زعفران در بارداری مجاز است یا ممنوع؟ مقدار مصرف چقدر باشد؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زعفران در بارداری

مصرف زعفران در بارداری در صورت کنترل صحیح عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند. استفاده از مقادیر مجاز زعفران در صورت اضافه شدن در هنگام پخت و مصرف همراه با غذا بلامانع است. در این مدت مصرف چای زعفران حاوی مقادیر زیادی زعفران به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. به خصوص در سه ماهه اول بارداری، مصرف زعفران می‌تواند باعث سقط جنین گردد. گل زعفران یکی از ادویه‌هایی است که مصرف آن در دوران بارداری باعث انقباضات رحمی و سقط جنین می‌شود. علاوه بر این، زعفران می‌تواند باعث افزایش دمای بدن شود که می‌تواند منجر به مرگ جنین شود. خطرات استفاده از زعفران در دوران بارداری بسیار زیاد است، بنابراین قبل از مصرف این ادویه در دوران بارداری حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در طب آیورودا گفته می‌شود که زعفران در طول بارداری به حرکت جنین در رحم کمک می‌کند، اما باید به گونه‌ای استفاده شود که دمای بدن مادر افزایش نیابد و باعث سقط جنین شود، در ادامه تا انتهای این مطلب با گهواره همراه شوید.

خوردن زعفران در بارداری و نکات مهم آن

گل زعفران گیاهی گران قیمت، معطر و خوشبو است که از دیرباز در طب سنتی ایران به عنوان داروی درمان انواع بیماری‌ها ازجمله سیاه سرفه، قاعدگی نامنظم، ناباروری، تسکین درد قاعدگی، افسردگی، حالت تهوع و دیگر بیماری‌ها به کار گرفته شده است. زعفران دارای خواص متنوعی همچون خواص ضدالتهاب، ضد تشنج، ضد افسردگی، کاهش فشار خون، تقویت کننده حافظه، تنظیم کننده ضربان قلب است. 

مصرف زعفران در بارداری به میزان مجاز عوارض خاصی برای زن باردار به همراه ندارد. اما مصرف بیش از حد قطعاً منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد.

خوردن زعفران در بارداری

زعفران برای زن باردار

اگرچه بعد از گذشت سه ماهه اول بارداری، مصرف زعفران می‌تواند مزایایی همچون ازدیاد و شیرین شدن شیر، تنظیم خلق و خو و موارد دیگر را برای خانم باردار به همراه داشته باشد. اما مصرف بیش از حد این ادویه معطر و گران قیمت منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد.

آیا خوردن چه مقدار زعفران در بارداری خطرناک است؟

خوردن زعفران در غذاها و یا ریختن کمی زعفران در شیر مشکلی برای خانم باردار ایجاد نخواهد کرد. اما خوردن شربت زعفران باعث انقباضات رحمی و بالا رفتن دمای بدن مادر شده و مسلما عواقبی را برای جنین به دنبال خواهد داشت خوردن بیش از سه رشته زعفران در بارداری خطرناک است و ریسکی برای بارداری محسوب می‌شود.

*از چه سنی میتوان به کودک زعفران داد

خوردن زعفران در هفته اول بارداری

فواید زعفران بی‌شمار است ، اما مصرف بیش از حد آن در طول بارداری قطعاً می‌تواند مضراتی را به همراه داشته باشد. هر گونه نوشیدنی درست شده با زعفران در هفته‌های اول بارداری به شدت منع شده است و مصرف آن با خطراتی همراه خواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود در سه ماهه اول بارداری، به خصوص هفته‌های اول از مصرف زعفران خودداری کنید.

عوارض خوردن بیش از حد زعفران در روزهای اول بارداری

مصرف زیاد زعفران باعث سقط جنین می‌شود. مصرف زعفران در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود. مصرف زیاد زعفران باعث افزایش دمای بدن جنین می‌شود. افزایش دمای بدن جنین باعث افزایش حرکت جنین در کیسه آمنیوتیک شده و خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

آیا خوردن زعفران در بارداری ضرر دارد؟

آیا خوردن زعفران در بارداری ضرر دارد؟

خوردن زعفران در حاملگی در حد مجاز که ۲ الی ۳ رشته با ضرر خاصی همراه نیست. اما مصرف بیش از حد زعفران باعث بروز عوارض جانبی خواهد شد. یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف زیاد زعفران در طول بارداری افزایش تهوع و استفراغ است. همانطور که در بالا ذکر شد، مصرف زعفران باعث افزایش انقباضات رحمی می‌شود. این اثر به عضلات رحم محدود نمی‌شود، بلکه کل شکم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث انقباضات مداوم شکمی می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش حالت تهوع شود.

زعفران در بارداری در صورت مصرف متعادل بسیار مفید و بی‌خطر است. این گیاه به بدن مادر باردار کمک می‌کند تا برای زایمان آماده شود. علاوه بر این، این گیاه به کاهش استرس، تسکین درد و کاهش احساسات منفی مرتبط با بارداری کمک می‌کند. اگر می‌خواهید از زعفران در غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کنید، فقط از ۲ یا ۳ رشته زعفران استفاده کنید که معادل ۱/۳ قاشق چای‌خوری است.

در صورتی که به زعفران حساسیت نداشته باشید، استفراغ یکی دیگر از عوارض جانبی است که ممکن است پس از مصرف زعفران ایجاد شود. استفراغ نه تنها باعث ناراحتی شما می‌شود، بلکه می‌تواند دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک را نیز دچار مشکل کند. بنابراین در مورد مصرف زعفران مشورت با پزشک و متخصصان را فراموش نکنید.

*غذاهای مضر در بارداری کدامند

خوردن چای زعفران در بارداری

مصرف چای زعفرانی که در آن سه رشته از زعفران دم شده باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. استفاده از مقادیر مجاز زعفران در بارداری در صورت اضافه شدن در هنگام پخت و مصرف همراه با غذا بلامانع است. در این مدت مصرف چای زعفران حاوی مقادیر زیادی زعفران به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

اگرچه مصرف زعفران در سه ماهه اول بارداری ممنوع شده است، اما مصرف زعفران در طول بارداری و در حد مجاز ۲ الی ۳ رشته می‌تواند دارای مزایای برای مادر و جنین باشد.

خوردن شربت زعفران در بارداری

از آنجایی که در شربت زعفران از این ادویه به میزان زیادتر از ۳ رشته استفاده می‌شود، مصرف شربت زعفران در طول بارداری توصیه نمی‌شود.

عوارض خوردن زعفران در بارداری

مصرف بیش از زعفران باعث می‌شود که دمای بدن مادر و جنی افزایش یابد. با بالا رفتن دمای جنین، حرکات این موجود دوست داشتنی در داخل کیسه آمنیوتیک زیاد شده و با خطر سقط جنین همراه خواهد بود.

آیا خوردن زعفران در بارداری باعث زردی نوزاد می‌شود؟

براساس نظر برخی از متخصصان طب سنتی، از آن جایی که زعفران دارای طبع گرمی است. مصرف بیش از اندازه آن علاوه بر مضراتی که ممکن است برای سلامتی فرد داشته باشد مممکن است باعث زردی نوزادان شود.

فواید خوردن زعفران در بارداری

از فواید زعفران در ماه‌های آخر بارداری می توان به ازدیاد شیر مادر و شیرین شدن آن اشاره کرد. بعد از تولد نوزاد هم می‌تواند از شیر مادر تغذیه کرده و رشد بهتری داشته باشد.

لکه بینی بعد از خوردن زعفران در بارداری

از آن جایی که مصرف بیش از اندازه زعفران باعث کاهش یافتن فشار خون و رقیق شدن خون می‌شود، خانم باردار ممکن است عوارضی مانند لکه بینی و یا خونریزی‌های رحمی را تجربه کند.

علت خوردن زعفران در بارداری

هورمون‌های زنانگی در طول بارداری با تغییراتی مواجه می‌شود و ممکن است خلق و خوی خانم باردار را دستخوش تغییراتی سازد. علت خوردن زعفران در بارداری ممکن است به دلیل خواص ضد افسردگی و تنظیم خلق و خو باشد. اما به خاطر داشته باشید که مصرف زعفران در سه ماهه اول بارداری ممنوع است و بعد از آن نیز فقط باید در حد مجاز مورد استفاده قرار گیرد.

خوردن زعفران در اوایل بارداری

خوردن زعفران در اوایل بارداری

خوردن زعفران در بارداری به خصوص سه ماهه اول بارداری به شدت منع شده است. اما بعد از گذشت این دوره می‌توانید به میزان مجاز در حد ۳ رشته در غذا و یا نوشیدنی‌ها از این ادویه خوش طعم استفاده کنید.

جمع‌بندی

زعفران به عنوان یکی از ادویه‌های معطر و خوش طعم و همچنین گران قیمت دارای خواص بسیار زیادی است. اگرچه زعفران دارای خواص زیادی است اما مصرف آن در دوران بارداری با محدودیت‌هایی رو به رو است. مصرف زعفران در سه ماهه اول به شدت منع شده است. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف هر گونه ادویه و یا دارویی با پزشک معالج خود صحبت کنید.

سوالات متداول

۱- مصرف مجاز زعفران در بارداری چقدر است؟

اگرچه مصرف زعفران در سه ماهه اول دوران بارداری ممنوع است، اما بعد از گذشت این دوران خانم باردار مجاز است در حد ۱۰ گرم از این ادویه استفاده کنید.

۲-آیا زعفران دارای آهن است؟

بله. زعفران دارای آهن است و چنانچه به درستی مصرف شود، می‌تواند باعث رفع کم خونی در زنان شود.