از چه سنی می‌توان به کودک کره بادام زمینی داد؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک کره بادام زمینی داد؟

غذا برای وزن گیری نوزاد نقش بسیار مهمی دارد و یکی ازبهترین غذاها برای این کار کره بادام زمینی است. کره بادام زمینی یک غذای بسیار مقوی، خوشمزه و سالم است و شما می‌توانید از دادن آن به کودکتان به عنوان میان وعده یا یک وعده‌ی غذایی کامل لذت ببرید. اما مصرف کره بادام زمینی یک مشکل بزرگ دارد و آن حساسیت به آجیل است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. در واقع، حساسیت به بادام زمینی شایع‌ترین آلرژی در بین کودکان حساس به غذا است. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که قرار گرفتن زود هنگام در معرض بادام زمینی می‌تواند به طور قابل توجهی احتمال حساسیت کودک به آجیل را کاهش دهد. اگر می‌خواهید کودک خود را با کره بادام زمینی آشنا کنید، اما از نکات، ترفندهای افزودن آن به رژیم غذایی اطلاعی ندارید و نمی‌دانید که از چه سنی می‌توان به کودک کره بادام زمینی داد، این مقاله را بخوانید.

در مقاله ای دیگر نیز در مورد اینکه کودک از چه سنی می تواند بستنی بخورد هم توضیح داده ایم.

سن مناسب برای شروع مصرف کره بادام زمینی

زمان دادن کره بادام زمینی به کودک باید طبق دستور و صلاح دید پزشک متخصص اطفال انجام شود با توجه به افزایش میزان آلرژی غذایی و آلرژی کودکان به بادام زمینی که رایج و خطرناک است. آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا توصیه می‌کند کره بادام زمینی را بعد از آغاز دادن غذاهای جامد و تنها بعد از مشاهده‌ی اینکه او به مواد غذایی دیگیری حساسیت ندارد در رژیمش بگنجانید. این اتفاق ممکن است بین 6 تا 8 ماهگی رخ دهد. از دادن بادام زمینی کامل یا قطعات بادام زمینی به کودک زیر 4 سال خودداری کنید. بادام زمینی می‌تواند خطر خفگی داشته باشد. به ویژه پوست نازک آن که زیر پوست چوبی‌اش قرار دارد استعداد زیادی برای چسبیدن به گلو و ایجاد سرفه و گرفتگی راه تنفسی دارد.

پیشنهاد می کنیم در مورد خوردن کندر در بارداری، خوردن لبو در بارداری و خوردن کیوی در بارداری هم مقاله های مربوطه را مطالعه کنید. 

سن مناسب برای شروع مصرف کره بادام زمینی

آلرژی به کره بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی یکی از رایج‌ترین حساسیت‌ها است و در واقع 90 درصد از واکنش‌های آلرژی غذایی را تشکیل می‌دهد. حساسیت به بادام زمینی که معمولاً در کودکی ایجاد می‌شود، می‌تواند مادام‌العمر باشد. اگر آلرژی بادام زمینی را پشت سر بگذارید، باز هم احتمال بازگشت آن وجود دارد. کودکان مبتلا به آلرژی‌های دیگر در معرض خطر ابتلا به آلرژی بادام زمینی نیز قرار دارند. این اتفاق در مورد فرزندان خانواده‌هایی که آلرژی غذایی در آنها شایع است نیز صدق می‌کند. به کودکانی که از نظر آلرژی به بادام زمینی مثبت شده‌اند، هرگز نباید بادام زمینی داده شود. مطالعات نشان می‌دهد كه كودكان مبتلا به اگزماي شديد بيشتر از سایرین دچار حساسيت به بادام زميني مي‌شوند.

نشانه‌های آلرژی به کره بادام زمینی

روش‌های مختلفی برای تشخیص حساسیت کودک به بادام زمینی وجود دارد. همانطور که در دستورالعمل طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه می‌خوانید، در معرفی هر ماده‌ی آلرژی‌زای جدید، باید آن را به صورت تنها به کودک بدهید تا در صورت بروز آلرژی بتوانید علت اصلی آن را تشخیص دهید. علائم آلرژی به کره بادام زمینی عبارتند از:

نشانه های الرژی به کره بادام زمینی

  • کهیر (لکه‌های قرمز شبیه گزش پشه)
  • عطسه و یا خس خس سینه
  • مشکلات تنفسی
  • تورم
  • بثورات خارش دار
  • گرفتگی گلو
  • تورم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • رنگ پریدگی
  • از دست دادن هوشیاری

واکنش‌های آلرژی غذایی ممکن است از خفیف تا شدید باشد. همچنین می‌توانند اندکی پس از مصرف غذا رخ دهند. به طور معمول، کودک شما به طور همزمان تنها در یک مکان از بدن خود واکنش آلرژیک را تجربه خواهد کرد. اما اگر کودک شما از آنافیلاکسی رنج می‌برد، واکنش‌های آلرژیک جدی و تهدید کننده‌ی زندگی که ناشی از غذاهایی مانند بادام زمینی هستند، همزمان علائم متعددی خواهد داشت. آنافیلاکسی نیاز به رسیدگی فوری پزشکی در نزدیکترین اورژانس دارد.

روش دادن کره بادام زمینی به کودک

شما باید کره بادام زمینی که صاف و یکدست است را برای کودک سرو کنید و از دادن کره بادام زمینی کرانچی که حاوی تکه‌های خرد شده‌ی بادام زمینی است جداً خودداری کنید. ابتدا فقط یک قاشق کوچک کره بادام زمینی را به کودک بدهید و آن را با دیگر خوراکی‌های اولیه از قبیل میوه ها، سبزیجات، حبوبات یا گوشت ترکیب نکنید. سپس دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را با آب گرم مخلوط کنید تا از حالت سفتی خارج شود زیرا می‌تواند در گلو ایجاد چسبندگی کند. شما می‌توانید کره‌ی رقیق را روی تکه‌های کوچک نان ریخته و آن را به کودک بدهید.بتدا فقط یک قاشق کوچک کره بادام زمینی را به کودک بدهید و آن را با دیگر خوراکی‌های اولیه از قبیل میوه ها، سبزیجات، حبوبات یا گوشت ترکیب نکنید. سپس دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را با آب گرم مخلوط کنید و یک از آن خمیر بسازید. ( برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه را نیز مطالعه بفرمایید.)

روش دادن کره بادام زمینی به کودک

کلام آخر

دانستن اینکه از چه سنی می‌توان به کودک کره بادام زمینی داد کافی نیست و شما باید اقدامات احتیاطی بالا در سرو این کره به کودکتان را در نظر بگیرید. غذاهای بسیار حساسیت‌زا در ابتدا باید در خانه با مقدار کم به کودک شما داده شود و در صورت عدم وجود علائم عدم تحمل یا علائم آلرژیک، به تدریج می‌توان مقدار آن را به روشی متناسب با رشد کودک افزایش داد.