سویق کودک و هر چیزی که باید در مورد آن بدانید

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سویق کودک

از شش ماهگی به بعد که کودک، خوردن غذاهای جامد را شروع می‌کند، تنها چیزی که در ذهن مادران می‌گذرد این است که آیا کودکشان به خوبی وزن می‌گیرد یا خیر و آیا درست روی نمودار رشدی‌اش حرکت می‌کند. همانطور که حتماً بیشتر شما هم شنیده‌اید یکی از غذاهایی که به شدت برای وزن گیری نوزاد توصیه می‌کنند، سویق کودک است. یا این حال این اسم هنوز برای بسیاری از مادران ناآشناست و نمی‌دانند سویق کودک چیست و از چه چیزی تهیه شده است، چه خواص و مزایایی دارد و چطور می‌توان آن را به کودک داد. در ادامه قصد داریم به این سوالات به طور کامل پاسخ دهیم.

سویق کودک چیست؟

زمانی که نوزاد شما 6 ماهه می‌شود زمان شروع غذای کمکی نوزاد فرامی‌رسد و شما می‌توانید تغذیه تکمیل او را بر اساس جدول زمانبندی کودک آغاز کنید. همچنین اگر می پرسید که از چه سنی باید به کودک شیرخوار مکمل ویتامین داد؟ بیاد بگوییم که این موضوع را پزشک بر اساس وضعیت سلامت کودک مشخص می کند. 

سویق کودک یکی از همین غذاهای کمکی است که به دلیل خواص بی‌شماری که دارد، توصیه می‌شود که آن را در رژیم غذایی نوزادتان وارد کنید. 

سویق کودک یک غذای پرانرژی و مقوی است که در عین‌ حال هضم آن نیز برای کودک بسیار راحت می‌باشد. درواقع سویق نوعی غذاست که از قدیم در ایران رواج داشته و در روایات اسلامی نیز درباره خواص آن زیاد صحبت شده است. به این نوع غذاها پست، قاووت یا پوره نیز گفته می‌شود. معمولاً پایه اصلی در تهیه سویق کودک گندم، جو، دانه غلات، حبوبات، هسته میوه‌ها، دانه انار، سیب و دیگر مواد مغذی و سالم می‌باشد.

در ادامه با خواص و عوارض سویق کودک کاملا آشنا خواهید شد و به شما خواهیم گفت که زمان و نحوه مصرف سویق کودک چگونه است. بهتر از همه این است که طرز تهیه سویق کودک با دستورالعملهای مختلف را نیز به شما یاد می‌دهیم. پس با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

سویق کودک چاق کننده

آیا سویق کودک چاق کننده است؟ بله. زیرا یک ترکیب غذایی بسیار پرانرژی است و کالری بالایی دارد. بنابراین می‌تواند به وزن گیری نوزاد کمک کند. به عنوان مثال سویق گندم و جو برای رشد قد و وزن کودکان بالای 8 ماه فوق العاده است. یک سویق چاق کننده دیگر سویق برنج است که در درمان اسهال کودکان نیز موثر است. از خواص سویق سنجد برای رشد قد کودکان و پیشگیری از پوکی استخوان نیز نباید غافل شد.

کودکانی که وزن گیری مناسبی ندارند، بهتر است از سویق کامل استفاده کنند که ترکیبی از سویق گندم، جو، سنجد، سیب، برنج، عدس و نخود است. درواقع کاملترین و بهترین سویق کودک نوع کامل آن است که از بعد از 9ماهگی قابل استفاده است. با این وجود باید مراقب مقدار مصرف سویق کودک باشید زیرا ممکن است باعث اضافه‌وزن کودکتان نیز بشود. بنابراین استفاده از آن در همه افراد چه کودک و چه بزرگ‌سال، باید به‌صورت کنترل‌شده باشد. مثلاً در شیرخواران شش تا دوازده ماه روزانه نصف قاشق غذاخوری همراه با شیر توصیه می‌شود.

سویق کودک از چه موادی تشکیل شده است؟

سویق غلات کودکان یک ماده‌ی غذایی کاملاً مقوی و متشکل از آرد و سبوسِ چندین دانه‌ی مغذی و بسیار پرخاصیت مانند گندم، جو، برنج، عدس، سنجد، سیب و... است که می‌توان آن را با موادی همچون شیر، ماست، عسل و ... ترکیب کرد و به کودک داد. نکته‌ی مهم در مورد آن این است که مواد تشکیل دهنده سویق کودک یکسان نیستند و انواع مختلفی دارند، سویق گندم، سویق جو، سویق سویق عدس، سویق سنجد...  سویق جو و سویق گندم کودک به قدری مقوی است که حتی می‌توان آن را به عنوان یک وعده‌ی غذایی به کودک داد. اما سایر سویق‌ها برای میان وعده‌ی کودک بسیار مناسبتراند. 

سویق کودک چیتس

سویق کامل چیست و چه تفاوتی با سویق کودک دارد

در ترکیبات سویق کودک اصولاً تنوع آردها و سبوس‌های به کار رفته کمتر است و به نوعی برای هضم در بدن نوزاد آماده شده است. اگر شما انواعی از آردهای تف داده شده‌ را با هم مخلوط کنید، سویق کامل به دست می‌آید که یک بمب انرژی است. این سویق همان سویق کودک کامل است. دادن این سویق به کودکانی که مشکلات گوارشی دارند توصیه نمی‌شود. با این حال اگر کودک شما هضم خوبی دارد و عموماً دچار دل درد نمی‌شود، می‌توانید از سویق کامل به او بدهید که مراتب خواص سلامتی بخش بیشتری دارد. 

خواص و فواید سویق کودک 

به طور کلی سویق کودک؛ یک بمب انرژی برای تمام کودکانی است که به نوعی قدرت جسمانی کمی دارند و یا ضعیف هستند و وزن گیری خوبی ندارند و این ریسک وجود دارد که از نمودارهای رشدی و وزنی خود عقب بمانند. بنابراین در درجه‌ی اول سویق کودک بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد است. سویق به دلیل داشتن فیبر بالا به حرکات منظم روده‌ی بزرگ کودک کمک کرده و مانع از بروز یبوست می‌شود. بعلاوه اگر کودک شما دچار اسهال شدید باشد، سویق می‌تواند این مشکل را نیز از بین ببرد. 

سویق کودک برای وزن گیری، تقویت بدن، بهبود رشد و تکامل استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها سویق کودک فواید دیگری نیز از جنبه‌های سلامتی دارد؛ به‌عنوان‌مثال:

  1. سویق عدس باعث تقویت معده و رفع تشنگی کودک می‌شود. همچنین خاصیت خون‌سازی دارد.
  2. سویق برنج به درمان اسهال کودک کمک می‌کند.
  3. سویق سنجد و سویق نخود به تراکم استخوان‌های کودک کمک می‌کنند.
  4. به دلیل فیبر بالا از یبوست کودک جلوگیری می‌کند.
  5. سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.
  6. باعث افزایش اشتهای کودک می‌شود.
  7. سویق کودک سرشار از ویتامین سی (C)، ویتامین‌های گروه ب (B)، کلسیم، فسفر و منیزیم است.

حتی به مادران باردار نیز توصیه می‌شود که در سه ماهه سوم بارداری از سویق برای رشد بهتر جنین استفاده کنند. همانطور که مصرف مس در بارداری و خوردن انار در بارداری و خوردن سیر در بارداری فایده زیادی دارد؛ مصرف سویق در بارداری نیز سرشار از فایده است. در دوران شیردهی نیز به تقویت و افزایش شیر مادر کمک می‌کند.

سویق غلات کودک سرشار از ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها تاثیر بسیار بسزایی بر رشد جسمی و ذهنی کودک دارند. بعلاوه مسئول تبدیل قندها به انرژی و برای عملکرد مناسب قلب و عروق نیز لازم است. سویق کودک حاوی ویتامین C هم هست که به شکل گیری گلبول‌های قرمز خون و تشکیل استخوان‌ها کمک می‌کند. بعضی از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و منیزیم هم در سویق یافت می‌شود که در ساخت استخوان‌ها و عملکرد صحیح مغزی نقش دارند. با این حال سویق مزایا و خواص دیگری هم دارد.

خواص سویق

تاثیر سویق کودک به مواد تشکیل دهنده‌ی آن هم بستگی دارد و هر سویق به صورت جداگانه خاصیتی دارد. به عنوان مثال سویق سنجد بهترین سویق کودک برای استخوان سازی است و برای افزایش تراکم استخوان و محکم شدن بنیه‌ی کودک کمک می‌کند. سویق عدس باعث تقویت معده‌ی کودک می‌شود. این سویق به طور ویژه برای کودکانی که مشکلات هضمی دارند و به اصطلاح معده‌ی ضعیفی دارند مفید است. همچنین سرشار از آهن است که به خون سازی کمک زیادی می‌کند. سویق نه تنها محرک رشد کودک است، بلکه اشتهای او را برای خوردن وعده‌های اصلی غذایی نیز افزایش می‌دهد.

سویق را چگونه به کودک بدهیم

سویق برای کودک بسیار خوب است و شما می‌توانید آن را به طرق مختلف در رژیم غذایی‌اش بگنجانید. بعضی از روش‌های سرو سویق برای کودک به شرح زیر است:

  • حل کردن سویق در آب گرم: یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای دادن سویق به کودک، مخلوط کردن کمی پودر سویق کودک با آب گرم است. 
  • ریختن سویق در ماست: کمتر کودکی است که ماست دوست نداشته باشد. یکی از بهترین روش‌ها برای دادن سویق به کودک ریختن آن در ماست است. به جای ماست می‌توانید از شیر هم استفاده کنید.
  • سویق را با کمی شیره‌ی انگور یا خرما مخلوط کنید تا حالتی خمیری پیدا کند. بعد آن را با دست به اشکال مختلف درآورید و به کودک بدهید. شیرینی طبیعی در کنار سویق، طعم آن را بسیار دلچسب‌تر می‌کند.
  • سویق را می‌توانید در هر غذایی که کمی رقیق است مانند سوپ، آش و ... بریزید و آن را به کودک بدهید.
  • پنکیک سویق: در تهیه‌ی پنکیک از آرد سفید استفاده می‌کنند. شما می‌توانید آن را به راحتی با سویق کامل کودک مخلوط کنید و با شیره‌ی انگور یا توت سرو کنید.

عوارض و معایب سویق کودک

در این مقاله اطلاعات کاملی درباره خواص و طرز تهیه سویق کودک کسب کردید. اما احتمالاً می‌خواهید درباره عوارض سویق کودک نیز بدانید. به‌طورکلی این ماده غذایی را می‌توان از مقوی‌ترین و پرخاصیت‌ترین خوراکی‌های دنیا دانست! خصوصاً که کاملاً هم طبیعی است و به دلیل طعم دل‌چسبی که دارد، اکثر کودکان از خوردن آن لذت می‌برند. با این وجود، همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم باید حواستان به چاق‌کنندگی آن باشد و در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. برخی از کودکان نیز ممکن است به برخی از انواع سویق حساسیت داشته باشند، بنابراین بار اول به مقدار خیلی کم مصرف کنید و به علائم کودک نظیر قرمزی پوست، اسهال و غیره توجه کنید. 

اما سوالی که برای اکثر والدین پیش می‌آید این است. آیا سویق برای کودک ضرری هم دارد؟ بله. مانند هر ماده‌ی غذایی دیگری، یک بُعد منفی هم می‌تواند در دادن سویق به کودکان وجود داشته باشد. در درجه‌ی اول همانطور که گفتیم سویق باعث وزن گیری کودک می‌شود. بنابراین زیاده روی در مصرف آن می‌تواند منجر به افزایش وزن بیش از حد و چاقی کودک شود. 

بعلاوه هضم سویق برای همه‌ی کودکان آسان نیست. سویق به طور کلی غذای سنگینی محسوب می‌شود و باید از شش ماهگی به بعد و در اندازه‌های کم شروع کرد. با این حال لازم است از مواد تشکیل دهنده‌ی سویقی که به کودکتان می‌دهید هم مطلع باشید. بعضی سویق‌ها از دیگری سنگین‌تر هستند و هضم سخت‌تری دارند. سویق برنج از همه سبک‌تر است و می‌توانید از آن برای شروع استفاده کنید. در مرحله‌ی بعد می‌توانید از سویق گندم و جو و بعد از آن از سویق عدس و سنجد استفاده کنید. در مورد غذا دادن به نوزاد رفلاکسی توجه داشته باشید که سویق، اصلاً گزینه‌ی غذایی مناسبی نیست و معده‌ی آنها نمی‌تواند این ماده را تحمل کند. در بعضی از کودکان شاهد حساسیت ب سویق کودک هم هستیم و در اثر خوردن پودر سویق، کودک دچار علائمی نظیر قرمزی، خارش و ... می‌شوند. 

به طور کلی عوارض سویق کودک چندان زیاد نیستند و این ماده، غذای مغذی است. با این حال در برخی موارد و در کودکانی که به مشکلات گوارشی مانند رفلاکس مبتلا هستند، ممکن است نتیجه‌ی دلخواه را نگیرید.

عوارض سویق کودک

سویق کودک در طب اسلامی

در طب اسلامی در مورد خواص سویق کودک مقالات زیادی وجود دارد و متخصصین این رشته، این ماده یک را ماده‌ی بسیار مغذی و مفید برای کودکان می‌دانند. در درجه‌ی اول طب سنتی اعتقاد دارد که کلیه‌ی امراض انسان ریشه در سرد شدن طبع بدنش دارد. و از آنجایی که سویق کودک گرم است، می‌تواند به تعدیل طبع و جلوگیری از امراض در کودکان جلوگیری کند.

دادن سویق کودک در طب اسلامی بسیار توصیه شده است. حتی پزشکان این طب توصیه می‌کنند که مادران در دوران بارداری نیز سویق مصرف کنند تا جنینشان به خوبی وزن بگیرد. بعلاوه اگر مادر شیرده هم سویق مصرف کند، شیرش زیاد می‌شود. از نظر طب سنتی، سویق کودک می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای انواعی از مولتی ویتامین‌ها و حتی قطره‌ی آهن باشد. توصیه می‌شود به جای سرلاک‌های بسته بندی که حاوی مواد نگه دارنده‌ی زیادی هستند از سویق کودک یا همان سرلاک اسلامی استفاده کنند که سراسر فایده است. در کتب این طب به نقل از امام صادق ع آمده است که : «سویق باعث رویش گوشت و تقویت استخوان می‌شود.» برای این منظور پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند سویق را با کمی شکر قهوه‌ای (نه شکر سفید) مخلوط کرده و به کودک بدهید.

آیا می‌توان سویق کودک را در خانه تهیه کرد؟

بسیاری از مادران می‌پرسند نمیدانیم سویق کودک را از کجا بخریم یا بهترین مارک سویق کودک را نمی‌شناسیم؛ آیا میشود آن در خانه تهیه کرد؟ بله. طرز تهیه‌ سویق کودک بسیار آسان است و تنها کافی است غلات مورد نظر و سبوس آن را تهیه کرده و تفت دهید. در نهایت آنها را الک کرده و مخلوط نمایید. برای آنکه سویق کاملی داشته باشید می‌توانید تنوع این غلات را افزایش دهید و به نسبت‌های مساوی از آنها را با هم مخلوط کنید.