جفت قدامی و پسردار شدن ارتباطی با هم دارند؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جفت قدامی و پسردار شدن

تعیین جنسیت تصادفی ست و چیزی تحت عنوان بهترین قرص برای پسردار شدن یا تعیین جنسیت صددرصد پسر وجود ندارد. اما آیا علائم بارداری دختر و پسر متفاوت است؟ آیا جفت قدامی و پسردار شدن با هم ارتباطی دارند؟ آیا با کمک جفت می‌توان نوع جنسیت جنین را حدس زد؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا توضیح دهیم جفت قدامی چیست و چه کار می‌کند.جفت جنین اندامی است که به رشد کودک کمک می‌کند. این بند به خط رحم و توسط بند ناف به نوزاد شما وصل می‌شود. جفت اکسیژن، مواد مغذی و آنتی بادی را از خون شما به کودک منتقل می‌کند. همچنین مواد زاید را از کودک به خون شما منتقل می‌نماید. جفت در چند هفته‌ی اول بارداری، هر جا که تخم بارور شده خودش را جاسازی کند، ایجاد می‌شود. جفت می‌تواند در امتداد قسمت بالایی، جانبی، جلویی یا پشت دیواره‌ی رحم باشد. انواع جفت جنین وجود دارد. اگر جفت به جلو متصل شود، به آن جفت قدامی گفته می‌شود. جفت قدامی در واقع محل صحیحی ست که جفت باید در آن واقع شود. شما می‌توانید در هفته‌ی 18 تا 21 از محل جفتتان مطلع شوید.

جفت قدامی و اشتباه در تعیین جنسیت

اما آیا جفت قدامی و پسردار شدن با هم رابطه‌ای دارند؟ آیا این اتفاق میتواند از علائم بارداری پسر در ماه اول باشد؟ ایده‌ی استفاده از محل جفت برای تعیین جنسیت جنین چیز جدیدی نیست. بسیاری بر این باورند که جفت قدامی به معنای این است که شما دختر دارید. ریشه‌ی این فکر ممکن است از یک تئوری متفاوت در مورد قرار گرفتن سمت چپ و راست جفت ایجاد شده باشد. در سال 2011، مقاله‌ای ادعا كرد كه وقتی جفت به سمت راست رحم می‌چسبد، زنان احتمالاً صاحب پسر می‌شوند. و هنگامی که جفت به سمت چپ متصل می‌شود، بیشتر احتمال دارد که نوزاد دختر باشد. این به نظریه‌ی رمزی معروف شد. اما جالب اینجاست که این مقاله فقط موقعیت راست و چپ جفت ارزیابی شد و موقعیت‌های جلو (قدامی) و پشت (خلفی) ارزیابی نشده است.

* پاسخ به این سوال که جنین پسر در کدام سمت رحم قرار دارد 

با این که برخی معتقدند جفت قدامی نشان از فرزند دختر است اما آیا تحقیقات از این نظریه پشتیبانی می‌کنند؟ در واقع تحقیقات و شواهد کافی وجود ندارد که بتواند از نظریه‌ی مربوط به جفت قدامی و داشتن دختر حمایت کند. با این حال، یک مطالعه 2014 در مورد این موضوع، 200 جفت را ارزیابی کرد - با 103 قدامی و 97 خلفی. براساس نتایج بدست آمده، 72.8 درصد از زنانی که جفت قدامی داشتند صاحب فرزند دختر شدند و تنها 27.2 درصد از آنها نوزاد پسر به دنیا آوردند. این مطالعه نتیجه گرفت که اگرچه محل جفت "ارتباط معنی‌داری با جنسیت جنین" دارد، اما تحقیقات بیشتری لازم است. بنابراین داشتن جفت قدامی به طور صد در صد نشان از فرزند دختر نیست. مطمئنترین راه برای اطلاع از دختر یا پسر بودن جنین، انجام سونوگرافی تعیین جنسیت جنین است. 

جفت قدامی و اشتباه در تعیین جنسیت

اگر می‌خواهید درباره ریزترین علائم بارداری بدانید کلیک نمایید.

جفت قدامی و حرکت جنین

بیشتر خانم‌ها اولین حرکت جنینشان را بین هفته‌های 16 تا 24 بارداری حس می‌کنند. معمول است که مادران دارای جفت قدامی نسبت به سایر جفت‌ها حرکات اولیه را دیرتر احساس کنند، زیرا جفت آنها آن حرکات اولیه را می‌پوشاند. صرف نظر از موقعیت جفت، اگر به هفته‌ بیست و چهارم بارداری برسید بدون اینکه حرکتی احساس کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

با پیشرفت دوران بارداری، شناختن الگوی طبیعی حرکت کودک بسیار مهم است. اگر جفت قدامی دارید سعی کنید روی طرفین خود تمرکز کرده و پایین بیایید، زیرا احتمالاً در این مناطق احساس حرکت خواهید کرد.

اگرچه احساس حرکت می‌تواند برای مادران دارای جفت قدامی سخت‌تر باشد، اما کودک شما هنوز هم باید به طور منظم حرکت کند. اگر احساس می‌کنید حرکات کودک شما کاهش یافته یا متوقف شده است، نباید فکر کنید جفت شما دلیل این موضوع است در صورت بروز هرگونه نگرانی سریعاً با پزشک یا واحد زایمان تماس بگیرید.

مشکلات داشتن جفت قدامی

نکاتی وجود دارد که آگاهی از آنها مفید است، اما ممکن است در بارداری شما تاثیری نداشته باشد. آزمایش آمنیوسنتز تستی است که در صورت وجود احتمال ابتلای کودک به بیماری‌های ژنتیکی مانند سندرم داون به شما پیشنهاد می‌شود. داشتن جفت قدامی می‌تواند انجام این آزمایش را برای پزشک دشوارتر کند. داشتن جفت قدامی خطر سقط جنین طی آمنیوسنتز را افزایش نمی‌دهد.

اگر جفت شما در قسمت جلوی رحم باشد، احتمال اینکه کودک شما در وضعیت پشتی قرار داشته باشد افزایش می‌یابد. اکثر نوزادان در حین زایمان به موقعیت ایده‌آل تغییر حالت می‌دهند و تنها 5-8 از هر 100 نوزاد در وضعیت خلفی باقی می‌مانند. هنگامی که کودک به پشت برگشته باشد، زایمان می‌تواند دردناک‌تر و طولانی‌تر شود و احتمال نیاز به سزارین افزایش می‌یابد. 

مادران دارای جفت قدامی در دوران بارداری دچار کمردرد می‌شوند. این یک شکایت شایع در مورد بارداری است و کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش درد کمر انجام دهید.

آیا محل جفت تغییر می‌کند؟

تغییر موضع جفت بسیار زیاد است زیرا رحم کشیده شده و رشد می‌کند. با گذشت زمان، جفت قدامی می‌تواند به سمت بالا، دو طرف یا پشت رحم حرکت کند

آیا محل جفت تغییر می‌کند؟

جفت قدامی و نوع زایمان

حالا که متوجه شدیم جفت قدامی و پسردار شدن رابطه‎‌ای با هم ندارند و از علائم بارداری پسر محسوب نمی شود. باید بدانید محل جفت بر نوع زایمان موثر است. بیشتر اوقات داشتن جفت قدامی به هیچ وجه در زایمان شما تأثیر نخواهد داشت. تا زمانی که جفت شما پایین نباشد و نگرانی در مورد بارداری نداشته باشید، احتمالاً می توانید زایمان طبیعی داشته باشید و از برنامه‌ی تولد خود پیروی کنید. با این حال، برخی مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که جفت قدامی دارند ممکن است در معرض خطر بیشتر زایمان کمری باشند، که درد شدید کمر در هنگام زایمان است.

جفت قدامی در حین زایمان‌ سزارین مشکل ایجاد نمی‌کند مگر اینکه جفت پایین (توصیحات تکمیلی در مقاله جامع جفت پایین) باشد. جفت قدامی کم ارتفاع می‌تواند در منطقه‌ای باشد که به طور معمول برش در آن انجام می‌شود. در این حالت، پزشک برای یافتن مکان مناسب برش و زایمان کودک سونوگرافی انجام می‌دهد.

برای مطرح کردن دغدغه هایتان، مشورت کردن با دیگر مادران و دریافت پیام های مشاور از متخصصان گهواره می‌توانید با کلیک روی اپلیکیشن گهواره آن را نصب کرده و به راحتی به جامعه بزرگ مادران گهواره‌ای بپیوندید.