کودک از چه سنی می‌تواند غذاهای تند بخورد؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کودک از چه سنی می‌تواند غذاهای تند بخورد؟

در واقع اضافه کردن کمی فلفل سیاه و فلفل تند به غذا می‌تواند برای کودک جذاب باشد. ادویه جات می‌تواند تنوع زیادی به غذای کودک بدهد و آن را از یکنواختی درآورد.  اما آیا فلفل و خوردن غذای تند برای کودک خطری ندارد؟ و اگر بی خطر است کودک از چه سنی می‌تواند غذاهای تند بخورد؟ در ادامه نط متخصصین  تغذیه گهواره را مطالعه بفرمایید. در واقع به جز پرسش کودک از چه سنی میتواند خودش غذا بخورد، این موضوع که دادن ادویه های تند از چه سنی به کودک مجاز است، برای بسیاری از مادران جای سوال دارد. 

سن مناسب شروع غذاهای تند در کودکان

اینکه کودک از چه سنی می تواند سرلاک برنج بخورد، کاملا مشخص است؛ اما اضافه کردن ادویه آن هم ادویه های تند به غذای کودک موضوعی است که هنوز به اندازه کافی در بین مادران جا نیفتاده است. کودکان شیرخوارِ هشت ماهه بعد از شروع خوردن غذا‌ی کمکی و غذاهای انگشتی یا‌ فینگر‌فود‌ها می‌توانند با ادویه‌ها هم آشنا شوند. اگر در حین شیردهی غذاهای تند خورده‌اید، احتمالاً ذائقه و تحمل نوزادان نسبت به غذاهای تند را تقویت کرده‌اید، اما با‌این‌حال برای گنجاندن ادویهٔ کاری، فلفل سیاه و فلفل تند یا دیگر طعم‌های قوی در برنامه‌غذایی کودک حداقل تا یک سالگی او صبر کنید، زیرا کودکان زیر 12 ماهگی تازه به غذاهای اولیه عادت کرده‌اند و مستعد واکنش به غذا یا آلرژی هستند.  بااین حال بهتر است کودک زیر ۳ سال غذای تند مصرف نکند زیرا ممکن است عوارض بسیار زیادی برای آن ها ایجاد شود. اما یادتان باشد غذاهای تند برای کودکان مبتلا به ریفلاکس معده مناسب نیست.

کیا زودتر از شش ماهگی به بچشون غذا دادن + عوارض شروع زودهنگام تغذیه تکمیلی

مادران باید بدانند که خوردن هر چیزی حتی در دوران بارداری در ذادقه فرزند آنها تاثیر می گذارد؛ مثلا مصرف آجیل در بارداری، خوردن دوغ در بارداری یا خوردن انار در بارداری همگی در جنین تاثیر دارند و باعث می شوند که او با این طعم ها آشنا شود. 

همانطور که خوردن غذاهای تند در بارداری در جنین تاثیر دارد، شروع زود هنگام ادویه های تند برای کودکان نیز در سلامتی آنها موثر خواهد بود. 

مزایای خوردن غذاهای تند برای کودکان

عوارض و مضرات خوردن غذاهای فلفل دار تند برای کودکان

  • مشکلات گوارشی
  • بروز زخم معده
  • بروز زخم روده باریک
  • ایجاد بواسیر
  • سوزش هنگام دفع مدفوع
  • وجود خون در مدفوع
  • حساس شدن سیستم ایمنی
  • ایجاد بیماری های خود ایمنی مانند مالتیپل اسکلروزیس(MS)
  • بروز حساسیت و آلرژی های شدید

مشکلات خوردن غذاهای تند برای کودکان

فواید غذای تند و فلفل دار برای کودکان

غذا خوردن کودکان همیشه برای والدین مساله پر‌اهمیتی است، از‌ زمانی که کودک شروع به غذای کمکی و‌ غذای جامد می‌کند لازم است بدانیم هر غذایی با تمام منافعی که‌ ممکن است داشته باشد، مناسب کودک نیست. مثلا فلفل و غذاهای تند با تمام منافع و فوایدی که دارد، برای کودکان زیر سه سال مضر می‌باشد، اما با‌ این‌ حال در مورد کودکانی که در آب و هوای استوایی یا گرم و شرجی زندگی می‌کنند، ممکن است مصرف متعادل غذاهای تند باعث به تعادل در آمدن الکترولیت‌ها و مواد معدنی موجود در بدن آنها شود. به علاوه اینکه نیاز بدن آنها را به مصرف آب بیشتر افزایش می‌دهد که در واقع این یک اثر مثبت غیر مستقیم مصرف این مواد غذایی برای نوشیدن آب مورد نیاز بدن کودک در آب و هوای گرم و شرجی است.

غذاهای ممنوع برای کودکان زیر یک سال کدامها هستند؟ +  معرفی لیست کامل

نحوه‌ معرفی غذاهای تند به کودک

حالا که متوجه شدید کودک از چه سنی می‌تواند غذاهای تند بخورد باید بدانید چطور می‌توانید آن را وارد رژیم غذایی‌اش کنید. توجهه داشته باشید که ادویه گزینه مناسبی برای صبحانه کودک نیست. ( برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه مراجعه کنید) در واقع صبحانه کودک شیرخوار باید عاری از مواد آلرژی زای احتمالی باشد. مانند هر غذای دیگری سعی کنید ادویه ها را هم ذره ذره وارد رژیم غذایی کودک کنید. با مقادیر بسیار کم شروع کنید و سه تا پنج روز منتظر علایم یا واکنش‌ها باشید. اگر چیز خاصی ندیدید، می‌توانید مجدداً آن را به کودک بدهید. حتماً مطمئن شوید که فلفل اضافه شده کم باشد و در غذا کلوخه نشده باشد.