فراموشی در دوران بارداری | دلایل و روش های درمان فراموشی های دوران حاملگی

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فراموشی در دوران بارداری

بسیاری از زنان باردار گزارش می‌دهند که با پیشرفت بارداری فراموشکارتر می‌شوند و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این امر می‌تواند ناشی از افزایش سطح هورمون‌های بارداری باشد که بر مغز تأثیر می‌گذارد. با وجود آنکه مطالعاتی که تاکنون انجام شده، نتوانسته پیوند محکمی بین مشکلات حافظه و دوران بارداری پیدا کند، با این حال فراموشی در دوران بارداری بارها توسط زنان گزارش شده است. در ادامه قصد داریم در مورد دلایل و روش‌های کنترل این مشکل بیشتر توضیح دهیم. 

دلایل فراموشی در دوران بارداری

فراموشکاری در بارداری می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد با وجود آنکه تحقیقات هنوز در دست انجام است، اما بعضی دلایل از دیگران محتمل‌تر به نظر می‌رسند. بسیاری از زنان با افزایش سن حاملگی متوجه‌ی عدم تمرکز و حواس پرتی در انجام کارهای روزانه می‌شوند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، بخشی زیادی از این موضوع به دلیل تغییرات هورمونی در زنان حامله است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که در طول سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری، زنان باردار به طور قابل توجهی بدتر از زنان غیرباردار در تست‌‌های حافظه‌ی فضایی (حافظه‌ای که موقعیت وسایل مختلف را در ذهن افراد ثبت می‌کند) عمل می‌کنند. این اختلال و حواس حتی تا سه ماه پس از زایمان نیز همچنان ادامه دارد زیرا سطح هورمون‌ها تا این دوران هنوز به سطح عادی خود بازنگشته‌اند. سطوح بالای هورمون‌های جنسی مانند استروژن در بدن زنان باردار می‌تواند تأثیر منفی بر نورون‌های بخش‌هایی از مغز داشته باشد که مسئول حافظه‌ی فضایی هستند. استروئیدهای جنسی در سطوح بالا نیز می‌توانند اثرات مخربی روی نورون‌ها داشته باشند و همین موضوع می‌تواند منجر به فراموشی در دوران بارداری شود.

 

دلایل فراموشی در دوران بارداری

اما تغییرات هورمونی تنها علت فراموشی در دوران بارداری نیستند. دانشمندان معتقدند یکی دیگر از عوامل موثر بر فعالیت مغزی تغییرات خلق و خوی در بارداری است که می‌تواند منجر به از دست دادن تمرکز شود. این شرایط نیز بعد از تولد جنین از بین خواهد رفت. با این حال تحقیقات بیشتر در این زمینه هنوز در حال انجام است. عامل دیگری که می‌تواند منجر به فراموشی در دوران بارداری شود، کمبود خواب است. بروز انواع اختلالات خواب در بارداری موضوع بسیاری عادی است. خواب کافی یکی از روش‌های تقویت حافظه است در نتیجه در این دوران که خواب شما دچار اختلال می‌شود، خستگی ناشی از آن می‌تواند بر حافظه‌ تاثیر گذاشته و منجر به حواس پرتی و کاهش تمرکز شود.

*دلایل و نشانه‌های افسردگی در بارداری + روشهای درمانی

درمان فراموشی در دوران بارداری

فراموشی در دوران بارداری جای نگرانی ندارد و لزوماً منجر به آلزایمر در بعد از این دوران نمی‌شود. در بیشتر مواقع انتظار می‌رود که پس از زایمان و برگشت هورمون‌ها به سطح عادی، وضعیت حافظه به روال سابق برگردد. با این حال برای کنترل حافظه در بارداری می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تغذیه‌ی مناسب داشته باشید. با مصرف بعضی مواد غذایی می‌توانید به جنگ فراموشی در دوران بارداری بروید. تحقیقات نشان داده است مواد غذایی حاوی کولین می‌تواند به تقویت حافظه کمک زیادی کند و این تنها مختص به دوران بارداری نیست. مصرف تخم مرغ، ماهی و گردو در بارداری می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشند. به جز این، مواد غذایی حاوی چربی‌های امگا سه نیز می‌توانند به تقویت حافظه‌ی شما کمک کنند. خوردن کندر در بارداری نیز می‌تواند به تقویت حافظه در این دوران کمک کند.
  • برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید. یکی از راه‌های مقابله با فراموشی در دوران بارداری، داشتن برنامه‌ی منظم روزانه است. به صورت روزانه لیستی تهیه کنید و کنار کارهایی که باید انجام دهید تیک بزنید. این لیست می‌تواند شامل انجام امور خانه‌داری در دوران بارداری باشد یا انجام کارهای روزانه مانند مصرف مکمل‌ها. در هر حالت می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

درمان فراموشی در بارداری

  • از شریک زندگی‌تان کمک بخواهید. می‌توانید در مورد کارهای مهمی که باید انجام دهید به او نیز اطلاع دهید تا در زمان مشخص به شما یاد‌آوری کند. همچنین می‌تواند انجام بعضی از این کارها را به عهده‌ی خودش بگذارید.
  • استفاده از موبایل در بارداری را به حداقل کاهش دهید زیرا تحقیقات نشان داده است که اشعه‌های آن می‌تواند بر عملکرد مغز شما تاثیر منفی داشته باشد.
  • سعی کنید رفتار خود را کنترل کنید. یکی از مشکلات فراموشی در دوران بارداری احساس سرزنشی است که بعد از این اتفاق به شما دست می‌دهد. سعی کنید خود را به خاطر حواس‌پرتی‌‌هایتان ببخشید و بپذیرید که این موضوع امری عادی ست و به زودی با تولد فرزندتان برطرف خواهد شد.
  • ورزش و خواب کافی داشته باشید. یکی از روش‌های اثبات شده‌ی تقویت حافظه، داشتن خواب کافی و تحرک است. بنابراین مطمئن شوید که خواب کافی در طول روز دریافت می‌کنید و از انجام حرکات ورزشی در دوران بارداری نیز غافل نشوید.