از چه سنی می‌توان به کودک انبه داد؟

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک انبه داد

هنگامی که کودک شروع به خوردن غذای جامد می‌کند انبه یک افزودنی عالی به رژیم غذایی کودک است. با توجه به اینکه انبه، میوه‌ای فصلی است جایگزین خوشمزه‌ای برای غذاهایی است که کودک از آن‌ها خسته شده است. انبه حتی می‌تواند شما را از قشقرق‌های کودک در زمان غذا خوردن نجات دهد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که از چه سنی می‌توان به کودک انبه داد و نحوه مصرف آن چگونه است.

انبه و خواص آن برای کودکان

اگر سوال شما این است که آیا باید به نوزاد انبه داد و از چه سنی می‌توان به کودک انبه داد لازم است از خواص انبه برای کودکان نیز آگاه باشید که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است. بسیاری از والدین در مورد مضرات انبه برای کودکان می‌پرسند. این در حالی است که انبه خواص بسیار زیادی برای کودکان دارد.

  1. انبه به هضم غذا کمک می‌کند: انبه سرشار از فیبرها و آنزیم‌های گوارشی است، این بدان معناست که دفع در کودک راحت‌تر خواهد شد و برای او خطر یبوست به همراه ندارد. همچنین، انبه اسیدیته را در دستگاه گوارش کاهش می‌دهد و به تجزیه پروتئین‌ها کمک می‌کند.
  2. انبه برای چشم مفید است: انبه حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که برای برخورداری کودک از بینایی خوب ضروری است. همچنین انبه به حفظ سلامت چشم کمک می‌کند و از مشکلاتی مانند خشکی، خارش، عیوب انکساری و شب‌کوری جلوگیری می‌کند. فقط یک وعده کوچک انبه می‌تواند یک‌چهارم ویتامین A مورد نیاز روزانه کودک شما را فراهم کند.
  3. انبه برای رشد مغز مفید است: اسید گلوتامین که یک اسیدآمینه موجود در انبه است، برای رشد مغز ضروری است. همچنین انبه سرشار از ویتامین B6 است که می‌تواند حافظه و عملکرد مغز را تقویت کند.
  4. انبه برای پوست مفید است: ویتامین A موجود در انبه علاوه بر اینکه برای بینایی کودک مفید است برای پوست او نیز فواید بسیار زیادی دارد. به طوری که ضمن حفظ نرمی و درخشندگی پوست، از آن محافظت می‌کند. تفاله انبه که به پوست زده می‌شود به رطوبت رسانی نیز کمک می‌کند.
  5. انبه از خطر کم‌خونی جلوگیری می‌کند: هر انبه حاوی حدود 5/0 میلی‌گرم آهن است که برای تولید گلبول‌های قرمز خون لازم است و همچنین به پیشگیری از کم‌خونی کمک می‌کند.
  6. انبه ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد: انبه دارای ویتامین C فراوانی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مورد نیاز است. انبه‌ها همچنین حاوی بتاکاروتن هستند که نوعی آنتی‌اکسیدان است و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که انبه در بهبود عملکرد اپیتلیال بدن نقش دارد که به دفاع بدن در مقابل میکروب‌ها کمک می‌کند.
  7. انبه به افزایش سالم وزن کمک می‌کند: در ارتباط با بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد، انبه دارای چربی بسیار کمی است اما حاوی مقدار زیادی کالری خوب است که می‌تواند به کودک شما کمک کند تا به صورت سالم وزن خود را افزایش دهد.
  8. انبه از گرمازدگی جلوگیری می‌کند: گرمای تابستان می‌تواند باعث کمبود آب بدن کودک شده و منجر به گرمازدگی شود، به خصوص هنگامی که کودک را به بیرون می‌برید. آب انبه برای حفظ آب‌رسانی و الکترولیت در بدن مفید است.

خواص انبه برای کودکان چیست؟

خواص انبه برای تب کودکان 

انبه حاوی سطوح بالایی از فلاونوئیدها و ویتامین C است. این موارد التهاب را کاهش داده و ایمنی را تقویت می کنند، در نتیجه مصرف این میوه می‌تواند به مبارزه با تب کمک کند. از طرفی در حین تب آب بدن انسان کم می‌شود از این رو باید مصرف مایعات و نوشیدنی‌های طبیعی بدون قند افزوده، بیشتر شود. لذا آب انبه می‌تواند با یک تیر دو نشان بزند و از جهات مختلف برای درمان تب کودکان مفید باشد. 

خواص مغز هسته انبه برای کودکان 

در مورد خواص آب انبه برای کودکان در بالا گفتیم اما هسته این میوه نیز میتواند مفید باشد. ‌‌مغز هسته انبه سرشار از ویتامین، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی است. هسته انبه حاوی سدیم : 21 میلی گرم، پتاسیم: 22 میلی گرم، کلسیم: 111 میلی گرم، منیزیم : 95 میلی گرم، آهن : 12 میلی گرم، روی : 1 میلی گرم، منگنز : 0.04 میلی گرم و فسفر : 20 میلی گرم در هر 100 گرم است. بنابراین، هسته انبه از نظر مواد معدنی نیز غنی است. از خواص این هسته میتوان به درمان کم خونی، بهبود رشد مو، بهبود گوارش، تقویت دندانها، درمان گلودرد و سرفه، درمان اسهال و ... اشاره کرد. پودر هسته انبه طعم تلخی دارد اما میتوانید آن را در ترکیب با عسل برای کودکان بالای یک سال استفاده کنید.

انبه از چند ماهگی مجاز است ؟

اگر میدانید از چه سنی میتوان به کودک خرمالو داد یا از چه سنی میتوان به کودک تن ماهی داد یا از چه سنی میتوان به کودک توت فرنگی داد؛ حتما این را هم میدانید که از چه سنی میتوانید به کودک خود انبه بدهید. 

یادآوری می کنیم که سن میانگین برای معرفی انبه به کودکان مثل سن دادن خرمالو به کودک و سن دادن تن ماهی به کودک، 8 تا ده ماهگی توصیه شده است. برخی پیشنهاد می‌کنند انبه را می‌توان در هنگام شروع معرفی غذای جامد به کودکی یعنی 6 ماهگی به او معرفی کرد. بنابراین دادن انبه به کودک یک ساله اشکالی ندارد. با این حال، بهترین کار این است که در مورد بهترین زمان دادن انبه به فرزندتان و انتخاب نوع آن با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

با توجه به اینکه خواص انبه برای کودک بسیار زیاد است، حتما این میوه جادویی را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. توجه داشته باشید که خواص انبه برای کودک دوساله به اندازه کودک زیر دو سال یا کودک 9 یا 10 ماه است. یعنی فرقی نمی‌کند که کودک شما دقیقا چه سنی دارد. مهم این است که انبه در برنامه غذایی او باشد. 

بد نیست همین جا به این نکته مهم اشاره کنیم که به طور کلی سن شروع تغذیه تکمیلی در کودکان کاهش پیدا کرده است. به این معنی که شروع تغذیه تکمیلی از 6 ماه به 5 ماه یا حتی 4 ماه نیز کاهش پیدا کرده است. باید بدانید که بعد از حدود دو ماه از آغاز تغذیه تکمیلی تقریبا مجاز هستید که با انجام تست حساسیت از بیشتر مواد و  ترکیبات غذایی در غذای کودک و رژیم غذایی او استفاده کنید. بنابراین اگر کودک یک ساله دارید، بدون شک می‌توانید از انبه در رژیم غذایی او استفاده کنید. کما اینکه شما مجاز هستید با انجام تست حساسیت از حدود 6 ماهگی نیز این میوه خوشمزه را به کودکتان معرفی کنید.

آیا انبه برای کودک شما مفید است؟

همانطور که خوردن سیب در دوران بارداری یا خوردن هویج در بارداری و یا خوردن کلم در بارداری میتواند بسیار مفید باشد، استفاده از میوه انجیر هم مفید است. این فایده هم برای مادر باردار و هم برای کودک محفوظ است، البته به شرطی که افراط و تفریط اتفاق نیفتد. 

قبل از پرداختن به موضوع از چه سنی می‌توان به کودک انبه داد لازم است بدانید انبه برای کودکان مفید است. انبه مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای کودک بسیار مغذی است. انبه همچنین منبع خوبی از قندهای طبیعی و کربوهیدرات است که باعث می‌شود کودک شما تمام روز انرژی داشته باشد. همچنین، انبه میوه‌ای بسیار نرم است که هم می‌تواند به‌تنهایی خورده شود هم می‌تواند با میوه‌های دیگر به صورت پوره میوه برای نوزاد شش ماهه یا نوزاد در هر سنی ترکیب شود.

خواص انبه برای نوزاد شش ماهه چیست؟

انبه برای نوزاد شش ماهه خواص بسیار زیادی دارد. به طور کلی بدانید که انبه در وزن دهی خوب و واقعی نوزاد و کودک تاثیر بسیار زیادی دارد. در واقع وزن کودک را سالم و درست بالا می‌برد. بنابراین حتما از این ماده غذایی برای نوزاد خود استفاده کنید. اگر هم اکنون نوزاد شما 6 ماه دارد و تقریبا حدود یک و نیم ماه است که تغذیه تکمیلی را برای او آغاز کرده‌اید و معده او با مواد غذایی جامد تا اندازه‌ای آشنا شده است، اکنون می‌توانید از انبه نیز در رژیم غذایی او استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که ابتدا انبه را بدون ترکیب با هیچ ماده جدید و ترجیحا در ابزاری به نام "میوه خوری نوزاد" به او بدهید و به مرور ترکیبات خوشمزه‌تری با انبه درست کنید و به فرزند دلبندتان بدهید. 

اگر کودک شما از خوردن انبه امتناع کرد، او را مجبور به خوردن نکنید. سعی کنید در قالب دیگر ترکیبات انبه را وارد رژیم غذایی‌اش کنید یا از انبه خشک شده به عنوان تنقلات سالم استفاده کنید. فقط به سن کودک و تعداد دندان‌هایی که دارد برای دادن انبه خشک شده توجه داشته باشید. اگر دادن انبه را از زیر یک سال برای فرزند خود شروع کنید، احتمال اینکه رابطه خوبی با این میوه برقرار کند و آن را دوست داشته باشد، بسیار زیاد است. 

خوردن انبه برای کودک یک ساله می‌تواند با تنوعات بیشتری همراه باشد که حتما در ادامه این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد. اما همواره به یاد داشته باشید که با افزایش ماه به ماه سن کودک، شما می‌توانید ترکیبات غذایی بیشتری را به رژیم غذایی او اضافه کنید. به این ترتیب دست شما برای ایجاد خلاقیت و تنوع غذایی در رژیم غذایی کودکتان باز تر می‌شود و بهتر می‌توانید برنامه تغذیه‌ای فرزند خود را مدیریت کنید. 

توصیه می‌کنیم از خواص انبه در بارداری نیز غافل نشوید. به طور کلی با خوردن انبه در دوران بارداری به طور غیر مستقیم فرزند خود را با طعم انبه آشنا می‌کنید و بعدها با مشکل کمتری مواجه خواهید بود. 

 

آیا انبه برای کودک شما مفید است؟

اطلاعات تغذیه‌ای انبه

آیا می‌خواهید بدانید خواص انبه چیست؟ انبه مملو از بسیاری از مواد مغذی برای کودکان است. در ادامه به اطلاعات تغذیه‌ای انبه به صورت مقدار ماده مغذی در هر 100 گرم انبه پرداخته شده است.

  • کالری: 55
  • کربوهیدرات: 11/3 گرم
  • فیبر:2/02 گرم
  • پروتئین: 0/5 گرم
  • ویتامین آ: 210 میکروگرم
  • فولات: 90/43 میکروگرم
  • ویتامین ب6: 0/1 میلی‌گرم
  • ویتامین سی: 29/08 میلی‌گرم
  • ویتامینای: 0/26 میلی‌گرم
  • مس: 0/07 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 143 گرم

نحوه تغذیه کودک با انبه

آیا می‌خواهید بدانید از چه سنی می‌توان به کودک انبه داد؟ لازم است بدانید نوزادان نمی‌توانند مانند بزرگسالان همه جور غذایی را بخورند. در ادامه به نحوه دادن انبه به کودکان با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

  • در ارتباط با غذا دادن به کودک زیر شش ماه، توصیه می‌شود به نوزادان زیر 6 ماه انبه داده نشود. انبه برای نوزادانی مناسب است که خوردن مواد جامد را شروع کرده باشند.
  • آلرژی را بررسی کنید. روز اول یک تکه کوچک انبه را به کودک بدهید و به دنبال هرگونه واکنش آلرژیک در فرزندتان باشید. قبل از اینکه دوباره به او انبه دهید، چند روز صبر کنید. اگر در خانواده، سابقه آلرژی به انبه را دارید، از دادن انبه به فرزندتان خودداری کرده و با پزشک متخصص اطفال در این مورد مشورت کنید.
  • قبل از دادن انبه به فرزندتان، آن را خوب له کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ توده جامد یا بافت‌های قابل مشاهده‌ای وجود نداشته باشد.
  • از استفاده از انبه‌هایی که رشته‌های بسیار زیادی دارند خودداری کنید. رشته‌های طولانی در انبه منجر به سوء هاضمه و اسهال در کودک می‌شوند. بلع آن‌ها نیز سخت است و خطر خفگی به همراه دارد.
  • اطمینان حاصل کنید که انبه رسیده باشد. انبه‌های نارس که ترش هستند می‌توانند معده کودک را ناراحت کنند و منجر به مشکلات هضم در او شوند.

آلرژی انبه در نوزادان

در ادامه برخی از آلرژی‌های مربوط به مصرف انبه و کاری که می‌توانید در مورد آن انجام دهید، مطرح شده است.

  • انبه یک میوه گرمسیری است و برای نوزادان حساسیت‌زا است و از این رو جزء اولین غذاهای ایده‌آل برای کودکان نیست. متخصصان اطفال پیشنهاد می‌کنند حداقل 8 ماه منتظر بمانید تا به نوزادان میوه گرمسیری بدهید.
  • واکنش‌های آلرژیک به انبه نادر است و جدی نیست. به طور کلی این واکنش‌ها، روی پوست مانند بثورات در اطراف دهان یا باسن ظاهر می‌شوند. بثورات آن شبیه بثورات ناشی از پیچک سمی است.
  • ماده آلرژی‌زا به طور معمول روی پوست انبه است و نه در داخل آن. هر زمان فرد با پوست انبه یا شیره آن تماس پیدا کند، آلرژی ایجاد می‌شود. آلرژی بیشتر زمانی دیده می‌شود که افراد، تفاله میوه‌ای را مصرف کنند که به نوعی با اولئورزین پوست تماس دارد.
  • اگر خانواده شما سابقه حساسیت نسبت به انبه داند، قبل از تغذیه کودک با انبه با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. همچنین می‌توانید کمی تفاله انبه بر روی پوست کودک بمالید و ببینید آیا باعث بثورات بر روی پوست کودک می‌شود یا خیر.
  • در حالت ایده‌آل نباید از انواع انبه بسیار پر رشته استفاده شود. فیبرهای کوچک می‌توانند دستگاه گوارش نارس کودک را تحریک کرده و منجر به اسهال شوند.
  • وقتی مطمئن شدید که فرزندتان به انبه حساسیت ندارد به یاد داشته باشید که همیشه به او انبه تازه بدهید... از تغذیه کودک با انبه‌هایی که در روز بیش از یک بار بریده و ذخیره شده‌اند خودداری کنید.

نحوه انتخاب و ذخیره انبه

برای انتخاب انبه‌های خوب برای کودک خود، لازم است وقتی انبه را لمس می‌کنید نرم باشد و عطر و بوی خوبی بدهد. این دو ویژگی انبه رسیده است. ثانیا مراقب علائم خرابی انبه از جمله بریدگی، کوفتگی یا لکه‌ها باشید. ممکن است داخل میوه، کرم باشد و شما نتوانید آن را مشاهده کنید. همچنین، پوست انبه باید به صورت یکنواخت زرد مایل به قرمز یا نارنجی زرد و روی آن چند نقطه قهوه‌ای باشد. از سوی دیگر، انبه باید کمی نرم و فشرده و در عین حال سفت باشد و پف نکرده باشد.

در این مقاله به سوال از چه سنی می‌توان به کودک انبه داد پاسخ داده شد. از سوی دیگر، در مورد طرز تهیه انبه برای نوزاد لازم است بدانید قبل از اینکه انبه را به فرزندتان بدهید آن را کاملا بشویید تا مواد شیمیایی و باکتری‌ها پاک شوند. ابتدا باید از مخلوط 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 5 لیتر آب برای تمیز کردن انبه استفاده شود. سپس، آن را کاملاً زیر آب روان بشویید و خشک کنید. انبه را پوست گرفته و آن را به صورت مکعب‌های ریز ببرید و یا آن را به خوبی له کنید تا به صورت پوره انبه برای نوزاد دربیاید.

معرفی یک ترکیب مفید و مغذی با انبه برای کودکان

اکنون که از خواص انبه برای کودکان مطلع شُدید، بد نیست با یک ترکیب بسیار خوشمزه و مقوی برای کودکان نیز آشنا شوید و آن را در سبد غذایی کودک خود قرار دهید. با توجه به خواص انبه برای زنان باردار، استفاده از این ترکیب فوق‌العاده مقوی و مغذی برای خانم‌های باردار نیز بسیار پر سود و فایده خواهد بود.  

به جز درست کردن شیر انبه برای کودکان یا آب انبه می‌توانید دسر خوشمزه‌ای با ترکیب مواد غذایی زیر برای فرزند دلبندتان درست کنید و یک روز در میان به او بدهید تا از خاصیت انبه استفاده کرده باشید و  تاثیر مثبت در وزن گیری سالم فرزند خود داشته باشد. 

شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص انبه برای کودکان دو ساله نیز از همین ترکیبات استفاده کنید.

مواد لازم:

  • انبه رسیده و سالم
  • شیر پاستوریزه یا شیر بادام در کودکانی که هنوز خوردن شیر پاستوریزه را شروع نکرده اند یا به این شیر آلرژی دارند. 
  • ترکیب شیره انگور، خرما، سیب، انجیر و توت
  • ترکیب مغزیجات مغذی؛ ذوشی برای دادن پسته به نوزاد و دیگر مغزها. مانند بادام، فندق، گردو و ... به صورت پودر شده
  • کنجد 
  • پودر نارگیل
  • گلاب
  • دانه چیا (دانه‌ای شبیه به تخم شربتی با خواص فوق‌العاده زیاد برای کودکان) 
  • موز 
  • ارده 
  • سویق کودک

همه مواد را به ترتیب با هم مخلوط کنید تا ترکیب به غلظت فرنی به دست بیاید. توجه داشته باشید که هر یک از مواد یاد شده را به نوبت و بر اساس سن کودک وارد این ترکیب فوق‌العاده مفید و خوشمزه کنید. 

 

برای مثال سن شروع استفاده از شیره‌ها، 8 ماهگی است. در یک قاعده کلی می‌توانیم بگوییم که شما می‌توانید از هشت ماهگی به بعد از همه این ترکیبات بعد از گرفتن تست حساسیت در رژیم غذایی کودک خود استفاده کنید. می‌توانید این دسر خوشمزه را به عنوان یک عصرانه مقوی به کودک خود بدهید. 

یادآوری می‌کنیم که برای تهیه این دسر خوشمزه به ابزار خاصی نیاز ندارید و با یک چنگال ساده نیز می‌توانید موز و انبه را اندکی له کنید. سایر ترکیبات نیاز به انجام کار خاصی ندارند. 

چرا از انبه در رژیم غذایی کودک استفاده کنیم؟

انبه میوه بسیار مغذی و سرشار از مواد عالی برای بدن کودکان است. این میوه خارق‌العاده حداقل 26 ماده مغذی و ویتامین دارد که نه تنها برای کودکان، که برای بزرگسالان و خصوصا خانم‌های باردار هم بسیار مفید است. توصیه می‌کنیم در فصل انبه، از این میوه جادویی غافل نشوید. با خوردن انبه می‌توانید از بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان و حتی سرماخوردگی ساده جلوگیری کنید. نه تنها میوه انبه، بلکه هسته انبه نیز فواید بسیار زیادی دارد. از هسته انبه هم روغن گرفته می‌شود و هم به صورت پودر هسته انبه استفاده می‌شود. خواص هسته انبه بسیار زیاد است. همانطور که خاصیت انبه کال نیز زیاد است. در هر صورت و از هر طرف که نگاه کنیم این میوه جادویی سرشار از خاصیت است و حتما باید در رژیم غذایی کودکان وجود داشته باشد. 

اگر خوردن میوه انبه به هر دلیل برای شما مشکل است و طعم این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان را نمی‌توانید تحمل کنید، پیشنهاد می‌کنیم یک بار ترشی انبه را امتحان کنید. 

یادآوری می‌کنیم که استفاده هر چیزی خارج از حد تعادل به جای فایده داشتن، ضرر خواهد داشت. نه اینکه بگوییم انبه برای بدن ضرر دارد، نه؛ منظورمان این است که استفاده بی‌جا و بیش از حد از هر ماده غذایی مفید، برای بدن مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین برای درگیر نشدن با مضرات استفاده بیش از حد از انبه، حتما حد تعادل را در مصرف این میوه رعایت کنید. به هر حال معده انسان حجم مشخصی دارد و باید به این حجم توجه کافی و لازم شود. به این نکته نیز در زمان استفاده از انبه در رژیم غذایی کودک خود توجه داشته باشید. 

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که از این میوه معمولا به عنوان انبه پاکستانی یاد می‌شود؛ انبه پادشاه میوه‌های پاکستانی است و در مناطق جنوب ایالت پنجاب و به خصوص شهر ملتان کاشت می‌شود. از انبه کال معمولا در ترشیجات استفاده می‌شود، در حالی که غالبا پوست انبه گرفته نمی‌شود. برای استفاده از ترشی انبه در رژیم غذایی کودک خود هیچ عجله‌ای نداشته باشید و فعلا فقط از خواص انبه برای کودکان در غالب انواع دسرهای خوشمزه بهره ببرید.