غذا دادن به کودک هفت ماهه

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذا دادن به کودک هفت ماهه

غذا دادن به کودک هفت ماهه با غذا دادن به نوزاد رفلاکسی کمی فرق دارد و احتمالا باید کمی آسانتر باشد. چون حدود یک ماه است که مادر تغذیه تکمیلی را آغاز کرده است و کودک نیز در این یک ماه متوجه مواد غذایی جدید شده است. با این وجود همیشه ممکن است کودکان نسبت به خوردن بعضی از مواد غذایی که در این مدت به آنها پیشنهاد می‌شود، واکنش منفی نشان بدهند و نخوردن را بر خوردن ترجیح بدهند. در این صورت مادر باید بداند که اصرار بی جا به خوردن غذا بیشتر کودک را از غذا خوردن زده می‌کند. پس کمی به کودک خود فرصت بدهید تا کم کم با غذاهای جدید ارتباط بگیرد و آنها را هضم کند. 

غذا تاثیر مستقیم در سلامت جسم دارد. حتی چهره افراد تحت تاثیر غذا قرار می گیرد. در واقع قیافه کودک یا بهتر است بگوییم قیافه جنین تحت تاثیر غذا و مواد غذایی که مادر مصرف می کند، قرار می گیرد. زیبا یا زشت شدن جنین همیشه امری نسبی است، اما به هر حال از عوامل محیطی تاثیر می گیرد. 

غذای کودک ۷ ماهه چه طور باید باشد؟

وقتی طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه را یاد گرفته باشید، حتما می‌دانید که کودک هفت ماهه شما حتی بعد از یک ماه تجربه غذاهای جامد، هنوز هم باید در حجم کم و در فاصله زمانی طولانی غذاهای متنوع و تغذیه تکمیلی را امتحان کند. تغذیه تکمیلی نوزادان و کودکان پس از شش ماهگی باید با حجم کم اما با انرژی زیاد باشد. هضم غذا آسان باشد. شکل غذا نرم و حالت پوره باشد. کاملا پخته باشد و به اندازه کافی از دما افتاده باشد و حتما بعد از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک به کودک داده شود. 

همانطور که مصرف ادویه، مثلا ادویه کاری در بارداری نیاز به رعایت برخی از احتیاطات دارد، استفاده از ادویه در غذای نوزاد هفت ماهه نیز باید با احتیاط باشد. زردچوبه اولین ادویه ای است که می تواند در رژیم غذایی کودک وارد شود. خوردن موسیر در بارداری و شیردهی هم باید با احتیاط باشد. مایع آمنیوتیک و شیر مادر تحت تاثیر بوی مواد غذایی قرار می گیرند و گاهی ممکن است برای کودک آزار دهنده باشد. به طور کلی استفاده از هر ماده غذایی چه برای مادر باردار یا شیرده و چه برای کودک باید با رعایت احتیاط باشد. جدا از این سوال که نوزاد هفت ماهه چی بخوره این سوال پیش می آید که به نوزاد هفت ماهه چند وعده باید غذا داد؟ شما میتوانید غذاهای مجاز در هفت ماهگی را در سه وعده به او بدهید. 

غذای کودک هفت ماه چه طور باید باشد؟

تغذیه تکمیلی کودک هر چه که هست (سوپ، فرنی، حریره، میوه پخته، پوره سیب زمینی یا کدو و ...) باید در کمترین حجم ممکن پخته و تهیه شود تا در یک وعده غذایی تمام شود و کودک هر بار غذای تازه طبخ شده را بخورد. با این حال در موارد اضطراری می‌توانید غذای تهیه شده را در ظرف تمیز درپوش دار در یخچال حداکثر به مدت 24 ساعت و در فریزر به مدت طولانی‌تر نگهداری کنید. در هر بار گرم کردن غذا، مقدار کمی از آن را گرم کنید. اما به طور کلی همواره توصیه می‌شود که غذای تازه طبخ شده به کودک خود بدهید و غذای مانده به او ندهید. 

اصول غذا دادن به کودک هفت ماهه

اصول غذا دادن به کودک هفت ماهه

غذا دادن به کودک هفت ماهه هم باید با یک غذای ساده و با حجم کم و اندکی غلیظ‌تر از شیر مادر آغاز شود. حتما به عنوان یک مادر آگاه به مدت زمان نگهداری غذای کودک هم توجه کنید. یک کودک هفت ماهه مدت زیادی نیست که با غذای جامد آشنا شده است، پس باید مراعات معده و دستگاه گوارش او را داشته باشید و از بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد مطابق سن او استفاده کنید. اجازه دهید کودک شما به میل خودش دفعات تغذیه تکمیلی را تعیین کند. اصرار نکنید که زیاد به او غذا بدهید تا وزن بگیرد یا چاق شود. اعتدال را در هر صورت رعایت کنید و صبور هم باشید. 

برنامه غذایی کودک هفت ماهه

تقریبا همه مادرها می دانند که غذا دادن به نوزاد از کی شروع میشه، اما در اینکه چه غذایی به کودک خود بدهند، شاید شک و ابهام داشته باشند. فرنی، حریره بادام، سیب و موزه، هلو، گلابی، زرده تخم مرغ، شیره خرما، پوره سیب زمینی و هویج، ماست و شیر برنج تمام مواد غذایی هستند که در هفت ماهگی مجاز هستید به کودک خود بدهید. البته نه به یک باره، بلکه کم کم و در هفته‌های مختلف و در فواصل زمانی جدا از هم. اگر به کارت رشد مرکز بهداشت کودک خود نگاه کنید، به خوبی می‌توانید از راهنمایی‌های آن استفاده کنید. ضمن اینکه پزشکان و ماماهای مراکز بهداشت نیز در هر بار مراجعه به این مراکز راهنمایی‌های لازم را به مادران می‌کنند.  

هفته اول ماه هفتم

در این هفته شروع تغذیه تکمیلی با فرنی و نصف زده تخم مرغ است که بهترین غذا برای نوزاد هفت ماهه محسوب میشوند. سعی کنید تنوع غذایی را در جدول برنامه غذایی نوزاد 7 ماهه رعایت کنید و حتما از حریره بادام و سوپ هم استفاده کنید. زرده تخم مرغ کاملا پخته شده را با اندکی شیر مادر، شیر خشک یا حتی آب ترکیب کنید تا کمی حالت له و پوره پیدا کند. حجم هر ماده غذایی را از کم به زیاد در هر روز از این هفته انتخاب کنید. یعنی مثلا اگر در روز دوم سوپ پخته‌اید، تمام وعده‌های تغذیه تکمیلی کودک را با سوپ پر نکنید.  موز، سیب گلابی و هلوی له شده نیز به کودک بدهید. در عین حالی که رژیم غذایی را براساس برنامه غذایی نوزاد هفت ماهه کنترل می‌کنید، اجازه بدهید در انتخاب ماده غذایی که می‌خواهد بخورد، اختیار عمل داشته باشد و خودش انتخاب کند. در تغذیه نوزاد هفت ماهه در نظر داشته باشید که اگر ماده غذایی را نخورد، اصرار نکنید و بعدا دوباره آن ماده غذایی را به او عرضه کنید. 

سوپ کودک هفت ماهه

براساس جدول غذایی نوزاد 7 ماهه، ترکیبات سوپ کودک در این سن نباید بیشتر از یک تکه گوشت بدون چربی خورشتی، یک قاشق مرباخوری برنج، سیب زمینی، هویج و سبزیجات شامل جعفری و گشنیز باشد. فقط همین ترکیبات را در این هفته به سوپ کودک اضافه کنید.

هفته دوم ماه هفتم

شیره خرما برای کودک ضرر دارد؟

حجم تمام غذاهایی که در هفته اول به کودک می‌دادید، در این هفته کمی بیشتر کنید. نصف زرده تخم مرغ هفته پیش را در این هفته به یک زرده کامل تبدیل کنید. اکنون می‌توانید تا 5 و 6 قاشق مرباخوری سوپ، فرنی و حریره در هر وعده به کودک بدهید. موز، سیب، هلو و گلابی له شده را می‌توانید با فرنی یا حریره مخلوط کنید و به کودک بدهید. در این هفته شیره خرما را به رژیم غذایی و تغذیه تکمیلی کودک اضافه کنید. حجم شیره خرما را با یک قاشق مرباخوری شروع کنید و در ترکیب با فرنی به کودک بدهید. در این هفته می‌توانید عدس و ماش هم به سایر ترکیبات سوپ کودک اضافه کنید. 

*طرز تهیه ماکارونی برای کودک ده ماهه 

هفته سوم ماه هفتم

میوه مناسب کودک هفت ماهه

همچنان غذاهای قبلی را در برنامه غذایی کودک داشته باشید و در عین حال پوره سیب زمینی و هویج، ماست و عدسی را هم به برنامه غذایی او اضافه کنید. حداکثر 4 قاشق مرباخوری عدسی و دو قاشق مرباخوری ماست در این هفته در هر وعده غذایی که خودتان انتخاب می‌کنید، به کودک بدهید. حجم سایر مواد غذایی را هم همچون هفته دوم ماه هفتم رعایت کنید. در این هفته به سایر ترکیبات سوپ کودک در هفته قبل، رشته فرنگی را هم اضافه کنید.

هفته چهارم ماه هفتم

در این هفته تقریبا دو ماه است که کودک تغذیه تکمیلی را آغاز کرده است. لذا احتمالا دستتان آمده است که کودک چه مواد غذایی را بهتر و راحتر می‌خورد. خودِ کودک نیز با این شکل از غذا خوردن ارتباط بیشتری برقرار کرده است و بیشتر به خوردن علاقه نشان می‌دهد. در این هفته تنها شیر برنج به همه مواد غذایی که تا هفته قبل به کودک می‌دادید، اضافه می‌شود. انواع کدو هم می‌توانید به تمام ترکیبات سوپ در هفته قبل اضافه کنید. برای دادن سه قاشق ماست در هر وعده غذایی به کودک در این هفته مجاز هستید. حداکثر 4 قاشق فرنی یا حریره، شیر برنج یا عدسی و 6 قاشق سوپ در هر وعده غذایی به کودک می‌توانید بدهید.

همواره توصیه می‌کنیم صبح‌ها بعد از بیدار شدن کودک از خواب ابتدا به او شیر بدهید و بعد از انواع تغذیه تکمیلی استفاده کنید. فراموش نکنید که شیر پای ثابت تغذیه کودک تا پایان دو سالگی و حداقل تا پایان 18 ماهگی است. 

طرز تهیه سوپ برای کودک هفت ماهه

طرز تهیه سوپ برای کودک هفت ماه

یک تکه گوشت بدون چربی خورشتی، یک قاشق مرباخوری برنج، سیب زمینی، هویج، سبزیجات (جعفری و گشنیز)، عدس و ماش، رشته فرنگی و انواع کدو تمام ترکیباتی هستند که در ماه هفتم مجاز هستید در سوپ کودک خود وارد کنید. اینکه در کدام هفته کدام ماده غذایی را به سوپ کودک هفت ماهه اضافه کنید، در قسمت قبل توضیح دادیم. طرز تهیه سوپ برای کودک هفت ماه با این ترکیبات بسیار ساده است. همه مواد غذایی را با مقدار مناسبی از  آب بپزید و کاملا له و پوره کنید و به کودک بدهید. اگر دقت کنید در مواد لازم این سوپ هیچ نوع نمک و ادویه‌ای عنوان نشده است. پس فعلا این ترکیبات را به سوپ اضافه نکنید و نهایتا با یک قطره آب لیموترش سوپ را مزه دار کنید. 

کلام آخر

اکنون دیگر خوب می دانید که غذا دادن به کودک از چند ماهگی آغاز می شود و چه غذاهایی مناسب کودک است. فراموش نکنید که تنوع غذایی را در غذا دادن به کودک هفت ماهه رعایت کنید. با هیجان به کودک خود غذا بدهید. در عین حال با او بازی کنید. از یک عروسک کمک بگیرید و هم به عروسک و هم به کودک غذا بدهید تا به این ترتیب کودک برای خوردن ترغیب شود. خلاقیت داشته باشید. مثلا ظرف سوپ کودک را به شکل یک آدمک تزیین کنید و هر بار قسمتی از این آدمک را به کودک بدهید که بخورد. با این روش‌‌ها حتما کودک شما خوب غذا می‌خورد.