طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد ۶ ماهه و بالاتر از شش ماه

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد

همانطور که بیشتر شما می‌دانید، بهترین زمان شروع غذای کمکی کودک، از شش ماهگی است. این مرحله برای مادران بسیار هیجان‌انگیز است و آنها دوست دارند فرزندشان را با طیف گسترده‌ای از مواد غذایی مختلف آشنا کنند. با این حال از آنجایی که معده‌ی نوزاد شما هنوز به اندازه‌ی کافی قوی نیست، باید از غذاهای ساده‌تری مانند انواع فرنی و حریره شروع کنید. یکی از بهترین گزینه برای غذای کمکی، حریره‌ی بادام است که نه تنها بسیار مقوی است، بلکه دستور تهیه‌ی آن نیز بسیار آسان است و شما می‌توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید. در ادامه به طور کامل در مورد طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد، انواع آن و خواصی که دارد، بیشتر توضیح می‌دهیم.

  1. طرز تهیه اولین حریره بادام برای نوزاد

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد بسیار آسان است و شما می‌توانید به راحتی و در چند مرحله آن را تهیه کنید در گام اول باید مواد اولیه‌ی زیر را تهیه کنید:

  • بادام درختی بدون نمک : شش عدد
  • آرد برنج: یک قاشق غذاخوری
  • شیر پرچرب: نصف پیمانه
  • شکر: به مقدار لازم
  • آب: به مقدار لازم

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 7 ماهه (یا شش ماهه و بزگتر) چگونه است؟

ابتدا بادام‌ها را در کمی آب ریخته و روی حرارت می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم آب به جوش بیاید. به محض اینکه حباب روی آب ظاهر شد، یک دقیقه زمان می‌گیریم و بعد بادام‌ها را آبکش کرده و رویشان آب سرد می‌ریزیم. 

با این کار، پوست بادام‌ها به راحتی جدا می‌شود. آنها را به همراه شکر و کمی آب ( 5 قاشق) در مخلوط کن می‌ریزیم و کاملاً ترکیب می‌کنیم. نتیجه، مخلوطی شبیه شیر است و باید آن را در داخل یک قابلمه ریخته و حرارت دهید. بعد از اینکه کمی گرم شد، شیر را هم به آن اضافه می‌کنیم و مرتب هم می‌زنیم تا غلظتی شبیه به فرنی یا ماست پیدا کند. دیگر کار شما تمام شده و حریره‌ی خوشمزه آماده است. حالا می‌توانید قابلمه را از روی حرارت برداشته و حریره را در ظرف‌های مد نظر بریزید تا خنک شود.

دستور بالا، طرز تهیه حریره بادام ساده برای نوزاد است و شما همیشه می‌توانید با کمی تغییرات در مقدار مواد اولیه، نتایج متفاوت‌تری بگیرید. در طرز تهیه حریره بادام برای کودک هشت ماهه به بالا می‌توانید مقدار شکر را کمی بیشتر کنید. ( توجه دستور بالا، طرز درست كردن حريره بادام برای نوزاد پنج ماهه یا کمتر نیست. در مورد دادن حریره به سنین پایین در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.)

طرز تهیه اولین حریره بادام برای نوزاد

طرز تهیه حریره بادام با پودر بادام برای نوزاد

برای تهیه‌ی حریره بادام با پودر بادام کار شما آسانتر است زیرا نیازی به مرحله‌ی جوشاندن و جدا کردن پوست بادام‌ها ندارید. کافی است پودر بادام را با آب مخلوط کرده و باقی مراحل را به صورت بالا انجام دهید. 

طرز تهیه حریره بادام با آب برای نوزاد

بسیاری از نوزادان مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند و نمی‌توانند شیر مصرف کنند. همانطور که در بالا دیدید در طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 6 ماهه از شیر استفاده می‌شود. بنابراین، این روش برای همه‌ی نوزادان قابل استفاده نیست. بنابراین باید از روش‌های جایگزین استفاده کرد. یکی از این روش‌ها، طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با آب است.

مواد لازم:

  • آب: 1.5 لیوان
  • آرد برنج: یک قاشق غذا خوری سر پر
  • پودر بادام درختی: نصف قاشق غذا خوری
  • شکر: به مقدار لازم

دستور پخت: 

آرد برنج را در آب سرد حل می‌کنیم. شکر و پودر بادام را هم به این مخلوط اضافه می‌کنیم. همه‌ی مواد را در یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم تا به جوش بیاید. در این فاصله مدام هم بزنید تا ته نگیرد. بعد که شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم می‌کنیم و دیگر هم نمی‌زنیم. اجازه می‌دهیم 5 تا 7 دقیقه بجوشد و وقتی به غلظت دلخواه رسید آن را از روی حرارت برداشته و در ظرف مورد نظر می‌ریزیم تا سرد شود.

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد رفلاکسی

یکی از مشکلات رایجی که در بسیاری از نوزدان وجود دارد، مشکل رفلاکس است که بسیار ناراحت کننده است. اما خبر خوش این است که شما می‌توانید با تغییر در رژیم غذایی کودک، مشکلات مربوط به رفلاکس نوزادان را تا حد زیادی کنترل کنید. تفاوت طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد رفلاکسی و نوزادان دیگر، در نوع شیری است که در آن استفاده می‌کنید. شیر خشک AR یا آنتی رفلاکس، شیر خشکی است که برای نوزادان رفلاکسی استفاده می‌شود.

شما باید به جای شیر پرچرب در دستور تهیه حریره بادام، از شیر آنتی رفلاکسی استفاده کنید. باقی مراحل به همان صورت است. بعلاوه باید روش‌های صحیح غذا دادن به نوزاد رفلاکسی را نیز یاد بگیرید و در این صورت مطمئن باشید که مشکلی پیش نخواهد آمد. 

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد رفلاکسی

طرز تهیه حریره بادام با شیر مادر

روش دیگر برای طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با شیر مادر است. زیرا می‌توانید مطمئن شوید که نتیجه برای کودک بسیار مغذی خواهد بود. روش تهیه‌ی این حریره شبیه به حریره‌ی ساده‌ای است که در بالا توضیح داده شد. اما یک نکته‌ی مهم وجود دارد. در طرز تهیه حریره بادام برای کودکان، شیر مادر را بعد از پخت به حریره اضافه می‌کنند. به این ترتیب که ابتدا بادام پوست گرفته شده یا پودر آن را با کمی آب و آرد برنج و شکر میکس می‌کنید. سپس این پوره را روی حرارت قرار می‌دهیم تا جوش بیاید و غلیظ شود. بعد از اینکه از روی حرارت برداشتیم، می‌توانید دو تا سه قاشق شیر مادر به آن اضافه کنید و هم بزنید. حتماً حریره بادوم با شیر مادر را تهیه کنید و به فرزند خود بدهید که بسیار مقوی و خوشمزه است.

طرز تهیه حریره بادام با نشاسته

شما همیشه می‌توانید نشاسته را جایگزین آرد برنج کنید. از نظر طعم کمی تفاوت خواهد داشت، اما محسوس نیست. نشاسته نیز می‌تواند قوام مورد نظرتان را به حریره بادام بدهد. از نشاسته هم می‌توانید در دستور پخت با شیر و هم طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد ۶ ماهه بدون شیر استفاده کنید. ساده ترین روش ‌آن به صورت زیر است:

مواد لازم:

  • بادام درختی: ۷۰ گرم
  • نشاسته گندم: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با نشاسته، مانند تهیه‌ی حریره‌ی ساده است. ابتدا پوست بادام را گرفته و بعد با کمی آب میکس می‌کنیم. در نهایت نشاسته را در کمی آب سرد حل کرده و به این مخلوط اضافه می‌کنیم و بعد از افزودن شکر، آنها را حرارت می‌دهیم تا به قوام لازم برسد. 

طرز تهیه حریره بادام و طرز تهیه حریره پسته برای نوزاد 

می‌توانید در تهیه غذای کودک شش ماهه کمی خلاقیت داشته باشید و در این حریره‌های خوشمزه از پسته نیز استفاده کنید. در واقع شما می‌توانید مقدار بادام در مواد لازم را نصف کنید و برای نصف دیگر از پودر پسته‌ی بدون نمک اضافه کنید. با این کار طعم حریره بسیار بهتر و خوشمزه‌تر می‌شود و مطمئن باشید که کودک شما بیشتر به خوردن آن علاقه نشان می‌دهد. می‌توانید این کار را برای کودکانی انجام دهید که بد غذا هستند و خیلی زود علاقه‌شان را به خوردن غذاهای تکراری از دست می‌دهند. 

طرز تهیه حریره بادام و پسته برای کودک

طرز تهیه حریره بادام به روش طب سنتی

طب سنتی یکی از بهترین و جامع‌ترین دستورات طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه را دارد. در این روش تاکید بر استفاده از طبیعی‌ترین مواد است که کمترین ضرر را برای نوزاد شما داشته باشند. اگر چه نوزاد شش مآهه به بالا می‌تواند غذاهای کمکی را شروع کند، اما توصیه می‌شود از دادن شکر تا حد امکان به آنها خودداری کنید. همانطور که در بالا خواندید، در دستور تهیه‌ی حریره، شکر وجود دارد و اگرچه مقدار آن بسیار کم است، اما بهتر است از آن هم اجتناب شود. از این رو در طب سنتی، نبات جایگزین آن شده است. 

مواد لازم:

  • بادام درختی: ۱ قاشق غذاخوری پوست‌ گرفته و آسیاب‌ شده
  • آرد برنج: ۱ قاشق غذاخوری
  • نبات: ۱ قاشق غذاخوری کاملاً پودر شده* 
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب: ۱ لیوان

نبات، گلاب و آب و بادام را همگی با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم. پس از این که این ترکیب کمی جوشید، آرد برنج را کم کم به آن اضافه می‌کنیم تا گلوله نشود و بعد از اینکه قوام آمد آن را از روی حرارت برمی‌داریم. 

* نکته‌ی مهم در روش پخت، استفاده از گلاب است. دادن گلاب به کودک زیر یک سال ممنوع است. از این رو از این روش طرز تهیه حریره بادام برای کودک یک ساله استفاده کنید. اگر کودک شما کم سن و سال‌تر است می‌توانید گلاب را از این دستور حذف کنید.

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 4 ماهه و نوزاد 5 ماهه

در گذشته گفته می‌شد که نوزاد می‌تواند از سه ماهگی غذاهای کمکی را شروع کند. اما امروزه با پیشرفت علم، توصیه‌ شدید می‌شود که حتماً غذای کمکی را از شش ماهگی آغاز کنید و اجازه دهید در این شش ماه، نوزاد تنها از شیر مادر استفاده کند. با این حال بعضی از مادران از این دستور تبعیت نمی‌کنند و باز هم به نوزاد خود حریره می‌دهند. اگر شما همچنان اصرار به انجام این کار دارید چند نکته را در مورد تغذیه نوزاد 5 ماهه و کمتر رعایت کنید:

  • از ریختن گلاب، دارچین، شکر و هر گونه طعم دهنده در حریره خودداری کنید.
  • حریره کاملاً روان باشد و تکه‌های بادام در آن وجود نداشته باشد.
  • از مقادیر بسیار کم در حد یک یا دو قاشق استفاده کنید و اگر کودک واکنش بدی به آن نشان دهد، در روزهای بعد مقدار را افزایش دهید.

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 4 ماهه

خواص حریره بادام برای نوزاد

حالا که با دستور پخت حریره بادام آشنا شدید، خوب است که در مورد خواص آن هم بیشتر بدانید، حریره بادام یکی از بهترین غذاهای کمکی برای نوزادان است و خواص زیر را دارد:

تقویت سیستم ایمنی:

یکی از نکاتی که باید در پرورش نوزاد خود بسیار توجه داشته باشید، تمرکز بر تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی آنهاست تا مطمئن شوید به خوبی در برابر انواعی از بیماری‌ها مقاومت می‌کنند. حریره بادام یکی از بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی آنهاست. بادام به دلیل وجود فلزات قلیایی، نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند مقاومت بدن به بیماری‌ها را افزایش دهد. بادام درختی ویتامین E هم دارد که به بهبود عملکرد عروق کودک کمک می‌کند.

تقویت استخوان‌ها:

از زمان تولد تا یک سالگی زمان سوختگیری برای ساخت استخوان‌هایی محکم است که در تمام عمر اثر خود را خواهد داشت. جدا از شیر مادر که تاثیر بسیار زیادی بر تحکیم استخوان‌ها دارد، غذاهایی مانند حریره بادام که حاوی شیر هستند نیز می‌توانند بسیار مفید باشد. بادام حاوی کلسیم و فسفر فراوان است یعنی دو ماده‌ی اصلی و مهم برای ساخت استخوان‌ها. اما علاوه بر استخوان این مواد برای تشکیل دندان‌ها نیز لازم‌اند. بنابراین با تهیه‌ی حریره برای نوزاد خود، با یک تیر دو نشان می‌زنید. 

تقویت مغزی:

رشد مغزی در سال اول زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند تاثیر خود را تا آخر عمر روی زندگی نوزاد بگذارد. دو ماده‌ی بسیار موثر یعنی ال-کارنیتین و ریبوفلاوین در بادام درختی موجود هستند که می‌توانند حریره بادام را به یک بمب تقویتی برای عملکرد مغزی تبدیل کنند و نه تنها قدرت حافظه و تمرکز را افزایش دهند، بلکه از بروز آلزایمر در دوران میانسالی جلوگیری کنند. اگر کودکی باهوش و فعال می‌خواهید، حتماً حریره بادام را در رژیم غذایی او بگنجانید.

سخن پایانی

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد اگرچه آسان است، اما نتیجه برای آنها بسیار پرخاصیت است. پس حتماً آن را از شش ماهگی برای نوزاد خود تهیه کنید و به طور منظم به او بدهید. حریره بادام می‌تواند یکی از پرخاصیت‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای شروع غذای کمکی است و بسیاری از کودکان هم طعم آن را دوست دارند. خلاقیت داشته باشید و با افزایش سن نوزاد، حتماً از مواد طعم دهنده‌ای مانند دارچین و گلاب استفاده کنید تا حتی خوش طعم‌تر شود و هم پذیرشش توسط کودک افزایش پیدا کند.