خوردن نشاسته در بارداری ضرر دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن نشاسته در بارداری ضرر دارد؟

مصرف کربوهیدرات ها در دوران بارداری برای تامین انرژی شما و کودکتان ضروری است؛ اما تاثیر همه کربوهیدراتها به یک اندازه نیست. نشاسته هم در گروه کربوهیدراتها قرار دارد؛ خوردن نشاسته در بارداری مشکلی ایجاد نمی کند و نشاسته و سایر کربوهیدرات های مصرفی در بدن به قند و انرژی تبدیل می شوند. اما بسیاری از مادران نمی دانند که خوردن نشاسته در بارداری ضرر دارد یا مفید است. در ادامه به این سوال پاسخ داده ایم. 

فواید خوردن نشاسته در بارداری چیست؟

خوردن نشاسته در بارداری برای تامین انرژی مورد نیاز شما و جنین لازم است؛ به همین علت باید تقریباً یک سوم از رژیم غذایی شما را تشکیل دهد. اما علت اهمیت نشاسته در بارداری چیست؟ خوردن نشاسته در بارداری مزایای زیر را به همراه دارد:

  1. تامین انرژی مادر و جنین
    نشاسته در بدن شما به قندهای ساده مانند گلوکز تجزیه می شود که برای انرژی رساندن به سلول‌هایی مانند مغز و‌عضلات استفاده می‌شودچون به راحتی از جفت عبور می‌کند و انرژی لازم را برای حمایت از کودک در حال رشد، فراهم می‌کند. 
  2. تامین مواد مغذی برای مادر و جنین
    خوردن نشاسته در بارداری همچنین، مواد مغذی مهم دیگری نظیر فیبر، کلسیم، آهن در بارداری و ویتامین‌های گروه B را نیز، برای رشد کودک شما فراهم می‌کند. 
  3. حفظ ثبات قند خون
    نشاسته نوعی کربوهیدرات است، درست مثل قند؛ اما به عنوان کربوهیدرات های پیچیده طبقه بندی می‌شود. کربوهیدرات های پیچیده مواد سالم تری از کربوهیدرات های ساده هستند. زیرا به جای افزایش ناگهانی، به تدریج قند خون را افزایش می دهد. افزایش سریع قند خون بسیار مضر است، زیرا بدن را خسته تر و گرسنه تر کرده و اشتیاق بیشتری به مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ایجاد می کند. این اتفاق برای سلامتی شما و جنین بسیار مهم و باارزش است.
    البته همه نشاسته‌ها مثل هم عمل نمی‌کنند؛ مثلاً نان سفید یا برنج سفید هم نشاسته دارند، اما نشاسته آنها سریع‌تر تجزیه می‌شود و باعث افزایش سریع قند خون می‌شود؛ درحالی‌که نشاسته موجود در نان‌های سبوس‌دار، غلات، ماکارونی و موز، دیرتر تجزیه می‌شود. البته حتی مصرف برنج سفید و نان سفید هم، نسبت به مصرف شکر و قند، ارجحیت دارد. 
  4. تامین فیبر برای بدن
    فیبرمی تواند بسیاری از جنبه های سلامت انسان را تحت تاثیر قرار دهد. از شرایط باکتری های روده تا کاهش وزن، فیبر اغلب به عنوان بخشی اساسی از یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می شود. فیبر یک نوع کربوهیدرات است که نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما دارد. این موضوع به‌ویژه در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد؛ زیرا یبوست یکی از شایع‌ترین عوارض بارداری است. بسیاری از منابع غذایی حاوی نشاسته، حاوی فیبر نیز هستند؛ مثل نان‌های سبوس‌دار، غلات و ماکارونی، سیب‌زمینی در بارداری (به‌ویژه هنگامی‌که با پوست خورده می‌شود)، حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس در بارداری، همچنین میوه‌هایی چون موز.

معایب خوردن نشاسته در بارداری چیست؟

تعادل در انجام هر کاری لازم است؛ خوردن نشاسته در بارداری نیز از این قاعده مستثنا نیست! اگر شما در خوردن نشاسته در بارداری زیاده‌روی کنید، ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوید:

  1. افزایش وزن در بارداری
    همان‌طور که اشاره شد، نشاسته یک منبع غنی از انرژی است. اگرچه کالری آن به‌مراتب از چربی کمتر است، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند به اضافه‌وزن بیشتر از حد مجاز در بارداری، منجر شود. به خصوص اگر شما از غذاهای نشاسته‌ای فراوری شده نظیر نان سفید و برنج سفید، استفاده کنید.
  2. نقص دستگاه عصبی
    مصرف بیش از اندازه مواد قندی و نشاسته‌ای به ویژه در سه ماهه نخست بارداری خطر بروز نقص لوله عصبی و نخاعی را در فرزندان آنها افزایش می‌دهد.
  3. تولید مواد سمی
    اگر فرایندهای پختن، سرخ کردن، کباب کردن یا برشته کردن غذاهای نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و نان برای مدت طولانی و در دماهای بالا انجام شود، می‌تواند منجر به تولید آکریل آمید در این غذاها شود. آکریل آمید یک ماده شیمیایی سمی است که بر اساس مطالعات، می‌تواند خطر سرطان را افزایش دهد. البته همان‌طور که گفتیم این اتفاق فقط زمانی می‌افتد که شما این غذاها را در شرایط نامناسب طبخ کنید.

خوردن نشاسته در بارداری باید از طریق کدام منابع غذایی باشد؟

خوردن نشاسته در بارداری و‌خواص آن نباید باعث شود از مضرات آن غافل شویم واین ماده غذایی را بی رویه مصرف کنیم، مخصوصا در مورد خانم های باردار که در مورد رژیم غذایی خود باید حساسیت بیشتری داشته و‌در انتخاب مواد غذایی و‌میزان مصرف آن دقت لازم را داشته باشند.

غذاهای نشاسته‌ای شامل نان، سیب‌زمینی شیرین یا معمولی، ماکارونی، برنج، غلات، نودل، جو دوسر و حبوبات مانند عدس یا لوبیا می‌شود. میوه‌هایی مثل موز نیز، حاوی نشاسته بالایی هستند. این مواد غذایی بدون اینکه کالری خیلی بالایی داشته باشند، باعث ایجاد احساس سیری در شما می‌شوند. همچنین علاوه بر انرژی، برخی مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر را نیز برای شما تأمین می‌کنند.

خوب است بدانید که غذاهای کامل (فرآوری نشده) سرشار از ترکیبات فیتوشیمیایی (مواد مغذی مهم) و سایر مواد معدنی هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود در طول بارداری، بیشتر از غذاهای کامل استفاده کنید و غذاهای فرآوری شده مانند مصرف سوسیس و کالباس در بارداری را  تا حد ممکن محدود کنید. مثال‌هایی از غذاهای نشاسته‌ای مضر که باید با غذاهای نشاسته‌ای سالم جایگزین شوند، عبارت‌اند از:

  • سیب زمینی به جای چیپس سیب زمینی
  • نان گندم کامل به جای نان سفید  
  • غلات کامل همراه با میوه‌های خشک به جای غلات صبحانه شیرین
  • برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید

اگر برای خوردن نشاسته در بارداری به سراغ غذاهای نشاسته‌ای سالم بروید، علاوه بر پایدار نگه داشتن سطح قند خونتان، خطر ابتلا به دیابت بارداری و سایر عوارض بارداری کاهش می‌یابد.

روش مصرف نشاسته برای زن باردار

زنان باردار می توانند نشاسته و محصولات حاوی نشاسته را به مقدار محدود استفاده کنند. از انواع کاربرد نشاسته در مواد غذایی مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به طور مستقیم به عنوان نشاسته ژلاتینی، کیسل و غیره
  • به عنوان یک ضخیم کننده، به علت خواص چسبناک (در سوپ ها، غذای کودک، سس، سیب زمینی و غیره)
  • به عنوان یک پرکننده، که بخشی از محتوای جامد سوپ یا کیک یا انواه دسر برای افطار است.
  • به عنوان یک اتصال دهنده برای نگه داشتن جرم و جلوگیری از خشک شدن در روند پخت و پز (سوسیس و محصولات گوشتی.)
  • به عنوان تثبیت کننده ها، به علت توانایی بالا نشاسته برای حفظ رطوبت.

میزان مصرف نشاسته در بارداری

با وجود اینکه مصرف مواد نشاسته ای در بارداری، اشکالی ندارد، اما مانند همه مواد غذایی دیگر باید در دوران بارداری در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد. بنابراین بدانید که مصرف مواد قندی و نشاسته ای در دوران بارداری بایستی محدود شود.

موارد منع مصرف نشاسته در بارداری

خوردن نشاسته در بارداری، می‌تواند برای همه افراد مناسب باشد، اما افرادی که مشکلات کبدی، لوزالمعده و دیابت و یا چاقی دارند بهتر است در مصرف نشاسته احتیاط کرده و با پزشک مشورت کنند.