آیا نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول در بارداری را می‌دانید؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول در بارداری

آشنا شدن با نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول در بارداری برای هیچ خانمی بی‌فایده نیست؛ شاید مجبور باشید به هر دلیل در طول بارداری خود از این پماد و کرم واژن استفاده کنید. کلوتریمازول، دارویی است که برای درمان عفونت‌های قارچی مانند برفک واژینال استفاده می‌شود. کلوتریمازول به صورت خارجی و موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کمک ابزاری به نام اپلیکاتور در واژن وارد می‌شود؛ استفاده از این ابزار معمولا بدون درد است، اما در هر صورت ممکن است احساس ناخوشایندی را ایجاد کند. 

نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول در بارداری چگونه است؟ 

نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول در بارداری چگونه است؟

به طور کلی استفاده از کلوتریمازول چه به صورت پماد و چه به صورت قرص واژینال و محلول، در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود. اگر مجبور هستید از این پماد واژینال در بارداری استفاده کنید، ترجیحا از ابزار اپلیکاتور استفاده نکنید و با انگشتان خود مقداری از پماد را در ناحیه مربوطه بزنید. 

در بارداری اغلب از ژل کلوتریمازول ۱ درصد  و یا از کرم یا پماد موضعی کلوتریمازول ۱درصد استفاده می‌شود. اگر جفت شما در سونوگرافی ان تی یا هر سونوگرافی دیگری پایین تشخیص داده نشده باشد، معمولا استفاده از این پماد مانعی ندارد. با توجه به اینکه در بارداری، دهانه رحم بسیار حساس و پرخون است، لذا در زمان استفاده از پماد کلوتریمازول موضعی در بارداری بسیار احتیاط کنید. اگر از اپلیکاتور استفاده می‌کنید، فقط به اندازه دو بند از انگشت یعنی تا میانه واژن داخل کنید و تمام آن را وارد نکنید، اما ترجیحا با انگشتان خود این کار را انجام دهید. 

آیا استفاده از پماد کلوتریمازول در سه ماهه اول بارداری منعی دارد؟

با توجه به اینکه جذب سیستمیک  کلوتریمازول واژینال و کلوتریمازول موضعی اندک است و  در کارآزمایی‌های بالینی که در آنها از این دارو برای درمان کاندیدیاز واژینال در سه ماهه دوم و سوم بارداری استفاده می‌شده است شواهدی مبنی بر آسیب به جنین حاصل نگردیده است، لذا استفاده از این دارو در سه ماهه دوم بارداری و سه ماه سوم بارداری بدون عارضه است. در مورد استفاده از این دارو در سه ماهه اول بارداری  باید بگوییم که این موضوع چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است؛ لذا بهتر این است که در سه ماهه اول بارداری مورد استفاده قرار نگیرد. 

نحوه استفاده از اپلیکاتور در بارداری چگونه است؟

اگر قرار است به هر دلیل از اپلیکاتور در دوران بارداری استفاده کنید، توجه داشته باشید که تمام اپلیکاتور را نباید وارد واژن کنید و تنها به اندازه دو بند از انگشت اپلیکاتور را وارد کنید؛ یعنی تا میانه واژن. طریقه استفاده از کرم واژینال در بارداری به کمک اپلیکاتور اگر درست و بادقت و بااحتیاط کامل نباشد، می‌تواند مشکل‌ساز شود. بنابراین حتما به این موضوع دقت و توجه داشته باشید. 

خطرات استفاده از اپلیکاتور در بارداری

خطرات استفاده از اپلیکاتور در بارداری

معمولا استفاده از اپلیکاتور در بارداری‌های معمولی، ریسکی ندارد؛ اما اگر بارداری پر‌خطر دارید، ترجیحا به کمک انگشت و با احتیاط پماد مربوطه را در ناحیه مشخص شده وارد کنید. در واقع استفاده از اپلیکاتور همچون رابطه و نزدیکی در دوران بارداری است که در در بارداری‌های پر‌خطر اصلا توصیه نمی‌شود. 

اَشکال دارویی کلوتریمازول چگونه است؟

  • قرص واژینال:قرص کلوتریمازول 100 میلی‌گرم و قرص کلوتریمازول 500 میلی‌گرم
  • کرم واژینال: کرم واژینال کلوتریمازول 1 درصد و کرم واژینال کلوتریمازول 2 درصد
  • کرم موضعی: کرم موضعی کلوتریمازول 1 درصد
  • محلول موضعی: محلول موضعی کلوتریمازول 1 درصد

برای استفاده از هر یک از این اشکال دارویی کلوتریمازول، حتما پزشک باید نظر بدهد و استفاده از این دارو در هر دوره‌ای از بارداری باید تحت نظر و نظارت پزشک باشد. 

موارد استفاده کلوتریمازول چیست؟

  • از قرص واژینال و کرم واژینال کلوتریمازول در درمان کاندیدیاز ولوواژینال (عفونت قارچی واژینال به علت عفونت قارچ کاندیدیاز) استفاده می‌شود.
  • از کرم موضعی و محلول موضعی کلوتریمازول در درمان کاندیدیاز پوستی، تینه‌آ (کورپوریس، کروریس، پدیس و ورسیکالر) استفاده می‌شود.

روش و مقدار مصرف کلوتریمازول چگونه است؟

قرص واژینال و کرم واژینال کلوتریمازول: هنگام خواب یک قرص واژینال 100 میلی‌گرم کلوتریمازول به مدت 7 روز پیاپی در داخل واژن استعمال می‌شود. در زنان غیرحامله می‌توان از 2 قرص واژینال کلوتریمازول یک بار در روز به مدت 3 روز پیاپی استفاده کرد. در صورت استفاده از کرم واژینال کلوتریمازول، لازم است یک اپلیکاتور پر ( تقریبا 5 گرم ) یک بار در روز هنگام خواب و به مدت 7 تا 14 روز پیاپی استعمال شود. در بارداری مقدار و روش مصرف را پزشک مشخص می‌کند.

کرم موضعی و محلول موضعی کلوتریمازول: بعد از تمیز کردن ناحیه مبتلا و مناطق اطراف، روزانه دو بار صبح و شب، لایه نازکی از کرم کلوتریمازول را روی ضایعات آغشته کنید و ماساژ بدهید. دوره درمان کلوتریمازول معمولا یک تا 4 هفته است، اما ممکن است حتی تا 8 هفته نیز دوره درمان کلوتریمازول طول بکشد.

آیا پماد کلوتریمازول و سقط جنین به هم مربوط و مرتبط هستند؟

آیا پماد کلوتریمازول و سقط جنین به هم مربوط و مرتبط هستند؟

اینکه کلوتریمازول می‌تواند منجر به سقط جنین شود، در هیچ منبع موثقی ذکر نشده است. در واقع می‌توان گفت که مصرف کلوتریمازول ریسک بسیار کم و ناچیزی در سقط جنین دارد که این مقدار ناچیز را می‌توان نادیده گرفت.

اما اینطور گفته می‌شود زنانی که در دوران بارداری از کلوتریمازول استفاده می‌کنند، ممکن است به احتمال بیشتری چاق باشند یا دیابت داشته باشند، زیرا این عوامل باعث می‌شوند زنان بیشتر در معرض برفک قارچی واژن قرار بگیرند. چاقی یا دیابت نیز در بالا بردن احتمال سقط جنین تاثیر زیادی دارد. پس اگر خانم بارداری چاق باشد، به دیابت بارداری مبتلا باشد و به دلیل عفونت قارچی از کلوتریمازول هم استفاده کند و به سقط جنین دچار شود، احتمال بسیار زیاد علت سقط به دیابت و چاقی او مربوط می‌شود و نه به استفاده از پماد کلوتریمازول. 

توجه داشته باشید که همیشه هورمون های بارداری می توانند اختلالی در بدن مادر ایجاد کنند که او احساس ناخوشایندی داشته باشید. اما معمولا عفونت در بارداری ربطی به هورمون های بارداری ندارد.  

ارتباط مصرف کلوتریمازول با زایمان زودرس یا تولد نوزاد مرده

باید بدانید که هیچ مدرک علمی دال بر این موضوع که استفاده از کلوتریمازول باعث می‌شود تا خانم‌ها زودتر از 38 هفته زایمان کنند، وجود ندارد. در واقع زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم، هیچ ارتباطی به مصرف پماد کلوتریمازول ندارد. حتی تعدادی از مطالعات نشان داده اند زنانی که در دوران بارداری با کلوتریمازول درمان شده‌اند، احتمال کمتری دارد که یک نوزاد نارس به دنیا بیاورند (قبل از هفته 37 ام بارداری) و در نتیجه کمتر احتمال دارد که یک نوزاد با وزن کم داشته باشند.

همچنین در هیچ جایی بین استفاده از پماد کلوتریمازول در حاملگی و مرده متولد شدن جنین ارتباط مستقیم و معنی‌داری ثبت و تایید نشده است.  

کلام آخر

اگر پزشک برای شما تشخیص داده است که به علت عفونت در بارداری از کلوتریمازول به هر شکلی استفاده کنید، حتما تحت نظر و نظارت پزشک این کار را انجام دهید. حتما نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول در بارداری را به طور اختصاصی از پزشک معالج خود نیز جویا شوید و از او بخواهید که در این مورد نیز توضیح کوتاهی برای شما بدهد تا با خیال آسوده اقدام به استفاده از این دارو کنید.