مصرف انبه در بارداری چه فوایدی دارد؟

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مصرف انبه در دوران بارداری

هنگامی که متوجه می‌شوید که باردار هستید، دیگر نمی‌توانید مانند گذشته هر چیزی را بخورید. بدن شما شروع به تغییر کرده و خورد و خوراکتان به مدت 9 ماه تغییر خواهد کرد. اگر عاشق میوه و بخصوص انبه هستید، ممکن است برایتان سوال پیش آید که خوردن این میوه خوش طعم در دوران بارداری مجاز است یا خیر؟ این میوه غنی از ویتامین و مواد معدنی با طعم ترش و شیرین، طرفدار زیادی در بین زنان باردار دارد. در ادامه این مطلب بیشتر درمورد این میوه، خواص و مضرات آن در دوران بارداری صحبت می‌کنیم.

خوردن انبه در بارداری

انبه یکی از میوه‌های پرخاصیت در دوران بارداری محسوب می‌شود. این میوه شامل پروتئین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6 و فیبر بوده که تاثیر بسیار مثبتی بر بارداری دارد. همچنین این میوه بهشتی حاوی کاروتن آلفا، کاروتن بتا و کریپتوکانتین بوده و غنی از فیبر پریبیوتیک، مس، فولات و پتاسیم است و خواص آنتی اکسیدان بسیاری دارد. مصرف انبه در دوران بارداری بسیار مفید است به شرط آنکه به اندازه، کنترل شده و درست مصرف شود. این میوه بر بهبود رشد جنین تاثیر مستقیم دارد و متخصصان بر این باورند که مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید است.

از چه سنی میتوان به کودک انبه داد؟ + خواص و مزایای انبه برای کودکان

تاثیرات خوردن انبه در سه ماهه اول بارداری

انبه حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های فراوانی است. از جمله تاثیراتی که این میوه در دوران بارداری دارد، عبارتند از:

انبه غنی از ویتامین A بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر آن به بینایی و رشد جنین کمک کرده و باعث بهبود در رشد قلب، کلیه، ریه، استخوان‌ها، سیستم تنفسی، سیستم عصبی و چشم می‌شود.

خوردن میوه انبه می‌تواند باعث افزایش شمار گلبول‌های قرمز خون شده و به مبارزه با کم خونی کمک کند.

انبه دارای اسیدفولیک بوده که به رشد جنین در دوران بارداری بسیار کمک می‌کند. بنابراین مصرف آن در سه ماهه اول بارداری به رشد سیستم عصبی جنین کمک کرده و از نقص لوله عصبی در اوایل باردرای جلوگیری می‌کند.

فیبر موجود در این میوه به حفظ سلامت سیستم گوارشی بدن کمک کرده و خوردن آن در سه ماهه اول بارداری از بروز یبوست بارداری جلوگیری می‌کند. همچنین باعث کاهش فشار خون می‌شود.

انبه سرشار از ویتامین C بوده و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند . از رشد رادیکال‌های آزاد در بدن انسان جلوگیری می‌کند.

پتاسیم موجود در انبه به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک کرده و از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

ویتامین B6 موجود در این میوه از حالت تهوع جلوگیری کرده و نقش مهمی در رشد ذهنی و عملکردی طبیعی اعصاب دارد.

تاثیرات خوردن انبه در سه ماهه اول بارداری

خوردن انبه در بارداری و تاثیر آن زیبایی جنین

برخی از قدیمی‌ها اعتقاد داشتند که خوردن انبه در دوران بارداری بر زیبایی جنین تاثیر می‌گذارد. باید بدانید داشتن تغذیه درست و سالم در دوران بارداری نقش مهمی در ژن‌های جنین دارد اما در نهایت، فرزند شما از مجموعه ژنتیک وابسته به شما ارث می‌برد. اما باید بدانید از آنجایی که این میوه سرشار از آهن و فیر است با سلامت پوست ارتباط مستقیم دارد و سبب روشن شدن و درخشش پوست می‌شود. همچنین به دلیل داشتن مقادیر بالایی از ویتامین A و C باعث تشکیل پروتئین‌های کلاژنی داخل بدن می‌شود.

مصرف ترشی انبه در بارداری 

در دوران بارداری بیشتر خانم‌ها تمایلات غذایی متفاوتی موسوم به ویار دارند که در هر خانم متفاوت است. آشفتگی در هورمون‌های بارداری باعث می‌شود که برخی از خانم‌ها به غذاهای غیر معمول مانند ترشی‌جات تمایل داشته باشند. مصرف مقدار کمی از ترشی در دوران بارداری ممکن است مضر نباشد اما توصیه نمی‌شود تا در این دوران ترشی در برنامه غذایی قرار داشته باشد. از آنجایی که ترشی از ارزش غذایی بالایی برخوردار نیست بنابراین بهتر است که به میزان خیلی کم در این دوران استفاده شود زیرا زیاده روی در مصرف آن منجر به برخی از مشکلات بهداشتی می‌شود. اما باید بدانید که ترشی فواید زیادی از جمله: حفظ تعادل الکترولیت‌ها،کمک به هضم غذا، عدم اضافه وزن به دلیل نداشتن کلسترول و چربی و خاصیت آنتی اکسیدان دارد.

مصرف پودر انبه در بارداری

برای تهیه پودر انبه معمولا انبه نرسیده و سبز و ترش را خشک کرده و سپس پودر می‌کنند. مزه پودر انبه کاملا به درجه رسیده شدن انبه بستگی دارد. هرچه انبه نارس‌تر باشد، پودر آن ترش‌تر و هرچه انبه رسیده باشد پودر آن شیرین‌تر است. زنان باردار در دوران بارداری می‌توانند به مقدار کنترل شده از پودر انبه استفاده کنند. زیرا سرشار از آهن بوده و از ترش کردن جلوگیری می‌کند.

فواید و مضرات انبه در بارداری

فواید انبه:

  • جلوگیری از کم خونی
  • کمک به رشد جنین
  • کمک به رشد سیستم عصبی جنین
  • جلوگیری از نقص لوله عصبی
  • حفظ سلامت سیستم گوارش
  • جلوگیری از زایمان زودرس
  • رشد استخوان‌ها و دندان‌ها
  • درمان فشار خون
  • جلوگیری از پره اکلامپسی
  • بهبود حالت تهوع
  • تاخیر در پیری
  • درمان آکنه و درخشش پوست
  • بهبود خلق و خو و الگوی خواب
  • بهبود حافظه

عوارض انبه:

در مقابل فواید انبه، زیاده روی در خوردن انبه بخصوص خوردن انبه‌های مصنوعی که ممکن است حاوی آثاری از کاربید کلسیم باشند می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشند:

  • خستگی و خواب آلودگی
  • سر درد و سرگیجه
  • تشنج
  • نوسانات خلقی
  • اسهال
  • احساس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها
  • مصرف بیش از اندازه انبه باعث دیابت می‌شود

عوارض انبه در بارداری

آیا انبه باعث سقط جنین می‌شود؟

مصرف بیش از اندازه انبه نرسیده بخصوص در سه ماهه آخر بارداری باعث افزایش دمای بدن و خونریزی شده و منجربه سقط جنین می‌شود. بنابراین بهتر است از مصرف انبه در ماه‌های آخر بارداری خودداری کنید.

در دوران بارداری انبه نارس بخوریم یا رسیده؟

خوردن انبه بصورت نارس و یا رسیده در دوران بارداری بی خطر است، اما بسیار مهم است که به اندازه و کنترل شده مصرف شود. انبه رسیده باعث تحریک اشتها شده و به هضم غذا کمک می‌کند و در مقابل انبه نارس حاوی ویتامین‌هایی است که باعث جلوگیری از تهوع صبحگاهی می‌شود. مصرف هر دو نوع از این میوه در دوران باردرای ایمن است.

چگونه می‌توان تشخیص داد که انبه رسیده است؟

موارد زیر به تشخیص رسیده بودن انبه به شما کمک می‌کند:

بافت انبه رسیده کمی نرم است.

بوی انبه رسیده شیرین است.

بنابراین شما می‌توانید انبه سفت و نارس خریده و اجازه دهید تا برسد و قبل از له شدن آنها را مصرف کنید.

چگونه می‌توان تشخیص داد انبه بصورت طبیعی یا مصنوعی رسیده است؟

انبه‌هایی که بصورت مصنوعی رسیده باشند ویژگی‌های زیر را دارند:

در ظاهر رسیده اما مغز آن نارس و خام است.

بویی مانند سیر می‌دهند.

بی مزه بوده و طعم عجیبی دارند.

عمر کوتاه‌تری داشته و خیلی زود لکه‌های سیاهی روی آنها ظاهر می‌شود

نسبت به انبه‌های طبیعی نرم‌تر هستند.