غذا دادن به نوزاد رفلاکسی

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذا دادن به نوزاد رفلاکسی

غذا دادن به نوزاد رفلاکسی شباهت‌های زیادی با جدول برنامه غذایی کودک 5 ماهه یا غذا دادن به نوزاد زیر شش ماه دارد. اساسا به دلیل کمبود وزن نوزاد و رفلاکس شدید، برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که مادران غذای کمکی را با رعایت یکسری اصول و قوانین شروع کنند. همانطور که طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه مناسبات خاص خود را دارد و باید مواد غذایی با کمترین ترکیبات آلرژیک و در کمترین حجم و کمترین دفعات در شبانه‌روز به نوزاد داده شود، به کودکی که زیر شش ماه است و رفلاکس هم دارد، باید با احتیاط زیاد و صبر و حوصله غذا داده شود. در واقع مادر باید بعد از هر بار تغذیه کودک با غذای کمکی عکس العمل معده، دستگاه گوارش و به طور کلی سیستم بدنی نوزاد را رصد کند تا در صورت مشاهده هرگونه ناسازگاری، غذای کمکی نوزاد رفلاکسی را قطع کند. 

غذای کمکی برای نوزاد رفلاکسی چیست؟

اینکه غذا دادن به نوزاد از کی شروع میشه مهم است. با توجه به اینکه معده و دستگاه گوارش نوزاد حساسیت بسیار زیادی دارد، بنابراین شروع تغذیه تکمیلی باید در زمان مناسب و با ترکیباتی باشد که کمترین احتمال بروز آلرژی را داشته باشد. برنج و بادام درختی دو ماده اولیه هستند که برای تغذیه کودک شش ماهه یا تهیه ی غذای کمکی نوزاد پنج ماهه رفلاکسی استفاده می‌شوند. آرد برنج و پودر کاملا سابیده شده و آرد شده بادام درختی (چاقاله بادام) به صورت فرنی و حریره بادام به نوزاد داده می‌شود. تهیه فرنی و طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 6 ماهه و بالاتر نیز اصول خاص خودش را دارد که در ادامه به آن اشاره می ‌کنیم. 

اگر مجبور بودید غذا دادن به کودک با سرنگ را امتحان و تجربه کنید، این روش غذا دادن را به مدت طولانی ادامه ندهید و از سایر وسایل موجود برای غذادهی نوزاد استفاده کنید. 

* از چند ماهگی به نوزاد خرما بدهیم + خواص و مضرات

بهترین زمان شروع غذای کمکی برای نوزاد رفلاکسی

با انتخاب غذاهای کمکی مناسب برای نوزادان رفلاکسی و آلرژی گاوی میتوانید به نوزاد رفلاکسی نیز از شش ماهگی به بعد غذای جامد بدهید با این حال باید قوانین بیشتری را در تغذیه آنها رعایت کنید و به لیست غذاهای ممنوعه برای کودکان رفلاکسی توجه داشته باشید. با گذشت زمان و کاهش علائم رفلاکس روند تهیه شام، ناهار و صبحانه برای کودک رفلاکسی مانند کودکان دیگر خواهد بود. اولین غذای کمکی نوزاد رفلاکسی میتواند فرنی و حریره باشد که در ادامه در مورد طرز تهیه آنها توضیح داده ایم. 

*انواع رفلکس مورو در نوزادان و عوارض ماندن آن

فرنی برای نوزاد

فرنی برای نوزاد

فرنی اولین گزینه در برنامه غذایی نوزادان رفلاکسی است. سعی کنید آرد برنجی را که برای طرز تهیه فرنی برای نوزاد رفلاکسی استفاده می‌کنید، خودتان تهیه کنید. به این ترتیب احتمال بروز هر گونه واکنش آلرژیک را به حداقل و حتی صفر می‌رسانید. تهیه یک آرد برنج خانگی کار سختی نیست؛ کمی برنج مرغوب را به مدت دو ساعت خیس کنید. سپس آب آن را بگیرید و برنج خیس خورده را در پارچه ای کاملا پهن کنید و در سایه بگذارید و اجازه دهید طی چند روز کاملا خشک شود. سپس برنج خشک شده را با دستگاه کاملا آسیاب و پودر کنید. از این آرد برای تهیه فرنی نوزاد خود استفاده کنید. 

کیا زودتر از شش ماهگی به بچشون غذا دادن + عوارض شروع زودهنگام تغذیه تکمیلی

فرنی نوزاد را یا باید با آب جوشیده سرد شده و یا با شیر مادر تهیه کنید. البته اگر این دو ماده در دسترس نبود، استفاده از شیر خشک نیز می‌تواند بلامانع باشد. اما توجه کنید که از شیر گاو برای تهیه فرنی نوزاد استفاده نکنید. 

ترکیبات فوق را مدتی روی حرارت بگذارید تا پخته و اندکی غلیظ شود. 

فرنی نوزاد در روزهای اولیه باید بسیار رقیق باشد. یعنی کمی غلیظ‌تر از شیر مادر باشد، اما غلظت آن به اندازه ماست نباشد. به مرور زمان که معده نوزاد با این غذا آشنایی پیدا کرد و کودک واکنش آلرژیک نشان نداد، حجم و غلظت فرنی بیشتر می‌شود. 

اگر در مورد علل زشت شدن جنین، مصرف ادویه کاری در بارداری و خوردن شکلات در بارداری مشتاق به مطالعه هستید، مقالات مربوط به آن را از دست ندهید.

حریره بادام 

حریره بادام نوزاد

منظور از حریره بادام تهیه یک فرنی با پودر بادام است و نه آرد برنج. برای این کار نیز باید چند عدد بادام را خیس بدهید تا پوست رویی آنها جدا شود. سپس بادام‌ها را کاملا پودر کنید. هیچ دانه درشتی از بادام نباید باقی بماند. سپس به همان شکلی که برای نوزاد خود فرنی تهیه می‌کنید، حریره نیز تهیه کنید. 

*درمان رفلاکس با شربت فاموتیدین برای نوزاد

سوپ

سوپ یکی دیگر از غذاهایی است که زمان غذا دادن به نوزاد رفلاکسی می‌تواند در رژیم غذایی او جا داده شود. البته نه از ابتدا. بعد از مدتی که نوزاد فرنی و حریره بادام را مصرف کرد و معده او این دو ماده غذایی را شناخت، نوبت آن می‌رسد که سوپ را وارد رژیم غذایی او کنید. وارد کردن سوپ به رژیم غذایی نوزاد نیز باید دقت فراوان باشد. از ابتدا نمی‌توانید هر ماده غذایی و هر ترکیبی را در طرز تهیه سوپ برای نوزاد رفلاکسی خود استفاده کنید. گوشت راسته گوسفندی یا مغز ران مرغ، برنج و اندکی هویج سه ترکیب عمده و معمولا امن و مطمئنی هستند که برای تهیه اولین سوپ نوزاد استفاده می‌شوند. 

کم کم سیب زمینی، انواع حبوبات، انواع سبزیجات و ... نیز به ترکیب سوپ نوزاد اضافه می‌شود. شما باید در ابتدا در حجم کم و در دفعات محدود به کودک خود سوپ بدهید و به مرور زمان حجم سوپ و تعداد دفعات تغذیه با سوپ را بیشتر کنید. 

اصول غذا دادن به نوزاد رفلاکسی

  • غذا دادن به نوزاد رفلاکسی را با حجم کم و تعداد دفعات کم شروع کنید. 
  • فراموش نکنید که برای نوزاد زیر شش ماه هنوز بهترین ماده غذایی شیر و البته شیر مادر است.
  • به آرامی و با حوصله به نوزاد غذا بدهید.
  • اجازه بدهید معده نوزاد غذا را بشناسد و آن را حل کند.
  • غذا دادن به نوزاد رفلاکسی را با غذاهای نرم و اندکی غلیظ تر از شیر مادر شروع کنید. 
  • به یاد داشته باشید که یک نوزاد رفلاکسی هرگز به غذای کمکی بیشتر از شیر احتیاج ندارد.
  • چنانچه با شروع غذای کمکی برای نوزاد رفلاکسی، وزن او ثابت باقی ماند یا حتی کاهش پیدا کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. 
  • غذا دادن به نوزاد رفلاکسی نباید در حالت خوابیده باشد. نوزاد باید در حالت نشسته و صاف قرار بگیرد. 
  • ممکن است سیستم گوارش نوزاد شما طوری باشد که بلافاصله تغذیه نوزاد با غذای کمکی بعد از تغذیه با شیر منجر به باقی ماندن شیر در معده شود و رفلاکس اتفاق نیفتد. 
  • از ترکیبات غذایی که نوزاد نسبت به آنها واکنش آلرژیک نشان می‌دهد و نشان نمی‌دهد، لیست تهیه کنید. 
  • غذاهای جدید را با فاصله به نوزاد معرفی کنید. 

* آموزش رسپی انواع غذای مقوی برای نوزاد 7 ماهه 

مواد غذایی مضر و مفید برای رفلاکس نوزادان

مواد غذایی مضر و مفید برای رفلاکس نوزادان

همیشه به یاد داشته باشید که هر کودک منحصر به فرد است و ممکن است نسبت به غذاها واکنش متفاوتی داشته باشد. بنابراین نمی‌توان برای همه کودکان یک نسخه واحد پیچید. با این وجود تجربه ثابت کرده است که پوره سبزیجاتی مانند پوره سیب زمینی برای نوزاد ، هویج، کدو تنبل، جعفری و سیب زمینی شیرین بهترین ترکیبات غذایی برای نوزادان رفلاکسی و به طور کلی همه نوزادان است. 

در عین حال مرکباتی مانند پرتقال، سیب و انگور یا سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل، پیاز، خیار و بادمجان و یا غذاهای حاوی پروتئین شیر گاو و به احتمال بسیار زیاد غذاهای تند و پر از ادویه می‌تواند در کودکان علائم رفلاکس را شدیدتر کند. 

*علائم رفلاکس پنهان در کودکان را بیشتر بشناسید + روشهای درمانی

کره برای نوزاد رفلاکسی

کره برای نوزاد رفلاکسی

این سوال که آیا می‌توانم به نوزاد رفلاکسی‌ام کره بدهم، سوال بسیاری از مادران است. در پاسخ باید بگوییم که کره یکی از ترکیبات گاوی است. در صورتی که نوزاد شما حساسیت به پروتئین گاوی داشته باشد، کره دادن به او جایز نیست و باید تا پایان یک سالگی برای وارد کردن کره به رژیم غذایی‌اش صبر کنید. برای اینکه بدانید آیا نوزاد شما به کره آلرژی دارد یا نه می‌توانید اندکی کره را به لوپ او بمالید، اگر بعد از مدتی واکنش خاصی (قرمزی یا جوش) دیدید، به این معنی است که حساسیت دارد. یا اینکه به اندازه یک عدس به او کره بدهید بخورد و تا یک هفته صبر کنید و ببینید که واکنشی نشان می‌دهد یا خیر. 

اصول غذا دادن به نوزاد رفلاکسی

برای غذا دادن به نوزاد رفلاکسی در عین حالی که صبور هستید و با دقت انواع ترکیبات غذایی را وارد رژیم غذایی او می‌کنید، حتما داروهایی را که پزشک تجویز کرده است نیز به کودک خود بدهید. داروهای آنتی رفلاکس معمولا تا پایان یک سالگی باید مصرف شوند. با این وجود حتما از پزشک خود در این باره مشورت بگیرید. فراموش نکنید که شما باید بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد را در رژیم غذایی او قرار دهید. 

غذا دادن به نوزاد رفلاکسی

سرلاک برای نوزاد رفلاکسی

سرلاک برای نوزاد رفلاکسی

یکی از دغدغه ‌های مادر سرلاک دادن به نوزاد رفلاکسی است. با توجه به اینکه انواع سرلاک‌ در بازار موجود است، معمولا مادران دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند که آیا سرلاک برای نوزاد رفلاکسی می‌تواند مفید باشد یا خیر. بر اساس نظرات بیشتر پزشکان اگر قرار باشد به نوزاد رفلاکسی سرلاکی داده شود، باید سرلاک برنج باشد. بنابراین در هنگام شروع تغذیه یک نوزاد رفلاکسی هرگز به سراغ سرلاک گندم، جو دوسر و جو و سرلاک مخلوط غلات و میوه نروید. 

با توجه به اینکه برنج مواد آلرژیک ندارد و هضم آسانی دارد، برای شروع تغذیه تکمیلی نوزادان مفید است. بد نیست بدانید که سرلاک‌ برنج قهوه ای، درصد فیبر بالاتری دارد و برای دستگاه گوارش نوزاد بسیار مفیدتر است. در حالی که سرلاک‌ برنج سفید، تقریبا فاقد فیبر است. لذا پزشکان توصیه می‌کنند که سرلاک برنج به مدت چند هفته تا یک ماه به عنوان تنها غذای جامد به نوزاد داده شود تا سیستم گوارشی نوزاد کم کم برای هضم دیگر مواد آماده شود. این در حالی است که عده‌ای از پزشکان سرلاک برنج را به دلیل اینکه حاوی شیرخشک، مواد نگهدارنده و طعم‌دهنده است، توصیه نمی‌کنند. 

بنابراین در مورد استفاده سرلاک برای نوزاد رفلاکسی خود حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید.