خب حالا رفتار درست چی بود و راهکار چیه.
من وقتی دیدم بچم پفیلا میخواسن باید خیلییی آروم فقط میگفتم امروز روز بستنیه.
بعد ازینکه گریه کرد و قشقرق باید کنارش میموندم و خیلیی آروم میگفتم میدونم ناراحتی.ما نمیتونیم بخریم.توضیح اضافه و تکرارر ممنوع در همین حد دوتا جمله.
بعد برای اروم شدنش بهش پیشنهاد میدادم بیا بغلم مطمئنن اولش مقاومت میکنه ولی من باز با ارامش میگم بیا بغل مامان ما قرار نیست بچرو همونجا آرومش کنیم.
اگر ادامه داد چندلحظه هیچی نگو فقط کنارش باش نازش کن کافیه همینکه بدونه هستی و تنها نیست.
بع کم کم بغلش کن و ازونجا دور شو و بهش بگو میدونم ناراحتی من الان کمکت میکنم که آروم بشی.و باز نازش کن.
تا وقتی به بستی فروشی رسیدی خیلی با هیجان بگوو وایی،رسیدیم بریم مثلا یه بستنی توت فرنگی بخوریم 😍دوست داری تو کارت بدی به اقای فروشنده؟دلت میخواد رو صندلی بشینی یا رو میز؟دوست داری تو رنگ بستنی انتخاب کنی؟حواس پرتیی از ماجرای قبلی و سوق دادن بچه به موضوعی که براش جدید و جالبه.🙂
جمله کلیدی:احساس بچتو بپذیر ولی تو موارد خاصی تصمیمتو عوض نکن🙂
مامان قشنگم قرار نیست ما بدوم اشتباه رفتار کنیم و قرارم نیست که سرزنش کنی خودتو.همینکه بفهمی بپذیری و اصلاح کنی بزرگترین لطف در حق فرزند کردی🙂❤️

تصویر
۱۶ پاسخ

بنظرت مگه بچه دو ساله میفهمه که روز بستنی یعنی چی من خودم اگه بودم ی پوفیلام میگرفتم و تمام خخخخخخ این همه جنگ و مرافعه هم نمیکشیدم

رفتارات درستن اما نه برای بستنی و پفیلا پیشنهاد میدم خودتو برای لجبازی های غیر قابل دستاورد آماده کنی و این روش رو بزاری برای اونموقع
نه انتخاب بین پفیلا و بستنی!!!!

وا این چیزا برا بچه دو ساله؟؟؟

نمیشد حق انتخاب بهش میدادیم تا بین بستنی و پفیلا یکیش رو انتخاب کنه؟
چرا اجباری بستنی بخریم براش صرفا چون قبلاً گفتیم امروز روز بستنیه برا همون؟
شاید دلش اون لحظه پفیلا میخواد

چقدر خوبه که صبوری من اصلا حوصله ندارم ولی گریه و ولجبازی کنه دلم میخواد بزنمش و از اون مکان دورش کنم🥲

مررررسی مامان هامین ممنون واقعا از راهکارهای خوبی که میذارییی مطالعهمیکنی یا از روان شناس کمک میگیری؟شایدم خودت روانشناسی خوندی😅درهر صورت ممنون که کمکون میکنی مادر بهتری باشیم خدا جگر گوشه ات رو برات حفظ کنه همیشه تنتون سالم باشه

خیلی عالی بود

عالی عزیزم
دختر من کاملا بی ربط دوتا فوش یاد گرفته یعنی ما نگفتیم از کسیم نشنیده ولی وقتی گفت واکنش من درست نبود و گویا توجهش رو جلب کرده
میگفتم مامانی اینا حرفای درستی نیستن مثلا
الان انگار میدونه فوشه وقتی حرصش درمیاد میگه
میدونی باید چیکار کنم خیلی ناراحتم؟
مثلا میگه آشغال میگم آره دخترم آشغالارو باید بندازیم تو آشغالدون و از این حرفا
ولی بازم میگه

ممنون عزیزم که کامل توضیح میدید و کاملا حرفتون درست هست 👍👍

مامان جونا حالا شما چرا گیر دادین به مسئله ی خرید پفیلا و بستنی . هدف اصلی اینه که در برابر لجبازی و قشقرق بچه ها رفتار درست نشون بدیم این فقط یه مثال بود برای فهم بیشتر قضیه.

آفرین بهت مامان نمونه و صبور
متاسفانه من جدیدا خیلی زود از کوره درمیرم گاها میرم تو اتاق در میبندم از ترس اینکه ی موقع کتک نزنم بچه رو
شاید بین ۳۰ ثانیه تا ۵دقیقه باشه
ولی بازم ازینکه تو داد و گریه و لجبازی ش کنارش نموندم ناراحت میشم

خب حالاپفیلابخوره چی میشه شایدبچه دلش بستنی نخوادچون روزبستنیه ب زوربایدبستنی بخوره؟!حرفاتون درسته وبرابچه۲ساله نه

خب مگه قراره نبوده برید بیرون که بهش خوش بگذره؟ خب اون با پفیلا خوشحال بوده 😁

کاش به همون پفیلا پسر من میریم فروشگاه لیمو ماکارانی هرچی باشه میکشه صندوق 🤣🤣🥰

چه جالبه واسم من اینکارو میکنم بعد میبینم درسته وقتی میبینم رفتارم درسته درجا گند میزنم به تربیت خودم بچه

مثلا اگر بگیم خب امروز روز بستنیه
ولی حالا اگر دوست داری میتونی بین بستنی و پفیلا یکیو انتخاب کنی چی؟

سوال های مرتبط

مامان هامین مامان هامین ۲ سالگی
سلاممم✋️✋️اومدم یکی از دردسرای دوسالگی که داریم باهاش سر میکنیم و خیلیییییی اذیت کنه بهتون بگم که برای خودم اتفاق افتاد.
رفتیم بیرون مثل هروز و قرار بود بستنی بخوریم از کنار سوپر مارکتی رد شدیم هامین گفت پفیلا میخوام ولی ما قرار نبود پفیلا بخریم چون روز بستنی بود🥴گفتم نه بیا بریم بستنی میخوایم بخوریم(اولین اشتباه من)نیومد و من چون داشت قشقرق بپا میکرد گفتم من میرم خواستی بیا و رفتم حدود ۱۰ قدم جلوتر(دومین اشتباه من) نیومد همونجا موند و گریه کرد🫠داد و بیداددددد که من پفیلا میخوام.بهش گفتم الان زنگ میزنم بابا بیاد سوار ماشین بشیم (سومین اشتباه من).
یکم ساکت شد بعد گفت نههه نریم ماشین یهو داد و بیداد که نهه نریم ماشیننننن😂من دیکه دیدم خیلی داد میزنه رفتم و دستشو گرفتم و با خودم بردمش با تندی(چهارمین اشتباه من)راه نمیومد گفتم نکن که بغلت کنم و نزارم دیگه راه بری(پنجمین اشتباه من)و همچنان با گریه رسیدیم به بستنی فروشی و اونجا آروم شد.من تو ۲ دقیقه ۵تا اشتباه رفتاری داشتم به عنوان به مادر ۳۲ساله چطور میتونم از بچه ۲ساله توقع ۱دونه رفتار اشتباه نداشته باشم.تو تاپیک بعد دلیل اینکه میگم این رفتارا اشتباه میگم و راهکار هم میدم بدای اینجور مواقع.🥴❤️✋️
مامان هامین مامان هامین ۲ سالگی
خب حالا راهکار چیه تو اونلحظه.
بیاین یسری از تعارفها و تابوهارو کنار بزاریم وقتی بچه تو خیابون داره داد میزنه و لجبازی میکنه چرا باید خجالت بکشید و اون خجالت بشه باعث عصبانیت و همون عصبانیت شر بچه خالی کنین؟یکبار برای همیشه وقتی بچتون از کنترل خارج شد بدون نگاه کردن به صورت ادمایی که از کنارتون رد میشن و هیچ تاثیری هم تو زندگیتون ندارن خودتونو هم قد بچتون کنین بغلش کنین و تو همون دادو بیداد با صدای بلندتر بگید میدونم ناراحتی میدونم عصبی بیا بعلت کنم باهم بریم یجای دیگه.بچه هزاربرابر مقاومت میکنه ولی شما بغلش کنیم و تاکید کنین که باوجود مخالفت دوستش دارید ولی نمیتونین فلان چیزو الان براش بخرید.🙂بعد بهش پیشنهاد جایگزین بدید مثلا توپ‌میخوای الان نمیتونم بخرم ولی بیا بریم باهم کارتن فوتبالیستا نگاه کنیم که چطوری توپ شوت میکنن.
باور کنین بچه ها اصلا اونقدر سپر مقاومتشون سفت نیست که ما نتونیم بشکونیمش.💙
احساسات بچه هارو درک کنین باهاشون آشناش کنین و راهکار همسن خودشو بهش بدید.
مامان پسر وروجک مامان پسر وروجک ۲ سالگی
#ادامه طرحواره ها
نیاز بعدی: نیاز خود دوستی:
اگر نیاز خود دوستی ارضا نشه 3تا طرحواره روبه دنبال داره
۱-طرحواره اطاعت

2-طرخواره ایثارگری

۳-طر حواره تأئيد طلبی

ما باید در نخستین سالهای کودک این حسو بهش بدیم که نیازهای تو نسبت به نیازهای دیگران الویت داره ولی خیلی وقت ها می بینیم که این رفتار ها توی فرهنگ ما نکوهش
میشه مثلاً مهمون بیاد خونمون عروسک به بچمون رو بزور میگیریم به مهمون میدیم یا وقتی یه خوراکی برای بچمون خریدیم خوراکی بچه مون رو به زور از دستش میگیریم میگیم مامان زشته باید تعارف کنیم استدلالمونم اینه خب این بچه خودخواه میشه بله ما آموزش رو باید بدیم ولی قبلش با کتاب خواندن داستان گفتن با آموزش غیر مستقیم یاد بدید مثلا وقتی به خوراکی میگیرید یا دارید میخورید من مهربونم با دیگیران تعارف میکنم ولی قرار نیست بچه رو مجبور کنید. بچه مجبور نیست به

دیگران اسباب بازیشو امانت بده مجبور نیست که به دیگران خوراكيش رو تعارف کند ما روی امانت دادن و مهربونی فرزندمون
کار میکنیم اما اجبار که تو باید خواسته دیگری رو باید به خواسته خودت ترجیح بدی رواصلا اصلا و الا فرزندتون خود دوستی رو
یاد نمی گیره خودش رو دوست نخواهد داشت و می بینید که این دوست نداشتن خود با زندگیشون چکار کنه میتونه طر حواره های ایجاد کنه که توی تاپیک های بعدی میگم
مامان 🍒حلما🍒 مامان 🍒حلما🍒 ۳ سالگی
‎🩵سه راز بزرگ تربیت پسر چیه؟

1️⃣ هدایت عاطفی فعال:
پسران تحت فشارهای فرهنگی‌ای بزرگ میشن که احساساتشون رو پنهان کنن. اما نیاز به بیان احساسات، همدلی، و دریافت حمایت عاطفی واقعا مهمه.از سنین پایین بهش یاد بده که احساسش رو نام ببره، عادی بدونه و تو با شنیدن اون احساس نه تنها واکنش منفی نشون ندی، بلکه تحسینش کنی.

2️⃣مرز داشتن، یعنی عشق داشتن:
پسرهایی که والدینشون مرزهای روشن ولی همراه با محبت براشون تعیین میکنن، هم اعتماد به نفس بالاتری دارن و هم رفتارهای پرخاشگرانه کمتر نشون میدنن، توی رفتار، نه خیلی سفت باش، نه خیلی وِل. قاطعانه ولی مهربون بگو: «تو حق داری ناراحت باشی، ولی زدن خواهر درست نیست. بگو چی اذیتت کرد تا بتونیم کمک کنیم.»

3️⃣الگوسازی مردانه سالم:
پسرانی که در اطرافشون مردهایی با ویژگی‌های اخلاقی سالم، همدل، مسئولیت‌پذیر و محترم دارند، احتمال بیشتری برای داشتن عزت‌نفس بالا، روابط سالم و مدیریت هیجان‌های مثبت دارن. میتونی از کتاب‌ها و انیمیشن هایی که پسرهای مسئولیت پذیری یا قهرمانان و پهلوانان واقعی رو نشون میده استفاده کنی و بعد تشویق کنی؛ توجه کن که نباید مقایسه کنی.‎
مامان 🌺فاطمه خانم🌺 مامان 🌺فاطمه خانم🌺 ۳ سالگی
سلام مامان گلیا
خوبید؟
آقا من الان تو دوره پی ام اسم بعد غروب با ماشین منو همسرمو بچم رسیدیم دم در شوهرم پیاده شد در پارکینگو باز کنه(در به سمت بیرون باز میشه) دخرمم زور زور که پیاده شم
خلاصه بهش گفتم همینجا پیش ماشین بمون تا مامانم پیاده بشه دوید سمت خیابون دویدم گرفتمش چادرم افتاد از سرم اومدم چادرمو درست کنم دوید سمت در خونه یعنی خدا رحم کرد شوهرم درو نکوبوند تو صورتش وای خیلی بد بود
بعدم که دیدش بم گفت خاک تو سرت نمیتونی یه بچه رو بگیری
وای یعنی انقدر عصبانی شدم (در حالت عادی اینطور نمیشه) اما وقتی اومدیم خونه برای اولین بار سر دخترم داد زدم
خیلی هم صدام بلند نبود اما اونقدری بود که دخترم ترسید و از ترس صدام خودشو محکم میچسبوند بغلم الهی براش بمیرم.... خدا لعنتم کنه که سرش دا. زدم به خدا خیلی پشیمونم همینطور دارم گریه میکنم فقط اون صحنه یادم میاد که با چشمای گرد دوید تو بغلم و گفت ترسیدم ترسیدم مامان
تو رو خدا یه چی بگید آروم شم
یه چی بگید دلم اروم شه
وای خدااا
الان خوابیده من دارم گریه میکنم
مامان هامین مامان هامین ۲ سالگی
جمله های اشتباه و کارهای اشتباهی که تو بازی انجام میشه و بچه کلا از بازی زده میشه
نصیحت نکنین:این کار بده انجامش نده.
وسط بازی درس اخلاق ندید:تو باید مهربون باشی.
هدایت کردن بازی:نه این جاش اینجا نیست بیا بریم اونحا بازی کنیم.
بی توجهی به بچه و احساساتش جوری بازی نکنین که عین تماشاچی بشینید
عجله برای تموم شدن بازی و درست رفتار کردن بچه ها.
وقتی بچه ناراحته مغزش دنبال دیده شدن احساساتشه نه آموزش و تربیت.وقتی تو ناراحتی نصیحتش میکنین دارین این پیام بهش میدید که احساساتم مهم نیست و رفتارم مهمه.پس تو بزرگسالی جایی که ناراحته سکوت میکنه که کسی از دستش ناراحت نشه(فکر کنم خیلیامون همین الان درگیرشیم)
فکر کن وسط ناراحتی خودتون یکی بیاد درس اخلاق بهتون بده🙂چکار میکنین دلتون میخواد دهنشو پاره کنین دقیقا حس بچتونم وسط ناراحتی همیشه و کاملا شروع میکنه به لجبازی.
وسط بازی که شما با رهبری بچتون شروع کردید هی دستور میدید و هدایتش میکنین درنهایت بازی خسته کننده میشه براش و رهاش میکنه.بعد میایم میگیم بچمون اصلا بازی کردن بلد نیست چرا جانم بلده تو داری اعصابشو خرد میکنی.
بعد وقتی داره باهاتون بازی میکنه عین تماشاچی نشستید و فقط میگید پرت نکن.خراب نکن خب اون بچه الان نمدونه چشه و باید شما بهش مسیر آروم شدن نشون بدید.
اشتباه آخر که خیلییی زیاد رایجه خودش یه تاپیک جدا میخواد.
مامان هامین مامان هامین ۲ سالگی
مامانای عزیزی که تاپیکای منو تو بخش فرزند پروری میبینن اگر نظری دارید لفطا تاپیکای امروزمو کامل بخونین زنجیره ای بهم مرتبط هستن.
خب حالا روش Time-Out چیه و چطوری انجام میده.
تو این روش ما بچرو از محیط و وسیله ای که داره باهاش رفتار نامناسبی انجام میده جدا میکنیم.و در کنار خودمون و فضایی که خودمون باهاش هستیم(تاکید میکنم ما حبس و تنبیه تو هیچ موردی نداریم)به بچه تاکید میکنیم که کنار من بشین و تا وقتی من اجازه ندادم نمیتونی کاری انجام بدی.
ما دنبال تنبیه بچه نیستیم زمانTime-Out به ازای هر سال بچه ۱دقیقه هستی یعنی شما وقتی به بجه دوساله میگید بشین این زمان بیشتراز دودقیقه نباید بشه چون بچه ها تحمل انجام ندادن و ساکت نشستن تو تایم زیاد ندارن.
حالا بعد اینکه این تایم تموم شد باید چکار کنیم؟
بچه حالا میتونه به بازیش برسه مثلا توپ بازی ما کنار بچه میشینیم و باهاش صحبت میکنیم که اگر توپ پرتاب کنی ممکنه وسیله بشکنه و اسیب ببینه برای همین ما میتونی قل بدیم و باهم بازی کنیم.یا اگر اونکار قبلی کلا رفتار نامناسبی بوده ما بعد زمانTime-Out دعوتش میکنیم به کار دیکه ای.
مثلا بیا بریم باهم آشپزی کنیم.من میخوام شام درست کنم میتونی کمکم کنی و تو مثلا فلان کارو انجام بدی.
مامان حبه‌ی انگور مامان حبه‌ی انگور ۲ سالگی
آقا من یه چیزی راجع به بچم کشف کردم
ایشون بغض و گریه‌شو تو جمع نگه میداره🥲
یعنی مثلا اگه از چیزی ناراحت بشه آروم جلوی دهنشو میگیره و سعی میکنه گریه نکنه.... بعد که نگاش میکنم میفهمم ساکت شده و چشماش اشکیه و میپرسم چیشده مامان و میرم پیشش، تاااااازه بغضش میترکه بچم...🥺🥺
مامانم اینا میگن خوبه که خودشو کنترل میکنه تو این سن ولی من حس میکنم که این اصلا نشونه‌ی خوبی از شخصیتش نیست... انگار خجالت میکشه کسی گریشو ببینه یا نمیدونم شاید دلیل دیگه‌ای داره...
فقط نمیدونم چرا
چون هر بار ناراحت شده اصلا جوری رفتار نکردم که گریه کردن بد باشه، آروم بغلش کردم و نازش کردم و از پرسیدم چیشده و فلان.‌‌.. هیچ وقت حواسشو پرت نکردم که بغضشو بخوره... فقط دلداری دادم و به ناراحتیش اهمیت دادم تا خجالت نکشه از گریه کردن..‌
به اینکه از گریه و بروز احساسش خجالت نکشه حساسم چون خودم اینجوریم و خیلی بابتش اذیت میشم..‌ ولی انگار تلاشام جواب نداده... یعنی بهش ارث رسیده؟🙃