سکسکه نوزادان | علت و روش های بند آوردن سکسکه در کودکان شیرخوار

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سکسکه در نوزادان

سکسکه هنگامی اتفاق می‌افتد که دیافراگم نوزاد منقبض و تارهای صوتی او بسته می‌شوند. این نیرو باعث می‌شود که هوا از میان تارهای صوتی بسته عبور کند و صدای سکسکه را ایجاد کند. سکسکه در سال اول زندگی نوزاد و شیرخوار به‌ کرات اتفاق می‌افتد. از آنجا که سکسکه باعث آزار بزرگ‌سالان می‌شود، والدین نگران این هستند که کودکشان نیز در اثر سکسکه آزرده شود؛ اما معمولاً شیرخواران تحت تأثیر این پدیده قرار نمی‌گیرند. بسیاری از شیرخواران بدون هیچ مشکلی می‌توانند با وجود سکسکه بخوابند و سکسکه به‌ ندرت اختلالی در تنفس کودک ایجاد می‌کند.

با این ‌وجود روش‌های مختلفی برای درمان سکسکه نوزادان و شیرخواران وجود دارد. در این مقاله به بررسی علت سکسکه نوزادان و شیرخواران، بهترین راهکارها برای جلوگیری و پیشگیری از آن و همچنین نحوه درمان آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.

 

دلیل سکسکه نوزاد و شیرخواران چیست؟

سکسکه در نوزاد نشانه چیست ؟ محققان یک مطالعه که در سال 2012 منتشر شد، معتقدند که علت سکسکه نوزاد و بزرگسالان ممکن است خارج کردن هوای اضافی از معده باشد. با این ‌حال، جامعه پزشکی هنوز مطمئن نیست که علت سکسکه دقیقاً چیست؛ اما چه اتفاقی در بدن باعث ایجاد سکسکه می‌شود؟

سکسکه وقتی اتفاق می‌افتد که اسپاسم یا انقباض دیافراگم باعث بسته شدن سریع تارهای صوتی شود. هوا از میان تارهای صوتی بسته عبور می‌کند و این پدیده، صدای سکسکه را ایجاد می‌کند. دیافراگم یک ماهیچه بزرگ است که در انتهای قفس سینه قرار دارد. هنگامی‌ که کودک نفس می‌کشد، این ماهیچه به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند.

دلیل سکسکه نوزاد معمولاً مشخص نیست، اما گاهی اوقات نوع تغذیه نوزاد است که باعث اسپاسم دیافراگم او می‌شود. مثلاً در موارد زیر:

  1. تغذیه بیش ‌از حد
  2. سریع شیر خوردن
  3. بلعیدن هوای زیاد حین تغذیه

این عوامل باعث می‌شوند که معده کوچک شیرخوار منبسط شود. با بزرگ شدن معده فشار بیشتری به دیافراگم وارد می‌شود و می‌تواند اسپاسم‌های منجر به سکسکه را ایجاد کند.

اگر سکسکه شیرخوار به‌ طور مکرر اتفاق می‌افتد و باعث پریشانی او می‌شود، ممکن است ناشی از یک مشکل پزشکی مانند ریفلاکس دستگاه گوارش (GER) باشد. این امر هنگامی اتفاق می‌افتد که مواد غذایی هضم شده و اسید معده از لوله‌های گوارشی باز می‌گردند. هنگامی‌ که این ترکیبات از کنار دیافراگم عبور می‌کنند، ممکن است آن را تحریک کرده و باعث ایجاد اسپاسم شوند.

با این ‌وجود، علت سکسکه شیرخوار همیشه هم مشکلات تغذیه‌ای نیست. دیافراگم ممکن است گاهی به دلایل ناشناخته‌ای منقبض شود و سکسکه را ایجاد نماید.

چگونه جلوی سکسکه نوزاد و شیرخوار را بگیریم؟

اگرچه سکسکه معمولاً باعث ناراحتی بزرگ‌ترها می‌شود اما باعث ناراحتی و پریشانی کودک نمی‌شود. معمولاً بهتر است تا زمان بند آمدن سکسکه شیرخوار او را به حال خود رها کنید؛ مگر اینکه سکسکه کردن نوزاد به‌ طور پیوسته و برای مدت زیادی ادامه پیدا کند. در این شرایط حتماً با پزشک مشورت کنید.

اگر شما در گروه والدین نگران هستید و نمی‌خواهید روش رفع سکسکه نوزاد خود را بدانید، می‌توانید از راهکارهای مفید زیر کمک بگیرید:

آروغ کودک خود را بگیرید

هنگامی‌که معده از هوا پر می‌شود، ممکن است به دیافراگم فشار وارد کند و باعث اسپاسم شود. قطع تغذیه کودک برای یک مدت و گرفتن آروغ وی باعث کاهش میزان هوای معده آن‌ها می‌شود. این می‌تواند از سکسکه شیرخوار جلوگیری کند.

حتماً می‌پرسید کی و چگونه آروغ شیرخوار خوابیده را بگیریم؟ طبق توصیه آکادمی اطفال آمریکا، بهتر است بعد از هر 50 تا 75 سی‌سی شیری که به نوزاد خود می‌دهید، آروغ او را بگیرید. در مورد تغذیه با شیر مادر توصیه می‌شود که هنگام تعویض سینه‌ها در زمان شیردهی این کار را انجام دهید. با توجه به اینکه کودکان شیر خشکی مجبورند برای جریان سریع شیر در شیشه شیر، هوای بیشتری را ببلعند، بنابراین گرفتن آروغ آن ها در این مواقع اهمیت بیشتری دارد. برای داشتن اطلاعات کامل‌تر مقاله اصول صحیح شیردهی را مطالعه کنید.

بهترین روش برای آروغ زدن نوزاد و شیرخوار این است که وی را در آغوش بگیرید؛ به‌طوری‌که سر او بر روی شانه‌هایتان قرار بگیرد و شکم او کمی به شانه‌هایتان فشرده شود. سپس با ضربه زدن آرام بر روی کمر نوزاد، سعی کنید آروغ او را بگیرید. علت دیر آروغ زدن برخی از شیرخواران این است که نیاز به تحریک بیشتری جهت خروج هوای بلعیده شده دارند در این مواقع می توانید در حالت نشسته شیرخوار را روی شکم روی پا گذاشته و با ضربات آرام به پشت وی کمک بیشتری به آروغ گرفتن نوزاد داشته باشید.

همچنین اگر باز هم حس کردید کودک هوا بلعیده و خارج نشده می توانید با خواباندن وی به پهلوی راست و ضربه زدن آرام به پشت کمک بیشتری به تخلیه ی هوا داشته باشید. با این ‌وجود اگر کودکتان با وجود تلاش شما، موفق به آروغ زدن نشد نگران نشوید، ممکن است هوای زیادی در معده او جمع نشده باشد.

از پستانک استفاده کنید

استفاده پستانک برای نوزاد یا گول زنک ( هر چند به طور کلی توصیه نمی شود) ولی در موارد سکسکه ی مکرر و آزاردهنده که منجر به بی قراری شیرخوار شده باشد ممکن است به آرامش دیافراگم و متوقف کردن سکسکه وی کمک کند.

گریپ واتر را امتحان کنید

گریب واتر ترکیبی از چند گیاه و آب است و به‌طور سنتی برای درمان کولیک نوزاد و سایر مشکلات معده استفاده می‌شود.

گیاهانی که معمولاً در گریپ واتر موجود است شامل موارد زیر است:

  • زنجبیل
  • رازیانه
  • بابونه
  • دارچین

اگر مشکلات معده علت سکسکه نوزادان و شیرخواران باشد، برخی افراد معتقدند که گریپ واتر به آن‌ها کمک می‌کند. بااین‌حال، در حال حاضر هیچ مدرک علمی از این درمان پشتیبانی نمی‌کند اما به دلیل خطرات ناچیزی که دارد، شاید امتحان کرن آن ضرری نداشته باشد.

پشت کودک را بمالید

ماليدن پشت نوزاد و تکان دادن آن به سمت عقب و جلو، باعث آرامش آن‌ها می‌شود. این کار همچنین ممکن است اسپاسم هایی را که باعث سکسکه نوزاد می‌شوند، برطرف کند.

نکته مهم: هرگز از راهکارهایی که از افراد غیرمتخصص می‌شنوید برای بند آوردن سکسکه نوزاد خود استفاده نکنید. مثلاً برخی از افراد کشیدن زبان کودک را توصیه می‌کنند! برخی هم انواع و اقسام داروها و روش‌های خانگی را تجویز می‌کنند که هیچ‌ یک از آن‌ها پشتوانه علمی ندارند.

روش‌های پیشگیری از سکسکه نوزادان و شیرخواران

سکسکه اغلب قابل پیشگیری نیست، اما پیروی از راهکارهای زیر ممکن است کمک کند:

  • کودک را قبل از گرسنگی تغذیه کنید تا در هنگام غذا خوردن آرام باشند و عجله نکنند.
  • تغذیه آن‌ها را به‌طور مکرر انجام دهید اما به مقدار کم.
  • بعد از هر بار تغذیه، کودک را به مدت یک ربع تا نیم ساعت به حالت ایستاده بنشانید.
  • شیشه شیر مناسب را انتخاب کرده و آن را چند بار وارونه کنید تا هوای داخل آن خارج شود.
  • اطمینان حاصل شود که دهان کودک به‌ خوبی در اطراف نوک پستان یا سر شیشه شیر چفت شده باشد.