانند به شما برای داشتن فرزندی با جنسیت پسر کمک کنند. اما باید بدانید که روش‌های غیر علمی صد در صد تضمین شده نخواهند بود و حتی در روش‌های علمی هم درصدی از خطا وجود دارد.

جدول چینی زمان لقاح برای تعیین جنسیت

طبق این جدول شما می‌توانید پیش‌بینی کنید که بر اساس عوامل زیر فرزند شما دختر است یا پسر:

  1. ماهی که در آن باردار شده‌اید
  2. سن شما در زمان بارداری

البته باید بدانید هیچ مدرک پزشکی وجود ندارد که ثابت کند این جدول صد در صد درست تشخیص می‌دهد. بنابراین احتمال خطا در استفاده از این جدول را در نظر داشته باشید.

برای پیش‌بینی جنسیت فرزند خود ابتدا ماهی که در آن باردار شده یا می‌خواهید باردار شوید را انتخاب کرده، سن خود را از ستون بالا پیدا کرده و یادداشت کنید. سپس محل طلاقی این دو اطلاعات را در جدول پیدا کنید و نتیجه را ببینید.