بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان | علت و درمان آن

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان

برای جلوگیری از بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان باید بدانید که بهترین ورزش بعد از زایمان چیست؟ بزرگی شکم بعد از زایمان چه برای مادران لاغر و چه برای مادران چاق مشکل مهم و معمولا بزرگی است که همیشه به دنبال راهی برای حل کردن آن هستند. وقتی شکم در عرض 9 ماه تغییر سایز داده باشد، نباید انتظار داشته باشید که خیلی سریع بعد از زایمان طبیعی یا زایمان سزارین کوچک شود و به حالت عادی برگردد. به هر حال برای آب کردن شکم بعد از زایمان در کنار اینکه باید کارها و تکنیک‌های خاصی انجام دهید، حتما لازم است صبور باشید و به خود و بدنتان به اندازه کافی زمان بدهید تا به حالت عادی برگردد. 

علت بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان

علت بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان دقیقا تغییراتی است که بدن در عرض 9 ماه متحمل شده است. این تغییرات هم مربوط به مسائل هورمونی است و هم مربوط به کشیده شدن رحم و قرار گرفتن آن در حفره شکم. افزایش وزن و تجمع چربی در قسمت‌های مختلف بدن نه تنها در بارداری، بلکه در شرایط عادی چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. بنابراین نباید یک شبه انتظار آب کردن شکم بعد از زایمان را داشته باشید؛ زیرا این موضوع یک شبه رخ نداده است. هر افزایش وزنی و هر نوع تجمعی از چربی در هر قسمتی از بدن قطعا و بدون تردید به مرور زمان رخ داده است. لذا اختصاص زمان لازم برای از بین بردن این چربی‌ها مهمترین فاکتور برای لاغری است. پس اگر به دنبال کوچک کردن شکم بعد از زایمان هستید، حتما فرصت و زمان لازم را به خودتان بدهید و عجول نباشید. 

بررسی وضعیت بدن بعد از بارداری

علت بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان

وضعیت بدن در طول بارداری دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شود. همه این تغییرات به علت وجود موجود زنده‌ای در درون بدن است که از شیره جان مادر تغذیه و رشد می‌کند. بنابراین طبیعی است که بدن مادر در حین بارداری با مشکلاتی روبه رو شود. افزایش وزن یکی از مشکلات بعد از بارداری است. گرچه اضافه نکردن وزن در حین بارداری به خودی خود یک مشکل است و باید پیگیری شود، اما اینکه چه قدر در حین بارداری افزایش وزن صورت می‌گیرد، در بازگشت بدن مادر به حالت اولیه تاثیر دارد. در واقع اضافه نکردن وزن در حین بارداری، به اندازه اضافه نکردن وزن در بارداری و بیش از اندازه اضافه کردن وزن در بارداری همگی مشکلاتی هستند که نیاز به پیگیری دارند. بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان بیشتر مربوط به بیش از اندازه اضافه کردن وزن در بارداری است. گرچه فاکتورهای بدنی و استعداد بدن در حفظ چربی‌ها نیز در این موضوع تاثیر دارند. 

شکم در بارداری چه تغییراتی می‌کند؟

شکم یکی از اعضای بدن مادر است که به مرور زمان در بارداری دچار تغییر می‌شود. شکم مانند یک بادکنک است که به مرور زمان باد می‌کند و بزرگتر می‌شود. این بادکنک به یک باره نمی‌ترکد. حتی زایمان هم باعث ترکیدن این بادکنک نمی‌شود، بلکه در آن نشتی ایجاد می‌کند. این نشتی به تدریج باعث کوچک شدن شکم می‌شود. در واقع همانطور که در طول 9 ماه بارداری شکم به مرور بزرگ شده است، بعد از زایمان نیز شکم به مرور کوچک خواهد شد. بنابراین نباید بلافاصله انتظار آب کردن شکم بعد از زایمان را داشته باشید؛ زیرا بعد از خروج جنین از رحم و حفره شکمی و تولد نوزاد، شکم برای کوچک شدن نیاز به زمان دارد.

فاکتورهای مهم در کوچک شدن شکم بعد از زایمان

روش کوچک کردن شکم بعد از زایمان

  • جمع شدن رحم و تغییرات هورمونی

بلافاصله بعد از تولد نوزاد، تغییرات هورمونی که به صورت خدادادی و اتوماتیک‌وار در بدن مادر صورت می‌گیرد، منجر به انقباض رحم و جمع شدن رحم می‌شود. اما این تغییرات به یک باره صورت نمی‌گیرد و حدود 6 تا 8 هفته طول می‌کشد تا رحم به اندازه طبیعی خود بازگردد و از حفره شکم خارج شود. 

  • از دست دادن مایعات اضافی

بعد از زایمان تمام سلول‌های بدن که در دوران بارداری متورم شده بودند، به تدریج تورم خود را از دست داده و مایعات اضافی آنها خارج می‌شود. این مایعات از طریق ادرار، ترشحات واژن و عرق از بدن خارج می‌شوند و منجر به سبک شدن بدن و کاهش وزن خواهند شد و در نتیجه منجر به آب کردن شکم بعد از زایمان می شود. 

  • سوختن چربی‌های اضافی

چربی‌های اضافی در بدن که حاصل حاملگی و وجود جنین در بدن است، بعد از زایمان شروع به سوختن می‌کنند. خصوصا اگر مادر شیردهی از پستان را انتخاب کند، این چربی سوزی سریعتر اتفاق می‌افتد. 

  • ورزش

بعد از زایمان ورزش کردن بسیار مهم است. البته باید به اندازه کافی صبر کنید تا بدن برای انجام فعالیت‌های ورزشی آماده شود و بتواند از پس فعالیت‌های سنگین و نیمه سنگین بربیاید. بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان با انجام ورزش و با اتفاقاتی که به طور طبیعی در بدن رخ می‌دهد، غیرممکن است.

تکنیک‌هایی برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان

همانطور که روش های رفع درد گردن در شیردهی متنوع هستند، روش های کوچک کردن شکم بعد از زایمان هم متنوع اند. اما پیش از انجام هرگونه حرکت ورزشی باید بدانید که بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان تنها به این علت است که مادر به اندازه کافی برای کوچک کردن شکم خود و بازگشت به وزن قبل از بارداری و تنظیم توده بدنی خود تلاش نکرده است. اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد، در ادامه به تکنیک‌های موثری برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان اشاره کرده‌ایم. 

  • درست غذا بخورید

صرف اینکه یک مادر شیرده هستید، به خود این اجازه را ندهید که زیاد غذا بخورید، هر غذایی بخورید و به طور کلی بی ملاحظه تغذیه داشته باشید. می‌توانید از رژیم‌های مخصوص شیردهی فقط و فقط تحت نظارت پزشک استفاده کنید. زیرا رژیم غذایی مادر شیردهی به نوزاد پس از زایمان را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین باید از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید. البته فراموش نکنید که یکی از مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران، کاهش وزن و تناسب اندام مادر است. سعی کنید هر آنچه را که می‌خورید و می‌نوشید به صورت روزانه یادداشت کنید تا به این ترتیب بتوانید راحت تر وزن اضافه خود را کم کنید. 

  • آب بنوشید

نوشیدن زیاد آب باعث پر شدن شکم می‌شود. وقتی شکم از آب پر شده باشد، از نظر ذهنی از هوس‌های غذایی دوری می‌کنید و تمایلی به خوردن ندارید. خوردن آب یا آب مرکبات یا آب خیار یا هندوانه، کرفس و کاهو در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد. 

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید

فراموش نکنید که در هر مرحله‌ای از زندگی که باشید، غذایی که می‌خورید، داروی شماست. غذا خوردن صرفا برای پر کردن شکم و معده و سیر شدن نیست. غذا باید منفعتی برای بدن داشته باشد و سودی به بدن برساند. بنابراین هر چیزی را غذا ندانید و نخورید. غذاهای ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کنید. به سراغ میوه‌ها و سبزیجات بروید و حتما در نوع طبخ غذا تجدید نظر کنید. فراموش نکنید که رژیم غذایی پر فیبر و مصرف آب زیاد تاثیر بسیار مثبتی در سیستم گوارشی‌تان خواهد شد و از بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان جلوگیری می‌کند. 

نوشیدنی‌های شیرین و نوشیدنی‌های کافئین دار را از برنامه غذایی خود کاملا حذف یا محدود کنید. به سراغ دانه‌های مغذی بروید؛ میوه و سبزی زیاد بخورید؛ هیچ وعده غذایی را حذف نکنید؛ از میان وعده‌های سالم استفاده کنید. 

  • شکم بند را فراموش نکنید

تکنیک‌هایی برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان

استفاده از شکم بند در کوچک کردن شکم بعد از زایمان تاثیر زیادی دارد. البته باید قوانین مربوط به شکم بند را بدانید و رعایت کنید. اینکه چه وقت از شکم بند استفاده کنیم در بازگشت شکم به حالت اولیه و تضمین سلامتی بعد از زایمان تاثیر زیادی دارد. 

کلام آخر

بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان گرچه آزاردهنده است، اما موضوع غیر قابل حلی نیست. تنها کافی است برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان از تکنیک‌های یاد شده استفاده کنید و البته عجول هم نباشید و به اندازه کافی صبر کنید.گرچه بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان از عوارض بلند مدت سزارین و عوارض بلند مدت زایمان طبیعی است؛ اما مادران بسیاری هستند که بعد از تجربه چندین زایمان، اندامی بسیار باریک و ورزیده و متناسب دارند؛ تنها علت آن هم رعایت رژیم غذایی، ورزش کردن و صبوری برای بازگشت به دوران تناسب اندام است.