کودک از چه سنی می‌تواند لوبیا بخورد؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کودک از چه سنی می‌تواند لوبیا بخورد؟

لوبیا بسیار مغذی است و منبع عالی بسیاری از موادی از جمله فیبر، فولات، منیزیم و پروتئین گیاهی است. با وجود اینکه لوبیا به دلیل مزایای سلامتی خود بسیار شناخته شده است، با این حال برای والدین سوال است که آیا گزینه مناسبی برای نوزادان است و اینکه کودک از چه سنی می‌تواند لوبیا بخورد؟ یا اینکه آیا خوراک لوبیای تند برای کودک مناسب است و یا اینکه اساسا کودک از چه سنی میتواند غذای تند بخورد؟

زمان دادن لوبیا به کودک

6 ماهگی بهترین زمان شروع غذای کمکی کودک است اما به نظر بیشتر متخصصین، ممکن است حبوبات ایده‌ی خوبی برای شروع نباشد، زیرا ممکن است سیستم هضم نابالغ او در گوارش لوبیا مشکل داشته باشد و احتمالاً دچار نفخ شکم و سوهاضمه شود. پس بهتر است زمانی حبوبات را به کودک خود بدهید که سیستم گوارش او بهتر آماده‌ی پذیرششان باشد و غذاهای جامد جدید را بپذیرد، که این سن می‌تواند بین 8 تا 10ماهگی باشد.

به همان اندازه که مصرف سوسیس و کالباس در بارداری مضر است، به همان اندازه هم مصرف زودهنگام مواد غذایی برای کودک می تواند خطرناک و آسیب رسان باشد. در واقع همانطور که مقدار مصرف گوشت در بارداری یا مقدار مصرف تخم مرغ در بارداری باید در حد تعادل و اعتدال باشد، استفاده از هر ماده غذایی در رژیم غذایی کودک هم باید متعادل و برنامه ریزی شده باشد. 

آلرژی به لوبیا در کودکان

حبوبات دارای ارزش غذایی بالایی هستند (پروتئین‌ها و روغن‌های با ارزش بالا) و بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد است؛ اما باعث بروز واکنش‌های آلرژیک نیز می‌شوند. پروتئین‌های مرتبط با آلرژی حبوبات، عمدتاً به خانواده‌ی پروتئین‌های ذخیره‌ای دانه (آلبومین‌ها، گلوبولین‌ها، پرولامین‌ها) تعلق دارند. آنها اغلب به وفور در حبوبات یافت می‌شوند و پس از پخته شدن هم حساسیت‌زایی خود را حفظ می‌کنند.

آلرژی به لوبیا

آلرژی لوبیای سویا شیوع بسیار کمتری دارد، افرادی از مناطق مختلف به آلرژن‌های مختلف سویا واکنش نشان می‌دهند. علائم آلرژی به دانه‌های سویا شبیه حساسیت به بادام زمینی است و از واکنش خفیف نسبی تا واکنش‌های سیستمی تهدید کننده‌ی زندگی را شامل می‌شود.

اگر بدانید که کودک از چه سنی میتواند سرلک برنج بخورد؟ به این معنی است که برای دادن هر ماده غذایی جدید به کودک خود ابتدا تحقیق می کنید و بعد رژیم غذایی کودک را تغییر می دهید. استفاده از لوبیا در رژیم غذایی کودک اندکی پس از شروع تغذیه تکمیلی با حجم کم معمولا اختلالی ایجاد نمی کند. 

گاز و درد معده در اثر خوردن لوبیا

شایع‌ترین عوارض جانبی خوردن لوبیا، گاز و ناراحتی معده است. این گازها خطرناک نیستند اما می‌توانند برای برخی از افراد ناخوشایند و حتی دردناک باشند. وقتی حبوبات را به رژیم غذایی کودک اضافه می‌کنید، باید مقدار آن را به تدریج افزایش دهید تا به روده زمان کافی برای تنظیم شدن را بدهید. ضمن اینکه حتماً باید قبل از مصرف آنها را خوب بخیسانید تا گاز از آنها خارج شود. در غیر این صورت کودک دچار نفخ و دل درد می‌شود.

آماده سازی لوبیا برای کودک

در شروع غذای‌کمکی برای کودکان بهتر است غذاها را به صورت پوره و له‌شده به او بدهید. برای تهیهٔ خوراکی‌هایی مانند لوبیا حتماً باید آنها را چند ساعت در آب بخیسانید، سپس به خوبی بشویید و تا اندازه‌ای بپزید که کاملاً نرم شود. همچنین خیلی بهتر است اگر لوبیا را از شب قبل در آب بخیسانید و بعد از پخت نیز پوستش را بگیرید و آن را بدون پوست به کودک بدهید.

مخلوط کردن لوبیا با یک منبع میوه، سبزی یا پروتئین که می‌دانید کودک شما دوست دارد، ممکن است احتمال پذیرش آن توسط کودک را افزایش دهد.

گاز و درد معده در اثر خوردن لوبیا 

لوبیا ممکن است برای کودکی با سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS) مناسب نباشد. متخصصین دریافتند که در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD)، پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات (مانند حبوبات) علائم آنها را کاهش می‌دهد.

کنسرو لوبیا برای کودکان مناسب است؟

حالا که متوجه شدید کودک از چه سنی می‌تواند لوبیا بخورد شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که بهتر است به او لوبیا داد یا کنسرو لوبیا؟

در واقع اگر خودتان لوبیا را بپزید به مراتب بسیار بهتر است. کنسرو لوبیا حاوی سدیم اضافه شده است که می‌تواند مضر باشد. همچنین نگه دارنده‌هایی که به کنسرو زده می‌شوند را نیز نباید فراموش کرد.