کودک از چه سنی می‌تواند بستنی بخورد؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کودک از چه سنی می‌تواند بستنی بخورد

به یاد آوردن اولین باری که بستنی خورده‌اید می‌تواند دشوار باشد اما تقریبا هیچ‌کس مشاهده کودکی که برای اولین بار بستنی می‌بیند را فراموش نمی‌کند. این یک تجربه جالب برای کودکان نیز هست زیرا آن‌ها برای اولین بار در زندگی خود در معرض طعم، مزه و دمای متفاوت یک ماده غذایی هستند. با این حال لازم است والدین بدانند کودک از چه سنی می‌تواند بستنی بخورد و چگونه به فرزند خود بستنی بدهند.

آیا نوزادان می‌توانند بستنی بخورند؟

قبلز پرداختن به موضوع کودک از چه سنی می‌تواند بستنی بخورد لازم است بدانید بستنی یک محصول مصنوعی است و بیشتر از چربی و شکر فراوری‌شده تشکیل شده که بسیار شیرین است. بعضی از بستنی‌ها ممکن است مواد افزودنی دیگری داشته باشند و در طعم‌های دیگر حتی ممکن است رنگ‌های غذایی به آن‌ها اضافه شود. اگرچه دادن بستنی به نوزادان در بیشتر اوقات توصیه نمی‌شود اما اگر هر چند وقت یک بار اجازه دهید فرزندتان آن را بچشد اشکالی ندارد.

کودک از چه سنی می‌تواند بستنی بخورد؟

اکنون که می‌دانید دادن بستنی به کودکان ضرری ندارد ممکن است سوال شما این باشد که کودک از چه سنی می‌تواند بستنی بخورد؟ قبل از آشنایی کودک با بستنی، بهتر است کودک را با انواع محصولات لبنی آشنا کنید. در اولین سال زندگی فرزندتان، بهتر است کودک را به تدریج با پنیر و کشک آشنا کنید و واکنش او را بررسی کنید. این کار، همچنین به شما کمک می‌کند متوجه شوید آیا فرزندتان به لاکتوز حساسیت دارد یا خیر. بد نیست بدانید که اینکه از چه سنی میتوان به کودک خامه داد هم با سن بستنی خوردن کودک یکسان است. 

هنگامی‌که بدن کودک به هضم این مواد در طول سال اول عادت کرد، می‌توانید طعم خوب بستنی را به او بچشانید. لازم است بدانید یکی از چیزهایی که کودک زیر یک سال نباید بخورد بستنی است.

اگر چه این ماده از شیر و خامه پرچرب تهیه می شود و به منظور ازبین بردن باکتری ها پاستوریزه می شود اما ممکن است برخی نوزادان نسبت به پروتئین شیر ، مواد معدنی و سایر مواد موجود در آن حساسیت نشان دهند. همچنین بستنی از لحاظ مواد مغذی ضعیف می باشد.

همانطور که خوردن لبنیات در بارداری از جمله مصرف شیر در بارداری، خوردن کشک در بارداری و خوردن دوغ در بارداری فواید زیادی دارد، استفاده از هر ماده لبنی در زمان مناسب نیز برای کودک بسیار سودمند خواهد بود. 

کودک از چه سنی می‌تواند بستنی بخورد؟

نکاتی در مورد معرفی بستنی به نوزادان

قبل از اینکه به فرزندتان برای اولین بار بستنی بدهید لازم است چند نکته را در ذهن خود داشته باشید که در ادامه به این نکات پرداخته شده است.

  • مواد تشکیل‌دهنده بستنی را بررسی کنید. از بستنی‌های حاوی آجیل یا سایر مواد موجود در آن‌ها خودداری کنید، زیرا ممکن است کودک شما به این مواد غذایی حساسیت داشته باشد و هنوز شما متوجه این مسئله نشده باشید.
  • بستنی را از مارک‌های معروف تهیه کنید. از فروشنده‌های دوره‌گرد بستنی تهیه نکنید. از یک فروشگاه و مارک معروف بستنی تهیه کنید.
  • بستنی را به صورت واحدهای کوچک به فرزندتان بدهید. یک ظرف کامل بستنی یا یک بشقاب و قاشق پر از بستنی به فرزندتان ندهید. این مسئله می‌تواند باعث ناراحتی معده در کودک شود.
  • بستنی وانیلی بهترین گزینه است. در ابتدا به فرزندتان، بستنی با طعم وانیل بدهید. این نوع بستنی نه تنها یک عطر و طعم کلاسیک دارد که در سطح جهان محبوب است، بلکه فاقد هرگونه رنگ غذایی یا مواد افزودنی دیگری است که ممکن است در سایر طعم‌ها وجود داشته باشد.
  • فیلم گرفتن از فرزندتان را فراموش نکنید. دوربین خود را آماده نگه دارید. حالت صورت کودک شما، وقتی برای اولین بار طعم بستنی را می‌چشد بسیار ارزشمند است. مطمئن شوید که تصاویر آن را ثبت می‌کنید.

پنیر از چند ماهگی برای کودک مجاز است؟ + لیست پنیرهای مجاز و غیرمجاز

چرا باید از بستنی دادن به کودک زیر یک سال خودداری کنید؟

اگر سوال شما این است که کودک از چه سنی می‌تواند بستنی بخورد؟ و بستنی چه مضراتی دارد؟ لازم است بدانید که دادن بستنی به کودک زیر یک سال می‌تواند عوارض متعددی داشته باشد که در ادامه به دلایل عوارض بستنی پرداخته شده است.

  • قدرت هضم. سیستم هضم و گوارش کودک زیر یک سال آن‌قدر قوی نیست که بتواند ترکیبات یک بستنی را به خوبی هضم کند.
  • مواد نگهدارنده. تمام بستنی‌های موجود در بازار حاوی یکی از انواع مواد نگهدارنده است. این مواد با چربی فرآوری شده، شکر، مواد شیرین‌کننده مصنوعی، مواد رنگی خوراکی و غیره تشکیل شده‌اند. قرار گرفتن نوزاد در معرض همه این مواد در سنین کم می‌
  • تواند برای سلامتی او مضر باشد.
  • محصولات لبنی. برخی از نوزادان می‌توانند نسبت به شیر لبنی حساسیت نشان دهند. از آنجا که اساسا همه بستنی‌ها با استفاده از شیر تولید می‌شوند، بهتر است تا زمانی که واکنش کودک نسبت به محصولات لبنی را بررسی نکرده‌اید از دادن بستنی به او خودداری کنید. بستنی برای بچه یک ساله یا بزرگ‌تر اشکالی ندارد.
  • باکتری‌ها. بستنی با یک فرآیند شیمیایی ساخته می‌شود. بنابراین، چه بستنی را از فروشگاه خریده باشید چه به صورت خانگی تهیه شده باشد احتمال دارد که در آن باکتری وجود داشته. برای نوزادی که سیستم ایمنی بدن او در یک سال اول به خوبی رشد نکرده است دادن بستنی به او می‌تواند به سلامتی‌اش ضرر برساند. حتی در بعضی مواقع، می‌تواند موجب فوریت‌های پزشکی شود.
  • مشکلات هضم غذا. معروف است که بستنی باعث تجمع گاز در معده می‌شود و مستقیما با کولیک ارتباط دارد. این مسئله می‌تواند منجر به معده درد و دردهای دیگر در بدن کودک می‌شود که در نهایت باعث سوءهاضمه و گاهی اوقات استفراغ در کودک می‌گردد.
  • پوسیدگی دندان‌ها. دادن بستنی قبل از یک سالگی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دندان‌ها زده و موجب نرم شدن مینای دندان‌های شیری یا دایمی شود و دندان‌ها را در معرض فرسایش تدریجی و پوسیدگی قرار دهد.

نکات مهم درباره بستنی دادن به‌کودک

1)بستنی های مصرفی حاوی رنگ های مصنوعی و غیرمجاز نباشد.

2)بستنی های میوه ای که تبلیغ می شوند فاقد میوه و حاوی رنگ و طعم های مصنوعی هستند که باید از مصرف آنها به خصوص برای کودکان خودداری شود چرا که این مواد کودک را مستعد ابتلا به بیماریهایی نظیر بیش‌فعالی می‌کنند .

3)از بستنی های استاندارد و پاستوریزه استفاده شود زیرا ممکن است شیر بستنی های محلی و دست ساز به هنگام تهیه به قدر کافی جوشانده نشده باشد و این امر موجب می شود تا با مصرف این نوع بستنی ها ، احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل تب مالت وجود داشته باشد.

4)بستنی خامه دار نیز خیلی توصیه نمی شود زیرا خامه ، حاوی چربی اشباع و مضر است.

5)از دادن بستنی به‌کودک هنگام سرماخوردگی یا هوای سرد خودداری کنید.

 

چرا باید از بستنی دادن به کودک زیر یک سال خودداری کنید؟

جایگزین‌های بستنی برای نوزاد

اکنون که می‌دانید کودک از چه سنی می‌تواند بستنی بخورد و بستنی برای کودکان زیر یک سال مناسب نیست می‌توانید برای نوزاد زیر یک سال، از جایگزین‌ها استفاده کنید.

  • میوه‌های یخ‌زده که خرد شده باشد گزینه بسیار خوبی است. سیب، انبه، موز رسیده را می‌توان در فریزر نگهداری کرد. سپس این میوه‌ها می‌توانید در همان حالت یخ‌زده با هم ترکیب کنید.
  • اسموتی‌ها راهی سالم برای مواجه کردن کودک با عطر و طعم شیرین است. از آنجا که لازم نیست اسموتی‌ها کاملا در یخچال نگهداری شوند، می‌توانید اسموتی‌های تازه درست کنید و حتی در زمستان‌ها آن را به کودک بدهید. در چنین مواردی از استفاده از کنسرو میوه‌ها خودداری کنید.
  • بسیاری از والدین، ماست برای نوزاد را قبل از آشنا کردن او با بستنی مفید می‌دانند. قبل از آشنا کردن کودک با بستنی سرد می‌توانید اول به او ماست یخ‌زده بدهید و واکنش فرزندتان را مشاهده کنید.
  • همچنین، فرنی گزینه خوبی برای غذای کودکان است که لازم است بدانید طرز تهیه فرنی نوزاد چگونه است.

اکنون که می‌دانید کودک از چه سنی می‌تواند بستنی بخورد، لازم است بدانید معرفی بستنی به کودک، لحظه‌ای بسیار ارزشمند است و سالم‌ترین و بهترین راه، استفاده از بستنی‌های خانگی است. بهتر است برخی از ترکیبات سالم را به بستنی اضافه کنید تا در کنار لذت‌بخش بودن طعم بستنی، این خوراکی برای فرزندتان مقوی نیز باشد. برای دادن بستنی به کودک صبر داشته باشید و تا یک ساله شدن او منتظر بمانید.