کودک از چه سنی می‌تواند سرلاک برنج بخورد؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کودک از چه سنی می‌تواند سرلاک برنج بخورد؟

شروع سرلاک برنج غلات کودک یا CERELAC پایه‌ی ایده آل یک رژیم غذایی ابتدایی برای کودک است و باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی متنوع به او داده شود. سرلاک‌ها در انواع مختلف و با طعم‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند. آنها طعم و بافت ملایمی دارند که برای کودکان بسیار دلچسب است و حاوی آهن و ویتامین C افزوده برای حمایت از رشد و نموی نوزادان است. اما کودک از چه سنی می‌تواند سرلاک برنج بخورد؟ سرلاک برنج احتمال بروز آلرژی بسیار کمی در کودکان دارد. اگر پرسش دیگر شما این است که کودک از چه سنی میتواند غذاهای تند بخورد باید بگوییم که شروع ادویه آن هم ادویه های تند از ابتدای شروع غذای تکمیلی برای کودک به هیچ وجه جایز نیست. در ادامه خواص و طرز تهیه این سرلاک توضیح داده و به این سوال پاسخ میدهیم که سرلاک برنج از چند ماهگی مجاز است.

سرلاک برنج، اولین سرلاک برای نوزاد

جالب است بدانید که با وجود این تنوع گسترده در طعم انواع سرلاک ، توصیه شده است که سرلاک برنج به عنوان اولین سرلاک برای تغذیه‌ی نوزاد انتخاب شود. بافت صاف و ملایم آن، باعث می‌شود برای نوزادان کوچک (6ماه به بالا) مناسب باشد، و قبل از اینکه طیف متنوعی و پیچیده از طعم‌ها در رژیم غذایی آنها وارد شود، بهتر است با این سرلاک ساده اما مقوی شروع کنید که بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد است. به این منظور پیشنهاد می‌شود که این سرلاک را با کمی شیر مادر مخلوط کنید تا نرم و مناسب شود و خواص تغذیه‌ای آن چند برابر گردد. و ضمن اینکه نوزاد به طعم شیر عادت دارد و باعث می‌شود بیشتر از این غذا استقبال کند. فقط توجه داشته باشید که اگر از شیر استفاده کنید، سرلاک نسبت به شرایطی که با آب تهیه شود، نرم‌تر می‌گردد زیرا آنزیم‌های موجود در شیر، غلات را تجزیه می‌کنند پس از ریختن شیر زیاد در آن خودداری کنید. 

سرلاک برنج؛ اولین سرلاک نوزاد

از چند ماهگی به نوزاد سرلاک بدهیم

سرلاک بچه از چند ماهگی مجاز است؟ از 6 ماهگی و هنگامی که کودک شما از نظر رشد برای شروع غذاهای جامد آماده است، می‌توانید به او سرلاک برنج دهید. با این حال توجه داشته باشید که سرلاک نوزادان با آهن غنی شده‌اند و درصد آهن مورد نیاز برای نوزادان کوچکتر، کمتر از نوزادان بزرگتر است. از این رو باید در مقدار داده شده به نوزاد دقت داشته باشید.  با اینکه می دانیم برای دادن غذای کمکی به نوزادتان شور و شوق دارید، اما لطفا کمی صبور باشید. دادن غذای کمکی به نوزاد زودتر از 6ماهگی می تواند بر سلامت او تاثیر منفی داشته باشد و دیگر شیر مادر یا شیر خشک نیز نخورد. سرلاک برنج برای نوزاد پنج ماهه مجاز است؟ در صورت توصیه پزشک استفاده از سرلاک برای نوزاد 5 ماهه مجاز است. بهترین سرلاک برای نوزاد پنج ماهه همین سرلاک برنج است که بافت قابل هضم‌تری دارد.

کیا زودتر از شش ماهگی به بچشون غذا دادن + عوارض شروع زودهنگام تغذیه تکمیلی

تا چند ماهگی و چه سنی به کودک سرلاک برنج بدهیم؟

استفاده از سرلاک در رژیم غذایی کودک شروع مشخصی دارد و اکنون میدانیم سرلاک از چند ماهگی مجاز است، اما معمولا پایانی برای آن نمی توان در نظر گرفت. قطعا نوع سرلاکی که به کودک در سنین مختلف می دهید، تغییر خواهد کرد، اما می توانید از این ماده غذایی به عنوان یک ماده غذایی در رژیم غذایی کودک خود تا هر وقت که او مایل به خوردن بود، استفاده کنید. شما می توانید در شکل سرو کردن سرلاک برای فرزند خود خلاقیت به خرج بدهید و آن را در اشکال مختلف به خورد فرزندتان بدهید. توصیه می کنیم ترجیحا از سرلاک های ارگانیک و بدون مواد نگهدارانده که معمولا از ترکیبات میوه های خشک و مغزیجات است، استفاده کنید. 

یادآوری می کنیم همانطور که در دوران بارداری به شکل تغذیه خود دقت زیادی می کردید و به این موضوع اهمیت می دادید، برای تغذیه فرزند خود نیز باید اینگونه باشید. برای مثال خوردن انار در بارداری، خوردن قارچ در بارداری یا مصرف شیر در بارداری همگی مفید و ارزشمند هستند؛ قطعا استفاده از این ترکیبات غذایی در رژیم غذایی کودتان نیز مفید فایده خواهد بود. 

*در مورد جدول برنامه غذایی نوزاد 5 ماهه در این مقاله بیشتر بخوانید.

نکات مهم درباره استفاده از سرلاک برنج برای نوزاد

در مورد طرز استفاده از سرلاک برنج این نکات را در نظر داشته باشید:

  • با وجود اینکه اکنون می‌دانید کودک از چه سنی می‌تواند سرلاک برنج بخورد اما باید اندازه را نگه دارید زیرا استفاده‌ی بیش از حد آن منجر به بروز برخی مشکلات در نوزاد می‌گردد.
  • یبوست یکی از مشکلاتی است که در اثر مصرف بیش از حد سرلاک برنج در نوزاد رخ می‌دهد. سرلاک برنج اولین ماده‌ای است که بعد از شیر به کودک داده می‌شود که از آن سفت‌تر است و بافتش تا حدودی به غذاهای جامد نزدیک است و کودک به خوردنش عادت ندارد از این رو منجر به سفت شدن مدفوع می‌شود پس نباید یکباره بیش از حد به نوزاد داده شود.
  • برای تهیه سرلاک از‌آب یا شیرمادر استفاده کنیدو هرگز تا‌قبل از‌یک‌سالگی از شیر پاستوریزه در‌تهیه غذاهای نوزاد استفاده نکنید.
  • بهترین زمان استفاده از سرلاک صبح زود که کودک گرسنه است و نیز آخر شب قبل از خواب می باشد.
  • قبل از 6 ماهگی خوردن سرلاک توصیه نمی‌شود. بعد از شش ماهگی شما غذای کمکی نوزاد را آغاز می‌کنید که سرلاک می تواند یکی از غذاهای کمکی نوزاد بعد از شش ماهگی باشد اما معمولا اگر نوزاد غذا نخورد و یا کم وزن باشد، سرلاک را به غذای کودک اضافه می‌کنند در غیر اینصورت همان غذای کمکی مانند فرنی و حریره بادام جوابگوی نیاز نوزاد می‌باشد.

 

مشکلات مصرف سرلاک برنج در نوزادان

ضمناً باید مراقب آلرژی به آن نیز باشید چون بعضی از کودکان به غلات برنج آلرژی دارند و دچار اسهال، تب و سرفه می‌شوند. همچنین باید در نظر داشته باشید که سرلاک برنج برای کودکانی که رفلاکس شدید دارند خطرناک است و در اثر رفلاکس ممکن است راهی شش‌ها شده و مشکلات شدید تنفسی ایجاد کنند در نتیجه در غذا دادن به نوزاد رفلاکسی باید از دادن آن پرهیز شود.

سرلاک برنج چاق کننده است؟

بعضی از مادران برای وزن گیری نوزاد به سراغ مصرف سرلاک می روند و به عنوان یک غذای کمکی نوزاد روی آن حساب می کنند. واقعیت این است که بیشتر سرلاک های آماده ترکیب کم و بیش یکسانی دارند اما در صورتیکه می خواهید سرلاک در وزن گیری نوزاد تأثیر بیشتری داشته باشد، می توانید خودتان سرلاک خانگی مقوی تری آماده کرده و آن را مواد پرکالری ترکیب کنید.
اگر می خواهید ازسرلاک برای وزن گیری نوزاد استفاده کنید می توانید میوه های پرکالری مانند موز را به سرلاک بیفزایید. به این ترتیب کالری سرلاک بیشتر شده و می تواند در وزن گیری نوزاد لاغر تأثیر داشته باشد. علاوه بر این استفاده از مغزدانه های روغنی و .. هم می تواند در افزایش وزن نوزاد تأثیر بیشتری داشته باشد.

طرز تهیه سرلاک برنج برای کودک

مواد لازم برای تهیه سرلاک خانگی
برنج قهوه‌ای - ۱ فنجان
بادام هندی - ½ فنجان
عدس قرمز - ½ فنجان
بادام - ½ فنجان
عدس را از شب قبل بخیسانید.
سپس عدس‌ها را به صورت جداگانه در یک پارچه پنبه‌ای نرم بریزید.
عدس‌ها را در معرض نور خورشید قرار دهید تا خشک شود.
برنج قهوه‌ای پخته، عدس‌ها و بادام را در تابه به طور جداگانه بو بدهید. حرارت بایستی ملایم باشد تا مانع سوختن مواد شود. هنگامی که رنگ مواد اندکی تیره شد، شعله را خاموش کنید و آن‌ها را خنک کنید.
پس از سرد شدن، مخلوط را در آسیاب بریزید و پودر کنید.
پودر حاصل را الک کنید تا یکدست و نرم شود.
اجازه دهید پودر کاملا خنک شود.
مخلوط پودر را به یک ظرف درب دار منتقل کنید.

لازم به‌یاداوری است که‌حریره بادام هم می‌تواند یکی دیگر از‌انواع غذا‌های کمکی مقوی برای کودکان باشد.