غذاهای مضر برای کیست تخمدان چیست؟

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذاهای مضر برای کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از شایع‌ترین مشکلات پزشکی است که بیشتر زنان آن را تجربه کرده‌اند. اغلب زنان با کیست سینه یا تخمدان درگیر بودند و یا اگر در سونوگرافی آنها ردی از کیست تخمدان دیده نشود، حتما شکایت آن را از زنان دیگر شنیده‌اند. کیست‌های تخمدان اکثرا خوش خیم و بی‌ضرر هستند و با تجویز دارو نیز کنترل می‌شوند، اما اگر کیستی پاره شود می‌تواند بسیار خطرناک باشد. رژیم غذایی می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد کیست‌ها و بهبودی آنها داشته باشد و یا باعث رشد و گسترش کیست‌ها شود. در این مطلب از گهواره مواد غذایی مضر و مفید برای کیست‌های تخمدان را طبق جدیدترین اطلاعات پزشکی بررسی می‌کنیم.

رهایی از کیست تخمدان

تخمدان‌ها یک جفت غده بیضوی شکل هستند که دو طرف رحم قرار دارند و از طریق لوله‌های فالوپ به یکدیگر متصل هستند. تخمدان‌ها وظیفه تولید هورمون‌های تنظیم عادات ماهانه یعنی پروژسترون و استروژن و تخمک‌ها را به عهده دارند. در یک فرد سالم هر ماه یک تخمک کامل شده و به داخل رحم فرستاده می‌شود، اما در فردی که دارای کیست تخمدان است، تخمک کامل شده به داخل رحم فرستاده نمی‌شود.

کیست تخمدان کیسه‌هایی پر از مایع است که در قسمت داخل یا روی تخمدان رشد می‌کند. معمولا کیست‌ها بی‌خطر هستند و علائم و دردی ندارند، با این وجود برخی از آنها ممکن است دردناک و خطرناک باشند و در زندگی عادی فرد اختلال ایجاد کند. در این صورت توصیه می‌شود تا فرد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. در این صورت دکتر با راهکارهای دارویی و تغذیه‌ای شروع به درمان و کاهش علائم کیست و رهایی از آن می‌کند.

سبک زندگی و رژیم غذایی نقش مهمی در شدت و یا بهبود علائم کیست دارد و آگاهی از غذاهایی که می‌تواند باعث افزایش شدت علائم کیست و شدت درد آن شود، می‌تواند به افراد مبتلا به این عارضه نیز کمک کند.

کیست تخمدان

غذاهای مضر برای کیست تخمدان

برخی از مواد غذایی احتمال ابتلا به کیست تخمدان و همچنین علائم آن را شدت می‌دهد. تحقیقات زیادی در این باره انجام شده است تا رابطه میان مواد غذایی و بیماری کیست تخمدان نیز مشخص شود. برخی از غذاهای مضری که باعث افزایش شدت علائم کیست تخمدان می‌شود عبارتند از:

  • مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس

مصرف بالای مواد غذایی حاوی چربی بالای ترانس می‌تواند باعث تشکیل کیست‌های تخمدانی شود. چربی‌های ترانس به مقدار زیادی در غذاهای فست فود، سرخ شده و فرآوری شده وجود دارد. این غذاها بسیار برای کیست تخمدان مضر بوده و قطع یا کاهش آنها می‌تواند تاثیر مثبتی در روند درمان این بیماری داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود به زنانی که دچار کیست تخمدان هستند، غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ شده، مارگارین، گوشت قرمز و فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

  • مواد غذایی سرشار از شکر تصفیه شده

اولین ماده غذایی که باید از لیست غذاهای خود حذف کنید، شکر است. شکر تصفیه شده یا سفید یک ماده غذایی رایج است که در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و یکی از بدترین غذاها برای سلامتی شما محسوب می‌شود. شکر تصفیه شده باعث عدم تعادل هورمون‌ها و منجربه تشکیل کیست تخمدان یا تشدید علائم و عوارض آن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود مصرف شیرینی، کلوچه، شکلات، کیک و غیره برای بهبود سلامت تخمدان‌ها از رژیم غذایی حذف شود.

مواد غذایی مضر برای کیست تخمدان

  • مواد غذایی حاوی گلوتن

یکی دیگر از مواد غذایی مضر برای کیست تخمدان گلوتن است که در غلات و گندم وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که حذف گلوتن از رژیم غذایی موجب کاهش درد در زنان مبتلا به کیست تخمدان می‌شود. توصیه می‌شود مواد غذایی حاوی گلوتن مانند آرد گندم، انواع رشته، شیرینی، ماکارونی و غیره را از رژیم غذایی حذف شود.

  • کافئین و الکل

اگر بطور منظم نوشیدنی‌هایی مانند چای، شیر و قهوه مصرف می‌کنید، به احتمال زیاد علائم کیست تخمدان در شما افزایش یافته و همچنین باعث ایجاد کیست‌های جدید می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود تا مصرف نوشیدنی‌های مضر مانند نوشابه‌های گازدار، پر قند و آبمیوه‌های مصنوعی از رژیم غذایی کم و یا حذف شود. همچنین مصرف الکل می‌تواند عملکرد طبیعی هورمون‌ها را مختل کرده و باعث تحریک تخمدان‌ها و افزایش شدت علائم آن شود.

  • مواد غذایی دارای فودمپ‌ها

فودمپ‌ها یا FODMAPs به گروهی از کربوهیدرات‌ها گفته می‌شود که شامل بسیاری از غلات، حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها و فرآورده‌های لبنی هستند کاهش مصرف این دسته از مواد غذایی می‌تواند در رفع علائم بیماری کیست تخمدان بسیار موثر باشد.

چه چیزی باعث بزرگ شدن کیست تخمدان می‌شود؟

همانطور که گفته شد، کیست‌های تخمدان کیسه‌های حاوی آب هستند که بصورت غیر طبیعی درون تخمدان‌ها رشد می‌کنند که رایج‌ترین آنها کیست‌های فولیکولی هستند. اندازه این کیست‌ها از 3 سانت شروع شده و گاهی تا 8 سانت نیز بزرگ می‌شوند. کیست‌های کوچکتر را می‌توان با دارو درمانی، تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی و ورزش درمان و کنترل کرد. از عواملی که می‌تواند باعث بروز کیست تخمدان و بزرگ شدن آنها شود عبارتند از:

  • استعمال دخانیات
  • اضافه وزن و چاقی
  • استفاده از داروهای محرک بارداری
  • رژیم غذایی ناسالم
  • اختلالات هورمونی

قاتل کیست تخمدان

در مقابل مواد غذایی مضر برای کیست تخمدان، مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند جایگزین غذاهای دیگر و بسیار مفید باشند. غذاهای مفید به تنظیم سطح هورمون‌ها کمک کرده و باعث تضعیف علائم این بیماری می‌شوند.

  • مواد غذایی دارای فیبر

اصلی‌ترین علت تشکیل کیست تخمدان، هورمون استروژن است و نقش مستقیمی در تقسیم و تکثیر سلول‌های دیواره رحم و سلول‌های تخمدان دارد. مواد غذایی با فیبر بالا، سطح جذب مجدد استروژن را در بدن کاهش می‌دهد و سطح هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کند. میوه‌ها، سبزیجات و انواع دانه‌های غنی از فیبر می‌تواند در این امر به شما کمک کند. غذاهای پر فیبر می‌تواند از راه کم کردن مقاومت بدن به هورمون انسولین و کاهش قند خون، برای زنان مبتلا به کیست تخمدان مفید باشد.

  • مواد غذایی حاوی امگا 3

امگا 3 توانایی کنترل اختلالات هورمونی در بیماری کیست را دارد. ماهی‌های چرب حاوی امگا 3 مانند سالمون و ساردین گزینه بسیار مفیدی برای کاهش سطح هورمون آندروژن هستند. در این مقاله در مورد روش‌ پخت ماهی برای جذب امگا 3 بیشتر بخوانید.

امگا 3 برای کیست تخمدان

  • مواد غذایی پروتئین‌دار بدون چربی

غذاهای پروتئین‌دار بدون چربی به حفظ تعادل وزن بدن و تنظیم سطح هورمون‌ها کمک کرده و بسیار مغذی است. منابع پروتئین‌دار بدون چربی شامل مرغ، ماهی از گزینه‌های سالمی برای زنان دارای کیست تخمدان هستند.

  • مواد غذایی ضد التهاب

مواد غذایی ضد التهاب در کاهش دردهای ناشی از کیست بسیار موثر هستند. این دسته از مواد عبارتند از: گوجه‌ فرنگی، زردچوبه، کلم پیچ، روغن زیتون و بادام. همچنین چای بابونه باعث آرامش و تسکین دردها و علائم کیست تخمدان دارد.

به جز مواد غذایی بالا میتوانی از انواع معجون خانگی برای تقویت تخمدان استفاده کنید.

چه ویتامینی برای کیست تخمدان خوب است؟

انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی که اغلب در سبزیجات و مکمل‌های غذایی وجود دارند، در درمان و کاهش علائم کیست بسیار موثر هستند. ویتامین‌های A و E به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی در پیشگیری و درمان کیست تخمدان تاثیر مثبتی دارند. قرص‌های ویتامین‌ای برای درمان بیماری کیست تخمدان و محافظت در برابر صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد توصیه می‌شوند. همچنین می‌توان از مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند موز و بادام و مواد مغذی حاوی سلنیوم مانند انواع آجیل و جو دو سر نیز استفاده کرد.

ویتامین مناسب برای کیست تخمدان

جگر، خرما و پرتقال برای کیست تخمدان

  • خرما

این میوه بهشتی تاثیرات بسیار مثبتی بر روی تقویت تخمدان‌ها دارد. خرما در جهت تقویت تخمدان‌ها و رهایی از انواع بیماری‌های مربوط به تخمدان بسیار موثر است. همچنین خرما می‌تواند در از بین بردن کیست‌ها با سایز کمتر از 8 سانت کمک کند. این نوع کیست‌ها جزو کیست‌های ساده بوده و حاوی خون و سپتوم نیستند و به راحتی می‌توان آنها را درمان کرد.

  • جگر

جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین B، آهن، روی، کلسترول و اسید فولیک است و از اصلی‌ترین منابع ویتامین آ ست و مانند گوشت قرمز حاوی چربی‌های ترانس است. چربی‌های ترانس ارتباط مستقیمی با تشکیل کیست‌های تخمدان دارد و توصیه می‌شود تا افراد مبتلا به کیست تخمدان کمتر از این ماده غذایی مصرف کنند.

  • پرتقال

افراد مبتلا به کیست تخمدان می‌توانند از تمام میوه‌ها مصرف کنند. اما بهتر است میوه‌هایی که طبع سرد دارند کمتر مصرف شوند و همچنین میوه، شیر و تنقلات بصورت شیر موز، شیر پسته، شیر توت فرنگی و غیره مصرف نشود زیرا هضم آنها بسیار دشوار است.

صبحانه برای کیست تخمدان

صبحانه یکی از وعده‌های مهم برای حفظ سیستم ایمنی بدن در برابر بسیاری از بیماری‌هاست و در صورتی که مصرف نشود باعث بروز دیابت و چاقی در افراد می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده این وعده غذایی مغذی مانع از بروز اضافه وزن و مشکلات ناباروری می‌شود. یکی از دلایل نازایی در زنان بی‌نظمی قاعدگی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک است. بنابراین مصرف صبحانه به ویژه تخم مرغ و آبمیوه طبیعی به تنظیم عملکرد هورمون‌ها و درمان کیست تخمدان کمک می‌کند.