طرز استفاده قطره سدیم کلراید برای گرفتگی بینی نوزاد

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز استفاده قطره سدیم کلراید برای نوزاد

هنگامی‌که نوزادان دچار سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی می‌شوند، معمولاً دچار گرفتگی بینی می‌شوند. در این شرایط آگاهی از طرز استفاده قطره سدیم کلراید برای نوزاد، شربت کتوتیفن در کودکان و شیاف استامینوفن 125 در کنار بسیاری از داروهای دیگر که توسط پزشک تجویز می‌شود، برای بهبودی سریع تر کودک می تواند بسیار کمک کننده باشد. گرچه مصرف قطره مولتی ویتامین نوزاد نیز کمک زیادی به تقویت او می‌کند، اما هرگز احتمال سرماخوردگی را به صفر نمی رساند.

از آنجا که نوزادان تنفس دهانی ندارند و فقط از طریق بینی نفس می‌کشند، گرفتگی بینی، تنفس آن‌ها را مختل می‌کند، خصوصاً هنگام تغذیه؛ در این مواقع نباید از گوش پاک‌کن، انگشتان یا هر چیز دیگری برای تمیز کردن بینی استفاده کنید، چراکه ممکن است به بافت ظریف و حساس بینی نوزاد آسیب بزنید. شما می‌توانید از قطره سدیم کلراید ۶۵ درصد برای نوزاد استفاده کنید (دیگر قطره‌های نمکی).

قطره و اسپری بینی سدیم کلراید نوزادان

برای دانستن طرز استفاده قطره سدیم کلراید برای نوزاد ابتدا باید بدانیم این قطره برای چه مواردی کاربرد دارد. بسیاری از پزشکان برای درمان گرفتگی یا احتقان بینی در نوزادان قطره سدیم کلراید را توصیه می‌کنند. شما می‌توانید بدون نسخه پزشک نیز آن را تهیه کنید. این قطره‌ها از محلول نمکی یا همان سدیم کلراید تشکیل شده‌اند که با نام‌هایی چون رینوسالین، دکوسالین و دیگر اسامی در داروخانه‌ها یافت می‌شوند. این قطره‌ها برای نوزادان بسیار مناسب‌اند، زیرا حاوی هیچ ترکیب دارویی نیستند و کاملاً بی‌خطر هستند.

*شربت سودوافدرین برای کودکان برای چیست و چه کاربردی دارد

کاربرد قطره کلرید سدیم برای نوزاد

کاربرد اصلی قطره سدیم کلراید برای بینی نوزاد کمک به تمیز کردن و باز کردن مجرای آن است. این قطره مخاط بخش‌های عقبی بینی را نرم و رقیق کرده و به جلوی بینی هدایت می‌کند؛ در این شرایط خارج کردن آن‌ها راحت‌تر می‌شود.

این قطره علاوه بر تمیز و مرطوب نگه‌داشتن مجرای بینی نوزاد، به انقباض رگ‌های خونی در بینی کمک می‌کند. این تاثیر قطره سدیم کلراید برای آبریزش بینی نوزاد نیز خوب است و می‌تواند رطوبت بینی را به تعادل برساند. علاوه بر این، قطره سدیم کلراید تورم را در ناحیه سینوس کاهش می‌دهد و حرکت مخاط را تسهیل می‌کند.

برخی از قطره‌های بینی ممکن است حاوی مواد فعال دیگری مانند استروئیدها باشند که علائم مرتبط با پولیپ بینی را کاهش می‌دهند؛ اما این نوع از قطره‌ها غالباً در نوزادان استفاده نمی‌شوند و مخصوص بزرگسالان هستند.

طرز استفاده قطره سدیم کلراید برای بینی نوزاد

هنگامی‌ که علائم سرماخوردگی نوزاد، علائم آنفولانزا در نوزاد یا آلرژی و یا حتی آنفولانزا در بارداری شروع می‌شود، معمولاً گرفتگی بینی اتفاق می افتد. در این شرایط می‌توانید از قطره سدیم کلراید ۶۵ درصد استفاده کنید. اصولاً دادن هر چیزی به نوزادان دشوار است، اما اگر طرز استفاده قطره سدیم کلراید برای نوزاد را بدانید در این کار موفق خواهید بود. توصیه می کنیم اصول زیر را در هنگام استفاده از قطره کلرید سدیم برای نوزاد رعایت کنید:

  • ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • تاریخ مصرف قطره بینی سدیم کلراید را چک کنید و به اندازه چند قطره داخل قطره‌چکان بکشید.
  • کودک خود را با بازوی چپ خود به حالت گهواره نگه دارید (اگر راست‌دست هستید وگرنه برعکس عمل کنید). استفاده از دسته مبل برای حمایت از کودک و بازوی شما، این کار را آسان‌تر می‌کند.
  • اگر بینی کودک شما به دلیل احتقان کاملاً مسدود شده، از یک پمپ مکش بینی برای خارج کردن مخاط استفاده کنید.
  • قطره‌چکان را به انتهای بینی کودک ببرید، اما سعی کنید که طرفین قطره‌چکان با بینی تماس پیدا نکند.
  • مقدار مصرف قطره سدیم کلراید برای نوزاد معمولاً حدود 1 تا 2 قطره برای هر سوراخ بینی است.
  • درحالی‌که سر نوزاد را کمی به عقب خم کرده‌اید، پمپ قطره‌چکان را به‌آرامی داخل بینی فشار دهید تا قطره سدیم کلراید وارد بینی کودک شود. خم کردن سر نوزاد باعث می‌شود که نیروی گرانش حرکت قطره سدیم کلراید در بینی را تسهیل کند.
  • کودک خود را به مدت پنج دقیقه در همان حالت نگه دارید تا قطرات به داخل بینی منتقل شوند. گاهی ممکن است نوزاد در این حالت عطسه کند که به خروج بهتر مخاط و رفع گرفتگی کمک می‌کند. می‌توانید از یک پمپ مکش بینی نیز برای تخلیه کمک بگیرید.
  • اگر کودک شما شروع به سرفه کرد به او کمک کنید تا بنشیند.
  • بعد از تمیز کردن بینی نوزاد، از یک ژل مرطوب‌کننده در داخل بینی استفاده کنید تا زخم نشود.
  • نوک قطره‌چکان و دستگاه مکش بینی را با آب گرم و صابون به‌خوبی بشویید.
  • بهتر است قبل از تغذیه از قطره‌های بینی استفاده کنید تا کودک بتواند هنگام تغذیه از طریق بینی خود تنفس کند.
  • از قطره‌های بینی هر 3 تا 4 ساعت یک‌بار می‌توانید استفاده کنید نه بیشتر.

مقدار مصرف قطره سدیم کلراید برای نوزاد

آیا قطره سدیم کلراید برای نوزاد ضرر دارد؟

حتی بهترین قطره باز کننده بینی هم ضررهایی دارد. درصورتی‌که بهداشت مناسب را رعایت کنید عوارض جانبی قطره سدیم کلراید بسیار نادر خواهد بود. همیشه بعد از هر بار ریختن قطره، قطره‌چکان را به‌خوبی بشویید و خشک کنید و هرگز از یک قطره بینی نوزاد برای دو یا چند کودک استفاده نکنید. این کار می‌تواند منجر به شیوع عفونت‌ها بین کودکان شود.

برخی از عوارض جانبی قطره سدیم کلراید ممکن است شامل آبریزش بینی، عطسه، احساس سوزش در بینی و یا خشکی بینی باشد. اگر فرزند شما از هر یک از این عوارض جانبی شکایت دارد، حتماً علائم او را رصد کنید. در صورت ماندگاری یا بدتر شدن این علائم، با پزشک اطفال تماس بگیرید. همچنین اگر با علائمی نظیر سردرد، سرگیجه، تنگی تنفس، ضربان قلب نامنظم، حالت تهوع، تغییر خلق، ضعف، تعریق مداوم، مشکل در خواب، بثورات یا مشکلات پوستی رایج در نوزادان (خارش یا تورم) رو به رو شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

نکات مهم غیردارویی برای رفع گرفتگی بینی نوزاد

می‌توانید با به‌کارگیری یکسری اقدامات، به درمان گرفتگی بینی نوزادان کمک کنید.

  • برای مرطوب کردن هوا از دستگاه‌های بخور سرد استفاده کنید.
  • استفاده از وازلین مخصوص نوزادان در اطراف سوراخ بینی می‌تواند به جلوگیری از خشکی و پوسته‌پوسته شدن آن کمک کند.
  • ایجاد بخار گرم هنگام حمام کودک می‌تواند به شل شدن مخاط به دام افتاده در بینی او کمک کند. قبل از بردن نوزاد به حمام، درب حمام را ببندید تا بخار آب در فضا جمع شود.
  • کودک خود را هیدراته نگه دارید.

منبع:

https://momlovesbest.com/saline-nose-drops-baby