خوردن گردو در باردای | فواید و مضرات گردو در دوران بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گردو در بارداری

داشتن رژیم غذایی متنوع و البته سالم در بارداری بسیار مهم است. در این دوران شما باید مطمئن شوید که از طیف گسترده‌ای از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌ها مصرف می‌کنید تا بتوانید بهترین شرایط را برای رشد جنین خود ایجاد کنید. مصرف آجیل در بارداری همیشه به میزان مجاز توصیه شده است. از این رو به نظر می‌رسد که خوردن گردو در بارداری می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. با وجود آن که شما باید بدانید استفاده از گردو در بارداری چه فایده‌ای دارد، در کنار آن باید از مضرات مصرف بیش از حد و خطرات احتمالی آن نیز مطلع شوید که در ادامه بیشتر در موردش توضیح می‌دهیم.

فواید خوردن گردو در دوران بارداری

مصرف گردو در بارداری چه خاصیتی دارد؟ خواص گردو در بارداری را می‌توان در چند بخش مورد بررسی قرار داد

  • وجود امگا 3 فراوان: گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که باعث می‌شود مصرف گردو در بارداری برای جنین و مادر مفید شود. این اسیدهای چرب فعالیت سلول‌های مغزی را تحریک کرده و برای بینایی جنین نیز مفید هستند. از این رو به خوردن گردو در زمان بارداری توصیه‌ی زیادی می‌شود.
  • بهبود عملکرد قلب: گردو سرشار از اسید آمینه‌‌ی آرژنین است که به ریلکس شدن عروق خونیِ منقبض شده کمک کرده و منجر به بهبود جریان خون در آنها می‌شود. همانطور که بیشتر شما می‌دانید یکی از مشکلات رایج در این دوران ابتلا به فشار خون بالا در بارداری ست که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی منجر به بروز پره‌ اکلامپسی شود. از این رو خوردن گردو در دوران بارداری می‌تواند در پیشگیری از این مشکل بسیار موثر باشد.
  • آنتی اکسیدان‌های فراوان: آنتی اکسیدان‌های قوی مانند کینون، ژوگلون، تانن، تلیماگراند، مس و ویتامین E موجود در گردو، مادر و جنین را در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. از این رو گردو برای زنان باردار می‌تواند منجر به افزایش ایمنی بدن و محافظت در برابر عفونت‌ها شود. 
  • فولات بالا: گردو بهترین منبع اسید فولیک است که به رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد کمک می‌کند. همچنین خطر نقص لوله‌ی عصبی و ناهنجاری‌های مادرزادی در نوزاد را کاهش می‌دهد. بنابراین با مصرف گردو در بارداری می‌توانید از بروز این مشکل نیز جلوگیری کنید.
  • بهبود روند خواب: در سه ماهه‌ی سوم بارداری به احتمال زیاد شاهد انواع اختلالات خواب در بارداری خواهید بود. مشخص شده است که ترشح هورمون ملاتونین می‌توانید در این راستا مفید بوده و به ترشح این هورمون کمک کند. از این رو بهترین زمان خوردن گردو در بارداری را می‌توان در سه ماهه‌ی آخر دانست و بهتر است به طور ویژه خوردن گردوه در ماه آخر بارداری را در نظر بگیرید.
  • محافظت در برابر افسردگی: گردو و روغن آن منابع ارزشمندی از اسیدهای چرب امگا 3 به ویژه اسید آلفا لینولنیک هستند که به بهبود سلامت جسمی و روحی مادر کمک می‌کند.

خواص گردو در بارداری

  • کمک به کنترل وزن: تاثیر خوردن گردو در بارداری بر کنترل وزن نیز ثابت شده است. گردو سرشار از پروتئین و فیبر بوده و نیازهای گرسنگی شما را به سرعت برطرف می‌کند. آنها شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند و همچنین ممکن است از افزایش وزن قابل توجه نیز جلوگیری کنند.
  • رفع تهوع صبحگاهی: در اوایل بارداری شما با این مشکل رو به رو هستید. منیزیم موجود در گردو می‌توانید به ترشح پروژسترون کمک کرده که آن را برطرف می‌نماید. بنابراین می‌توان این خاصیت را از فواید گردو در سه ماهه اول بارداری دانست.
  • گردو در دیابت بارداری: گردو به مقاومت در برابر انسولین، کنترل سطح گلوکز خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. آنها سرشار از فیبرهای غذایی هستند که تجزیه و هضمشان به طول می‌انجامد و باعث آزاد شدن قند در خون می‌شود.
  • طبع گرم: گرمی طبع گردو در بارداری نیز می‌تواند در این دوران به سلامت عمومی زنان باردار و داشتن زایمان بهتر کمک کند. به دلیل تاثیر زیادی که این مغز در تنظیم طبع بدن دارد، خوردن پنیر و گردو در بارداری می‌تواند مجاز باشد. خوردن گردو و عسل در بارداری نیز همین تاثیر را دارند و به کنترل طبع افراد کمک می‌کند. شیر هم در این دوران بسیار مفید است اما طبع سردش می‌تواند خطرساز باشد از این رو خوردن شیر و گردو در بارداری اید‌ه‌ی خوبی است.
  • کمک به داشتن پوست بهتر: عرق برگ گردو حاوی مقدار زیادی تانن است که به داشتن پوستی بهتر و رفع خشکی آن کمک می‌کند. از این رو با مصرف عرق برگ گردو در بارداری می‌توانید از این مشکل شایع در بارداری نیز جلوگیری کنید. این موضوع به طور ویژه از خواص گردو در بارداری پسر است که در آن، وضعیتِ پوست بدتر می‌شود.

تاثیر گردو در باردار شدن

نباید از خواص گردو برای باردار شدن نیز غافل شوید. در اقدام برای بارداری مصرف انواع آجیل مانند بادام زمینی، پسته، فندق و ... توصیه شده است. در این میان بیش از هر چیز مصرف گردو برای باردار شدن می‌تواند مفید باشد. آنها منبع عالی از چربی‌های امگا 3 و ویتامین E و همچنین ویتامین B و پروتئین هستند که همگی شانس باروری را افزایش می‌دهند. این آجیل‌های سرشار از فیبر بالا و یکی از تنها غذاهای گیاهی هستند که حاوی امگا 3 سالم هستند.  بنابراین گردو قبل از بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد. 

خواص گردو تازه در بارداری 

با وجود همه‌ی خواص گردو در اوایل بارداری و بعد از آن، مصرف گردو سبز در بارداری حتی می‌تواند از جهاتی مفیدترهم باشد. در درجه‌ی اول آنها کالری کمتری دارند. از بروز یبوست در بارداری جلوگیری می‌کند که یکی از شایع‌ترین مشکلات بارداری است. از دیگر فواید گردو خیس در بارداری می‌تواند به جلوگیری از خشکی پوست و ریزش مو در بارداری اشاره کرد.

خواص گردو تازه در بارداری

آیا خوردن گردو در بارداری ضرر دارد؟

آنچه در مورد تاثیر مغز گردو در بارداری در بخش قبل خواندید، مربوط به زمانی است که آنها به مقدار مجاز مصرف شوند. با این حال مصرف بیش از حد می‌تواند عوارضی داشته باشد که مهمترین آنها به شرح زیراند:

  • مصرف بیش از حد گردو می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند اسهال و نفخ شکم در بارداری شود. ( با این حال در مورد خوردن زنیان و گردو در بارداری چنین نیست. نسبت مساوی پودر زنیان و گردو می‌تواند به رفع نفخ در این دوران کمک کند.)
  • نباید از حساسیت به گردو در بارداری نیز غافل شوید. حتی مشخص شده است زنانی که قبل از این دوران به گردو حساسیت نداشته‌اند در این دوران دچار واکنش‌هایی شده‌اند. از این رو در ابتدا با مقدار کم شروع کرده و در صورت عدم بروز علائم، به خوردن ادامه دهید.
  • گردو باعث اختلال در جذب آهن و در طولانی مدت منجر به کم خونی می‌شود. مصرف بیش از حد گردو برای زنان باردار می‌تواند از این نظر خطرناک باشد.
  • به دلیل کالری زیاد، خوردن بیش از حد گردو ممکن است باعث افزایش وزن بیش از حد نیز شود. این مورد به طور ویژه در مورد مغزهایی مانند بادام، پسته و گردو در بارداری صدق می‌کند.
  • مصرف بیش از حد گردو باعث سقط جنین می‌شود زیرا احتمال لخته شدن و خونریزی را افزایش می‌دهد.

در بارداری چقدر گردو بخوریم

حالا که از فواید و مضرات گردو در بارداری مطلع شوید، زمان آن رسید که بدانید چند عدد گردو در بارداری مجاز است. میزان مصرف گردو در بارداری روزانه حداکثر 30 گرم است. این مقدار معادل یک سوم فنجان یا 10 گردوی کامل است مصرف بیش از این مقدار در روز می تواند شما را دچار عوارض گردو در بارداری کرده و منجر به افزایش وزن و مشکلات گوارشی شود.

در بارداری چقدر گردو بخوریم

تاثیر گردو بر زیبایی جنین

در مورد این مسئله بارها صحبت شده‌است که آیا رژیم غذایی مادر در بارداری می‌تواند بر زیبایی جنین تاثیر بگذارد یا خیر؟ با وجود آنکه زیبایی جنین به میزان زیادی تحت‌تاثیر مسائل ژنتیکی است، اما تغذیه نیز اهمیت دارد. گردو می‌تواند به داشتن پوست زیبا و باطراوت و شفاف کمک کند. از این رو خوردن گردو در ماه اول بارداری تا انتهای این دوران (البته در حد مجاز) می‌تواند بر زیبایی جنین تاثیرگذار باشد.