خوردن دارچین در بارداری | خطرات و مزایای این ادویه‌ خوش عطر

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دارچین در بارداری

دوران بارداری بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای زیادی دارد و شما باید در این دوران توجه ویژه‌ای به آنچه که می‌خورید داشته باشید زیرا هر چیزی که می‌خورید، روی جنین شما نیز اثر می‌گذارد. یکی از مواد غذایی که احتمالاً بیشتر شما شنیده‌اید خوردن آن در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد، دارچین است. دارچین ادویه‌ای شیرین و خوش طعم است که می‌تواند طعم بسیاری از نوشیدنی‌ها و غذاها را به طرز دلچسبی تغییر دهد. با این حال، دارچین تنها یک ادویه نیست و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، می‌تواند فواید زیادی برای سلامت شما داشته باشد. در ادامه قصد داریم توضیح دهیم که آیا مصرف دارچین در بارداری است واقعاً خطرناک است و آیا شما باید تا پایان این دوران از خوردن این ادویه‌ی مفید خودداری کنید یا خیر.

آیا دارچین در بارداری ضرر دارد؟

دارچین ادویه‌ای با طبع گرم است و حتماً خودتان هم تجربه داشته‌اید که حتی بلافاصله بعد از خوردن یک لیوان چای دارچین، دمای بدنتان به سرعت بالا می‌رود. بنابراین باید در خوردن آن احتیاط کنید. مصرف دارچین در بارداری به خودی خود و در میزان کنترل شده مشکلی ندارد اما بسته به شرایط مادر اگر در خوردنش افراط شود، می‌تواند عوارض زیادی برای او و جنین به همراه داشته باشد و حتی زایمان زودرس و سقط جنین را سبب شود. بعضی ز مهمترین عوارض دارچین در بارداری (مصرف بیش از حد مجاز) به شرح زیراند:

  • افزایش دمای بدن: دارچین می‌تواند دمای بدن را به سرعت افزایش دهد و منجر به افزایش تعریق شود و این موضوع به طور ویژه در مواقعی که بارداری در فصول گرما رخ می‌دهد می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد.
  • مصرف دارچین در ماه اول بارداری می‌تواند منجر به بروز خونریزی شود. همانطور که بیشتر شما برای تسریع شدن در پریود خود از این ادویه مصرف می‌کنید و آن را یکی از خواص دارچین می‌دانید، مسلماً در دوران بارداری نمی‌خواهید این اتفاق برای شما بیفتد و خونریزی می‌تواند برای زن باردار و جنین بسیار خطرناک باشد.
  • سوزش سر معده: استفاده‌ از دارچین در بارداری اگر از حد مجاز فراتر برود می‌تواند مشکلاتی از جمله سوزش سر معده و اختلالی مانند رفلاکس اسید معده را سبب شود که در دوران بارداری می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. 

ایا دارچین در بارداری ضرر دارد

  • بروز مشکلات جفتی: خوردن دارچین در بارداری می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای جفت جنین شود که هنوز علت آن نامشخص است اما می‌تواند رشد مغزی جنین را مختل کند.
  • گرفتگی‌های رحمی: یکی دیگر از مضرات دارچین در اواخر بارداری، گرفتگی‌های عضلانی رحمی است که می‌تواند مشکلاتی مانند زایمان زودرس را القا کند. بنابراین توصیه می‌شود برای پیشگیری از زایمان زودرس از مصرف آن به ویژه در این دوران و در هفته آخر بارداری خودداری کنید.

آیا چای دارچین می تواند باعث زایمان شود؟

شاید شنیده باشید که چای دارچین می‌تواند زایمان ایجاد کند، اما این موضوع تا چه حد درست است؟ بعضی از زنان که از موعد زایمان آنها گذشته است می‌خواهند از هر ترفندی برای تحریک طبیعی انقباضات زایمان استفاده کنند. این شامل خوردن غذاهای پرادویه، پیاده روی و حتی نوشیدن چای دارچین میشود. اما متأسفانه هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع که چای دارچین باعث زایمان می‌شود وجود ندارد. نوشیدن این چای در دوران بارداری به میزان متوسط بی‌خطر است، بنابراین اگر هوس آن را کرده‌اید از یک فنجان چای دارچین لذت ببرید. 

میزان مجاز دارچین در بارداری

طبق نظر متخصصین مصرف روزانه نصف قاشق چای خوری دارچین در روز مجاز می‌باشد اما از آنجایی که هیچ عدد رسمی و دقیقی برای زنان باردار وجود ندارد، توصیه می‌شود که حتی از این میزان نیز کمتر مصرف کنند و حدالامکان مصرف آن را چه به صورت چای دارچین در بارداری و چه در غذا محدود کنند. 

فواید مصرف دارچین در بارداری

در بالا تنها از ضرر دارچین در بارداری گفتیم اما این ادویه اگر به میزان بسیار محدود مصرف شود می‌تواند برای شما مفید نیز باشد. بعضی از مفیدترین مزایای مصرف این ادویه در بارداری به شرح زیر است:

  • کنترل دیابت بارداری: با مصرف دارچین در باردرای شما می‌توانید دیابت بارداری را تحت کنترل خود درآورید و مشخص شده است مادرانی که از این ادویه به میزان درست استفاده می‌کنند چه به صورت چوب دارچین و چه پودر دارچین، نیاز آنها به مصرف انسولین کاهش پیدا می‌کند.
  • کنترل فشار خون: در حالی که بسیاری از زنان در دوران بارداری درگیر مشکلاتی مانند فشار خون بالا در بارداری هستند، مصرف به اندازه‌ی دارچین در بارداری می‌تواند باعث روان شدن خون و کاهش فشار در این دوران شود. با این حال مصرف بیش از حد مضر است و باید حتما کنترل شود.

فواید مصرف دارچین در بارداری

  • حالت تهوع: بسیاری از ازنان در این دوران حالت تهوع را نیز تجربه می‌کنند و این در حالی است که مصرف دارچین می‌تواند به تخفیف این مشکل نیز کمک کند. 
  • درمان التهاب: دارچین یک ادویه‌ی ضد التهاب است و چه در دوران بارداری و چه در سایر دوران زندگی به کنترل بیماری‌ها و مشکلات التهابی کمک می‌کند. به ویژه در این دوران که بدن به عفونت‌ها حساس‌تر است.

خوردن دارچین در بارداری از دیدگاه طب سنتی 

در طب سنتی هم توصیه نسبت به مصرف دارچین در این دوران هشدار داده شده است و متخصصین این طب توصیه می‌کنند که از خوردن آن به طور ویژه در اواخر بارداری خودداری کنید زیرا می‌تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. بنایراین افرادی که دستورات این طب را پیروی می‌کنند باید بدانند که مصرف دارچین در بارداری در طب سنتی به طور کامل ممنوع شده است و از زنان باردار خواسته شده است که ریسک خوردن آن را نپذیرند.

سخن پایانی

چه بخواهید کمی روی شیرینی‌ها یا چای صبحانه خود بپاشید، یا در انواعی از غذاها استفاده کنید، طعم شیرین و خوب دارچین در بارداری می‌تواند به ویژه در روزهای سرد زمستانی بسیار روحیه بخش باشد. مصرف دارچین در حد استاندارد در دوران بارداری، خطری نخواهد داشت. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است مضر باشد، بنابراین حتماً در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.