خوردن پسته در بارداری| خواص و مضرات پسته خام و شور در دوران حاملگی

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن پسته خام در بارداری

خوردن پسته خام در بارداری می‌تواند به یک میان وعده‌ی خوشمزه تبدیل شود، پسته ها شامل آنتی اکسیدان ها هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. اما شما به عنوان یک مادر مسئول باید نسبت به فواید و مضرات احتمالی آن آگاه باشید. با نگاه به لیست مواد غذایی مفید بارداری متوجه می‌شوید که خوردن آجیل در بارداری می‌تواند نیاز مادر و جنین به بسیاری از مواد معدنی تامین کنند. پسته از طرق مختلف مزایای سلامتی را به افراد ارائه می‌دهد با این حال همانند سایر مواد غذایی مضراتی نیز به همراه دارد که می‌بایست به آنها توجه نمود.

آیا خوردن پسته در دوران بارداری بی‌خطر است؟

خوردن پسته خام در بارداری با توجه به اینکه سرشار از پروتئین، فیبر، مواد معدنی و سایر مواد مغذی دیگر است، اغلب توسط متخصصان توصیه می‌شود؛ اما همان‌طور که مصرف بیش‌ازاندازه هر چیزی می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای بدن شود؛ زیاده‌روی در مصرف پسته هم می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

بنابراین موقع استفاده از این خوراکی خوشمزه حتما اعتدال را رعایت کنید، تا بتوانید مواد مغذی موجود در پسته را به بدنتان برسانید و مشکل خاصی برایتان رخ ندهد.

ارزش غذایی پسته

با وجود منبع غنی انرژی، پسته از نظر کالری در سطح پایینی قرار دارد. هر 30 گرم پسته تقریباً 6 گرم پروتئین ، 2.8 گرم فیبر و 7/12 گرم چربی دارد. مقدار کالری 100 گرم پسته در حدود 500 کالری ست.

روزانه چند عدد پسته بخوریم

بارداری زمانی است که شما باید مراقب سلامتی خود باشید تا سلامت جنین حفظ شود. شما باید نسبت به هر چیزی که در طول روز می خورید، حساس باشید حتی غذاهایی که به نظر می‌رسد بسیار مفید هستند، مانند پسته. مصرف بیش از 15 پسته در روز در این دوره حساس توصیه نمی‌شود.

پسته به دلیل داشتن چربی زیاد می تواند باعث تجمع بیش از حد روغن در بدن شود که منجر به حالت تهوع و سردردهای مضر برای مغز می‌شود. در زنان باردار، مصرف بیش از حد پسته می‌تواند باعث ضعف عضلانی شود که منجر به زایمان زودرس می‌گردد.

خواص مصرف پسته خام در بارداری

خوردن پسته خام در بارداری می‌تواند بخش زیادی از نیاز روزانه‌ی شما به آهن، فولات، پتاسیم و کلسیم در بارداری را تامین نماید. این مواد معدنی برای رشد و نموی جنین، ضروری هستند. فواید پسته بر اساس مواد مغذی آن عبارتند از:

  1. پسته منبع غنی از پروتئین است که برای رشد ماهیچه‌ها و بافت‌های کودک ضروری است.
  2. اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پسته می‌توانند به افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد کمک نمایند، بنابراین، باعث تعادل چربی‌ در بارداری می‌شود.
  3. وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E، ویتامین A، کاروتن‌ها و ترکیبات پلی فنولیک سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند.
  4. مقدار مس موجود در پسته به حفظ تعداد گلبول‌های قرمز خون در دوران بارداری کمک می‌کند.
  5. خواص ضد التهابی پسته به مبارزه با درد و تورم مفاصل در دوران بارداری کمک می‌کند.
  6. پسته حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر است. فیبر موجود در این آجیل برای بهبود حرکت‌های روده‌ای مفید است و‌از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.
  7. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در پسته باعث تقویت رشد مغزی کودک می‌شوند.
  8.  حاوی ویتامین‌های گروه B مانند ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، ویتامین B6 و فولات هستند که برای رشد جنین ضروری‌اند.
  9. پسته حاوی مقدار زیادی ویتامین A و ویتامین E می باشد که خواص آنتی اکسیدان تولید می کند که در دوران بارداری از عفونت جلوگیری می کند.

خواص پسته خام برای کم خونی

کم خونی رایج ترین مشکل خانم های جوان در دوران بارداری است. بنابراین باید غذای غنی از آهن را در رژیم غذایی خود داشته باشد که از کم خونی در دوران بارداری جلوگیری کند. پسته خام سرشار از آهن، کلسیم و پتاسیم  و مس می باشد و می تواند جذب فولات در بدن را تسریع کند و گلبول های قرمز خون را افزایش دهد. با مصرف روزانه چند عدد پسته خام، دچار کمبود آهن و کم خونی در دوران بارداری نخواهید شد.

همچنین پسته حاوی مس می‌باشد که به سنتز گلبول‌های قرمز خون در دوران بارداری کمک می‌کند.

پسته خام بهترین ماده غذایی برای بعد‌از بارداری

در برخی از متون طب سنتی از معجونی یاد شده که از ترکیب پسته، قند و هل تهیه می‌شود. در زمان‌های قدیم مادربزرگ‌ها برای زنانی که تازه وضع حمل کرده بودند این معجون را تهیه می‌کردند تا آنها با مصرف این معجون قوت پیدا کنند و سریع‌تر دوران نقاهت خود را به پایان برسانند. برای تهیه این معجون که می‌تواند در روزهای قاعدگی نیز به تقویت بنیه دختران کمک کند، پسته خام را با قند می‌کوبیدند و کمی هل به آن اضافه می‌کردند. مصرف این معجون به عنوان غذایی مفید می‌تواند در میان‌وعده‌های غذایی به افزایش توان و بنیه دختران و زنان کمک کند

مضرات پسته خوردن پسته خام در بارداری 

از آنجایی که مصرف بیش از حد هر نوع ماده غذایی در دوران بارداری برای مادر و جنین داخل رحم او مضر خواهد بود. پس مصرف بیش از حد پسته و آجیل نیز خطرناک خواهد بود

خانم های باردار باید مصرف روزانه پسته را کنترل کنند و بیشتر از ده تا بیست دانه نخورند چون ممکن است ضرر داشته باشد و باعث دل درد شود و پیش از مصرف آجیل ها با پزشک صحبت کنید و عوارض آن ها را بپرسید.

خوردن پسته خام در بارداری اگر از اعتدال خارج شود می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. برخی از نکاتی که باید در مورد خوردن پسته خام در بارداری به خاطر داشته باشید عبارتند از:

  1. آنها دارای فروکتان هستند که باعث مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال، نفخ، درد شکم و نفخ شکم می‌شود.
  2. پسته‌ها حاوی اسید آناکاردیک هستند، که ترکیب شیمیایی ایجاد‌کننده‌ی آلرژی ست. علائم آن شامل خارش پوست، تنگی نفس، درد شکم، حالت تهوع و اسهال است. مصرف بیش از حد پسته خام در دوران بارداری، خطر ابتلا به آسم و برخی از اختلالات تنفسی در نوزادان را افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ای که دانشمندان هلندی انجام داده‌اند، مشخص شد که در 50 درصد کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری مقادیر زیادی پسته مصرف کرده‌اند، خطر ابتلا به آسم افزایش می‌یابد. 
  3. همچنین اعتقاد بر این است که پسته دارای خاصیت تحریک گرما است که می‌تواند بر سلامتی زن باردار تاثیر منفی بگذارد.
  4. خوردن حدود 15 پسته ایرانی در روز کافی است و مصرف زیاد آن به دلیل کالری زیاد توصیه نمی‌شود
  5. پسته خام یکی از منابع غنی اسیدهای چرب است، بنابراین مصرف آن برای افرادی که چربی خون دارند توصیه نمی‌شود. همچنین به دلیل ایجاد مشکل در هضم غذا؛ خوردن بیش از حد آن برای معده مناسب نیست.
  6. خوردن پسته خام برای افرادی که مشکلات کبدی دارند و از نقرس، دیابت و بیماری کلیوی رنج می‌برند مضر است.
  7. پسته های بوداده و شور مقدار زیادی نمک دارند که می‌توانند فشار خون را بالا ببرند. بنابراین بهتر است از انواع ساده و بدون نمک آن استفاده کنید.

روش های افزودن پسته به رژیم غذایی

پسته را می توان به صورت خام به عنوان میان وعده مصرف کرده یا داخل غذاهای مختلف استفاده کرد.

برای افزایش تردی سالاد و ایجاد تنوع می توانید مقداری پسته به سالاد میوه اضافه کنید.

افزودن پسته روی ماست منجمد، جو دو سر یا غلات به افزایش مواد مغذی و طعم آن ها کمک زیادی می کند.

توصیه می شود برای رفع گرسنگی در طول روز میلک شیک حاوی پسته، هل و بادام درست کنید.

خواص پوست پسته در طب سنتی

خواص خوردن پسته خام در بارداری تنها به مغز آن ختم نمی‌شود بلکه در مورد خواص پوسته پسته در طبی سنتی نیز مطالب بسیاری آمده است. در این کتب گفته شده است که پوسته پسته طبع سرد و خشک دارد که خواص زیادی دارد. پوسته پسته باعث رفع بوی بد دهان می‌شود و در صورتی که در داخل دهانتان زخمی داشته باشید، جویدن پوست پسته می‌تواند این زخم‌ها را درمان نماید. و اگر آن را روی لثه بمالید، باعث استحکام آن می‌شود. بسیاری از زنان در دوران بارداری به ویژه در اوایل آن دچار حالت تهوع می‌شوند و دم‌کرده‌ی پوست پسته ‌می‌تواند به درمان حالت تهوع کمک نماید.