خوردن چه چیزهایی در بارداری بچه را زشت میکند؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زشت شدن جنین

همه ما می‌دانیم که تغذیه مادر در دوران بارداری نقش مهمی در سلامت جنین ایفا می‌کند؛ یکی از مسائلی که ذهن مادران باردار را به خود مشغول می‌کند، شکل ظاهری جنین است و‌یکی از‌پرتکرار‌ترین‌ سؤالاتی که برخی از والدین به دنبال پاسخ آن هستند این است که آیا تغذیه مادر روی زشت شدن یا زیبا شدن جنین تأثیر دارد یا نه. درواقع آنها می‌خواهند بدانند که خوردن چه چیزهایی در بارداری بچه را زشت می‌کند تا از خوردن آنها اجتناب کنند. در ادامه به این سؤال پاسخ داده‌ایم.

آیا تغذیه روی زشت شدن جنین تاثیر دارد؟

قبل از پاسخ دادن به این سؤال که خوردن چه چیزهایی در بارداری بچه را زشت میکند؟ باید به این موضوع اشاره کنیم که هیچ کودکی زشت نیست. معیار زشتی و زیبایی انسان‌ها، تفاوت سلیقه ماست نه هیچ‌چیز دیگر. ظاهر جنین تاثیری از ژنتیک پدر یا مادر است. در واقع در شکل‌گیری چهره جنین ژن های پدر و مادر بسیار تاثیر گذارند. اگر پدر و مادر هردو چهره زیبا داشته باشند، انتظار می‌رود جنین نیز زیبا شود. در فرایند تشکیل نطفه ممکن است ژن‌های پدر و مادر به میلیون‌ها شکل مختلف در کنار هم قرار بگیرند. در نتیجه بر اساس قانون احتمالات از قرار گیری متفاوت این ژن‌ها ممکن است، چهره‌ی جنین به شکل‌های گوناگونی به وجود آید. در واقع ژن‌ها در ترکیب قرار گرفتن اجزای صورت مانند شکل مژه، ابرو و رنگ چشم و سایر اعضای بدن، تاثیر زیادی دارند. البته نیاکان نیز در ظاهر جنین تاثیر گذارند. برای مثال ممکن است ژن چشم رنگی در نیاکان جنین وجود داشته باشد و به او به ارث برسد. در حالی‌که در اطرافیان نزدیک جنین فردی با چشم رنگی وجود نداشته باشد.اما نکته مهم‌تر این است که ویژگی‌های چهره هر نوزاد اعم از رنگ چشمان، بینی گوشتی یا قلمی، لب‌های گوشتی یا قیطانی و سایر موارد، به ژنتیک شما و همسرتان بستگی دارد و تغذیه نمی‌تواند آنها را تغییر دهد. 

از همان لحظه‌ای که اسپرم پدر با تخمک مادر لقاح می‌یابد، کلیه خصوصیات ژنتیکی جنین نهایی می‌شود. بنابراین سؤال پرسیدن درباره اینکه خوردن چه چیزهایی در بارداری بچه را زشت می‌کند یا چه چیزهایی زیبا، هیچ معنا و منطقی ندارد.

البته برخی از ویژگی‌های ظاهری کودکتان نظیر قد، علاوه بر اینکه توسط ژنتیک تعیین می‌شود، می‌تواند تحت تأثیر تغذیه و عوامل محیطی نیز، قرار بگیرد. یا مثلاً رنگ پوست، به‌طور عمده توسط ژنتیک مشخص می‌شود؛ اما قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، می‌تواند تولید رنگدانه‌های پوستی را افزایش دهد و باعث تیره‌تر شدن پوست شود.

کدام غذاها باعث زشت شدن جنین می‌شوند؟

با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل دادیم، شما نمی‌توانید روی زیبا یا زشت شدن جنین تاثیر خاصی بگذارید. بااین‌وجود، شادابی پوست و موی نوزاد می‌تواند تحت تأثیر تغذیه شما و یکسری فاکتورهای محیطی دیگر قرار بگیرد. مثلا مصرف ویتامین سی با خوردن کدو حلوایی در بارداری یا دیگر میوه ها و سبزیهای حاوی این ویتامین میتواند به زیبایی جنین کمک کند اما خوردن غذاهای زیر باعث آسیب رساندن به سلامت جنین و شادابی پوست و موی او می‌شود. بنابراین بهتر است از خوردن آنها در طول بارداری اجتناب کنید:

• فست فود‌ها

• انواع سوسیس و کالباس

• نوشابه

• چیپس و پفک

• ادویه های تند

• شیرینی و شکلات 

• قند و شکر زیاد

• انواع سس‌ها

•غذاهای مانده

•سرکه

این موارد هم كم مصرف شوند:

زعفران
جعفری
غوره
آبغوره
مارچوبه
انسیون
زیره
دارچین

کلا زن باردار از مصرف غذاهای آماده و به خصوص غذاهایی که مواد نگهدارنده دارد، باید جلوگیری کند.

اگر شما تغذیه سالم داشته باشید، ورزش کنید و استرس خود را به حداقل برسانید، فرزند سالمی به دنیا می‌آورید و این مهمترین چیزی است که باید به دنبال آن باشید. پیروی از یک سبک زندگی سالم برای سلامت و شادابی خودتان نیز، لازم است.

محیط بر زیبایی جنین اثر می‌گذارد؟

تاثیرات محیطی بدون شک بر زیبایی جنین تاثیر می‌گذارند. برای مثال فرم گونه، فک و بینی بچه در مادرانی که الکل مصرف می‌کنند، ظاهر خاصی پیدا می‌کند که به آن هیدانتوئین جنینی گفته می‌شود.
به علاوه مصرف بعضی داروها هم هستند که ممکن است باعث ایجاد شکاف کام یا لب در جنین شود و زیبایی او را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا بیشتر نوزادان تازه متولد شده زشت هستند؟!

ظاهر نوزادان تازه متولدشده متأثر از شرایطی است که در رحم مادر و هنگام عبور از کانال زایمان داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال:

• سر نوزادان معمولاً مخروطی شکل است؛ زیرا حرکت نوزاد در کانال زایمان به استخوان‌های جمجمه فشار می‌آورد.

• ممکن است پاهای نوزادان کمانی شکل باشد؛ این هم به دلیل فشاری است که در فضای تنگ رحم به استخوان‌های لگن نوزاد وارد شده است.

• معمولاً بینی نوزادان پهن است؛ این اتفاق هم به دلیل فشاری است که هنگام عبور از کانال زایمان بر استخوان‌های نرم بینی نوزادان وارد می‌شود.  

یادتان باشد که همه این تأثیرات رحم و زایمان بر ظاهر نوزادان موقتی است و به‌مرورزمان (در طی دو سال اول زندگی) از بین می‌رود.