حساسیت نوزاد به حریره بادام | عامل حساسیت زا و علائم آلرژی به حریره بادام

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
حساسیت نوزاد به حریره بادام

از شش ماهگی که کودک شما می‌تواند خوردن غذای کمکی را آغاز کند، شما می‌توانید برای او انواع فرنی و دسرهای سبک را تهیه کنید. یکی از این دسرهای خوشمزه حریره بادام است. با وجود آنکه حریره بادام یکی از بهترین غذاها برای رشد و تقویت قوای جسمی کودک است، با این حال در بعضی از مواقع شاهد حساسیت نوزاد به حریره بادام هستیم. در این مقاله قصد داریم در مورد علائم این حساسیت و کارهایی که باید در زمان وقوع آن انجام دهید بیشتر توضیح دهیم.

عامل حساسیت‌زا در حریره بادام

سوال مهم این است که چه ماده‌ی غذایی در حریره بادام باعث بروز آلرژی غذایی در کودکان شیرخوار می‌شود؟ در تهیه حریره از بادام درختی، شیر و آرد برنج استفاده می‌شود و جالب اینجاست که هر سه‌ی اینها می‌توانند آلرژی‌زا باشند. حساسیت به مغزها در کودکان بسیار شایع است. آنها می‌توانند به انواعی از مغزها مانند بادام درختی، بادام زمینی، گردو و ... حساسیت داشته باشند.

حساسیت به شیر و سایر لبنیات نیز یک حساسیت شایع است. حساسیت کودک به پروتئین‌ گاوی را تحمل کنند و در اثر مصرف شیر و سایر محصولات لبنی دچار واکنش‌های آلرژیک شدیدی می‌شوند. آرد برنج نیز ماده‌ی دیگری در حریره بادام است که می‌تواند علائم آلرژیکی در کودک به همراه داشته باشد.

تنها راهی که بفهمید دقیقاً کدام ماده باعث حساسیت نوزاد به حریره بادام شده است، مجزا دادن آنها به کودک یا تغییر نوبتی هر کدام است. شما همیشه این شانس را دارید که آرد برنج را با نشاسته و شیر گاو را با شیرخشک ضد آلرژی مخصوص نوزاد جایگزین کنید. اما اگر کودک شما به بادام درختی حساسیت داشته باشد، هیچ راهی برای دادن حریره به او وجود ندارد. 

*طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 6 ماهه به روشهای مختلف

عامل حساسیت زا در حریره بادام

علائم حساسیت نوزاد به حریره بادام

علائم حساسیت نوزاد به حریره بادام بسته به عامل حساسیت زا می‌تواند متفاوت باشد. به طوری که:

  1. اگر کودک شما به شیر گاو حساسیت داشته باشد: علائمی مانند کهیر، استفراغ، خس خس سینه، تورم لب، زبان یا گلو، سرفه یا تنگی نفس، خارش اطراف لب یا دهان و... را از خود نشان می‌دهد.
  2. اگر موضوع حساسیت به برنج باشد: علائمی مانند ناراحتی‌های گوارشی و کهیر از خود نشان می‌دهد.
  3. اگر کودک شما به بادام درختی حساسیت داشته باشد: علائمی شامل کهیر، تورم بافت‌های اطراف دهان و استفراغ، دردهای شکمی، اسهال و در موارد شدید، اشکالاتی در عملکرد دستگاه تنفس و قلب ظاهر می‌شود.

علائم حساسیت غذایی در نوزادان

علائم حساسیت‌های تغذیه‌ای می‌تواند در کودکان مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال در مورد حساسیت نوزادان به حریره بادام همه‌ی علائمی که در بالا گفته شد، دیده نمی‌شود. بسته به کودک و مقاومت بدنی او، می‌تواند علائم خاصی از خود نشان دهد. برای آنکه ببینید آیا کودک شما به غذای کمکی خاصی حساسیت دارد یا خیر، باید ابتدا کمی از آن را به کودک بدهید در حد یک تا دو قاشق. با این کار نه تنها او دچار مشکلات معده نمی‌شود، بلکه در صورت حساسیت نوزاد به حریره بادام می‌توانید سریعاً مطلع شوید.

 علائم حساسیت حریره بادام در نوزاد

آلرژی در نوزادان

انواعی از آلرژی در کودکان وجود دارد و حساسیت کودک به حریره بادام تنها یکی از آنها است. کودک شش ماهه شما تازه می‌خواهد مصرف غذاهای جامد را آغاز کند و تا زمانی که غذای خاصی را نخورد، نمی‌توانید مطمئن شوید که به آن حساسیت دارد یا خیر. در این ماه‌ و چند ماه پیش رو از نظر بروز علائم آلرژی به غذای کودک باید بسیار حساس باشید و در صورت رخ دادن هر کدام از آنها به پزشک مراجعه کنید. 

درمان حساسیت نوزاد به حریره بادام

بسیاری از حساسیت‌های غذایی کودک به مرور زمان از بین می‌روند اما بعضی از آنها همچنان باقی می‌مانند. به طور کلی نمی‌تواند درمان قطعی و خاصی برای آلرژی‌های غذایی در نظر گرفت و بیشتر افراد مجبور هستند تا آخر عمر با آن زندگی کنند و تنها چاره، اجتناب از مصرف غذاهای آلرژی‌زا است. با این حال علایم حساسیت را می توان با انواع آنتی هیستامین مانند لوراتادین کنترل کرد. (در مورد شربت لوراتادین برای کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید.)