غذا دادن به کودک با سرنگ

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذا دادن به کودک با سرنگ

غذا دادن به کودک با سرنگ و غذا دادن به کودک در حالت خوابیده یکی از روش‌های تغذیه نوزادان است. اما این روش ها در چه شرایطی و تا چه مدتی استفاده شوند، بسیار مهم است. اساسا غذا دادن به کودک با سرنگ روش درستی برای تغذیه نیست. مگر اینکه مادران به دلیل برخی مشکلات مجبور باشند از این روش برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنند. باید بدانید که اساسا و اصولا با سرنگ غذا دادن به کودک و نوزاد کار اشتباهی است. بچه باید با قاشق غذا بخورد.

غذا دادن به کودک با سرنگ در چه شرایطی جایز است؟

تنها زمانی که نوزاد نارس است یا به دلایل خاصی نمی‌تواند نه از سینه مادر و نه از شیشه شیر، شیر بخورد، از روش غذا دادن به کودک با سرنگ استفاده می‌شود. بنابراین اگر کودک بد غذایی دارید، یا اگر چند روزی است که کودکتان به هر دلیل از غذا خوردن امتناع می‌کند، هرگز به سراغ روش غذا دادن به کودک با سرنگ نروید. زیرا این روش بد غذایی کودک را تشدید می‌کند و اصول و روش صحیح غذا خوردن را به کودک یاد نمی‌دهد. در واقع در کنار اینکه نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک را رعایت می کنید، باید نحوه صحیح غذا دادن را نیز رعایت کنید.  

* از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم | بهترین سن شروع غذای کمکی 

حساس‌ترین شرایط برای غذا دادن به کودک با سرنگ

1. زمانی که نوزاد بستری می‌شود و به هر دلیل امکان شیردهی از سینه مادر وجود نداشته باشد، غذا دادن به کودک با سرنگ بلامانع است. معمولا این شرایط زمانی پیش می‌آید که نوزاد نارس به دنیا آمده و هنوز یکسری از توانایی‌های اولیه را ندارد. یعنی فک و دهان او توانایی مکیدن شیر را ندارد.

غذا دادن به کودک با سرنگ در چه شرایطی جایز است؟

2. زخم شدن و حساس شدن سینه‌های مادر نیز یک دلیل دیگر برای غذا دادن به کودک با سرنگ است. در این شرایط علت اینکه شیردهی با شیشه توصیه نمی‌شود این است که نوزاد مکیدن راحت شیشه شیر را تجربه نکند. بنابراین برای مدتی محدود و تا بهبود وضعیت سینه مادر، غذا دادن به کودک با سرنگ انجام می‌شود. در این شرایط غذا دادن به کودک با سرنگ باعث می‌شود که شیردهی به تعویق نیفتد. 

اگر در مورد روزه گرفتن در بارداری، مصرف ویتامین B6 در بارداری یا خوردن چه چیزی در بارداری بچه را زیبا می کند، به دنبال مطالب علمی و موثق هستید، مقالات مربوط به آنها را حتما مطالعه کنید.  

*سرلاک چیست + معرفی انواع سرلاک به همراه فواید و سن مجاز مصرف

غذا دادن به کودک با سرنگ تا چند سالگی

اگر می پرسید که غذا دادن به کودک از کی شروع میشه؟ باید بگوییم که غذای جامد دادن به کودک با غذا دادن به کودک با سرنگ متفاوت است. توجه داشته باشید که غذا دادن به کودک با سرنگ فقط برای دوران محدود نوزادی است. یعنی زمانی که کودک می‌تواند با قاشق تغذیه شود، نباید از سرنگ برای تغذیه او استفاده کرد. زیرا منجر به عادت بد غذایی در کودک می‌شود. توجه داشته باشید که اگر کودک در سنی است که می‌تواند از تغذیه تکمیلی استفاده کند، هرگز نباید تغذیه تکمیلی او را با سرنگ به او بدهید. استفاده از سرنگ برای نوزادان نارس و تازه متولد شده و فقط برای تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک کاربرد دارد. در غیر این صورت کودک را با عادت اشتباه غذایی آشنا می‌کنید که عواقب بدی خواهد داشت. 

نهایت تلاش خود را داشته باشید تا زمان غذا دادن به کودک با سرنگ طولانی نباشد و بسیار محدود باشد. زیرا هر چه این زمان طولانی تر باشد، نوزاد سینه مادر را سخت‌تر می‌گیرد. 

نحوه غذا دادن به کودک با سرنگ

نحوه غذا دادن به کودک با سرنگ

برای غذا دادن به کودک با سرنگ باید نحوه صحیح گذاشتن سرنگ در دهان نوزاد را بدانید تا بتوانید این عملیات را با موفقیت پشت سر بگذارید. در غیر این صورت احتمال اینکه شیر در گلو و نای نوزاد به اصطلاح بپرد و منجر به سرفه‌های شدید شود، بسیار زیاد است. برای غذا دادن به کودک با سرنگ او را در آغوش بگیرید. کمی حالت نشسته به بدن او بدهید و کمی دهان او را باز کنید. سرنگ را در گوشه دهان نوزاد قرار دهید. مطمئن شوید که نوزاد نوک سرنگ را به دهان خود چسبانده است. سپس بسیار آهسته و آرام محتویات سرنگ را در دهان نوزاد خالی کنید. برای انجام این کار عجول نباشید، حوصله به خرج دهید و به بسیار آهسته و با شکیبایی به نوزاد خود با سرنگ غذا بدهید. در صورت برخورد با هرگونه مشکل حتما با پزشک کودک مشورت کنید. 

کلام آخر

اگر مجبور به غذا دادن به کودک با سرنگ هستید، اصول انجام این کار را یاد بگیرید. برای مدت طولانی به کودک یا نوزاد خود با سرنگ غذا ندهید و در کوتاهترین زمان و اولین فرصت تغذیه از سینه مادر یا شیشه شیر را آغاز کنید. برای کودکان بزرگتر هرگز از این روش برای تغذیه استفاده نکنید. حتی اگر کودکتان بد غذا شده است و از خوردن امتناع می‌کند، به سراغ تغذیه با سرنگ نروید. غذا را در دسترس او قرار دهید تا خود در هنگام احساس گرسنگی غذا بخورد. اگر نوزاد رفلاکسی دارید، حتما نحوه غذا دادن به نوزاد رفلاکسی را یاد بگیرید.